Ik heb uiteraard niet het gehele topic gelezen ... dat is veel te veel werk ......
Verder valt op, ...
een ketting !
De ketting verklaart ook n beetje hetvolgende: een dual clutch.
...
Sorry dat ik toen de buit heb weggekaapt, maar het was/is een prachtige nette motor en kon er heerlijk mee overweg.1. Nu is het niet zo dat ik van iedereen (hier op MF) weet-wie-wanneer-welke-motor(-scooter) iemand heeft gekocht (danwel verkocht heeft). Echter; destijds heb ik serieus met de gedachte gespeeld om een GS te kopen.MDS heeft tóch nóg wat vragen:
1. Klopt helemaal, die heb ik nu dus nog. Goed geheugen trouwens
2. Dat zijn inderdaad allemaal verschillende motoren, ruime ervaring dus. Voor mij zou het te vervanging van de GS zijn.
3. Wat ik me vooral afvraag of het mindere vermogen gaat tegenstaan.
4. Ik zelf zou ook voor een witte gaan, maar de prijs vind ik nog erg hoog voor een probeersel.
Niets menselijks is mij vreemd, dus al surfend over het wereldwijde web kwam ik bij Nicolai Motoren uit, alwaar die smetteloos witte R1200GS te koop stond. Daarop is toen over-en-weer iets van telefonisch contact geweest en toen ik uiteindelijk de beste man (samen met mijn vrouw) een bezoek wilde brengen, bleek de witte (R1200GS) vogel gevlogen.Er gingen een paar weken voorbij, toen ik hier ergens op MF las dat u het was - die er uiteindelijk met de buit vandoor was gegaan.
…..Vandaar dat ik mij díe specifieke fiets nog zo goed kan herinneren…..
2. De X-Adv is het type motorscooter die stevig aan de maat is. Wanneer je deze Honda (bijvoorbeeld vanuit de garage naar de straat), duwt, realiseer je je al snel met een flinke jongen aan de wandel te zijn. Deze adventure-fiets weegt dan ook iets ± 238 kg. Mijn vermoeden is dat uw GS om-en-nabij de 229 kg weegt? Onze Japanse sumovriend brengt dus iets van 9 kg méér gewicht in de schaal. Echter; doordat het gewicht van de X-Adv, als het ware, láger is geplaatst voelt het gek genoeg toch als een soort “lichter” aan.
In 2014 heb ik eens (voor de gehele dag) een BMW R1200GS gehuurd. Exact dezelfde als die u thans heeft.
Maar bij laatstgenoemde motorfiets heb ik de gewichtsverdeling toch duidelijk anders ervaren. Niet zozeer beter of slechter, maar anders. ‘k Meld u dit maar even, omdat ik in een latere berichtgeving (afkomstig van uw hand) in dit topic las dat u op een slechte dag nogal eens moeite heeft uw Beemer de deur uit te krijgen.
3. Wat is op dit moment het aantal PK’s van uw BMW? Iets van 105 PK, zoiets? Welnu, die van onze Honda is ± 55 PK. Zeker, dat is minder dan de helft van wat u nu heeft en da’s dus inleveren geblazen. Maar geloof me; ’t zal u nog (aangenaam!) verrassen, hoe vlotjes deze scooter uit de startblokken wil komen. Ik heb daar deze afgelopen zomer al een aantal hilarische momenten mee beleefd.
.....Waarmee ik maar wil zeggen: alles in relatief…..
4. Wie weet, komen er dit jaar nog wel ergens X-Adv’s in de verhuur.
Kunt u er eerst een dagje mee op stap, alvorens een beslissing tot aankoop te nemen.
Dus mijn oog viel op dat stukje uit de openingspost, en nu is mijn vraag:
Waarom zou een dual clutch niet kunnen icm een riem? Of zelfs een cardan?
mogelijk is dit in dit topic al aan bod gekomen, maar te veel pagina's om te lezen ...
WebEngine ziet overeenkomsten:
1. Je bent in ieder geval al lekker bezig geweest afgelopen zomer, dat is een leuk ritje, helemaal mijn ding.
2. Ik hoop dit jaar ook weer een paar leuke ritjes te gaan maken.
3. Ik kan met mijn huidige scooter ook gewoon tot het gaatje blijven zitten, en ben op een gegeven ogenblik zo éé'n met mijn brommer dat het me allemaal niet meer uitmaakt, rij dan ook lekker door met een stukje muziek op random uit de Garmin
4. Vindt het trouwens wel mooi staan zo zonder stickers, dat geeft hem wel een aparte uitstraling.
MDS verontschuldigt zich:
1. Sorry dat ik toen de buit heb weggekaapt, maar het was/is een prachtige nette motor en kon er heerlijk mee overweg.
2. Bedankt voor de uitleg op mijn vragen, het blijft voor mij dus nog steeds een goede kandidaat. Op mijn lijstje staan ook nog gewone motoren, proefritten en inruil prijzen zijn dus voor een deel wel bepalend.
3. Eerst maar eens op de beurs wat visjes uit gooien.
4. Gezien de mooi beschreven route, heb ik het idee dat u wel eens bij mij in de buurt zou kunnen wonen. Leuk.
5. Heeft u wel al nadelen van de X-Adv ondervonden?
In die optiek had ik het nog niet bekeken. Als je er ook daadwerkelijk regelmatig off road mee gaat rijden begrijp ik de keuze voor een ketting wel. Maar mijn inziens zullen er niet teveel scooter rijders zijn die regelmatig (lees: minstens 20% van hun km's) off road rijden.Aangezien dit een zeg maar 'semi' off-road fiets is, lijkt mij een eind-aandrijf-riem niet geschikt, dit i.v.b.m. modder/zand wat op de weg net iets minder voorkomt dan offroad.
Slechts 2 motorscooters die gebruik maken van een eind aandrijfriem?Immers de 2 scooters die gebruik maken van een eind-aandrijf-riem, respectievelijk: de Yamaha Tmax en de Kymco AK550
Idd, een cardan zou teveel gewicht geven op een scooter. Een riem daarentegen niet.Wat betreft cardan ... brengt het mogelijk meer gewicht met zich mee en ze moeten bij scooters al hun uiterste best doen om het gewicht laag te houden.
De DCT brengt ook nog eens extra gewicht met zich mee.
Mvg. Jan
Slechts 2 motorscooters die gebruik maken van een eind aandrijfriem?
Ik meende toch dat pakweg 85% van de (motor)scooters riemaangedreven is? (Meestal door varioriem dan dacht ik?). Ik kan mij alvast niet veel motorscooters voor de geest halen die een ketting naar het achterwiel hebben lopen, of toch zeker geen open ketting zoals bij een motor? Of heb ik het mis?
Dat lijkt me ook een flinke stap van een GSA naar een SH300!Ik heb mijn GSA pas verkocht, nadat ik een paar maanden met de SH300 rondgereden had.
Zo ben je zeker dat de scooter en de zithouding geschikt is. De SH is wel geen X, maar het gaat me om het principe.
Het voorjaar/zomer is trouwens een betere periode om een motor te verkopen.