Honda XL500R 1984 (Vastloper)

Ebie95

Rookie
18 apr 2020
25
7
Hi allen!

Ik ben nieuw op dit forum, ik hou van unieke klassiekers en bezit een custom Honda XL500R uit 1984. Ik heb de motor vorig jaar december gekocht met een tellerstand van rond de 40k, en het blok zou gereviseerd zijn. Zelf heb ik er een andere voorvork erin geplaats (KTM lc4) want de trommelrem deed t voor geen meter en nu heb ik een schijfrem waar ik een goeie noodstop mee kan maken.

Motor net af, nog geen 100km mee gereden. Motor slaat af (lekker aan het toeren 35 km/h) Ik de benzine kraan controleren, helemaal goed. Trap de motor weer aan, alsof je een knikkerbak heen en weer haalt en slaat af. Kon niet goed zijn dacht ik.

Nu heb ik het blok open en mn big end is stuk, mn zuiger ziet er niet uit en de cilinderwand is ook om te huilen. Ik zit er nu aan te denken om er een big bore kit in te bouwen, aangezien die blokken steeds zeldzamer en duurder worden (en kans dat iemand ook dat blok verkloot heeft).

Zijn er nog dingen om rekening mee te houden als je een big bore plaatst? Dit is mijn eerste project namelijk! Belangrijk is dat ik de rest van de zomer lekker kan rijden. Ik rijd trouwens alleen op de weg, niet offr

Ik hoor graag van jullie! (Mijn ontzettende excuus als er al zo een topic is, ik kon niet iets soortgelijks vinden!)
386F7B85-BDDA-47D2-990F-213C7596AF10.jpeg

B6573A55-05AE-4B7F-A5FC-529BE4C752FB.jpeg

AD886281-C5E5-4E06-8E86-30E40E018B4E.jpeg
 
Krukas komt incl drijfstang en krukaslagers en is geperst. Kwaliteit van de lagers, speling en rechtheid kun jij met jouw kennis niet beoordelen, niet lullig bedoeld verder.

Ik zou beginnen met het hele blos lostrekken en kijken wat er kapot is. Met foto's kunnen we je een eind op weg helpen. Dan een begroting maken of een offerte vragen bij een goed revisiebedrijf. Dan kijken of je het er voor over hebt.

Edit: begin eens met een foto van de binnenkant van je kleppen deksel, nokkenas en van je cilinderkop. Als die schade hebben (waarschijnlijk) ben je ver van huis af.
 
Krukas komt incl drijfstang en krukaslagers en is geperst. Kwaliteit van de lagers, speling en rechtheid kun jij met jouw kennis niet beoordelen, niet lullig bedoeld verder.

Ik zou beginnen met het hele blos lostrekken en kijken wat er kapot is. Met foto's kunnen we je een eind op weg helpen. Dan een begroting maken of een offerte vragen bij een goed revisiebedrijf. Dan kijken of je het er voor over hebt.

Edit: begin eens met een foto van de binnenkant van je kleppen deksel, nokkenas en van je cilinderkop. Als die schade hebben (waarschijnlijk) ben je ver van huis af.

Duidelijk, ben blij dat ik het toch even hier gepost heb, want de motordealer (die ook veel projecten doet) hier in de buurt vertelde me dat het de gewone zuiger was en de cilinder nog nooit gehoond is. Tarief is ook 70 euro per uur om het te laten reviseren daar excl. alle onderdelen...

Ik ben idd niet in staat om dat te beoordelen. Ik heb tussen volgende week en 2 weken tijd om het blok los te halen. Keep u posted hoe de onderdelen er dan uitzien met foto’s!

Alvast super bedankt voor al jullie hulp!!! Word enorm gewaardeerd 🙏🏼
 

Bijlagen

  • 668FB89A-4303-44A1-9B42-B5E0EA1878A7.jpeg
    668FB89A-4303-44A1-9B42-B5E0EA1878A7.jpeg
    3,2 MB · Weergaven: 23
  • 35158097-CF25-4199-890E-97031F7DA929.jpeg
    35158097-CF25-4199-890E-97031F7DA929.jpeg
    3,4 MB · Weergaven: 21
  • 34460D95-0F60-45A2-B2BF-5BC2529758F8.jpeg
    34460D95-0F60-45A2-B2BF-5BC2529758F8.jpeg
    3,2 MB · Weergaven: 24
Ik heb weinig goed nieuws voor je vrees ik. Ik kan het op de foto niet 100% zien, maar de loopvlakken van de nokkenas in de cilinderkop zien er slecht uit. De loopvlakken van de tuimelaars lijken ook matig, klepstelboutjes idem.

Verder lijkt het of tussen kop en deksel ooit vloeibare pakking is gebruikt, dat hoort daar niet.
Het meeste is nu weg, maar er lijkt flink gekrast op de pasvlakken. Hoe is de nokkenas?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb weinig goed nieuws voor je vrees ik. Ik kan het op de foto niet 100% zien, maar de loopvlakken van de nokkenas in de cilinderkop zien er slecht uit. De loopvlakken van de tuimelaars lijken ook matig, klepstelboutjes idem.

Verder lijkt het of tussen kop en deksel ooit vloeibare pakking is gebruikt, dat hoort dat niet. Het meeste is nu weg, maar er lijkt flink gekrast op de pasvlakken. Hoe is de nokkenas?
|(
Hoe wil je het anders doen?
 
Ik heb weinig goed nieuws voor je vrees ik. Ik kan het op de foto niet 100% zien, maar de loopvlakken van de nokkenas in de cilinderkop zien er slecht uit. De loopvlakken van de tuimelaars lijken ook matig, klepstelboutjes idem.

Verder lijkt het of tussen kop en deksel ooit vloeibare pakking is gebruikt, dat hoort daar niet. Het meeste is nu weg, maar er lijkt flink gekrast op de pasvlakken. Hoe is de nokkenas?

In dit geval hoort dat daar vanwege de toleranties, de vloeibare pakking niet de krassen...
 
Waarom heb je daar een handboek voor nodig? Als je geen losse lagerzadels gebruikt, maar het deksel een deel van het lager voor de nokkenas vormt gebruik je nooit een papieren pakking maar vloeibare. Anders zou de nokkenas er los in liggen.
 
Krukas,
Cilinderkop,
 
Krukas,
Cilinderkop,

Die zag ik ook al idd! Nu misschien een hele domme vraag, ik heb een PD02 blok, passen daar PD01 onderdelen in? Want het lijkt alsof er een PD01 krukas in zit. Roukama heeft voor 90 euro een PD02 krukas liggen maar die ziet er heel anders uit.
 
Die zag ik ook al idd! Nu misschien een hele domme vraag, ik heb een PD02 blok, passen daar PD01 onderdelen in? Want het lijkt alsof er een PD01 krukas in zit. Roukama heeft voor 90 euro een PD02 krukas liggen maar die ziet er heel anders uit.
Ik had een XL500S vergeleken met een 82 XL500R,die nummers komen overeen ,maar of ze bij latere bouwjaren veranderd zijn weet ik niet,
wel is er een nummerwijziging voor de krukas,dus die kan veranderd zijn,ik zal er nog eens induiken,of misschien weet hier iemand dat.
 
Ik had een XL500S vergeleken met een 82 XL500R,die nummers komen overeen ,maar of ze bij latere bouwjaren veranderd zijn weet ik niet,
wel is er een nummerwijziging voor de krukas,dus die kan veranderd zijn,ik zal er nog eens induiken,of misschien weet hier iemand dat.
Sowieso bouwjaar `84 kom ik nergens tegen, tot 1982 wel.


 
Terug
Bovenaan Onderaan