How-To: zelf goedwerkend, goedkoop kettingsmeersysteem maken

DeArmeStudent

MF veteraan
1 mei 2008
1.332
1
Amsterdam
Ook ik wilde meer kilometers maken met mijn kettingset, en wilde niet meer om de 5 dagen (500 km) smeren. Dus een ketting-smeer-systeem lag voor de hand, maar al die krengen, zijn zo duur. Daarbij werken veel goedkope ketting-olie-systemen met handmatig knijpflesjes of d.m.v. zwaartekracht (osco-oiler), wat een ontzettende kliederboel opleverd. Dus moest ik iets vinden wat wel makkelijk zelf te maken was en wat wel werkt. Dus:

How-to: Zelf Goedwerkend, Goedkoop Kettingoliesmeersysteem maken
(en dit is dus geen commerciele topic, maar een topic om ervaringen uit te wisselen hoe mensen zelf een kettingsmeersysteem maken.) *O*

Hij werkt bij mij al 1 jaar lang, zonder klachten. (er zit ook geen electronica in dat stuk kan gaan) Doseringen zijn zeer constant en naar je eigen rijstijl af te meten, en hij lekt niet na! (2 veel gehoorde klachten van Loobman gebruikers)

Benodigdheden:

full


1. een spuitstuk van een schoonmaakfles, te koop voor 50 cent bij de trekpleister of drogist
2. Aluminium reisflesjes, te koop voor 1 euro bij de xenos, licht en hittebestendig.
3. een benzineslag, binnendiameter van 3 of 4 mm van 3 meter, bouwmarkt
4. een stukje stug ijzerdraad van een halve meter, lokale bouwmarkt
5. tyraps, te halen bij de lokale bouwmarkt
6 ducktape of ander tape te halen bij de lokale bouwmarkt
7 Seconde lijm, ook lokale bouwmarkt, of blokker.
8 Opzuignaald, te koop bij apotheek, kost 14 cent
9 Kettingzaag olie, 7 euro bij de lokale bouwmarkt.

Als alternatief flesje kan ook een 'hairspray-flesje' bij de wibra gekocht worden:


Geupdate door nonobonobo



Instructie (zie ook benodigdheden foto)
1. haal het pompje uit het spuitstuk van de schoonmaakfles.
2. maak met een hete spijker of een boortje een gaatje in het midden van het plastic schroefdopje van het aluminium reisflesje
3. haal het spuitstukje van het pompje (zit er meestal los op) en knip het pompje rond zodat hij in het dekseltje past.
4. stop het pompje in het zwarte schroefdekseltje, door het gaatje, en stop het spuitstukje er weer op. Je kan het beste dit spuitstukje erop vastlijmen met secondelijm, zonder de binnenkant dicht te lijmen.

full


5. knip het uiteinde van het spuitstukje (de sproeier) eraf (dit deel is meestal iets dikker, waardoor hij niet in de slang past en bevat een rood klein sproeierstukje)
6. knip het opzuigslangetje van het pompje zo af, zodat het pompje in het flesje past
7. Gebruik dit afgeknipte gedeelte van het opzuigslangetje van het pompje om de opzuignaald overheen vast te lijmen met secondelijm. Dit wordt het verbindingsstukje tussen de naald en de benzineslang.

full


8. lijm vervolgens het andere gedeelte van dit opzuigslangetje vast in de benzineslang, zodat de opzuignaald en benzineslang 1 geheel vormt. Pas daarbij op dat je niet de binnenkant van de slang, het verbindingsstukje of de naald dichtlijmt! Dus gebruik alleen secondelijm aan de buitenkant van het verbindingsstukje

Tip: lijm de naald zo aan de slang vast, zodat het schuine gedeelte van de naald naar de kant wijst waarnaar de benzineslang opkrult!
Dit voorkomt montageproblemen, omdat dan door het opkrullen van de benzineslang de naald automatisch tegen het tandwiel aangedrukt wordt.

9 monteer het reservoir met pompje op een bereikbare en veilige plaats op de motor

full


10 monteer de benzineslang met (duck)tape vast aan het ijzerdraad (die als vaste geleider werkt, zodat de benzineslang niet kan bewegen tijdens het rijden), en monteer het geheel met tyraps aan de motor zodat de naald met de schuine kant tegen de onderkant van het achtertandwiel zit, net boven de ketting, maar niet in de weg komt van bewegende delen! :')

full


11. Lijm de benzineslang over het pompje heen vast met secondelijm. en klaar is kees!

Om bij te vullen draai je gewoon het dekseltje van het aluminium reisflesje en je kunt hem bijvullen met kettingzaagolie, zonder dat het olie uit de slang loopt, omdat het pompje en slang luchtdicht is en daardoor de olie in het slangetje houdt i.p.v. eruit te lopen d.m.v. de zwaartekracht, zoals bij de loobman! Dit luchtdichte systeem zorgt er ook voor dat tijdens het niet gebruiken (stilstaan) er geen olie lekt.

1x tijdens het rustig wegrijden een keertje rustig het pompje indrukken en je bent klaar voor ongeveer 50 kilometer:

full


full



Totale kosten, ongeveer tussen de 10 en 15 euro. Wat willen we nog meer mensen?

PS: voor mensen die zeuren dat de ketting en tandwielen vies zijn:
ik maak inderdaad mijn motor niet vaak schoon, en dit is de staat van de ketting en tandwielen na 27.000 km doorrijden door de winter :W

PS: voor mensen die zeuren dat er olie op de zijkant van de velg kan komen:
Dit is met elk kettingsmeersysteem, zelfs met dure vol-automatisch, dus wil je absoluut nooit olie op je velg, maak of neem dan geen Ketting-olie-smeer-systeem. :P

PS: voor mensen die zeuren dat er op 1 foto toch lucht in de slang te zien is:
tja, dat heb je wel eens als je het reservoir niet bijvult...maar ook dit is geen probleem wanneer het niet veel lucht is. Gewoon laten zitten, Dan kun je juist zien hoeveel olie je erbij pompt, en dus kan je nog gedoseerder pompen.

Afzeiken is niet gewenst, opbouwende kritiek is altijd welkom, net als verbeter-tips aan elkaar. Vergelijking met andere kettingsmeersystemen ook, want ik denk dat dit kettingsmeersysteem de vergelijking op prijs/kwaliteit altijd overtreft, maar dat is mijn persoonlijke ervaring...

Graag ook comments van mensen die het zelf gebouwd hebben en hun ervaring willen delen. *O*

Nog even alle voordelen op een rijtje:
1. zeer goedkoop: 10 a 15 euro om het te maken
2. zeer betrouwbaar: geen electrische onderdelen die stuk kunnen en na 1 jaar trouwe dienst geen onderdelen stuk. Onderdelen die op den duur stuk gaan kunnen goedkoop en overal verkrijgbaar vervangen worden.
3. Zeer goed doseerbaar, elke keer drukken is iedere keer evenveel olie, ongeveer 1 ml.
4. Geen last van nalekken d.m.v. zwaartekracht (zoals bij de loobman en osco-oiler kan voorkomen), omdat er geen lucht aangezogen wordt en de luchtdichtheid in de slang voorkomt dat het olie d.m.v. de zwaartekracht verder uit de slang loopt.
5. Omdat de olie in de slang blijft zitten tijdens het niet gebruiken, heb je bij iedere eerste keer drukken op het pompje altijd gelijk olie op de ketting, en hoef je dus niet te wachten op de zwaartekracht *O*
6. makkelijk navulbaar: gewoon schroefdekseltje eraf draaien en bijvullen. Het luchtdichte pompje voorkomt lucht in de slang, en dus loopt de olie niet uit de slang tijdens het openen en vullen van het reservoir

Edit: Een handzeepdispenser of Zeeppompje is ongeschikt voor dit systeem
het probleem met zeeppompjes is: ze zijn niet luchtdicht! er zitten gaatjes in hun pompsysteem dat niet alleen zeep, maar ook lucht pompt in de slang. Dus ben je olie en lucht door je slang aan het pompen en kan je nooit goed doseren. Ook loopt het olie weer uit je gehele slang naar beneden.
Ten tweede: zeeppompjes geven veel meer dan 1ml door, meestal in 1x een hele kwak zeep, en je wilt rustig en gedoseerd kunnen pompen zodat er (vooral) alleen olie op je ketting komt!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou bijna weer een kettingfiets nemen als ik jullie zo bezig zie :} :} (Ik had zelf een Osco op mijn vorige fiets, werkt echt goed en ketting gaat door de oliesmering wel 1,5 tot 2x langer mee)
 
1. Een plastic uiteinde op je achterste tandwiel is heel bewegelijk. Een naald is heel hard, en dus na 1x goed monteren blijft hij op zijn plaats zitten. (duurzaamheid)
2. Een naald deponeert precies op het einde, en dus op je achterste tandwiel het olie, bij plastic (zoals tyraps, wat ik wel eens gezien heb bij de loobman) moet je nog maar afwachten ofdat het precies op je tandwiel terecht komt. (precisie)
3. Een tandwiel wordt warm, en daardoor slijt een plastic uiteinde misschien iets sneller af. Een naald is hard en slijt minder snel, waardoor het systeem duurzamer is. (duurzaam)

1. De kop van mijn loobman gaat geen kant op
2. De olie loopt van de tyraps op het tandwiel, hoe precies wil je het hebben dan?
3. Zo hard slijt dat plastic niet (je smeert de boel toch) en de tyraps laat je een beetje uitsteken aan de achterkant, mochten ze versleten zijn dan duw je ze een stukje verder door.
 
Inderdaad, als je af en toe rijdt is kettingsmeren geen probleem, maar als je ongeveer 400 km per week rijdt en daardoor elke week weer je ketting moet smeren, dan wordt je het wel zat...

loobman: 20 euro ;)

Ja, maar die blijft nalekken...

@kapiteitkoek, tuurlijk, loobman is voor het geld een leuk systeem en zeker als alternatief als mensen zelf niet een systeem in elkaar willen klussen. Maar het knijpmechanisme ervan blijft een doorn in het oog van veel mensen: je kan moeilijk doseren en het blijft ook lekken nadat je stilstaat.
 
Laatst bewerkt:
Maar niet alleen het smeren is het probleem...Dat heb ik namelijk ook 2 jaar gedaan. Maar als je alsnog na al dat smeren 2x per jaar je kettingset vervangen moet omdat na 10.000 km je ketting versleten is door al het zand dat in je ketting blijft plakken, dan is een kettingsmeersysteem wel een uitkomst.

Nu moet aan het eind van de zomer ook wel weer mijn ketting vervangen worden, maar die zit er nu bijna 30.000 kilometer op.
 
bij de loobman moet je even checken hoe lang de olie er over doet, als je dat weet kun je het moment van 'knijpen' inschatten. als je het doet voordat je de wijk inrijd dan heb je een natte plas in je schuur.
Als je knijpt en je moet vervolgens nog een stuk rijden dan lekt de loobman ook niet na.
Omdat de olie bij een loobman zo rustig loopt wordt hij gedurende 1min ofzo gesmeerd dus je complete ketting.

Hoe is dat bij jouw 'systeem' ? de olie komt alleen op de ketting als je op het knopje drukt toch? moet je dan niet erg rustig drukken om er zeker van te zijn dat het over de hele ketting komt?
 
Hoe is dat bij jouw 'systeem' ? de olie komt alleen op de ketting als je op het knopje drukt
Ja, alleen bij het pompen komt er olie uit het systeem, omdat de rest luchtdicht afgesloten is. En omdat het hele slangetje vol met olie zit, komt er direct, wanneer je pompt, olie op je achtertandwiel en dus op je ketting en daarna niet meer.

moet je dan niet erg rustig drukken om er zeker van te zijn dat het over de hele ketting komt?

Ja, inderdaad, gewoon rustig het pompje naar beneden drukken en dan ben je klaar voor 30 kilometer. terwijl je het pompje rustig indrukt draait bij bijvoorbeeld 25 kilometer per uur je achtertandwiel al verschillende keren rond, waardoor heel je ketting van smering is voorzien, zonder al te veel te morsen op je achterwiel.

Maar inderdaad, als je even gewend bent aan de loobman kan het zeer zeker ook een goed systeem zijn voor dat geld.
 
Laatst bewerkt:
Ja, inderdaad, gewoon rustig het pompje naar beneden drukken en dan ben je klaar voor 30 kilometer.
Ik neem aan dat je 300 km bedoelt? Ik smeer nu met tandwielolie en een kwastje. Na 1 smeerbeurt(kleine hoeveelheid olie) kan ik bij droog weer makkelijk meer dan 300 km gesmeerd rijden. Ben nog bezig een goed ontwerp te bedenken voor bevestiging nozzle aan mijn enkelvoudige swingarm(VFR 750) en ga dan de Poor Man's Oiler maken.
 
300 kilometer doe je ongeveer met kettingvet. 300km vind ik een beetje veel, aangezien ik niet elke dag zoveel achter elkaar rijd.

Wat ik nu doe: gewoon 1x indrukken en dan een rit van 30 a 40 kilometer maken, omdat ik dan bij mijn punt van bestemming ben. Als je langer doorrijdt kan dat ook...Ik hou liever mijn ketting lekker vet, een ander houdt meer van een schoon achterwiel.
 
Je kunt die pvc-slang gewoon halen bij een automaterialen-zaak en een (1) meter kostte mij 65 euricent............... Deze slang wordt ook veel gebruikt voor het aansluiten van ruitesproeiers en is gewoon bestand tegen de "voorgestelde olie" :Y
"Leiderdorp" zie ik, vlakbij dus... Welke automaterialenzaak is dit? Want het rolletje van 5 meter benzineslang wat ik voor m'n neus kreeg kostte aanzienlijk meer!

De leiding om de olie naar de ketting te krijgen, moet dat persee een benzineslang zijn? Kost namelijk €7,05 de meter en dat vind ik best veel (auto-onderdelenboer).
Was mijn aanbod nog net iets goedkoper :)
 
helemaal gesloopt en het zijn allemaal omhoogtrek systeempjes en geen induw systeempjes zoals een parfum fles of zo

Niet het goede pompje gekocht. Vanaf de start van dit topic zijn de "voorbeelden"
heel duidelijk in beeld gebracht. Het gaat om een pompje van de schoonmaak middelen zoals Glassex, Dasty enz. Vaak heb je zoiets al in huis en hoef je eigenlijk niet eens naar de winkel.
 
Wat dacht je van de TUTORU - zoek maar eens op internet. nog veel goedkoper en geen gedoe met zelf verzinnen.

Ik heb overigens daarbij geen gebruik gemaakt van de bijgeleverde tie-wraps, maar van een oude stift een aantal busjes gezaagd en deze met 2-componenten lijm aan de achteras gelijmd, waardoor de slang geleidt wordt.

Het ziet er goed uit, want je ziet de slang nauwelijks en geen lelijke tie-wraps zichtbaar.

Grtz,

Rob
 
Wat dacht je van de TUTORU - zoek maar eens op internet. nog veel goedkoper en geen gedoe met zelf verzinnen.

Ik heb overigens daarbij geen gebruik gemaakt van de bijgeleverde tie-wraps, maar van een oude stift een aantal busjes gezaagd en deze met 2-componenten lijm aan de achteras gelijmd, waardoor de slang geleidt wordt.

Het ziet er goed uit, want je ziet de slang nauwelijks en geen lelijke tie-wraps zichtbaar.

Grtz,

Rob

Zal wel aan mij liggen, maar Google vind niets "nuttigs" bij mij met de naam TUTORU.....
 
Zal wel aan mij liggen, maar Google vind niets "nuttigs" bij mij met de naam TUTORU.....

Goedenavond,

Klopt ik ook zoeken en zoeken en niks vinden ;) , het moet dan ook de
TUTORO chainoiler zijn , mooi systeem.
Ook aan dit systeem zit een donkere kant want als je het kraantje niet dichtdraaid na een ritje met de motor blijft de olie eruit lopen.
 
Laatst bewerkt:
TUTORO chainoiler zijn , mooi systeem.
Ook aan dit systeem zit een donkere kant want als je het kraantje niet dichtdraaid na een ritje met de motor blijft de olie eruit lopen.
Tja, dus je hoeft zelf minder te doen (hoewel 1x pompen per rit ook niet veel is) maar de gevolgen van 1 ding vergeten zijn des te desastreuzer...en dat is dus precies waarom mijn goedkope kettingolier beter werkt...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan