Honda XL500R 1984 (Vastloper)

Ebie95

Rookie
18 apr 2020
25
7
Hi allen!

Ik ben nieuw op dit forum, ik hou van unieke klassiekers en bezit een custom Honda XL500R uit 1984. Ik heb de motor vorig jaar december gekocht met een tellerstand van rond de 40k, en het blok zou gereviseerd zijn. Zelf heb ik er een andere voorvork erin geplaats (KTM lc4) want de trommelrem deed t voor geen meter en nu heb ik een schijfrem waar ik een goeie noodstop mee kan maken.

Motor net af, nog geen 100km mee gereden. Motor slaat af (lekker aan het toeren 35 km/h) Ik de benzine kraan controleren, helemaal goed. Trap de motor weer aan, alsof je een knikkerbak heen en weer haalt en slaat af. Kon niet goed zijn dacht ik.

Nu heb ik het blok open en mn big end is stuk, mn zuiger ziet er niet uit en de cilinderwand is ook om te huilen. Ik zit er nu aan te denken om er een big bore kit in te bouwen, aangezien die blokken steeds zeldzamer en duurder worden (en kans dat iemand ook dat blok verkloot heeft).

Zijn er nog dingen om rekening mee te houden als je een big bore plaatst? Dit is mijn eerste project namelijk! Belangrijk is dat ik de rest van de zomer lekker kan rijden. Ik rijd trouwens alleen op de weg, niet offr

Ik hoor graag van jullie! (Mijn ontzettende excuus als er al zo een topic is, ik kon niet iets soortgelijks vinden!)
386F7B85-BDDA-47D2-990F-213C7596AF10.jpeg

B6573A55-05AE-4B7F-A5FC-529BE4C752FB.jpeg

AD886281-C5E5-4E06-8E86-30E40E018B4E.jpeg
 
Sowieso bouwjaar `84 kom ik nergens tegen, tot 1982 wel.


Ja dat heb ik ook gezien,wel een XR500R maar die is heel anders.
 

Crankshaft + piston Diagram Honda XL500
Year 1981 Model code XL500S ASales region USA Frame JH2PD010*BM200001 - JH2PD010*BM207756 Engine Capacity 500

Crankshaft + piston Diagram Honda XL500
Year 1982 Model code XL500R ASales region USA Frame JH2PD020*CM000032 - JH2PD020*CM009868 Engine Capacity 500


bj 1981 is pd010 krukasnummer 13000-MC8-405
bj 1982 is pd020 krukasnummer 13000-MC8-405
 
Wel deze gevonden in Duitsland,
Goede mogelijkheid.
Maar je kan je ook afvragen of het toch niet beter is om de eigen krukas van nieuwe lagers te laten voorzien?
Dan weet je wel 100% zeker dat de lagers nieuw zijn.
Schreef het al, €80 om de krukas te laten persen, ex lagers.
 
Ik had deze dus gevonden:
Honda XL500S PD01 Krukas / 13000-MC8-405 Crankshaft Comp - MG Parts

en

 
Goede mogelijkheid.
Maar je kan je ook afvragen of het toch niet beter is om de eigen krukas van nieuwe lagers te laten voorzien?
Dan weet je wel 100% zeker dat de lagers nieuw zijn.
Schreef het al, €80 om de krukas te laten persen, ex lagers.

Beide hebben ze hetzelfde nummer.Wat jij zegt is ook een goede optie als t blokje al te redden valt!
 
Ik had deze dus gevonden:
Honda XL500S PD01 Krukas / 13000-MC8-405 Crankshaft Comp - MG Parts

en

Ik had deze dus gevonden:
Honda XL500S PD01 Krukas / 13000-MC8-405 Crankshaft Comp - MG Parts

en

Die eerste is niet de goede die lijkt op een XR500R krukas.
 
Dat is balen. Ik denk dat @Kansloos wel interesse heeft in sommige onderdelen van je blok, dat verzacht de financiële pijn een beetje.

Heb het een en ander al bij elkaar gescharreld maar zou nog wel interesse hebben in wat onderdelen eventueel.
de linker en rechter blokdeksels met name.
PM maar als je ze eventueel zou willen verkopen.

thanks voor de heads-up @Zeroground
 
Inderdaad,ziet er wel erg kurkdroog uit,en als je niet aan de zuigerveren gedraaid heb zaten die ook verkeerd.
Je komt het regelmatig tegen,de verbouwers die met 0,0 technische kennis zo,n ding verbouwen om snel weer
met winst te verkopen aan bereidwillige slachtoffers.Maar goed daar heb je nu allemaal niks aan,zoals patrickZ
al schrijft neem een overmaat en geen big bore,want daar schiet je wat vermogenswinst weinig mee op en haal je met een beetje
pech nog meer ellende op je hals.
Zuigerveren draaien rond als de motor loopt.
 
Er staat momenteel een FT500 blok op marktplaats. Dit is een blok waar je een heleboel onderdelen wellicht van zou kunnen overzetten.
Misschien de moeite waard al is dat blok ook niet goedkoop.
Succes in ieder geval, zou klote zijn als je hiermee je motor moet afschrijven.

Kijk ook even op dit forum: Honda-xl.nl.
Zit heel veel kennis van deze blokken.
 
Wat bij bijna niemand weet is dat aan een kant van de XL XR krukwang een rond plaatstaal deksel zit ingeperst waarachter binnenkomend olie centrifugaal gezuiverd word voor het verder naar het bigendlager en zuiger stroomt.
Ik heb hem er een keer eraf weten te slopen een hoop troep vloeibare pakking restten zat er opgehoopt en er zat ook nog een grote Oring tussen geklemd (nergens te bestellen) heb het schoon weer met grote moeite er kunnen vastklinken op de gietijzeren krukwang.
*** ontwerp van een gemene ********** met het plan je op flinke kosten te jagen door in het blok ook nog eens een simpel metaalgaas oliefilter tedoen
Had er in of op het blok een papieren oliefilter gezeten dan zou alles verder in het blok altijd goed schoon gefilterde olie krijgen.
Breng je je blokje of krukas nar een revisie bedrijf dan valt hun dat dekseltje ook niet op waarschijnlijk.
 
Laatst bewerkt:
Er staat momenteel een FT500 blok op marktplaats. Dit is een blok waar je een heleboel onderdelen wellicht van zou kunnen overzetten.
Misschien de moeite waard al is dat blok ook niet goedkoop.
Succes in ieder geval, zou klote zijn als je hiermee je motor moet afschrijven.

Kijk ook even op dit forum: Honda-xl.nl.
Zit heel veel kennis van deze blokken.

Nieuw zijn ze idd niet meer te koop, ben op zoek naar een draaiend blok en dan de huidige misschien met de tijd toch (echt) laten reviseren. Heb je altijd 2 blokjes en kun je blijven rijden.
Heb het topic idd ook even op honda xl forum gepost! Moet goedkomen dus, bedankt iedereen voor alle tips!
 
Ik denk dat een draaiende complete motor vinden zoeken word naar een naald in een hooiberg,die je vind kan je ook
gelijk reviseren,en mocht je het geluk hebben er 1 te vinden die gereviseerd is vragen ze er de hoofdprijs voor,reken maar
op 1000,- .+ zelfs echt goede losse gebruikte delen word veel geld voor gevraagd,ik denk toch dat reviseren van je huidige blok
de goedkoopste optie is, desnoods met een gedeelte aan goede gebruikte delen.
Dit misschien iets om eens te informeren,
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan