How-To: zelf goedwerkend, goedkoop kettingsmeersysteem maken

DeArmeStudent

MF veteraan
1 mei 2008
1.332
1
Amsterdam
Ook ik wilde meer kilometers maken met mijn kettingset, en wilde niet meer om de 5 dagen (500 km) smeren. Dus een ketting-smeer-systeem lag voor de hand, maar al die krengen, zijn zo duur. Daarbij werken veel goedkope ketting-olie-systemen met handmatig knijpflesjes of d.m.v. zwaartekracht (osco-oiler), wat een ontzettende kliederboel opleverd. Dus moest ik iets vinden wat wel makkelijk zelf te maken was en wat wel werkt. Dus:

How-to: Zelf Goedwerkend, Goedkoop Kettingoliesmeersysteem maken
(en dit is dus geen commerciele topic, maar een topic om ervaringen uit te wisselen hoe mensen zelf een kettingsmeersysteem maken.) *O*

Hij werkt bij mij al 1 jaar lang, zonder klachten. (er zit ook geen electronica in dat stuk kan gaan) Doseringen zijn zeer constant en naar je eigen rijstijl af te meten, en hij lekt niet na! (2 veel gehoorde klachten van Loobman gebruikers)

Benodigdheden:

full


1. een spuitstuk van een schoonmaakfles, te koop voor 50 cent bij de trekpleister of drogist
2. Aluminium reisflesjes, te koop voor 1 euro bij de xenos, licht en hittebestendig.
3. een benzineslag, binnendiameter van 3 of 4 mm van 3 meter, bouwmarkt
4. een stukje stug ijzerdraad van een halve meter, lokale bouwmarkt
5. tyraps, te halen bij de lokale bouwmarkt
6 ducktape of ander tape te halen bij de lokale bouwmarkt
7 Seconde lijm, ook lokale bouwmarkt, of blokker.
8 Opzuignaald, te koop bij apotheek, kost 14 cent
9 Kettingzaag olie, 7 euro bij de lokale bouwmarkt.

Als alternatief flesje kan ook een 'hairspray-flesje' bij de wibra gekocht worden:


Geupdate door nonobonobo



Instructie (zie ook benodigdheden foto)
1. haal het pompje uit het spuitstuk van de schoonmaakfles.
2. maak met een hete spijker of een boortje een gaatje in het midden van het plastic schroefdopje van het aluminium reisflesje
3. haal het spuitstukje van het pompje (zit er meestal los op) en knip het pompje rond zodat hij in het dekseltje past.
4. stop het pompje in het zwarte schroefdekseltje, door het gaatje, en stop het spuitstukje er weer op. Je kan het beste dit spuitstukje erop vastlijmen met secondelijm, zonder de binnenkant dicht te lijmen.

full


5. knip het uiteinde van het spuitstukje (de sproeier) eraf (dit deel is meestal iets dikker, waardoor hij niet in de slang past en bevat een rood klein sproeierstukje)
6. knip het opzuigslangetje van het pompje zo af, zodat het pompje in het flesje past
7. Gebruik dit afgeknipte gedeelte van het opzuigslangetje van het pompje om de opzuignaald overheen vast te lijmen met secondelijm. Dit wordt het verbindingsstukje tussen de naald en de benzineslang.

full


8. lijm vervolgens het andere gedeelte van dit opzuigslangetje vast in de benzineslang, zodat de opzuignaald en benzineslang 1 geheel vormt. Pas daarbij op dat je niet de binnenkant van de slang, het verbindingsstukje of de naald dichtlijmt! Dus gebruik alleen secondelijm aan de buitenkant van het verbindingsstukje

Tip: lijm de naald zo aan de slang vast, zodat het schuine gedeelte van de naald naar de kant wijst waarnaar de benzineslang opkrult!
Dit voorkomt montageproblemen, omdat dan door het opkrullen van de benzineslang de naald automatisch tegen het tandwiel aangedrukt wordt.

9 monteer het reservoir met pompje op een bereikbare en veilige plaats op de motor

full


10 monteer de benzineslang met (duck)tape vast aan het ijzerdraad (die als vaste geleider werkt, zodat de benzineslang niet kan bewegen tijdens het rijden), en monteer het geheel met tyraps aan de motor zodat de naald met de schuine kant tegen de onderkant van het achtertandwiel zit, net boven de ketting, maar niet in de weg komt van bewegende delen! :')

full


11. Lijm de benzineslang over het pompje heen vast met secondelijm. en klaar is kees!

Om bij te vullen draai je gewoon het dekseltje van het aluminium reisflesje en je kunt hem bijvullen met kettingzaagolie, zonder dat het olie uit de slang loopt, omdat het pompje en slang luchtdicht is en daardoor de olie in het slangetje houdt i.p.v. eruit te lopen d.m.v. de zwaartekracht, zoals bij de loobman! Dit luchtdichte systeem zorgt er ook voor dat tijdens het niet gebruiken (stilstaan) er geen olie lekt.

1x tijdens het rustig wegrijden een keertje rustig het pompje indrukken en je bent klaar voor ongeveer 50 kilometer:

full


full



Totale kosten, ongeveer tussen de 10 en 15 euro. Wat willen we nog meer mensen?

PS: voor mensen die zeuren dat de ketting en tandwielen vies zijn:
ik maak inderdaad mijn motor niet vaak schoon, en dit is de staat van de ketting en tandwielen na 27.000 km doorrijden door de winter :W

PS: voor mensen die zeuren dat er olie op de zijkant van de velg kan komen:
Dit is met elk kettingsmeersysteem, zelfs met dure vol-automatisch, dus wil je absoluut nooit olie op je velg, maak of neem dan geen Ketting-olie-smeer-systeem. :P

PS: voor mensen die zeuren dat er op 1 foto toch lucht in de slang te zien is:
tja, dat heb je wel eens als je het reservoir niet bijvult...maar ook dit is geen probleem wanneer het niet veel lucht is. Gewoon laten zitten, Dan kun je juist zien hoeveel olie je erbij pompt, en dus kan je nog gedoseerder pompen.

Afzeiken is niet gewenst, opbouwende kritiek is altijd welkom, net als verbeter-tips aan elkaar. Vergelijking met andere kettingsmeersystemen ook, want ik denk dat dit kettingsmeersysteem de vergelijking op prijs/kwaliteit altijd overtreft, maar dat is mijn persoonlijke ervaring...

Graag ook comments van mensen die het zelf gebouwd hebben en hun ervaring willen delen. *O*

Nog even alle voordelen op een rijtje:
1. zeer goedkoop: 10 a 15 euro om het te maken
2. zeer betrouwbaar: geen electrische onderdelen die stuk kunnen en na 1 jaar trouwe dienst geen onderdelen stuk. Onderdelen die op den duur stuk gaan kunnen goedkoop en overal verkrijgbaar vervangen worden.
3. Zeer goed doseerbaar, elke keer drukken is iedere keer evenveel olie, ongeveer 1 ml.
4. Geen last van nalekken d.m.v. zwaartekracht (zoals bij de loobman en osco-oiler kan voorkomen), omdat er geen lucht aangezogen wordt en de luchtdichtheid in de slang voorkomt dat het olie d.m.v. de zwaartekracht verder uit de slang loopt.
5. Omdat de olie in de slang blijft zitten tijdens het niet gebruiken, heb je bij iedere eerste keer drukken op het pompje altijd gelijk olie op de ketting, en hoef je dus niet te wachten op de zwaartekracht *O*
6. makkelijk navulbaar: gewoon schroefdekseltje eraf draaien en bijvullen. Het luchtdichte pompje voorkomt lucht in de slang, en dus loopt de olie niet uit de slang tijdens het openen en vullen van het reservoir

Edit: Een handzeepdispenser of Zeeppompje is ongeschikt voor dit systeem
het probleem met zeeppompjes is: ze zijn niet luchtdicht! er zitten gaatjes in hun pompsysteem dat niet alleen zeep, maar ook lucht pompt in de slang. Dus ben je olie en lucht door je slang aan het pompen en kan je nooit goed doseren. Ook loopt het olie weer uit je gehele slang naar beneden.
Ten tweede: zeeppompjes geven veel meer dan 1ml door, meestal in 1x een hele kwak zeep, en je wilt rustig en gedoseerd kunnen pompen zodat er (vooral) alleen olie op je ketting komt!
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen naar de kruidvat geweest en een pompje gehaald. Thuis gekomen direct gesloopt. Toen in mijn hobbykamer/rommelhok gekeken voor de andere onderdelen zoals slang en iets voor de nozzel.

Toen kwam ik wat onderdelen tegen voor het op pompen van luchtbedden en ballen enz.
Uiteindelijk is dit het resultaat:

Foto-DH7RJC6L-D.jpg


Foto-TJXZRNBT-D.jpg


Het rode dopje heb ik met een boortje iets groter gemaakt (2.5 mm)

Foto-Z6NOIAXS-D.jpg


En het geheel:

Foto-O6MNT6OJ-D.jpg


Nu alleen nog een vloeistofpotje vinden. Ik zat zelf aan een glazen potje van bv schoonmaakalcohol te denken. Klein, veiligheidsdeksel (druk en draaien) plus een rubber om het allemaal luchtdicht te maken.
 
Laatst bewerkt:
@Dirk130 op 14 juni 2010 @ 10:51:

Mooi gemaakt en leuk geïmproviseerd!
Maar is dat slangetje niet een beetje kort? of monteer je hem achter je linker been? pas op dat je met je hand niet te dicht bij de ketting hoeft te komen als je wil pompen tijdens het rijden.

Nu alleen nog een vloeistofpotje vinden. Ik zat zelf aan een glazen potje van bv schoonmaakalcohol te denken. Klein, veiligheidsdeksel (druk en draaien) plus een rubber om het allemaal luchtdicht te maken.
1 nadeel van glas: als je motor omvalt of crashed kan het snel breken, en levert het gelijk gevaarlijke glasscherven op...Maar ja, als je crashed heb je meestal meer zorgen om andere zaken dan om een potje glas. :Y
 
Laatst bewerkt:
@Dirk130 op 14 juni 2010 @ 10:51:

Mooi gemaakt en leuk geïmproviseerd!
Maar is dat slangetje niet een beetje kort? of monteer je hem achter je linker been? pas op dat je met je hand niet te dicht bij de ketting hoeft te komen als je wil pompen tijdens het rijden.1 nadeel van glas: als je motor omvalt of crashed kan het snel breken, en levert het gelijk gevaarlijke glasscherven op...Maar ja, als je crashed heb je meestal meer zorgen om andere zaken dan om een potje glas. :Y

Slangetje was iets wat ik nog had liggen. De gang naar de automaterialenzaak om meer slang is gauw gemaakt ;)

De positie van het potje moet ik nog eens kijken als mijn motor weer voor de deur staat. Het ging me er nu om of het allemaal werkt met de materialen die ik had liggen. De zoektoch naar een geschikt alu potje/flesje gaat gewoon verder ;)
 
http://www.mojomoto.be/shop/index.php/tutoro-chain-oiler.html

Heb dit gekocht, erg tevreden van en veel minder werk en goedkope oplossing :)

Dit is inderdaad ook wel een goedkope oplossing voor mensen die niet willen klussen, hoewel je hem altijd wel zelf op je motor moet monteren. Maar het probleem bij dit systeem is nog steeds hetzelfde als de scot-oiler en de loobman, namelijk:
Het werkt d.m.v. de zwaartekracht!

Dan stroomt de rest van de olie nog uit de slang terwijl je allang stil staat, terwijl je het kraantje al dichtgedraaid hebt. Vergeet je het kraantje dicht te draaien, dan heb je een plasje olie onder je motor liggen. ;(

Een ander probleem is: hij begint pas je ketting te olieen wanneer het olie door heel de slang gelopen is...waardoor het olie meestal pas op je tandwiel verschijnt wanneer je al op je eindbestemming bent... ;(

Conclusie: Het is duurder, en levert meer troep op... en je moet het alsnog aan je motor klussen

Mijn systeem levert direct olie op de plaats waar je het wil hebben (je achtertandwiel en dus je ketting), op het moment dat je het wil hebben, namelijk wanneer je zelf even pompt, omdat al het olie al in de slang zit, en in de slang blijft zitten doordat het luchtdicht is. En dat zonder nalekken.

Maar, het eind-stukje waarmee bij dit systeem olie op je achtertandwiel gebracht wordt, is wel een idee *O*
 
Laatst bewerkt:
Dit is inderdaad ook wel een goedkope oplossing voor mensen die niet willen klussen, hoewel je hem altijd wel zelf op je motor moet monteren. Maar het probleem bij dit systeem is nog steeds hetzelfde als de scot-oiler en de loobman, namelijk:
Het werkt d.m.v. de zwaartekracht!

Dan stroomt de rest van de olie nog uit de slang terwijl je allang stil staat, terwijl je het kraantje al dichtgedraaid hebt. Vergeet je het kraantje dicht te draaien, dan heb je een plasje olie onder je motor liggen. ;(

Een ander probleem is: hij begint pas je ketting te olieen wanneer het olie door heel de slang gelopen is...waardoor het olie meestal pas op je tandwiel verschijnt wanneer je al op je eindbestemming bent... ;(

Conclusie: Het is duurder, en levert meer troep op... en je moet het alsnog aan je motor klussen

Mijn systeem levert direct olie op de plaats waar je het wil hebben (je achtertandwiel en dus je ketting), op het moment dat je het wil hebben, namelijk wanneer je zelf even pompt, omdat al het olie al in de slang zit, en in de slang blijft zitten doordat het luchtdicht is. En dat zonder nalekken.

Maar, het eind-stukje waarmee bij dit systeem olie op je achtertandwiel gebracht wordt, is wel een idee *O*
nu ben ik het even niet met je eens, je zegt dat de automatische pas beginnen te smeren als de olie door heel het slangetje gelopen is en het blijft nalekken. Nu rij ik al een jaar rond met een scottoiler, lekt niet na en begint direct te smeren. Olie blijft in slangetje zitten hoor :) Is nl. ook luchtdicht...
Maar wel hulde voor je creatie! :}
 
Wibra heeft deze ook liggen (voor een euro), maar ik vind ze te groot.
Bij de Action kwam ik de platte "drankfles" tegen (1,89) maar ik vind hem nog steeds te groot. 60 ml of zelfs 30 ml zou ideaal zijn, zeker genoeg voor 10.000 km. Eigenlijk vind ik een doorzichtig flesje het mooist, dus ik hoop dat ik iets tegenkom. Is iemand bekend met labflesjes o.i.d.? Dan verzin ik wel een plek op de motor waar-ie binnen het frame beschermd zit tegen stoten.

Trekpleister had tussen de schoonmaakflesjes inderdaad de losse Glassex-spuit, ik heb er nu 2 te slopen. De apotheek (voor opzuignaalden) was mij te druk, dus dat moet even wachten.
 
Ik heb vanmiddag een glazenflesje van de schoonmaak alcohol aangepast. tenminste ik heb een gat van 3 mm er in gemaakt om het pompje er door te doen. Daar na een kleine test met water gedaan; werkt perfect *O*

Morgen alleen nog wat meer 6 mm bezine/brandstofslang halen.
 
Denk dat mijn versie met het action flesje toch niet je van het is.. Morgen eens kijken naar wat beters. Vandaag al gezocht naar aluminium flessen, maar niets kunnen vinden helaas. Outdoor sportzaken en een hele grote campingzaak hadden niets voor me..

Een glazen flesje heb ik ook al aan zitten denken, kan stijlvol zijn :)

=====

Voorlopig helaas nog geen systeem. Kan het platte flesje niet goed plaatsen en ook het bevestigen van de naald is niet eenvoudig bij mijn achterbrug.. Wanneer ik weer zin heb zal ik er beter over nadenken :) Blijft een top idee.
 
Laatst bewerkt:
Maar wat is nou de fun van die naalden? is dat alleen maar om de diameter kleiner te maken?
Ik denk het :)
Mijn ervaring met naalden kopen: "wil je grote of kleine?"
:? Wat is het verschil?
"de grote is ongeveer zo groot:" (waarna ze iets van 4 cm liet zien met d'r vingers)
=> Doe er maar 2 van beide
... 60 cent ...
Resultaat: ze zijn precies even lang (4 cm), het verschil zit in de dikte (0.8 of 1.2 mm).
 
Maar wat is nou de fun van die naalden? is dat alleen maar om de diameter kleiner te maken?

1. Een plastic uiteinde op je achterste tandwiel is heel bewegelijk. Een naald is heel hard, en dus na 1x goed monteren blijft hij op zijn plaats zitten. (duurzaamheid)
2. Een naald deponeert precies op het einde, en dus op je achterste tandwiel het olie, bij plastic (zoals tyraps, wat ik wel eens gezien heb bij de loobman) moet je nog maar afwachten ofdat het precies op je tandwiel terecht komt. (precisie)
3. Een tandwiel wordt warm, en daardoor slijt een plastic uiteinde misschien iets sneller af. Een naald is hard en slijt minder snel, waardoor het systeem duurzamer is. (duurzaam)
4. als laatste neemt inderdaad de diameter af, dus kun je goed gedoseerd pompen. Bij te weinig tegendruk van het pompje krijg je 1 grote klodder olie op 1 deel van je tandwiel, met een naald krijg je een mooi gedoseerde hoeveelheid op je achtertandwiel over de hele lengte van dat tandwiel.

Redenen genoeg om een naald te nemen dus. *O*

PS: ik kwam ff wat prijzen tegen van andere kettingsmeersystemen:
- Scott-Oiler: 125 euro + 11 euro olie en eventueel 35 euro voor een dual-injector.
- Pro-Oiler: 200 euro
- Osco-Oiler: 139 euro
- CLS-Oiler: 209 of 249 euro...

Alleen al die Dual Injector is 3x zo duur als mijn voorgestelde Poor-Man's Oiler systeem. :X
Heeft iemand al zijn systeem af?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan