how to - accu en laadsysteem controleren

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.337
5.689
Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu.

accu.jpg


Bron motorzot
 
Laatst bewerkt:
Probleem: accu laadt niet/te weinig bij.

CB500 PC32. Yuasa accu, Carmo spanningsregelaar

Ik had een Chinese spanningsregelaar op voorraad, die heb ik gemonteerd. Een kapotte spanningsregelaar bij een (mijn) Honda is al wel vaker voorgekomen, dus ik wist gelijk waar het aan lag.. niet dus. Het ding begon erg snel te stinken, en is nu einde verhaal. Kan gewoon een lage kwaliteit onding geweest zijn, ik durf er geen conclusies aan te verbinden maar misschien zegt het iemand wel iets. Ben dus maar gaan meten:

Andere accu maakt geen verschil. Bij starten bleef de vers geladen accu >9v.

Spanningen allemaal gemeten bij ongeveer 3k rpm:

Laadspanning met koplamp uit: 14+ volt
Laadspanning met koplamp aan: 12.x volt.

Dynamo (schematisch: FLYWHEEL COMP. for CB500 1998 (W) ITALY - order at CMSNL)
Wikkelingen moeten volgens spec 0,18-0,22 ohm zijn, ik meet ongeveer 0,4 en met de meetkabels die ongeveer 0,2 ohm zijn klopt dat wel.
Met de spanningsregelaar losgekoppeld meet ik over elke wikkeling ongeveer 25 volt AC (op de stekker die rechtstreeks van de dynamo komt). Lijkt wat laag, maar wel bij alle drie hetzelfde resultaat. De wikkelingen zijn naar mijn idee dus in orde.

Ik meet geen rare lekstroom, en de weerstand van de bedrading tussen de spanningsregelaar en de accu is in orde. Ik weet niet hoe ik nu verder moet. Tips zijn welkom.
 
en meet weerstand van dynamo 3x naar massa
Vergeten te vermelden, sorry! Ik meet bij alle drie open / oneindig.

Toevoeging: Met deze metingen trek ik de conclusie dat de bedrading en de spoelen goed zijn, en dat het "iets" met de magneten op het vliegwiel moet zijn. Drie spoelen die tegelijk de geest geven lijkt te toevallig, en de weerstand van de spoelen is in orde, wat naar mijn idee aangeeft dat deze in orde zijn.

Is die conclusie te kort door de bocht? Zijn er andere dingen mogelijk?
 
Laatst bewerkt:

kan zijn dat de H-veld te zwak is.​


Magnetisch veld[bewerken | brontekst bewerken]​

15px-1rightarrow_blue.svg.png
Zie Magnetisch veld voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Vrij in de ruimte opgestelde magneetjes blijken door hun magnetisme een invloed te ondergaan, zodat zij een bepaalde richtingaannemen en een zekere kracht in die richting ondergaan. Kennelijk is aan elk punt van de ruimte een magnetische werking gebonden (een veld) met richting en grootte. Dit vectorveld is het magnetisch veld. Het veld wordt beschreven door de magnetische fluxdichtheid B ook magnetische inductie genoemd, of door de magnetische veldsterkte H, ook het H-veld geheten.

{\displaystyle B=\mu H}

waarin μ, de magnetische permeabiliteit, een eigenschap is van de materie ter plaatse van het veld.

De magnetische fluxdichtheid B wordt gemeten in de SI-eenheid tesla, die met de grondeenheden verbonden is via: 1 tesla = 1 Vs/m2. Vroeger gebruikte men de cgs-eenheid gauss, 1 gauss = 0,0001 tesla. De magnetische veldsterkte H wordt gemeten in de eenheid A/m, vroeger in de cgs-eenheid oersted, met: 1 oersted = 1000/4π A/m, bijna 80 A/m.

Het magnetisch veld wordt dus veroorzaakt door magneten, elektromagneten en elektrische stromen.
 
Dank voor je bijdrage. Dat het veld dan te zwak zou kunnen om de een of andere reden zijn snap ik. Ik vroeg me meer af of het ook iets anders dan dat kan zijn. Ik acht die kans klein, maar mijn kennis over dynamo's is ook klein. Vandaar de vraag.
 
Maar wanneer rij je nu met grootlicht?
Ik gebruik het nog geen uur per jaar......
Dat is een aanname van de gebruiker boven je, maar heeft niets met mijn probleem te maken. :)

Het probleem omzeilen door een LED lamp te gaan gebruiken is zoiets als bij een lekke voorband maar op je achterwiel te gaan rijden. Ik wil het gewoon oplossen, en niet omzeilen. Als ik binnenkort tijd heb gaat het dynamodeksel open en ga ik het daar eens inspecteren.
 
Dat is een aanname van de gebruiker boven je, maar heeft niets met mijn probleem te maken. :)

Het probleem omzeilen door een LED lamp te gaan gebruiken is zoiets als bij een lekke voorband maar op je achterwiel te gaan rijden. Ik wil het gewoon oplossen, en niet omzeilen. Als ik binnenkort tijd heb gaat het dynamodeksel open en ga ik het daar eens inspecteren.
Haal het dynamodeksel eens los, misschien zie je wat.
 
Haal het dynamodeksel eens los, misschien zie je wat.
Dat heb ik van de week gedaan, en ik ben verder op internet gaan zoeken.

Ik trof geen verbrande rotzooi (daar zag ik ook foto's van), maar wel een afbrokkelende coating op de stator. Hier lees ik iets soortgelijks; https://cbrforum.com/forum/cbr-600f3-17/visually-inspecting-stator-98999/page2/#post823511

Betreft niet dezelfde motorfiets, al lijkt de stator op het oog identiek, en het merk en jaartal komen overeen. Ik ben nu op zoek naar een alternatief. Met een tweedehands stator uit een motor die net als de mijne 25 jaar oud is, is een coating die slecht geworden is niet ondenkbaar. Ik moet nog bedenken of ik het durf, maar in China hebben ze precies wat ik zoek.
 
Dat heb ik van de week gedaan, en ik ben verder op internet gaan zoeken.

Ik trof geen verbrande rotzooi (daar zag ik ook foto's van), maar wel een afbrokkelende coating op de stator. Hier lees ik iets soortgelijks; https://cbrforum.com/forum/cbr-600f3-17/visually-inspecting-stator-98999/page2/#post823511

Betreft niet dezelfde motorfiets, al lijkt de stator op het oog identiek, en het merk en jaartal komen overeen. Ik ben nu op zoek naar een alternatief. Met een tweedehands stator uit een motor die net als de mijne 25 jaar oud is, is een coating die slecht geworden is niet ondenkbaar. Ik moet nog bedenken of ik het durf, maar in China hebben ze precies wat ik zoek.
Misschien laten controleren door een specialist, die hem ook opnieuw kan wikkelen.
 
Vraagje; Hoeveel lekstroom mag een motor hebben? Als ik de meter aansluit, slaat de meter even kort uit naar 24mA en beweegt de toerenteller. Daarna valt de toerentellernaald terug en geeft de meter 1.6mA aan... Is dit oke? Motor is een ZX6R uit 2007.

20210721_221258.jpg


Ik vraag het omdat alleen bij deze motor/accu de Optimate vaak in de recovery mode springt of een foutmelding geeft. Na een keertje of 5 á 10 opnieuw insteken gaat het goed en brand hij groen. Accu is uit Maart en functioneert verder prima.

Andere motor en mover-accu gaan wel gewoon goed...
 
Laatst bewerkt:
1.6mA = 0.0016A
0.0016A x 24h x 28 (dagen) = ~1Ah
Dan raak je elke 4 weken 1Ah kwijt. Bij een accu van 10Ah (oid) lijkt me dat acceptabel.

Insteken optimate? Dan zou ik de aansluiting van de optimate bij die motor eens nalopen.
 
Vraagje; Hoeveel lekstroom mag een motor hebben? Als ik de meter aansluit, slaat de meter even kort uit naar 24mA en beweegt de toerenteller. Daarna valt de toerentellernaald terug en geeft de meter 1.6mA aan... Is dit oke? Motor is een ZX6R uit 2007.

Bekijk bijlage 1656980

Ik vraag het omdat alleen bij deze motor/accu de Optimate vaak in de recovery mode springt of een foutmelding geeft. Na een keertje of 5 á 10 opnieuw insteken gaat het goed en brand hij groen. Accu is uit Maart en functioneert verder prima.

Andere motor en mover-accu gaan wel gewoon goed...
Wat meet je nou eigenlijk, de inwendige weerstand van de multimeter?
 
1.6mA = 0.0016A
0.0016A x 24h x 28 (dagen) = ~1Ah
Dan raak je elke 4 weken 1Ah kwijt. Bij een accu van 10Ah (oid) lijkt me dat acceptabel.

Insteken optimate? Dan zou ik de aansluiting van de optimate bij die motor eens nalopen.

Dit is de enige met een vaste aansluiting, maar ook met de krokodillenklemmen, die ik bij de andere accu's gebruik, doet hij raar.

Vandaag ging hij zelfs vanuit een groen status lampje naar recovery mode. Ik denk heel sterk dat er een probleem in de Optimate zit. Ik kan alleen niet verklaren waarom het dan alleen op duikt bij deze accu en niet bij de andere 2...

Misschien gewoon tijd voor een nieuwe lader...

Wat meet je nou eigenlijk, de inwendige weerstand van de multimeter?
Zo te zien stroom, geen weerstand. (de meter staat in 200mA stand...)
Zo te zien de stroom van de min-aansluiting (massakabel) naar de min-pool van de accu.
Mr. Bean is correct...
 
Terug
Bovenaan Onderaan