Honda XR600 perikelen (koppakking 2e x gebruiken?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Besten,

Ik heb bij revisie mijn Honda XR 600 een fout gemaakt. ik heb de cilinderkop erop gezet en de bouten daarvan op 30 NM. aangedraaid zonder eerst de geleider van de distributie ketting op de cilinder te hebben gezet .deze haakt namelijk in de cilinder en krijg je er niet meer gehaakt in als de cilinderkop er al op zit.

nu is de vraag kan ik mijn cilinderkop loshalen en dan weer terug vast zetten zonder de kop pakking te vervangen? ik heb nog niet gereden . de cilinder bouten moesten volgens het handboek tussen de 28 en 32 NM vast worden gedraaid en heb ze dus op 30 NM staan. mijn idee was los halen en op 32 NM terug vast draaien vanwege dat randje aan de pakking wat je in elkaar drukt en om zo de kop pakking te kunnen her gebruiken. kan dat met wat vaster zetten voor dat randje of heeft dat geen zin?
 
Ok maar dan kan ik die pakking nog wel een keer daarop aandraaien? en de vraag is ook hoe ik dit rubbertje weer op de geleider krijg?

5ya29qr.jpg
 
Die geleider vervangen idd. Koppakking kan je wel hergebruiken, zal ook wel goed gaan. Beste is natuurlijk vervangen. 28-32 nm idd voor die kopbouten.

Kon je ze allemaal goed op moment krijgen? Altijd controleren voor plaatsing kop want die alu schroefdraden zijn vaak aan gort. Volgens mij is dat ook de reden dat ze overgegaan zijn op m9.
 
Dat is precies ook waar het revisie bedrijf 2motors het over had. en om die reden hebben ze de alu schroefdraden vervangen voor Helicoils. en ja ik kon ze goed op moment krijgen .geen enkel probleem zelfs.

geleider word niet makkelijk aankomen want die hebben ze ook niet meer bij cmsnl.
 
Ok dan koop ik wel weer een nieuwe pakking. jammer dat een foutje maken gelijk zoveel geld kost. de geleider zelf is het rubbertje ook nog eens afgegaan omdat die helemaal hard is geworden en een nieuwe geleider niet meer verkrijgbaar bij cmsnl , bij mijn brommers her gebruikte ik wel altijd de kop pakkingen en nooit geen lekkages gehad maar ja XR 600 is natuurlijk wel wat anders vandaar mijn vraag erover. ik baal hier enorm van.
Stel je dan eens voor wat het je kost als je rubbertje breekt en je het niet door hebt.
 
Ja dat is zo. ik bestel gewoon een nieuwe pakking. dat zal makkelijker zijn als een geleider. rubbertje daarvan zit wel erg dun vast. ik kwam er enkel maar tegen en het viel er al af. misschien ook door de jaren heen een beetje verdroogd...
 
Andere kant is nog heel waar de ketting over gaat .alleen het bovenste topje van het uiteinde is aan het verslijten. het lijkt erop dat de ketting daar het hardste langst komt,

hjqrzfnus.jpg


@chineesboer hopelijk heb je er nog eentje liggen die er beter uitziet...
 
Ja dat wel maar bij nader inzien dan toch beter maar een andere erop. al ben ik bang dat die er gebruikt allemaal zo ongeveer uitzien. dus een nieuwe zal het beste zijn.
 
Nog Bedankt jongens, Ik heb nu een nieuwe geleider besteld en ook een nieuwe NX650 kop pakking 103mm voor mijn bigbore,
en gelijk een dikkere RVS voorbocht mee besteld. zo heb ik er wat geld kunnen afkrijgen al was het wel weer een rib uit mijn lijf maar toch beter geen risico nemen voor die 650cc waar waarschijnlijk meer compressie op gaat komen dan voorheen.

het enige waar ik nog een beetje hulp bij zou kunnen gebruiken is hoe ik het beste de distributie ketting kan monteren? moet daarvoor de cilinderkop er wel volledig op of ook los?

ik wil nu geen fouten meer maken . ik heb die xr een half jaar geleden uit elkaar gehaald en dat was vrij makkelijk en omdat het al zo lang geleden was ga je dingetjes vergeten hoe het zat. maar weer opbouwen blijkt toch heel iets anders dan uit elkaar halen in een paar uur tijd..
 
Vandaag nog bericht gekregen van het revisie bedrijf 2Motors waar ik de revisie heb laten doen en die verteld mij nu ook dat ik de kop pakking kan her gebruiken als alles maar goed ontvet is en op het juiste aanhaal moment weer word terug vastgedraaid.. daarbij moet ik dan niks gebruiken van copper spray voor afdichting... zo zie je maar dat meningen sterk verschillen. ook de motorzaak in de buurt zei al gelijk dat ik een nieuwe pakking moest vanwege de geplette rand.
 
het enige waar ik nog een beetje hulp bij zou kunnen gebruiken is hoe ik het beste de distributie ketting kan monteren? moet daarvoor de cilinderkop er wel volledig op of ook los?

- Kijk eerst even door de distributietunnel of je ketting goed om je krukastandwiel zit.
- Kop erop en vastzetten, vliegwielmarkering op T gelijk zetten met inkeping dynamodeksel. (Krukas tegen de klok indraaien).
-Nokkenas met los tandwiel erom en lagers erop onder de ketting dooschuiven en in de lagerschalen plaatsen. Let op dat de dowel pins voor de nokkenas erin zitten voordat je dit doet.
-ketting strak omhoogtrekken en het losse tandwiel met de beide streepjes horizontaal (gelijk met de kop) in de ketting hangen. Dan heb je hem eigenlijk de boel op tijd.

Nokkenastandwielboutjes met loctite vastzetten. (20nm zo uit mn hoofd).

NAKS erinzetten, is nog het lastigste zonder de juiste tool. Tyrap om de veer zodat het pootje van de veer tegen de haakstam van de spanner zit. Is even prutsen maar het kan, blokje van de tywrap moet aan de uitlaatkant zitten. Stift vd spanner erin, tyrap doorsnijden en eruittrekken met een tang.

Als de ketting op spanning staat timing nog eens controleren en motor 2 slagen ronddraaien.
 
Vandaag nog bericht gekregen van het revisie bedrijf 2Motors waar ik de revisie heb laten doen en die verteld mij nu ook dat ik de kop pakking kan her gebruiken als alles maar goed ontvet is en op het juiste aanhaal moment weer word terug vastgedraaid.. daarbij moet ik dan niks gebruiken van copper spray voor afdichting... zo zie je maar dat meningen sterk verschillen. ook de motorzaak in de buurt zei al gelijk dat ik een nieuwe pakking moest vanwege de geplette rand.

Manu van 2Motors weet waar over hij bezig is! Die kerel heeft gouden handen, zeker met XR600/650's!
 
ik wil nu geen fouten meer maken . ik heb die xr een half jaar geleden uit elkaar gehaald en dat was vrij makkelijk en omdat het al zo lang geleden was ga je dingetjes vergeten hoe het zat. maar weer opbouwen blijkt toch heel iets anders dan uit elkaar halen in een paar uur tijd..
Voor de volgende keer als je zoiets begint (misschien had je het ook al gedaan), is het handig om foto's te maken tijdens het uit elkaar halen. Dan wel om te kijken hoe het precies in elkaar zat, maar ook voor timing e.d.
 
Ik ga mijn oude ketting gewoon blijven gebruiken. vorige keer heb ik dus verkeerd gemeten kwam ik later pas achter. ketting was niet 30 maar 26mm in een boog gelegd. je zei nog dat 30mm de vervanging limit was. de nieuwe ketting die ik had was 24mm dus dat scheelde maar 2mm.deze heb ik terug gestuurd. dit kon je eigenlijk ook al zien naast elkaar gelegd dat het bijna niks scheelde. ook is mijn oude ketting maar net 1mm opgerekt wat waarschijnlijk heel normaal is voor een gebruikt exemplaar? op het xl forum ben ik erachter gekomen dat een ketting met 2mm rek nog prima functioneert als je spanner goed is en je een ketting pas vervangt als je hem helemaal niet meer op spanning kan krijgen als je spanner goed is ,en mijn spanner is goed. ik heb voorheen ook nooit wat gehoord aan de ketting en kleppen stellen ging ook prima.. dus om die redenen ga ik hem er gewoon in houden ipv weer extra geld eraan uit te geven.deze is ook origineel Honda .2x zo duur aan nieuwprijs .dikker en beter van kwaliteit dan die aftermakets maar met op tijd zetten met het klep deksel open kan ik dat dan waarschijnlijk beter zien?

nog bedankt voor de uitleg voor het monteren van de distributie ketting. dat is nu heel duidelijk.

en ik had vooraf wel foto´s gemaakt bij demontage van het blok hoe alles zat maar niet zozeer van de ketting en geleider dat die er pas af kon nadat de cilinderkop eraf was. dat had ik beter kunnen opschrijven .ik weet nog wel dat de ketting goed strak stond bij het eraf halen ervan. maar ik heb er dus echt niet bij stil gestaan te kijken hoe de streepjes stonden en de geleider eruit moest. en is gewoon een kostbare fout. maar de kop kan er toch gewoon al op en dan pas de ketting erop? zover ik kan zien kan je die wel helemaal doorsteken naar boven door cilinder en kop. kan zo te zien ook een ijzeren langer draadstang met gebogen haak eraan hem oppikken en naar boven toe erdoor trekken?

en Manu heeft de hele revisie verzorgd en eigenhandig mijn cilinderkop geflowd voor meer vermogen. hopelijk heb ik daarvan een goed resultaat want t´heeft me een hoop knaken gekost maar wilde graag een opgevoerde XR600.

nog een vraag. ik zit nu ook te denken aan het gaas uit de luchtfilter te halen voor meer lucht . is dat verstandig? heb al nieuwe keihin lange 6 kant sproeiers besteld van 128 tot 138. ik gok dat ik daar ergens tussen kom te zitten.
 
Ik heb de ketting zo vaak terug het blok in laten flikkeren met de kop er al op, even vissen en je hebt hem weer. Zelfs als hij van het tandwiel af is krijg je hem er wel weer op.
Gaas mooi in het luchtfilter laten zitten als je de originele wil houden.
Ik heb goede ervaringen met dit filter K&N Off-Road Luchtfilter voor Honda XR 600 R [PE04] (1985-1995)

Afstellen gaat echt wel even wat werk inzitten met die dubbele carbs, succes! 128-138 kom je een eind mee maar misschien heb je nog wel wat grotere nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan