Honda VFR/RVF 400 Topic - Jubileum nummer 10

De nieuwe maand december.
V4 werkplaats weer in kerstsfeer.
IMG_20231201_175633.jpg
IMG_20231201_175652.jpg
 
De CBR 250RR carburateur is klaar, compleet opgebouwd en de lektest zegt: Lekvrij en droog :9~

IMG_20231204_165046.jpg
IMG_20231204_165034.jpg

IMG_20231204_174812.jpg

Wanneer een of meer van de zes benzine o-ringen lekken dan moet de carburateur helemaal uit elkaar en gedeeld. Nu gelukkig niet aan de orde.



 
Laatst bewerkt:
Het CBR blokje draait gelukkig weer. :9~ Wilde in eerste instantie niet aanslaan maar dat bleek aan de accu te liggen die was uiteindelijk veel te zwak en daardoor werkte de ontsteking niet. Mijn eigen mc22 accu erin gezet en toen sloeg die meteen aan.
Synchronisatie was wel nodig; maar was ook wel te verwachten na het stellen van alle kleppen.
Staat weer keurig gelijk. Afstellen met het luchtfilterhuis gemonteerd is niet mogelijk want twee synchronisatie schroefjes zitten aan de voorkant en een aan de achterzijde en aan de voorzijde kom je er alleen maar bij zonder luchtfilterhuis.
Eerst laten draaien zonder benzinepomp maar met rechtstreekse benzine toevoer via een extern tankje. Daarna de benzinepomp gecontroleerd en die deed het nu wel; zal wel zelf een slang moeten fabriceren met een verloop, want de diameter van de benzinepomp is kleiner dan de diameter van de aansluiting op de carburateur .Maar daar heb ik wel een trucje voor dus dat komt wel goed.






Controleren werking benzinepomp

IMG_20231208_184017.jpg
En het benzinefilter ontbrak. Zit er nu weer op. Anders heeft een carburateur reinigen niet zo veel zin.
IMG_20231208_184031.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jullie herinneren je vast nog wel de nare plaatjes van een NC30 blok met flinke interne schade:(:(;(;(😪😪
Eigenaar had de keus; of opgeven of proberen te laten herstellen. Het is en blijft een gok, maar niets doen met het blok is ook zonde. Dus vanmorgen kwam het blok binnen en is zojuist in de kofferbak gezet en vertrokken. M.A.W. het zit weer in elkaar.
Foto's volgen zo.
Honda VFR/RVF 400 Topic - Jubileum nummer 10 beetje scrollen
 
Een andere kop uit de UK.
Drijfstang was krom, ik had er nog 4.
De zuiger van de desbetreffende cilinder was dringend aan vervanging toe. :+ Blok was middels al volledig intern schoon gemaakt. Dus vanmorgen begonnen met opbouwen.
Nieuwe koppakking was meegebracht en voor de carterpan had ik nog een nieuwe pakking.
Eerst andere drijfstang en zuiger gemonteerd. Daarna kop geplaatst, tandwiel cassette gemonteerd en alle bouten keurig op moment. Daarna de nokkenassen zeer nauwkeurig plaatsen om de exacte timing te krijgen. Daarna de timing nog twee keer gecontroleerd van zowel de achterste als de voorste kop.
Kleppen gecontroleerd en gesteld. Nieuwe kop 7 shims vervangen , voorste cilinders ook maar gesteld; daar 3 stuks.
Het was een leuke sleuteldag met een geïnteresseerd toekijkende eigenaar. Ik heb me weer prima vermaakt.:Y
En, of het blok echt wil draaien zonder problemen, dat weten we pas in het voorjaar.
IMG_20231221_100938.jpg
IMG_20231221_100945.jpg
IMG_20231221_103645.jpg
IMG_20231221_103918.jpg
IMG_20231221_104042.jpg
IMG_20231221_110500.jpg
IMG_20231221_113654.jpg
IMG_20231221_120405.jpg
IMG_20231221_120602.jpg
IMG_20231221_122410.jpg
IMG_20231221_124343.jpg
IMG_20231221_124723.jpg
IMG_20231221_133523.jpg
IMG_20231221_142101.jpg
IMG_20231221_151401.jpg
IMG_20231221_164218.jpg
IMG_20231221_180615.jpg


En het blok zit weer in elkaar. Alles op hoop van zegen🤫 Toen ik een tijdje terug de eerste foto's zag schrok ik wel. Wat een puinhoop :( Ik zou zo'n blok zelf niet meer opknappen, vooral niet omdat er misschien toch interne schade zit die je niet kunt zien , maar de eigenaar stond erop om het toch te laten proberen. En dat heb ik gedaan})
IMG_20231221_181201.jpg
IMG_20231221_181426.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens aan! Hopelijk is het blok gered. Zou erg zonde zijn anders van alle inspanning.
Dit is de eerste keer dat je een blok uit elkaar hebt gehaald toch?
 
Ik hoop ook dat het zo gered is.
Koppen had ik wel vaker gedaan. drijfstang e.d. nog niet eerder.
Blokken gaan eigenlijk nooit stuk, mits op de juiste manier (laten) onderhouden door de juiste mensen en: met liefde behandelen :Y
Helaas zie ik de laatste tijd gruwelijke klepafstellingen. Bij Honda staan die toch altijd goed???? Vergeet het maar8)7Bij veel V4-tjes die vaak van eigenaar gewisseld zijn die kleppen zelden gesteld. En dan gaat het vroeg of laat mis. Iedere verkoper geeft aan dat er net een grote beurt heeft plaats gevonden. Waarschijnlijk niet aan die fiets..........})

@mikestrike: er liggen hier nog steeds gereviseerde voorvorken........ Moet ik ze op marktplaats zetten?
 
Ja er hebben vaak 30 jaar allerlei mensen aangezeten en geprutst. Daarom ben jij zo druk om die allemaal weer te herstellen. We moeten jou wel een beetje berzig houden he :)
Jaaa dat klopt. Ik bel je morgen wel even!
 
Na 10 (!) maanden wachten is eindelijk de Tyga NC35 onderkuip binnen. Vorig weekend opgehaald bij Henrico in Staphorst, vandaag gepast:

WhatsApp Image 2023-12-22 at 18.19.23.jpeg

Kocht deze fiets met een "een oog" endurance kuip, maar wilde terug naar origineel, Toen de topkuip verkocht met de gedachte dat ik dan alleen een Tyga topkuip hoefde te kopen. Die pastte dus niet goed op de bestaande onderkuip, de uitlijning van de RVF letters stonden iets te ver uit het lood naar mijn smaak.

De oude Tyga onderkuip gaat binnenkort op Marktplaats...
 
10 maanden is wel lang wachten, ziet er prima uit. Is zo’n onderkuip niet standaard op voorraad bij Henrico?
 
@Roel, bij het vervangen van een losse drijfstang…is het niet nodig om nieuwe lagerschalen te plaatsen voor de juiste exacte maatvoering/speling tov krukas?
 
@Roel, bij het vervangen van een losse drijfstang…is het niet nodig om nieuwe lagerschalen te plaatsen voor de juiste exacte maatvoering/speling tov krukas?
Ja, dat is juist. Beide drijfstangen hadden trouwens nog de standaard lagerschaaltjes. De betere rechte drijfstang heeft de meest perfecte lagerschaaltjes gekregen.
Maar, zoals al eerder geschreven: ik zou het zelf zo niet hebben gedaan. De eigenaar wilde het zo, ook al is het een behoorlijke gok. Maar dat weet hij. Niets doen, dan gebeurt er niets met het blok en heb je ook niets meer en nu is er een kleine redelijk goedkope kans dat het goed verloopt.
Nu een gebruikte achterste kop, een zuiger en drijfstang en een koppakking.
We gaan het t.z.t. wel zien en horen*O*
 
Vanavond stond Kingkai voor de deur met een klusje voor een achterframe.
Het verwijderen van de oude meedraaiende blindklinkmoer was meer werk dan het plaatsen van een nieuwe mede door het fijne gereedschap.

IMG_20240112_210255.jpg
IMG_20240112_205203.jpg
IMG_20240110_181521.jpg
IMG_20240112_205233.jpg
IMG_20240112_205215.jpg

De voetsteunen kunnen weer worden gemonteerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan