Hornet verliest koelvloeistof

Redboost

Die hard MF'er
28 mrt 2003
708
1
Mijn Gloedje nieuwe Hornet (600F) heeft er net 3000 Km op zitten, en ik vond dat ie vandaag nogal warm werd.. Ik even koelvloeistof gecontroleerd, blijkt dat het expansievat onder het zadel nagenoeg leeg is.. Geen lek te vinden of iets dergelijks.. Vreemd.. :?

Zijn er meer hornet-rijders die dat hebben (kortom, zou dat normaal kunnen zijn..?), of ben ik de enige met dit probleempje..? Ik heb juist een Honda aangeschaft omdat ik zo betrouwbaar mogelijk wilde '(
 
Ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat de vloeistof onder het minimum niveau zit???? Controleer het nog eens als de motor koud is en rechtop staat (er staan min en max streepjes op). Als het dan nog steeds onder het minimum zit is je eerste gang naar de dealer lijkt me....
 
Klopt, staat inderdaad een eind onder het minimum.. Gelukkig was 't reservoir niet helemaal leeg, maar het verbaasde me wel eigenlijk, had ik niet echt verwacht..

Ik heb ook nog gecontroleerd als ie koud is, en dan nog steeds te laag..

Ik heb inmiddels wat gedestilleerd water gehaald bij de gamma, en even bijgevuld, en morgen na me werk even langs de dealer denk ik..
 
Klopt, staat inderdaad een eind onder het minimum.. Gelukkig was 't reservoir niet helemaal leeg, maar het verbaasde me wel eigenlijk, had ik niet echt verwacht..

Ik heb ook nog gecontroleerd als ie koud is, en dan nog steeds te laag..

Ik heb inmiddels wat gedestilleerd water gehaald bij de gamma, en even bijgevuld, en morgen na me werk even langs de dealer denk ik..

Als je dat water hebt toegevoegd kan je zeker naar de dealer!!!
Er zit geen water in een aluminium blok maar koelvloeistof.
Dat spul moet je zeker niet mengen!!!
 
Heb me nieuwe CB.

Bijna onderaan,lezen.
was een van de sensoren die gaf niet goed door of ie het warm of koud had.


LUL,geen water ingooien!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Koelvloeistof moet er in.
 
Laatst bewerkt:
In het boekje staat 50/50 water en antivries.. :?

blz. 23 NL-handboekje:

[...]
gebruik alleen laag-mineraal drinkwater of gedestilleerd water voor de antivries-oplossing
[...]

[...]
Deze motorfiets wordt uit de fabriek geleverd met een 50/50 oplossing van antivries en water.
[...]

Kortom, er zit dus een antivries/water oplossing in. Kan dan toch geen kwaad als ik beetje bijvul met gedestilleerd water..?
 
Laatst bewerkt:
Op dinsdag 29 juli 2003 00:42 schreef Redboost het volgende:
In het boekje staat 50/50 water en antivries.. :?

blz. 23 NL-handboekje:

gebruik alleen laag-mineraal drinkwater of gedestilleerd water voor de antivries-oplossingDeze motorfiets wordt uit de fabriek geleverd met een 50/50 oplossing van antivries en water.Kortom, er zit dus een antivries/water oplossing in. Kan dan toch geen kwaad als ik beetje bijvul met gedestilleerd water..?
Mega vaag,ik zou tegen m'n dealer maar mijn mond houden,just in case.

sucses ermee,je dealer spoelt hem waarschijnlijk toch door.
 
Mega vaag,ik zou tegen m'n dealer maar mijn mond houden,just in case.

sucses ermee,je dealer spoelt hem waarschijnlijk toch door.


Het boekje kan me nog meer zeggen.
Een aluminium blok heeft een gruwelijke hekel aan antivries en water.
Daar wordt al zeker meer dan 15 jaren koelvloeistof voor gebruikt.
 
Het boekje kan me nog meer zeggen.
Een aluminium blok heeft een gruwelijke hekel aan antivries en water.
Daar wordt al zeker meer dan 15 jaren koelvloeistof voor gebruikt.
Zou goed kunnen, maar waarom staat in 't boekje dan water+antivries..? Ik heb er dáárom water (gedestilleerd natuurlijk) bijgepleurt... Wat moet ik nu doen..?¿? Gewoon rijden..? Of toch maar naar dealer toe..??? Ik kan dat gewoon zeggen toch..? Staat in de handleiding, dus ik doe niks verkeerds...

[update]
Ik ben net bij de dealer geweest, en ik had gelijk.. :) In een Hornet zit standaard 50% water en 50% antivries (antivries werkt tevens als anti-corrosie) En gedestilleerd water bijvullen (een beetje) kan dus geen kwaad.. Alleen als ik lekkage zie, of merk dat ie 't langs mijn cilinders verliest (rook uit uitlaat) dan is er iets mis..
 
Laatst bewerkt:
hoi
Aangekomen in München na een lekker ritje autostrade en een file of twee en een paar lekkere tunnels de uitlaat te hebben laten knallen is in de 2de file mn hele overloopreservoir eruitgekomen, mn hornetje heeft van de warmte moeten overgeven???
Nou vraagme nie hoe wat wanneer !Kweet het zelf nie!
Conclusie van een stuk of 10 ervaren hornet rijders is dat het overloopreservoir al leeg(leeger) zal geweest zijn en blokje even oververhit.Hoe het komt dat het water eruit was ????Wischien was het nooit vol?Toch wat verdampt?(denk het niet)Koeler ging nog maar als er te weinig water inzat dan kan ie alsnog oververhitten.Het eenige dat mij opviel was dat ie ietsje warmer werd dan normaal en opeens was het heeeeel warum!
Nou effe laten afkoelen langs kant en hopen dat er geen leidingen waren gesprongen.No prob na een kwartiertje draaide ie gelijk vanouds en geen lek te bespeuren.Na een half liter water naagespoeld te hebben op het treffen loopt ie weer als een trein, de alpen hebben dat bewezen! ;)
Juist wat antivries bijdoen eventueel in de winter of effe koelvloeistof vervangen voor het zekere maar er kan genoeg in en een beetje water meer op de koelvloeistof kon geen kwaad zei iedereen(anciens,mekanieker,hondahandelaar) !!!Denk da dus ook!!!
Waarop loopt u autoradiator denkt ge?
Nou ja hoe het kwam?
Thuis gekomen ging ik achter een nieuwe band en valt mn toerenteller uit warmtemeter en achterlicht op weg naar de HH, zekering was gesprongen en dit zou alles te maken hebben met die oververhitting!CHEK DIT EVEN VOOR HET ZEKERE!
Ergens mankementje radiator of sensor vuiltje ergens in?Erug warum was het die dag ook nog maar normaal gezien mag dat geen prob zijn voor een cb blok!
Heb gehoord op tref dat bij sommige na een tijd problemen kunnen opduiken met sensor.
 
Het reservoirtje is maar klein, en als het warm weer is, en je staat veel stil (met draaiende motor) dan wordt 't blok nogal warm.. Geen probleem natuurlijk, maar daardoor kan het zijn dat door de hogere druk in het koelsysteem een beetje vloeistof verloren gaat.. Aangezien het reservoirtje maar klein is, moet je dat toch in de gaten houden...

Ik denk dat het allemaal geen kwaad kan, zolang je maar ongeveer aan de juiste verhouding zit (50/50 water / antivries) en geen kraanwater pakt e.d. Ik ben er ook achter gekomen doordat ie langdurig warm was (ventilator continu aan). Maar ik heb verder geen problemen, hij loopt perfect, en té warm is ie (volgens de sensor) nog nooit geweest..

Maar goed, ik ga 't nu heel goed in de gaten houden, het reservoir-niveau...
 
Heb ik in de Alpen ook gehad. Col opgereden en bovenaan gekomen spoot de koelvloeistof er uit: te warm geworden, beetje té schakellui gereden...
Bijgevuld en de volgende col een versnelling lager omhoog: geen probleem :)
 
Zou goed kunnen, maar waarom staat in 't boekje dan water+antivries..? Ik heb er dáárom water (gedestilleerd natuurlijk) bijgepleurt... Wat moet ik nu doen..?¿? Gewoon rijden..? Of toch maar naar dealer toe..??? Ik kan dat gewoon zeggen toch..? Staat in de handleiding, dus ik doe niks verkeerds...

[update]
Ik ben net bij de dealer geweest, en ik had gelijk.. :) In een Hornet zit standaard 50% water en 50% antivries (antivries werkt tevens als anti-corrosie) En gedestilleerd water bijvullen (een beetje) kan dus geen kwaad.. Alleen als ik lekkage zie, of merk dat ie 't langs mijn cilinders verliest (rook uit uitlaat) dan is er iets mis..


Zolang je dan maar geen koelvloeistof gaat mengen met water en antivries.
Dat gaat bij mijn weten niet goed.
 
Zolang je dan maar geen koelvloeistof gaat mengen met water en antivries.
Dat gaat bij mijn weten niet goed.
Kan ik me wel voorstellen.. Ik snap ook niet waarom de Hornet geen koelvloeistof heeft, maar 50/50 water/antivries, maar goed, het zal wel een reden hebben.. Op zich werkt 't allemaal wel.. Maar die stoplichten he... bah...
 
Nog es gechekt bij dealer en die zei dat er koelvloeistof inzit.Koelvloeistof koelt beter.
Nu het beetje water kan geen kwaad maar voor het zeker laat ik er bij volgend onderhoud het zooitje uithalen en vervangen.Water kan kalkaanslag veroorzaken warschijnlijk nie meegaveel maar beter minder als meer!
 
Laatst bewerkt:
Nog es gechekt bij dealer en die zei dat er koelvloeistof inzit.Koelvloeistof koelt beter.
Nu het beetje water kan geen kwaad maar voor het zeker laat ik er bij volgend onderhoud het zooitje uithalen en vervangen.Water kan kalkaanslag veroorzaken warschijnlijk nie meegaveel maar beter minder als meer!
Vaag.. Zowel mijn dealer, als mijn handboek hebben het over 50/50 water/antivries.. En water kan idd kalk-aanslag veroorzaken, maar gedestilleerd water niet volgens mij.. Maar goed, ik denk dat ik bij de volgende beurt alles laat vervangen door "echte" koelvloeistof...
 
Terug
Bovenaan Onderaan