In het boek V-Force waar zo'n beetje alle tegenslagen in het ontwerp van de V4 worden besproken worden ook op de nokkenasproblemen aangehaald..
[
afbeelding]
Ook daar wordt gesproken over een duurtest op meerdere VF series.. Belangrijk punt.. Deze V4's werden door de testrijders niet stationair warm gedraaid, maar rustig warm gereden. Dus pak aan, helm op en dan pas de motor starten en rustig warm rijden.
Ik heb nu menig blok van binnen gezien. Sommige met behoorlijke schade anderen met een behoorlijke kilometerstand (ton+) zonder enige vorm van slijtage. Volgens mij heeft Honda de service interval voor de grote beurt te ruim gekozen. Als je netjes olie ververst en op tijd de kleppen stelt, gaat het wel goed. Andere optie is de oliemodificatie van de olieleidingen naar de cilinderkoppen. Maar nog ben ik van mening dat het groot onderhoud binnen 10.000km, eerder 7.500 km uitgevoerd dient te worden.
In de latere servicebulletins diende de klepspeling van 0.12 naar 0.15 verruimd worden. Volgens mij een broodje aap verhaal. Door frequenter te controleren heb je eerder in de smiezen wanneer er iets mis dreigt te gaan.
Als de kleppen geen speling hebben blijft de tuimelaar tegen de nokkenas aangedrukt. Hierdoor wordt de oliefilm afgeschraapt waardoor het gauw gedaan is met de nokkenas en tuimelaars.