How to: De spuitcabine (zelf spuiten)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Aangezien ik er zelf mee bezig ben, en ook andere MFers heb ik dit topic gestart om ervaringen / tips / en truuks uit te wisselen zodat we uiteindelijk op amateurniveau toch een acceptabel spuitwerk krijgen.
 
vind het zo kitserig staan op een motor O-) ga je de lak bij hem halen? heb eens op z'n site gekeken en blijf me maar afvragen hoe het kan dat die lak bij hem zo goedkoop is :? 99 euro voor een liter parelmoer :? :? :?
De goedkope special paints maken vaak gebruik van versneden pigmenten van de duurdere merken.(vaak mindere kwaliteit dus)
Daarnaast zijn de duurdere merken constant bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten en dat moet ook betaalt worden.
Bedrijven die de duurdere merken copieëren (vaak illegaal) hebben al deze kosten niet en kunnen het daarom goedkoper aanbieden.
Namaken is natuurlijk veel goedkoper dan een nieuw product ontwikkelen.
 
Laatst bewerkt:
De goedkope special paints maken vaak gebruik van versneden pigmenten van de duurdere merken.(vaak mindere kwaliteit dus)
Daarnaast zijn de duurdere merken constant bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten en dat moet ook betaalt worden.
Bedrijven die de duurdere merken copieëren (vaak illegaal) hebben al deze kosten niet en kunnen het daarom goedkoper aanbieden.
Namaken is natuurlijk veel goedkoper dan een nieuw product ontwikkelen.
Oke bedankt voor de uitleg :) en wat moet ik verstaan onder mindere kwaliteit? dat het moeilijker te spuiten is?
 
Oke bedankt voor de uitleg :) en wat moet ik verstaan onder mindere kwaliteit? dat het moeilijker te spuiten is?
Dat zal niet veel verschil maken. Maar de kleurechtheid wel. Heb het al eens gezien bij een kameleonlak die bruin naar goud had moeten zijn maar ook nog een tussenkleur "rose" had. En dat stond niet in de beschrijving en de foto. Dan kun je dus nare verrassingen hebben. Daarnaast schijnen goedkopere kameleonlakken te kunnen "bronsen". Heb het in het engels gelezen maar dat hield ook in dat er een bronzen tussenkleur in zit dan, die niet gewenst is. Bijvoorbeeld je wilt blauw naar rood, maar er zit ineens brons tussen onder een bepaalde hoek...
 
Dat zal niet veel verschil maken. Maar de kleurechtheid wel. Heb het al eens gezien bij een kameleonlak die bruin naar goud had moeten zijn maar ook nog een tussenkleur "rose" had. En dat stond niet in de beschrijving en de foto. Dan kun je dus nare verrassingen hebben. Daarnaast schijnen goedkopere kameleonlakken te kunnen "bronsen". Heb het in het engels gelezen maar dat hield ook in dat er een bronzen tussenkleur in zit dan, die niet gewenst is. Bijvoorbeeld je wilt blauw naar rood, maar er zit ineens brons tussen onder een bepaalde hoek...
Dat brons hebben meer kameleons.
Vooral onder TL licht en een zeer schuine hoek zie je dat.
Buiten is dat vaak een stuk minder/niet.
 
Vandaag weer volop aan het klussen geweest. Heb nu mooie harde wanden in de cabine. Veel fijner dan van dat zeil. Vanavond nog ff doorgaan om de verlichting weer in orde te maken en heb nu ook een inblazende ventilator gemaakt zodat er niet alleen afgezogen maar ook verse lucht ingeblazen wordt. Morgen de boel witten van binnen en dan weer verder met schuren van mn motor *D
 
Uiteraard mijn waarde.
Dat witten is alleen vandaag geworden. met uberluxe high-reflective anti dust. (Hema latexverf in mn oude verfspuitje :X ).
Dus en foto's had ik toen ff geen zin meer in, dus die maak ik morgen. En dan begint het schier oneindige schuurwerk weer. Nadeel van n grote motor rijden :P
 
Hey iedereen,

Bedankt voor de tips, dat gaat zeker goedkomen!
Ik heb net een andere motor gekocht en zit dus even krap, maarrrrrrrr....

Deze motor heeft een lelijke kleur, en dus heb ik straks een leuk eerste spuitproject.
Ja er komt sowieso verwarming in, airco, luchtcirculatie met afzuiging en frisse lucht aanvoer, verlichting etc etc.
Maar, ik zoek alle materialen rustig bij elkaar en heb er geen haast mee, ik denk dat wanneer ik aan mn eigen spuitwerk toe ben, dat de container ook wel klaar is.

Zeker post ik plaatjes, alles op zn tijd,

Groetens,
T

Edit: Ik kan op zich redelijk spuiten, maar heel veel details weet ik eigenlijk nog niet, dus zodra ik begin met mn eerste spuitproject dan post ik hier vast nog wel wat vragen.
 
Laatst bewerkt:
Yo daar zijn we weer dann.
Afgelopen week ff hardcore aan het klussen geweest, mooie harde wandjes geplaatst en ff gewit. Dat witten ging ff niet zo goed als gewenst want wilde mn DeVilbiss niet verneuken met die kleauteverf en was ff vergeten hoe gaar mijn oude troeperige ANI Grifo spuitje was. Dus let even niet op de dekkingsgraad, het zijn harde wanden en het is functioneel. En cool.
cabine1.jpg

cabine2u.jpg
 
Boven de deur lijkt een kier te zitten. En die zit er ook, maar is voorzien van een filter. Verder is in een van de wanden een ventilator geplaatst onder een berekende (gegokte) hoek, en de afzuiging lager, waardoor ik een Ultra vette vortex-cycloon ® luchtcirculatie heb.
Uiteraard de cabine ingewijd met een blikje Schultenbrau pauperbier en op de muur ff gezet hoe de dingen zijn.
cabine3.jpg
 
Fijn ding he zo'n GTi. Ik stel hem dan op rondstraal af, en de vloeistofknop terugdraaien. Dan de onderste luchtstelschroef er ff op aanpassen tot ik t geheel ideaal vind.
Kun je echt mooi mee in hoekjes en kiertjes komen ja :Y Heb je mooi gedaan die naaf
 
Zeer fraai zo'n eigen spuitcabine. Maar zijn er binnen of buiten het forum geen spuiters die in de avonduren iets willen spuiten tegen een evt. vergoeding? Dit lijkt mij tot een mooier resultaat komen. En omdat niet iedereen €'s heeft om spuitpistolen en alle andere benodigdheden aan te schaffen. Dus is de vraag: Waar is die spuiter?
Wat betreft die zelfgemaakte kast: Daar kunnen lampen in om zo een extra centje te verdienen.
 
Welke kast bedoel je Topolino?

Vandaag alles in de primer gezet :) morgen ff licht opschuren en de base er op zetten :)
Denk dat ik niet genoeg verdunner heb dus moet bijhalen :( en denk ook dat ik niet alle delen tegelijk in de cabine kwijt kan dus moet het in twee keer doen alles in zwart zetten. Dan zal kameleon en blank wel dinsdag gaan worden vrees ik...
 
bluewolf post nog eens een piccie van het eindresultaat van je beunklus O-) *D en last van mieren heb ik niet hoor :P ik spuit op de zolder van een schuur dusja
Lang verwacht... Het is dan wel geen motor, maar was een goede oefening voor het spuiten. Eindelijk foto's van het eindresultaat *D Ik was zelf 80% tevreden en die jongen 100% dus ja, dat hij zelf blij is das het belangrijkst.
p1000625y.jpg
 
En inmiddels al ruim n week super druk met mn eigen pareltje bezig. Wat een takkewerk dat voorbereiden. Inmiddels vandaag de eerste helft van de delen in de cabine gehad, zwart, kameleon, en blank. Ik vind t een beetje eng om de cabine in te gaan nu omdat de blanke lak er nog maar n uur op zit en dus nog kleverig kan zijn. Zal vanavond eens ff loeren en als t nog licht is kan ik meteen ff foto'tje doen. Had wel weer mega pech, mn luchtslang kwam tegen mn tank en molde de lak daar dus... en ik schrik er van, draai me om en loop mn handvat van een haak af. grr :( morgen corrigeren
 
mooi resultaat die scooter bluewolf :Y binnekort zalk nog eens een piccie van mijn beun doen :+
Thanx man, ja hij was ook best goed gelukt.
Net toch ff gekeken in de cabine, was al aardig hard gelukkig. Maar zag dat ik toch weer sinasappel effect had in mn kappen. Echt zwaar klootje weer. Morgen dus alles met 1500WP vlakken en dan nog eens in de blanke lak zetten. Hopen dat t dan wel glad wordt :o De kleur vind ik wel ubercool geworden overigens *D :9
fotos02.jpg
 
Laatst bewerkt:
weer wat gedaan voor gast van een brommerforum. velgjes 2tone, naven rood, overige troep zwart :z
2qknu2o.jpg

het gaat echt donders goed nu *O*
2ujmp7q.jpg

die lijn afplakken was nog een teringwerk |( voorvelg moest 3x overnieuw en achtervelg 2x :P
ilvtoi.jpg

en hier was ik bezig met commandant :P
2wf30wx.jpg

voorvorkprotector *D
ohsmdf.jpg


264t3z6.jpg

totaalplaatje, alleen het rood lijkt net roze op de foto's :? :z
 
Mooi glad dat zwarte kapje kerel! Doe je goed! Ik heb nog steeds een beetje sinas af en toe. Heb er nog eens een boek op nagelezen en volgens het boek kan het liggen aan een te grote spuitafstand. Volgende keer probeer ik dus de vloeistofknop wat in te draaien en dan wat dichterbij te spuiten. Nu bezig met afplakken van de striping, wat een pokkewerk is dat zeg! Denk dat ik er nu al 5 uur in heb zitten en ben nog niet klaar.
fotos0287.jpg
 
ja maar ik speel vals he :$ met commandant :P maar het gaat steeds strakker nu, velg is geen commandant aan te pas gekomen :N
nog ff een vraag je dan; heb mandarin orange gekocht bij japarts, maar er zit een kleine flacon verharder bij :? waar moet die nou in? en in welke verhouding? op de site stond er niks van vermeld :N
16m6glx.jpg

24zaivc.jpg

33usr5d.jpg

:?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan