How-to: Goedkope starthulp/jumpstarter met een atx-voeding

SoloMotard

MF veteraan
20 apr 2004
5.553
19
Mechelen (Vlaanderen)
Ik heb mijzelf vandaag een starthulpje gemaakt met een 360W computer voeding (zo wat het goedkoopste dat je kan vinden). Door alle gele en zwarte kabels samen te nemen en de management IC te overbruggen heb ik 30A op +-12V weten te verkrijgen.

Altijd solderen! Nooit draaien of krimpen! En goede startkabels met volledig metalen klemmen en dikke koperdraad gebruiken!

Dit is genoeg voor een brommer of een kleine motor zonder batterij OF een grote motor met een zwakke batterij te starten.

Voor mijn bandit 1200 is het net te weinig om zonder batterij te starten waardoor ik toch voor een zwaardere voeding ga opteren.

-> Antec High Current Gamer HCG-750 is besteld

Indien je een voeding koopt die zwaar genoeg is voor je toepassing (of zelfs ruim overbemeten) dan kan je deze aanpassen tot starthulp/jumpstarter zonder de voeding te openen EN dus zonder risico te lopen op schokken! :+

Alle gele (+12V) knip je af, strip je en soldeer je samen aan een rode startkabel waarvan je 1 klem afknipt.
Alle zwarte (GND) knip je af, strip je en soldeer je samen aan een zwarte startkabel waarvan je 1 klem afknipt.
Tussen 1 zwarte -en de groene kabel hang je een schakelaar (SPDT met 1 kant open bv.) dit dient om de voeding aan of uit te zetten. -> dit is niet nodig als je besluit om toch de management IC te overbruggen, dan staat de voeding altijd AAN.

Omdat veel voedingen uitvallen bij een te grote stroom en niet vanzelf terug aanspringen kan je de overstroombeveiling verwijderen. Een startmotor (elke elektrische motor) heeft namelijk de eigenschap van kortstondig een hele grote piekstroom te trekken (inrush current) voordat deze in regime toestand komt (draaien). De voeding overleeft deze kortstondige stroom (meestal :+ ) wel maar de beveiliging grijpt te snel in waardoor de motor niet de kans krijgt om te vertrekken (en je motor dus niet gestart raakt) . Hieronder volgt de uitleg om deze beveiling in de meeste voedingen te omzeilen. Aangezien je in de vorige stap alle connectoren al hebt moeten afknippen is de garantie toch al verlopen ;)

Het overbruggen van het management IC zorgt ervoor dat de voeding altijd aanstaat en de ventilator zal ook constant draaien

Kijk op voorhand na of aan de netstekker een glaszekering zit (soms zit daar een krimpkous over)! Sommige fabrikanten zetten daar weerstanden als zekering en deze zijn zo traag dat de er een reële kans op brand gevaar ontstaat!

In de meeste voedingen zitten 3 opto-couplers (vaak kleine 4 potige IC's) in de primaire kant waarvan 1tje aangestuurd wordt door het management IC. Dit IC vindt je redelijk snel terug aangezien het meestal het enigste grote IC op het bord is. Door het opschrift van dat IC in google in te geven kan je de datasheet terug vinden.

IC.jpg


Het management IC op mijn voeding was een http://www.siti.com.tw/product/spec/Power/PS222S.pdf

En daarvan kan je pootje 2 en 3 (GND en FPO) aan elkander solderen en dan is de terugkoppeling naar de opto-coupler aan de primaire kant weg. Waardoor de voeding alles blijft geven tot er iets doorbrand :+ Nullast spanning stijgt ook wel een beetje tot 13,8V... Onder belasting zakt de spanning gemiddeld tot 11,5V.

Op andere management IC's is het dus een kwestie van de FPO pin te zoeken en deze afhankelijk van de logica aan GND of +5V (ROOD) te solderen.

Dit is hoe mijn eerste resultaat eruit ziet:

jumpstarter.jpg
:W
 
Laatst bewerkt:
ALs een motor accu 12A heeft, en jouw voeding 30A levert, hoe kan het dan dat je er geen motor mee kan starten?
Leuk knutselwerk, maar lijkt me weinig zinvol. Heb je er wel eens aan gedacht 3D kaarten te gaan maken?
 
ALs een motor accu 12A heeft, en jouw voeding 30A levert, hoe kan het dan dat je er geen motor mee kan starten?
Leuk knutselwerk, maar lijkt me weinig zinvol. Heb je er wel eens aan gedacht 3D kaarten te gaan maken?
tijdens het starten vraagt de startmotor kortstondig wel meer dan 12A hoor... veel meer.
12A(h) betekent dat de accu een uur lang 12A kan leveren, maar na 5 minuten starten is die echt wel leeg hoor....
 
Die 12 Ah zegt niet zoveel, tijdens het starten kan een dikke twin wel meer dan 200A trekken. :)

200 is wel wat overdreven maar iig wel way meer dan 12 ampère idd. Standaard was een RSV uitgerust met een startrelais berekend op max 50A en die dingen stierven bij de vleet.

Zo ook die van mijn (ex inmiddels) rsv. Daar zit nu een 100A-relais op van yamaha.
 
Koop een extra accu en startkabels. Klaar is kees SoloMotard. :)

Dan moet je die wel constant opladen natuurlijk :) En hoeveel keer kan je proberen te starten voor die batterij leeg is en je 3 u kan wachten tot ze terug opgeladen is?

Een paar zware elco's erna kunnen je wel helpen, of een hele zware ATX voeding. Maar dat neemt niet weg dat deze methode écht not done is.

Die zware elco's gaan waarschijnlijk duurder zijn als de voeding (paar Farrat). En waarom is "deze methode" dan wel "not done"? ...
 
Laatst bewerkt:
Je trekt toch wel 12V van alle rails te samen? één 12 volt rail is veel lager afgezekerd. Heb je de voeding "gestart" door groen/zwart te verbinden? :+

-> In de tekst staat dat ik het management IC overbrugt heb. Dat houdt ook in dat de voeding altijd aan staat en dan de overstroom/overspanningsbeveilingen er van tussen zijn. En ja ik heb alle gele en alle zwarte kabels samen genomen. Er zit trouwens maar 1 zekering in zo'n voeding.
 
Dan noem je ook wel een klein frut-startmotortje op :X
Waarom al die moeite doen als zo'n immi-dax in een kick loopt :?

Dan moet je die wel constant opladen natuurlijk :) En hoeveel keer kan je proberen te starten voor die batterij leeg is en je 3 u kan wachten tot ze terug opgeladen is?
met een beetje auto-accu? ca. 3 á 4 keer zo lang/vaak als met je motor-accu, afhankelijk van de capaciteit van je originele accu. Maar om bij de dax te blijven (heeft ori een 4Ah accu geloof ik, de 125CC iig wel) naar schatting uit de losse pols: een keertje of 50 ofzo :?
 
Laatst bewerkt:
Dan noem je ook wel een klein frut-startmotortje op :X
Waarom al die moeite doen als zo'n immi-dax in een kick loopt :?met een beetje auto-accu? ca. 3 á 4 keer zo lang/vaak als met je motor-accu, afhankelijk van de capaciteit van je originele accu. Maar om bij de dax te blijven (heeft ori een 4Ah accu geloof ik, de 125CC iig wel) naar schatting uit de losse pols: een keertje of 50 ofzo :?

Moet je die batterij:
1 nog steeds regelmatig opladen, 1 keer te ver ontladen is nefast
2 een goede auto batterij is duurder dan de ATX voeding
 
-> In de tekst staat dat ik het management IC overbrugt heb. Dat houdt ook in dat de voeding altijd aan staat en dan de overstroom/overspanningsbeveilingen er van tussen zijn. En ja ik heb alle gele en alle zwarte kabels samen genomen. Er zit trouwens maar 1 zekering in zo'n voeding.

Die ene zekering is de hoofdzekering (230). Hoe heb je de overstroom/overspanningsbeveiligingen er eigenlijk uitgevist?
 
Die ene zekering is de hoofdzekering (230). Hoe heb je de overstroom/overspanningsbeveiligingen er eigenlijk uitgevist?

Management IC is een http://www.siti.com.tw/product/spec/Power/PS222S.pdf

En daarvan kan je pootje 2 en 3 aan elkander solderen en dan is de terugkoppeling naar de optocoupler aan de primaire kant weg. Waardoor de voeding alles blijft geven tot er iets doorbrand :) Nullast spanning stijgt ook wel een beetje tot 13,8V... Onder belasting zakt de spanning gemiddeld tot 11,5V.
 
Hij staat erin. Zou er voor die iets mindere techneuten wat meer foto's inzetten van wat je gedaan hebt?
En kan je ze op MF zelf zetten? Dit tegen toekomstige rode kruisjes.

Maak je je over die kruisjes maar geen zorgen :) Ik doe de hosting zelf en dat domein zal tot het einde van mijn dagen bij ons blijven staan + ik verwijder nooit iets...

Ik heb voorlopig niet meer foto's. Volgende week komt de andere voeding binnen en dan zal ik proberen een foto verslag te maken van mijn 2de poging.
 
Terug
Bovenaan Onderaan