Kookaburra
MF'er
Mijn SP1 loopt snel warm, nu blijkt dat ik koelvloeistof verlies. Na enig onderzoek blijk dat mijn expansievat vol raakt en ik dus koelvloeistof verlies doordat mijn expansievat overtollige koelvloeistof eruit gooit.
Onderaan het expansievat zit een retour leiding, die koelvloeistof weer terug zou moeten brengen naar de rechter radiator. Aangezien de radiator hoger geplaatst zit, zal de vloeistof dus naar de radiator gezogen moeten worden lijkt me.
In principe denk ik dat het zo werkt (en hierin heb ik dus bevestiging nodig). koelvloeistof wordt warm en zet uit, hierdoor wordt het 'te veel' aan koelvloeistof het expansievat ingedrukt. Wanneer de motor en dus ook de koelvloeistof afkoelt, krimpt de koelvloeistof in de het systeem en zorgt zo voor een onderdruk, door die onderdruk wordt koelvloeistof uit het expansievat gezogen en blijft het systeem vol. Klopt deze aanname?
Er vanuitgaande dat deze aanname klopt, kan ik dus concluderen dat ik ergens een lek heb in of rond de rechter radiator. Als er dus een onderdruk heerst wordt er lucht aangezogen en niet de koelvloeistof uit het expansievat. Lijkt me logisch, toch?
zie bijgvoegde afbeelding, er is lichte schade aan de rechter radiator, waardoor ik vermoed dat hij lek is... Ik heb de slangen gecontroleerd en die lijken allemaal in orde, dus dan is het of de radiator of de radiator dop. Gezien de schade lijkt me de radiator meer waarschijnlijk?
In een algemeen topic, kreeg ik geregeld de reactie dat het wellicht ene lekke koppakking is. Ik heb de motor pas geleden een beurt gegeven olie + filter, bougies en koelvloeistof vervangen. De olie zag er goed uit en het leek er niet op dat die vervuilt was met koelvloeistof. Het blok en alle slangen zijn droog.
Iemand advies of een mening voordat ik een dure radiator ga aanschaffen?
Thanks...
Onderaan het expansievat zit een retour leiding, die koelvloeistof weer terug zou moeten brengen naar de rechter radiator. Aangezien de radiator hoger geplaatst zit, zal de vloeistof dus naar de radiator gezogen moeten worden lijkt me.
In principe denk ik dat het zo werkt (en hierin heb ik dus bevestiging nodig). koelvloeistof wordt warm en zet uit, hierdoor wordt het 'te veel' aan koelvloeistof het expansievat ingedrukt. Wanneer de motor en dus ook de koelvloeistof afkoelt, krimpt de koelvloeistof in de het systeem en zorgt zo voor een onderdruk, door die onderdruk wordt koelvloeistof uit het expansievat gezogen en blijft het systeem vol. Klopt deze aanname?
Er vanuitgaande dat deze aanname klopt, kan ik dus concluderen dat ik ergens een lek heb in of rond de rechter radiator. Als er dus een onderdruk heerst wordt er lucht aangezogen en niet de koelvloeistof uit het expansievat. Lijkt me logisch, toch?
zie bijgvoegde afbeelding, er is lichte schade aan de rechter radiator, waardoor ik vermoed dat hij lek is... Ik heb de slangen gecontroleerd en die lijken allemaal in orde, dus dan is het of de radiator of de radiator dop. Gezien de schade lijkt me de radiator meer waarschijnlijk?
In een algemeen topic, kreeg ik geregeld de reactie dat het wellicht ene lekke koppakking is. Ik heb de motor pas geleden een beurt gegeven olie + filter, bougies en koelvloeistof vervangen. De olie zag er goed uit en het leek er niet op dat die vervuilt was met koelvloeistof. Het blok en alle slangen zijn droog.
Iemand advies of een mening voordat ik een dure radiator ga aanschaffen?
Thanks...