Honda XR600 perikelen (koppakking 2e x gebruiken?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Besten,

Ik heb bij revisie mijn Honda XR 600 een fout gemaakt. ik heb de cilinderkop erop gezet en de bouten daarvan op 30 NM. aangedraaid zonder eerst de geleider van de distributie ketting op de cilinder te hebben gezet .deze haakt namelijk in de cilinder en krijg je er niet meer gehaakt in als de cilinderkop er al op zit.

nu is de vraag kan ik mijn cilinderkop loshalen en dan weer terug vast zetten zonder de kop pakking te vervangen? ik heb nog niet gereden . de cilinder bouten moesten volgens het handboek tussen de 28 en 32 NM vast worden gedraaid en heb ze dus op 30 NM staan. mijn idee was los halen en op 32 NM terug vast draaien vanwege dat randje aan de pakking wat je in elkaar drukt en om zo de kop pakking te kunnen her gebruiken. kan dat met wat vaster zetten voor dat randje of heeft dat geen zin?
 
waarom staan mijn merktekens verder uit elkaar dan op die andere foto?

ukrqwjhm.jpg

Omdat dit een foto van een XR600R uit '97 is.
 
Omdat dit een foto van een XR600R uit '97 is.

Dat kan toch niet? de type balansassen met 2 aparte tandwielen waren toch enkel voor de oudere types?

Hij schrijft in zijn topic ook wat er mee was,

QUOTE="johanXR, post: 7379544, member: 57216"]
Ik ben eruit! Ik heb mijn krukas en balansas vergeleken met een andere set. Wat blijkt, de balansas is exact identiek maar het tandwiel welke geperst zit op de krukas is verschillend met die van mij. De timing mark zit een aantal tanden verschoven. Conclusie: Honda heeft het nodig gevonden om hier een wijziging in aan te brengen en er zijn dus 2 sytemen in omloop waarbij het verschil zit in de plaats van de timing marks
full
 
Aantal vragen (met alvast een hint richting mijn mening):
  1. Wat moet je met 150 km/h met een XR600? koop een sportmotor en doe het daarmee.
  2. Een brommertje met 110 cc trilt ook inderdaad veel minder dan een 650 cc eencilinder. Dat is logisch. Had je minder verwacht?
  3. Had je echt verwacht dat je met ietsjes meer dan 50 pk wheelies op het gas verwacht? Ik snap dat het een hoge en korte motor is, maar zelfs mijn relatief korte thundercat met 100 pk kwam maar amper op alleen het gas in de 1e versnelling omhoog. En dat deed ie ook alleen maar met VOL gas bij het maximaal vermogen.
  4. Had je nu gehoopt dat je je XR een sportmotor had gemaakt? Een grote 1 cilinder is niet gemaakt op topvermogen, maar op lomp trekken onderin zonder moeite. Zo'n blok gebruik je om je offroad door de modder te trekken, niet om hoogtoerig over klaverbladen te racen.


1.Sportmotor heb ik gehad maar verkocht om met de opbrengst daarvan mijn XR te reviseren en er een monster van te maken.
2.dat brommertje was echt wel leuk toen, wat mis ik die tijd
3.ja ik had een auto wheelie fiets verwacht. de tuner had het ook over auto wheelies met de bigbore
4. als ik dit had geweten dan had ik geen 2000 euro in een blok revisie gestopt. (had ik maar die KTM 300 exc gekocht)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een paar krukassen liggen thuis, zal eens kijken hoe dat erbij staat. Maar ik kan me voorstellen dat als de markeringen op de verschillende balansassen op dezelfde plaats zitten dat het voor de krukassen ook het geval is.

Een standaard XR komt in zn 1 en 2 al met t voorwiel vd grond bij alleen gas. En een MB hoort een XR er echt niet uit te trekken, dan is er iets goed mis
 
1.Sportmotor heb ik gehad maar verkocht om met de opbrengst daarvan mijn XR te reviseren en er een monster van te maken.
2.dat brommertje was echt wel leuk toen, wat mis ik die tijd
3.ja ik had een auto wheelie fiets verwacht. de tuner had het ook over auto wheelies met de bigbore
4. als ik dit had geweten dan had ik geen 2000 euro in een blok revisie gestopt. (had ik maar die KTM 300 exc gekocht)
In dat geval; erg jammer dat deze "tuner" je dit heeft voorgeschoteld.

Maar mocht je echt het maximale eruit willen halen, zou ik toch echt zoals meerdere hier ook al hebben aangegeven een keer investeren in een sessie met iemand die een vermogensbank heeft en weet waar hij het over heeft. Kost een keer een paar honderd euro, maar nu heb je een XR die misschien wel goed staat, misschien ook weer niet en je blijft gewoon aanklooien. Ik zou in zo'n geval als het positief uitvalt er vanuit gaan dat je de fabrieksopgave weer uit het blok haalt, maar niet heel veel minder. Je krijgt er in elk geval wel een motor voor terug waarvan je 100% zeker weet dat ie goed loopt en lekker rijdt.
 
Zo,n KTM is ook niet alles,genoeg technische problemen met die dingen te vinden op het net.
Als je wheelies wil kan je ook voor een kleiner tandwiel monteren.
Een veel leukere motor dan een XR of 300 is een KTM660 SMC,is ook veel geschikter om op de openbare weg mee
te rijden.
 
Ik heb nog een paar krukassen liggen thuis, zal eens kijken hoe dat erbij staat. Maar ik kan me voorstellen dat als de markeringen op de verschillende balansassen op dezelfde plaats zitten dat het voor de krukassen ook het geval is.

Een standaard XR komt in zn 1 en 2 al met t voorwiel vd grond bij alleen gas. En een MB hoort een XR er echt niet uit te trekken, dan is er iets goed mis

Als je dat wil doen graag. ik kan mij eigenlijk ook maar moeilijk voorstellen dat de markeringen op balans assen of krukas tandwielen niet allemaal hetzelfde zouden zijn voor dezelfde types bouwjaren. het zou toch vreemd zijn dat ze dezelfde maken met telkens de markeringen anders . maar goed je weet nooit..

In dat geval; erg jammer dat deze "tuner" je dit heeft voorgeschoteld.

Maar mocht je echt het maximale eruit willen halen, zou ik toch echt zoals meerdere hier ook al hebben aangegeven een keer investeren in een sessie met iemand die een vermogensbank heeft en weet waar hij het over heeft. Kost een keer een paar honderd euro, maar nu heb je een XR die misschien wel goed staat, misschien ook weer niet en je blijft gewoon aanklooien. Ik zou in zo'n geval als het positief uitvalt er vanuit gaan dat je de fabrieksopgave weer uit het blok haalt, maar niet heel veel minder. Je krijgt er in elk geval wel een motor voor terug waarvan je 100% zeker weet dat ie goed loopt en lekker rijdt.

Lekker rijden zal die pas echt doen als die trillingen eruit zijn. ik wil er graag het maximale uithalen . maar op het nut van een testbank vind het in dit geval eigenlijk veel belangrijker om aan te kunnen tonen hoeveel vermogen die meer of minder heeft als standaard na al die tuning beloftes.
 
Zo,n KTM is ook niet alles,genoeg technische problemen met die dingen te vinden op het net.
Als je wheelies wil kan je ook voor een kleiner tandwiel monteren.
Een veel leukere motor dan een XR of 300 is een KTM660 SMC,is ook veel geschikter om op de openbare weg mee
te rijden.

Bij zo´n KTM 660 zit de Kickstarter links zag ik. is dat niet wennen als je kicken altijd rechts gewent bent..
verder vind ik het wel een mooie motor om te zien. het plan na revisie was eigenlijk na even flink sparen nog een 2 takt erbij,
een CR250 (supermoto) of KTM 300,
 
Als je dat wil doen graag. ik kan mij eigenlijk ook maar moeilijk voorstellen dat de markeringen op balans assen of krukas tandwielen niet allemaal hetzelfde zouden zijn voor dezelfde types bouwjaren. het zou toch vreemd zijn dat ze dezelfde maken met telkens de markeringen anders . maar goed je weet nooit..



Lekker rijden zal die pas echt doen als die trillingen eruit zijn. ik wil er graag het maximale uithalen . maar op het nut van een testbank vind het in dit geval eigenlijk veel belangrijker om aan te kunnen tonen hoeveel vermogen die meer of minder heeft als standaard na al die tuning beloftes.

Gsxr 600 van 97 heeft een iets andere nokkenas dan de modellen 98/99/2000, als je dit niet weet zal de motor wel lopen maar niet zoals het hoort. Dit is iets wat je moet weten, anders valt het je niet op, of misschien bij het klokken/timing checken van de nokkenassen.
Yamaha YZ450 heeft een iets andere timing uitlaat nokkenas dan een Yamaha WR450.....exct....
Het komt dus wel degelijk voor verschillen in modellen en zelfs bouwjaren.

:+ Pompiedompiedom.........Dat is juist waar een testbank nuttig voor is..... En en O-):')
 
1.Sportmotor heb ik gehad maar verkocht om met de opbrengst daarvan mijn XR te reviseren en er een monster van te maken.
2.dat brommertje was echt wel leuk toen, wat mis ik die tijd
3.ja ik had een auto wheelie fiets verwacht. de tuner had het ook over auto wheelies met de bigbore
4. als ik dit had geweten dan had ik geen 2000 euro in een blok revisie gestopt. (had ik maar die KTM 300 exc gekocht)


Dan had je ook die XR kunnen verkopen en met het totaalbedrag bijv. een Suzuki DR 650 met 790cc kit kunnen pakken van procycle. Met daarbij een vlakschuif pumpercarb voor datzelfde geld.

790cc bigbore kit is 800/900 US.

Dat is pas een autowheelie machine volgens thumpertalk forums


Maar nu je toch bezig bent. Die XR ziet er motorisch heeeeeel proper uit van de foto's, dus daar zou ik bij blijven.
 
Laatst bewerkt:
Bij zo´n KTM 660 zit de Kickstarter links zag ik. is dat niet wennen als je kicken altijd rechts gewent bent..
verder vind ik het wel een mooie motor om te zien. het plan na revisie was eigenlijk na even flink sparen nog een 2 takt erbij,
een CR250 (supermoto) of KTM 300,

Of een SC 500, WR 500, CR 500. Ook pareltjes. :Y

 
In dat geval; erg jammer dat deze "tuner" je dit heeft voorgeschoteld.

Maar mocht je echt het maximale eruit willen halen, zou ik toch echt zoals meerdere hier ook al hebben aangegeven een keer investeren in een sessie met iemand die een vermogensbank heeft en weet waar hij het over heeft. Kost een keer een paar honderd euro, maar nu heb je een XR die misschien wel goed staat, misschien ook weer niet en je blijft gewoon aanklooien. Ik zou in zo'n geval als het positief uitvalt er vanuit gaan dat je de fabrieksopgave weer uit het blok haalt, maar niet heel veel minder. Je krijgt er in elk geval wel een motor voor terug waarvan je 100% zeker weet dat ie goed loopt en lekker rijdt.

Ik denk dat er van deze XR zeker nog iets leuks te maken is door iemand die zijn tijd neemt en bereid is om er nog wat geld in te steken. Zaken moeten alleen beter uitgezocht en nagemeten worden, het is allemaal een groot vraagteken op dit moment.
En dan ben ik er van overtuigt dat er nog wel wat pktjes verstopt zitten in deze "big bore"....
 
Dan heb je zeker weer zo´n hele zware motor in gewicht? ik wil ook niet teveel kilo´s. wil juist veel vermogen met weinig gewicht

Dan had je ook die XR kunnen verkopen en met het totaalbedrag bijv. een Suzuki DR 650 met 790cc kit kunnen pakken van procycle. Met daarbij een vlakschuif pumpercarb voor datzelfde geld.

790cc bigbore kit is 800/900 US.

Dat is pas een autowheelie machine volgens thumpertalk forums


Maar nu je toch bezig bent. Die XR ziet er motorisch heeeeeel proper uit van de foto's, dus daar zou ik bij blijven.
 
Bij zo´n KTM 660 zit de Kickstarter links zag ik. is dat niet wennen als je kicken altijd rechts gewent bent..
verder vind ik het wel een mooie motor om te zien. het plan na revisie was eigenlijk na even flink sparen nog een 2 takt erbij,
een CR250 (supermoto) of KTM 300,

Trapte hem altijd aan terwijl hij op de standaard stond, dan wel met het rechter been. Alleen niet zo handig als je voor de brug staat te wachten. Eerst afstappen, aantrap punt zoeken. Trappen, opstappen en gaan.

Ze zijn er ook met pussy button*O*
 
Trapte hem altijd aan terwijl hij op de standaard stond, dan wel met het rechter been. Alleen niet zo handig als je voor de brug staat te wachten. Eerst afstappen, aantrap punt zoeken. Trappen, opstappen en gaan.

Ze zijn er ook met pussy button*O*
Heel herkenbaar van mijn 620, die had zelfs nog een bok waar je hem op kon zetten, uiteindelijk kon ik het daardoor met links en rechts
 
Dan heb je zeker weer zo´n hele zware motor in gewicht? ik wil ook niet teveel kilo´s. wil juist veel vermogen met weinig gewicht

XR is inderdaad 20kg lichter.

Als je op de DR de standaard uitlaat weghaalt en vervangt voor een lichtere ben je al 10kg lichter 😄.

Is maar een voorkeur die je hebt voor je motor.

Als je een DR pakt moet je (als je een ouder model pakt met de oude zilvere vorken) die ook zeker vervangen voor andere. Is zo slap dat het gevaarlijk kan worden.

Als je de goude voorvorken hebt kun je daar DRZ vorken inzetten of de orgineel aanpassen met golden valves.

ik heb er zelf nu YZ450F vorken ingezet met kroonplaten.

De XR600 is, zo ver ik kan lezen op thumpertalk, orgineel een wat betere off-road bike. Ik weet alleen niet of ze het dan hebben over de oudere of nieuwe versies.

 
Laatst bewerkt:
XR is inderdaad 20kg lichter.

Als je op de DR de standaard uitlaat weghaalt en vervangt voor een lichtere ben je al 10kg lichter 😄.

Is maar een voorkeur die je hebt voor je motor.

Als je een DR pakt moet je (als je een ouder model pakt met de oude zilvere vorken) die ook zeker vervangen voor andere. Is zo slap dat het gevaarlijk kan worden.

Als je de goude voorvorken hebt kun je daar DRZ vorken inzetten of de orgineel aanpassen met golden valves.

ik heb er zelf nu YZ450F vorken ingezet met kroonplaten.

De XR600 is, zo ver ik kan lezen op thumpertalk, orgineel een wat betere off-road bike. Ik weet alleen niet of ze het dan hebben over de oudere of nieuwe versies.



Bij mijn xr ook. die ali demper die er nu op zit weegt stukken lichter als de zware ori demper. ook het frame van het achterspatbord heb ik eraf. totaal zal ik zeker ook op 5 kilo minder in gewicht komen. ik ben eigenlijk meer Honda fan dan Suzuki. mijn 2de keuze zou KTM zijn.
 
Honda XR600R 87  1.jpg


For strong low and mid-range power....

Waarom zoek je dan kracht in de hogere toeren?
Daar is dit blok niet voor ontworpen en al die upgrades gaan dat m.i. ook niet mogelijk maken.
Dit blok is standaard al een flinke jongen, wil je meer dan had je beter een xr650r kunnen kopen.

Waarom is je keuze juist op deze motor gevallen?
 
Mooi.

dat had ik met tuning voor mijn XR ook voor ogen.

Daar ook een video van gevonden. Is wel een modernere XR


1570619100250.png


Misschien toch een dual pumper carb setup?

Hier een complete instructie van advrider.

 
Of een SC 500, WR 500, CR 500. Ook pareltjes. :Y

Is allemaal niks als je ook op de openbare weg wil rijden,net zoals al die verbouw Suzuki dingen,dan ga je de zelfde weg op
als nu met de XR en kan je net zo goed die houden,een 2takt die eigenlijk een crosser is is ook niks als je op de openbare weg wil rijden,dan
blijf je sleutelen en reviseren,als je ooit wat anders wil koop dan een motor zoals de 660 die gemaakt is om op de weg en in het
zand te rijden,geen gezeur met vastlopers en hoog benzine gebruik zoals een 2 takt en ook geen verbouwingskosten.
Wheelies zijn ook geen probleem,
 
  • Leuk
Waarderingen: HKF
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan