Hoofdzekering brand door na 50 meter rijden.

Ruudvz

Rookie
5 jul 2020
5
0
Hallo allemaal,

Ik hoop dat er hier wat ervaren monteurs zijn die mij kunnen helpen. Mijn motor (suzuki vx800 1995) viel gistern uit op de snelweg ergens halverwege duitsland. De hoofdschakelaar was doorgebrand en na deze vervangen te hebben viel hij weer uit na een kilometer. Het bleek dat de fasekabel ( 3 gele kabels) een kleine brandplek had opgelopen (de kabel hing te veel tegen de uitlaat aan). Als noodoplossing heb ik het foute stuk weggeknipt en er een kroonsteen tussen gezet. Nu brand de zekering door na 50 meter rijden. Starten doet ie prima en er is verder niks mis mee. Kan het zo zijn dat mijn hele spanningsmeter kapot is? Of is een kroonsteen niet de juiste manier om die Fase kabels te verbinden? (uiteraard los van elkaar verbonden, 3delig kroonsteentje)

kan het dus zo zijn dat door de weerstand van de fasedraden te vergroten (wellicht door het kroonsteentje, slechte verbinding) de hoofdzekering er uit blijft klappen?

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft!
Morgen gaan de garages open maar het liefst zou ik zsm een nieuwe spanningsregelaar bestellen als dit nodig is.

Groet,
Ruud
 
...
kan het dus zo zijn dat door de weerstand van de fasedraden te vergroten (wellicht door het kroonsteentje, slechte verbinding) de hoofdzekering er uit blijft klappen?
..

Dit in ieder geval niet.
Deze zekering gaat eruit door een te hoge stroom, hogere weerstand zal leiden tot een lagere stroom en wanneer je verbinding op de kroonsteen niet goed is tot hoge warmte en misschien andere ellende in de kroonsteen.

Hoofdzekering eruit is echt flinke stroom.
Spanningsregelaar is inderdaad een goede verdachte
Of er moet nog ergens anders een kabel sluiting maken, maar dan zou ik verwachten dat bij aanzetten motor hij er weer direct zou uitgaan.
 
Meten is weten,als die gele draad echt sluiting heeft gemaakt is de kans aanwezig dat ook de dynamo aan de massa ligt,
 
Trek de stekker van de spanningsregelaar eens los en kijk of de zekering dan wel heel blijft. Als dat het geval is zit het in de regelaar of stator.
 
Meten is weten,als die gele draad echt sluiting heeft gemaakt is de kans aanwezig dat ook de dynamo aan de massa ligt,
Ja ik ben al op jacht naar een spanningsmeter maar ik ben bang dat ik moet wachten tot morgen. Kan je meten of de dynamo aarde maakt door de weerstand van 2van de 3 fase draden door te meten ( die dan voor de 3 opties gelijk moeten zijn? Of moet ik de dynamo laten draaien en dan de wisselstroom meten op dezelfde manier?
 
Ja ik ben al op jacht naar een spanningsmeter maar ik ben bang dat ik moet wachten tot morgen. Kan je meten of de dynamo aarde maakt door de weerstand van 2van de 3 fase draden door te meten ( die dan voor de 3 opties gelijk moeten zijn? Of moet ik de dynamo laten draaien en dan de wisselstroom meten op dezelfde manier?
Gewoon meten of de gele draden aan massa liggen,is dat het geval is de dynamo doorgebrand en kan je op zoek naar een andere of
laten reviseren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan