Honda VTR100SP1 met koelsysteem problemen

Kookaburra

MF'er
22 jan 2005
40
0
Townsville - Australia
Mijn SP1 loopt snel warm, nu blijkt dat ik koelvloeistof verlies. Na enig onderzoek blijk dat mijn expansievat vol raakt en ik dus koelvloeistof verlies doordat mijn expansievat overtollige koelvloeistof eruit gooit.
Onderaan het expansievat zit een retour leiding, die koelvloeistof weer terug zou moeten brengen naar de rechter radiator. Aangezien de radiator hoger geplaatst zit, zal de vloeistof dus naar de radiator gezogen moeten worden lijkt me.

In principe denk ik dat het zo werkt (en hierin heb ik dus bevestiging nodig). koelvloeistof wordt warm en zet uit, hierdoor wordt het 'te veel' aan koelvloeistof het expansievat ingedrukt. Wanneer de motor en dus ook de koelvloeistof afkoelt, krimpt de koelvloeistof in de het systeem en zorgt zo voor een onderdruk, door die onderdruk wordt koelvloeistof uit het expansievat gezogen en blijft het systeem vol. Klopt deze aanname?

Er vanuitgaande dat deze aanname klopt, kan ik dus concluderen dat ik ergens een lek heb in of rond de rechter radiator. Als er dus een onderdruk heerst wordt er lucht aangezogen en niet de koelvloeistof uit het expansievat. Lijkt me logisch, toch?

zie bijgvoegde afbeelding, er is lichte schade aan de rechter radiator, waardoor ik vermoed dat hij lek is... Ik heb de slangen gecontroleerd en die lijken allemaal in orde, dus dan is het of de radiator of de radiator dop. Gezien de schade lijkt me de radiator meer waarschijnlijk?

In een algemeen topic, kreeg ik geregeld de reactie dat het wellicht ene lekke koppakking is. Ik heb de motor pas geleden een beurt gegeven olie + filter, bougies en koelvloeistof vervangen. De olie zag er goed uit en het leek er niet op dat die vervuilt was met koelvloeistof. Het blok en alle slangen zijn droog.

Iemand advies of een mening voordat ik een dure radiator ga aanschaffen?

Thanks...
full
 
als de koelvloeistof door het expansievat er uit word gedrukt ,
dan heb je een overdruk in het koelsysteem het expansievat is voor de normale warmtewisseling (uitzet/krimp) berekend .
en het valt niet altijd aan de olie te zien of de koppakking lek is .
je zouw de druk in het koelsysteem kunnen meten (met lopende motor ) of radiator afpersen
bij een bedrijf waar ze radiators repareren moet dat kunnen

Gr. Huub
 
ik zou het eens zoeken in het sp1 en sp2 topic alhier, daar kunnen ze je vast wat meeradvies geven, waar overdruk vandaan komt weet ik ook niet zo 1 2 3 en als het rondom de koppen niet "zweet " zou het nog kunnen dat hij naar binnen lek is maar dan zou koelvloeistof zich met olie moeten gaan mengen en dat zie je dan in je stand van de olie en bij het wisselen ervan ( heb ik ooit gehad ) Rookt de motor ook veel ?
 
Laatst bewerkt:
Nee motor rookt helemaal niet, loopt goed. heb zojuist het hele koelsysteem leeg laten lopen en opnieuw gevuld volgens wph.
Heb even gereden en daarna stationair laten lopen, bij 103 graden sloeg de fan aan en daalde de temperatuur tot 95 graden waarna de fan weer uitsloeg. Dit is al een heel winst want afgelopen weken liep hij makkelijk tot 111 graden, als ik ook maar even stationair stond (stoplicht of zo).

Als het weer terugkomt (wat ik wel verwacht) zal ik eerst de dop testen, daarna het systeem laten testen. Koppakking is een hoop werk en hoop ik niet te hoeven doen. Toen ik de motor een beurt gaf niet zo lang geleden, zag de oude olie er goed uit, niet vervuild. De bougies zagen er behoorlijk goed uit, zwart zoals ze waren, vonkten beide nog uitstekend (heb ze wel vervangen).

Thanks so far...
 
Terug
Bovenaan Onderaan