Honda XR600 perikelen (koppakking 2e x gebruiken?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Besten,

Ik heb bij revisie mijn Honda XR 600 een fout gemaakt. ik heb de cilinderkop erop gezet en de bouten daarvan op 30 NM. aangedraaid zonder eerst de geleider van de distributie ketting op de cilinder te hebben gezet .deze haakt namelijk in de cilinder en krijg je er niet meer gehaakt in als de cilinderkop er al op zit.

nu is de vraag kan ik mijn cilinderkop loshalen en dan weer terug vast zetten zonder de kop pakking te vervangen? ik heb nog niet gereden . de cilinder bouten moesten volgens het handboek tussen de 28 en 32 NM vast worden gedraaid en heb ze dus op 30 NM staan. mijn idee was los halen en op 32 NM terug vast draaien vanwege dat randje aan de pakking wat je in elkaar drukt en om zo de kop pakking te kunnen her gebruiken. kan dat met wat vaster zetten voor dat randje of heeft dat geen zin?
 
Is powerfilter in de link. daar had ik nog niet aan gedacht. alleen ik dacht meer lucht is grotere sproeier vandaar het gaas eruit halen voor meer doorstroming.
maar ik zal wel zien. kan altijd nog beslissen als ik hem eenmaal ga afstellen en zover is het nu nog niet

deze had ik als voorbeeld gezien,
gmlcwtwfbq.jpg
 
Heb nu nieuwe pakking maar oude ziet er nog goed uit. bol randje zit er nog. alleen nieuwe pakking is van honda zelf en randje zit anders en het randje van de oude pakking zit een beetje in de kop gedrukt dus kan dat verschil maken met afdichting daarvoor als dat groefje niet gedekt word?
 
Ja beetje nu wel. want de originele pakking is 101mm en de boring van cilinder 103mm. kan dat dan wel? ik heb hem gekocht bij lanstech en stond op de website 103mm pakking maar gemeten dus maar 101mm .als ik mijn oude pakking erop leg zie ik het verschil ook duidelijk. de oude pakking is 103mm en scheelt een rand met de nieuwe pakking
 
Correctie cilinder boring is 102 mm. de oude pakking heeft een boring van 103 mm .daarom scheelt het veel als je ze op elkaar legt.

ik weet niet of ik die 101 mm pakking bij 102 mm boring kan nemen? . kan niet passen ook want de verpakking zit geseald en bij eruit halen kan ik niet meer terug sturen.. vind het wel jammer want deze is origineel Honda en ziet er op het zicht beter uit dan die andere.
 
Als je m op de kop legt steekt ie niet uit?, dan zou ik m wel gebruiken. Steekt ie 0.5 mm over.(de cilinderrand)
Dan is die gebruikte dus 0.5mm te klein🤔
En die je er dan tussenuit gehaald hebt? Welke diameter?
Ik begrijp nu dat je er 3hebt, die er tussenuit komt, dan een die gemonteerd geweest is maar weer verwijderd en deze ori Honda .
 
Nee ik heb er 2. de gebruikte van het merk Cometic en die is 103 mm en de nieuwe origineel Honda pakking van 101 mm.

mijn cilinder boring is dus 102 mm dus die van 101 mm zal dus net een dun randje 0,5 oversteken .die gebruikte was weer 1mm te groot
 
Zou dat veel uitmaken als de koppakking 0,5 mm in de cilinder uitsteekt? de zuiger zal hem niet raken heb ik al gezien. en ik vind de origineel Honda pakking er wel beter uitzien als die ertussen zat. de popnagels om de pakking bij elkaar te houden zitten ook dieper. bij die ik ertussen had zitten de popnagels buitenop .die worden wel naar binnen gedrukt maar staan dus ook in de cilinderkop nu

aan de origineel honda pakking zit ook geen scherpe rand aan .aan weerskanten een opstaand driehoek randje waar die op af dicht met daarachter een gleuf. die driehoek rand komt wel nipt op de cilinderring maar moet wel passen dus ik denk dat die hem wel gaat afdichten. alleen weet ik niet hoe het met de invloed op de wervelingen van de gassen zit op die 0,5mm uitsteek in de cilinder? eerlijk gezegd is de diameter van de cilinderkop 97 mm ook kleiner dan de boring van de cilinder dus het gat van de pakking 101 mm is dan wel sowieso nog groter dan de diameter van cilinderkop

wat zal dan beter zijn

101 mm pakking op 102 mm cilinder met een oversteek randje van 0,5 mm terwijl de cilinderkop diameter dan nog 4 mm kleiner is dan de boring van de pakking

of pakking van 103 mm die 0,5mm ruimer valt op de cilinder ring en de cilinder kop dan 6 mm in diameter kleiner is dan de pakking ??
 
Laatst bewerkt:
Ja beste zou waarschijnlijk zijn 102 mm maar die heb ik niet maar omdat de cilinderkop dan nog kleiner valt dan de pakking lijkt mij 101 mm ook wel toepasbaar op een 102 mm cilinder boring .was de cilinderkop diameter even groot geweest als de cilinder boring dus ook 102mm dan waarschijnlijk niet omdat je dan met een kleinere pakking een rand gaat krijgen tussen de ruimte in.
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je wel een punt maar is dat niet verwaarloosbaar met een overmaat diameter van meestal 0,25 ? hier word het dan al 1mm .. en wat doet een pakking ertussen .zet die ook nog uit of trekt die iets terug?
 
Daar heb je wel een punt maar is dat niet verwaarloosbaar met een overmaat diameter van meestal 0,25 ? hier word het dan al 1mm .. en wat doet een pakking ertussen .zet die ook nog uit of trekt die iets terug?
Je heb motoren die tot wel 1mm overmaat kunnen gaan,hier nog een filmpje met een originele pakking die ook iets overhangt.
 
FF wat anders ,wat is het bouwjaar van je motor en wat is het onderdeelnummer van de originele pakking,je heb namelijk 2 verschillende pakkingen voor de XR afhankelijk van het bouwjaar.
 
Die gasten hebben ook een andere zuiger gemonteerd met een hogere compressie en komt de zuiger boven de rand dan nemen ze de grotere pakking, anders kun je de kleinere ori gebruiken.
Als die eenmaal gemonteerd zit dicht die alleen maar af en kan niet meer uitzetten.
 
FF wat anders ,wat is het bouwjaar van je motor en wat is het onderdeelnummer van de originele pakking,je heb namelijk 2 verschillende pakkingen voor de XR afhankelijk van het bouwjaar.


Bouwjaar van mijn XR 600 is 1987 maar niet echt relevant denk ik omdat ik de cilinder heb laten veranderen/opboren naar 102 mm en daar geen XR 600 pakking voor is. daarvoor nemen ze dus een pakking voor XR 650L of NX 650. Cometic is een USA product en maakt ze speciaal voor opgeboorde bigbore kits dus vandaar dat die pakking van mij 103 mm is die ik heb. deze hebben ze trouwens ook in 102 mm... ik kreeg de 103 mm pakking mee van het revisie bedrijf omdat hij die nog op de plank had liggen, dan hoefde hij die niet meer te bestellen maar ik weet niet als hij besteld had in welke maat dan precies. of hij dan 102 mm of misschien ook origineel 101 mm had besteld . origineel XR 650 of NX 650 is 644cc en dan zit je aan de 101 mm dus van Origineel Honda die je overal wel zo kan kopen zal je passend voor mijn motor niet in 102 mm of 103 mm gaan vinden.

op het filmpje kan ik niet goed zien hoever de pakking overhangt maar ik geloof het wel. de zuiger die ze erin hebben is dezelfde als mijn oude zuiger van mijn originele cilinder .mijn originele cilinder was ook opgeboord naar de 2de overmaat 97,5 mm en waarschijnlijk ook met de originele 97 mm pakking. deze heb ik nog en zal ik eens nameten.

ook zal ik eens beter bekijken hoeveel ruimte er op BDP zit tot aan de rand van de bus. maar ook al zit er ruimte kan een zuiger dan in geen geval in bepaalde omstandigheden daar toch eens een keer voorbij komen??? ik wil echt 100% zekerheid. (in dat geval zal er misschien weer gezegd worden monteer dan een pakking die precies gelijk is of net iets ruimer aan de cilinderbus) overal waar ik info over tegenkom voor pakkingen op bigbore kits op forums van internet zeggen ze dat je dezelfde maat pakking moet nemen die gelijk is aan de cilinder maat of iets groter maar nooit smaller...

voor originele cilinders schijnt een iets klienere pakking op een overmaat wel te kunnen


  • TT Silver Member
  • MCRIPPPer
  • Members
  • 821 posts
  • Location: California



Posted July 13, 2018
i doubt a stock HG would even seal for long on an oversize bore.






11/14/2015 1:49am
If you use the stock gasket and it hangs over into the cylinder you could cause some preignition issues when the gasket gets hot.


alleen 1 iemand die zegt,

  • TT Platinum Member
  • zrxer
  • Members
  • 1,510 posts
  • Location: California
Posted July 14, 2018
Probably not the best situation but I've done it before. No problems to report.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil toch nog even de pakkingen laten zien, je ziet volgens mij wel verschil in grote van het gat op de foto..

de pakking die ik er in had heeft nog wel een opstaande rand. zie foto,

lbwemj.jpg


63xu0dr.jpg


o4456yv.jpg


het word zo wel heel moeilijk maar wat zouden jullie doen...
 
Ja die 103 mm ziet er nog goed uit zo te zien al zegt de motorzaak in de buurt dat hij altijd geleerd heeft eenmaal pakking aangedraaid een nieuwe erin te zetten.
maar ik ga dan nu toch gewoon ook op advies van jullie die 103 er maar terug in doen en die andere weer terug sturen... ik had hem op 30 NM gezet. zou het dan beter zijn hem nog een tandje vaster te zetten de 2de keer? op 32 NM. ze hebben nu helicoils voor de bouten vast te draaien erin gezet dus dan moet sterker zijn dan de alu draad die erin zat
 
Ja die 103 mm ziet er nog goed uit zo te zien al zegt de motorzaak in de buurt dat hij altijd geleerd heeft eenmaal pakking aangedraaid een nieuwe erin te zetten.
maar ik ga dan nu toch gewoon ook op advies van jullie die 103 er maar terug in doen en die andere weer terug sturen... ik had hem op 30 NM gezet. zou het dan beter zijn hem nog een tandje vaster te zetten de 2de keer? op 32 NM. ze hebben nu helicoils voor de bouten vast te draaien erin gezet dus dan moet sterker zijn dan de alu draad die erin zat
Laat nog even weten hoe dit afloopt, daar leren we graag van (bij)!
 
De pakking zit er weer op nu. de geleider zit er ook in dit keer. terug vastgedraaid op 30 NM
en misschien toch nog een geluk dat ik de pakking er nog een keertje uit had,

qmtptch.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan