Honda VFR/RVF 400 Topic - Jubileum nummer 10

En wat zij deze maatregelen eigenlijk?
- Volle tank Euro 98 / 102, fuel stabilizer in de tank en motor laten draaien zodat je zeker weet dat de brandstof met fuel stabilizer in de carbs zit.
- Aan de druppellader, wegzetten
- Eens in de maand starten, stukje rijden / rollen zodat de boel gangbaar blijft en je geen "vierkante" banden krijgt.
Zoiets? Ben benieuwd hoe anderen hun motoren wegzetten voor winterseizoen of langere tijd.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik zou aftanken met Aspen 4T, en dan laten draaien, daarna uit en wegzetten. (….met een motor moet je rijden)
 
In elkaar en klaar.
💪
wat is een V4 carburateurtje toch een prachtig stukje techniek.
IMG_20220507_211757.jpg
IMG_20220507_211812.jpg
IMG_20220507_211842.jpg
IMG_20220507_211941.jpg

En nu verder genieten: een Chauffe heb ik na vandaag wel verdiend🍺
IMG_20220507_212153.jpg
 
Laatst bewerkt:
De RVF heeft problemen. Synchroon stellen lukt niet . De waarden op de meter van cil. 2 en ,4 staan heel hoog t.o.v de rest en ze zijn niet te stellen.
De carb voor de zekerheid nogmaals in zijn geheel in de ultrasoonbak. Hij was zo vreselijk goor, misschien toch nog wat restvuil. En na raadplegen specialist ook de kleppen gecontroleerd.10 van de 16 stonden behoorlijk verkeerd 🥵 .Dat is nu klaar en binnenkort voor de zoveelste keer de carb inbouwen.
Koppen inmiddels weer gesloten.
IMG_20220511_121956.jpg
IMG_20220511_134142.jpg
IMG_20220511_122005.jpg
IMG_20220511_123936.jpg
IMG_20220511_134149.jpg
IMG_20220511_140345.jpg
IMG_20220511_140523.jpg
IMG_20220511_152753.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maar vast begonnen met de usd vorkpoten.
Bij één van de poten ontbreekt de kleine stalen ring waar de drie pootjes op af steunen voor de veervoorspanning/ versteller .


IMG_20220511_175413.jpg
IMG_20220511_175602.jpg
IMG_20220511_183828.jpg
IMG_20220511_183855.jpg
IMG_20220511_183431.jpg

IMG_20220511_185317.jpg

@edit. Stalen ring gevonden. Bij het schoonmaken bleek dat hij verkleefd was aan de onderzijde van het machanisme 🤣 💪
IMG_20220511_185852.jpg
 
Laatst bewerkt:
De RVF heeft problemen. Synchroon stellen lukt niet . De waarden op de meter van cil. 2 en ,4 staan heel hoog t.o.v de rest en ze zijn niet te stellen.
De carb voor de zekerheid nogmaals in zijn geheel in de ultrasoonbak. Hij was zo vreselijk goor, misschien toch nog wat restvuil. En na raadplegen specialist ook de kleppen gecontroleerd.10 van de 16 stonden behoorlijk verkeerd 🥵 .Dat is nu klaar en binnenkort voor de zoveelste keer de carb inbouwen.
Koppen inmiddels weer gesloten.
Bekijk bijlage 1759649Bekijk bijlage 1759650Bekijk bijlage 1759651Bekijk bijlage 1759652Bekijk bijlage 1759653Bekijk bijlage 1759654Bekijk bijlage 1759655Bekijk bijlage 1759656
Nooit gedacht dat de klepspeling zoveel invloed zou hebben op de synchronisatie. Het gaat bij een verkeerde speling toch niet meer dan om hooguit 0.05 mm?
 
Nooit gedacht dat de klepspeling zoveel invloed zou hebben op de synchronisatie. Het gaat bij een verkeerde speling toch niet meer dan om hooguit 0.05 mm?
Klepstelplaatjes bij honda lopen op met 0,025. De klepspeling is dus vrij precies te stellen op de voorgeschreven waarden.
Maar de klepspeling kan aan de rand van de voorgeschreven waarden (min. of max.)staan, en zelfs er overheen. Dus veel te strak of juist veel te ruim. En verkeerde klepspeling geeft een ander vacuumvulling dan wanneer alles goed staat. Een klep kan zo verkeerd staan dat hij niet meer goed sluit en dan is er geen vacuum. De meter meet het vacuum.
Ik hoop nu echt dat na het stellen van de kleppen het afstellen van de synchroon wel goed gaat, anders is er echt iets anders met de carb aan de hand.
 
Laatst bewerkt:
Motor is terug naarTokio. 😢
nog van alles geprobeerd. Geen vacuüm cil 2. Kleppen stellen heeft geen verbetering gebracht .Waarschijnlijk lekke klep.😭
apparaat geeft bij :DYN"mode ook duidelijk problemen aan bij cil 4. (Zie voorbeeld kaart)

IMG_20220512_160422.jpg
IMG_20220512_164953.jpg

IMG_20220512_172853.jpg

Nu eerst maar starten met deze RVF.
Hoop wel dat deze vlotter gaat en alleen maar de normale probleempjes heeft.
IMG_20220512_173150.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oei, eigenlijk nooit gelezen dat jij ergens niet uit kwam. Moet het blok er dan onderuit als de klep stuk is?
 
Klopt, en ja, dan moet de kop eraf en dat gaat makkelijker met het blok er uit. Dit is behoorlijk tijdrovend. Bovendien wordt zoiets revisiewerk.
Maar ik doe liever het reguliere afstelwerk , carbs, klusjes, vorken etc.
Deze gaat daarom terug afzender. :+
 
Laatst bewerkt:
Hoewel blok revisie ook erg mooi werk is moet je er wel een paar dagen voor uit kunnen trekken.
 
Klopt, en ja, dan moet de kop eraf en dat gaat makkelijker met het blok er uit. Dit is behoorlijk tijdrovend. Bovendien wordt zoiets revisiewerk.
Maar ik doe liever het reguliere afstelwerk , carbs, klusjes, vorken etc.
Deze gaat daarom terug afzender. :+
Toch niet gelukt dus, nog wel compressietest gedaan?
 
Compressie vanavond gemeten. Eigenaar kwam een mooi setje brengen.
Cil 1, 3, 2 en toen de boosdoener....
Allemaal dik in orde.😍 Weliswaar koud gemeten maar onderling geen verschillen. Bougies vonken allemaal ook goed .
Het moet toch in die carb zitten. Ergens zit nog hardnekkig aangekoekte rommel.

Volgende stap: de andere RVF klaarmaken. Deze krijgt ook carb beurt met nieuwe rubbers.
Na het afstellen van die fiets plaats ik tijdelijk even die carb op de zieke RVF om e.e.a. uit te sluiten.
Ben in ieder geval blij dat er niets ernstigs met de kleppen aan de hand is.

Mooi gereedschap in een prachtig houten kistje. :9~ Zo werd dat indertijd geleverd.
IMG_20220513_202552.jpg
IMG_20220513_195540__01.jpg
IMG_20220513_213039.jpg

Weer een meevaller

:t
 
Laatst bewerkt:
Vanavond toch maar even het magazijntje boven de werkplaats ingedoken. Het plan wordt anders.
Liggen nog drie RVF carburateurs (die zeer moeilijk te vinden zijn) niets te doen. :9~Indertijd ultrasoon weggezet. Snel de oude carb eruit en
goed afgestelde vlotters met naalden overgezet en bij de vervanger een lektest. Droog, behalve vlotterdekselpakking cil. 4. Maar die had ik nog los.
Morgen inbouwen en het resultaat afwachten. Deze motor moet binnenkort rijden op Assen tijdens een soort familie bijeenkomst/ reünie, ook ter nagedachtenis aan een goede v riend. Ook de nc30 van vorige week gaat mee. De eigenaar zal dus dolblij zijn als het met de RVF gaat lukken. . Vandaar dat ik er haast achter zet om hem te helpen.( Het is al middernacht...) Morgen weten we meer. Bovendien is mij door de CRT instructeur een circuitdag beloofd 😍 op een CRT fiets. Zo blij is hij dat er in ieder geval 1 fiets (NC30) klaar is. Dus nu maar snel sleutelen.:+. Lukt alles dan wordt de carb later wel weer gewisseld.
IMG_20220514_002451.jpg
IMG_20220514_002419.jpg
IMG_20220514_002442.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan