How to: Zend-ontvanger

Kees Den Haag

MF veteraan
28 apr 2005
4.909
110
Den Haag
Zend/ontvanger.

Met oog op een motorvakantie naar de UK & Ierland, en ik toch bezig was met de boel te verbouwen, heb ik de GTR voorzien van een zend/ontvanger voor onderlinge communicatie. En dat heeft goed uitgepakt. Daar hebben we heel veel plezier van gehad. Zie het reisverslag: http://www.gtr1400.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1111

Buiten dat het handig en gezellig is als je zo nu en dan even kan communiceren, komt het ook de veiligheid ten goede. Je kunt elkaar waarschuwen voor grind in de bocht, gladde wildroosters, schapen, inhalend verkeer en mooie vrouwen. Als de achterste wordt opgehouden kan je als voorste gewoon doorrijden en route aanwijzingen doorgeven. Ook als de onderlinge afstand wat groter wordt is het geen enkel probleem.

Ik heb gekozen voor een UHF transceiver die kan zenden en ontvangen op 400 t/m 470Mhz.(UHF=Ultra High Frequency) En aangezien de ruimte bij een GTR1400 erg beperkt is de portofoon versie. Het voordeel van deze frequentie is dat er niet zo’n hoge antenne nodig is. Bovendien is het bereik uitstekend.

Om niemand in de weg te zitten kan je het beste gebruik maken van de LPD frequenties. (Low Power Device, zoals afstandbedieningen voor auto’s e.d.) Er zijn 69 frequenties beschikbaar. kanaal 01: 433.075MHz t/m kanaal 69: 434.775MHz

Ook er 8 MPR frequenties voor walki talkies, babyfoons, rijscholen e.d.
KANAAL 1, 446.00625 MHZ
KANAAL 2, 446.01875 MHZ
KANAAL 3, 446.03125 MHZ
KANAAL 4, 446,04375 MHZ
KANAAL 5, 446.05625 MHZ
KANAAL 6, 446.06875 MHZ
KANAAL 7, 446.08125 MHZ
KANAAL 8, 446.09375 MHZ

Op de LPD frequenties mag je eigenlijk maar met 10mW (0,01W) vermogen uitzenden, zonder externe antenne. En op de PMR frequenties slechts met 0,5W zendvermogen. Met meer vermogen heb je eigenlijk een zendvergunning nodig. Maar zolang je buiten deze frequenties niemand in de weg zit kom je er wel mee weg.

Ik heb gekozen voor de Wouxun KG-699E met een zendvermogen van 5W.(+/- 70 euro) Maar er zijn overigens ook eenvoudigere portofoons te koop. Zelfs al voor 38 dollar inclusief de verzendkosten! (Zie: 409shop,walkie-talkie,Handheld Transceiver Radio )
Portofoon01.jpg

Om de porto van spanning te kunnen voorzien is een adapter nodig die op de plek van de batterij geklikt kan worden en voorzien is van een sigaretten aanstekerplug.

Er zit geen elektronica in deze plug, op het LEDtje na dan. Deze kan er dus afgeknipt worden en voorzien worden van een connector.
Portofoon02.jpg


De antenne kan er afgeschroefd worden en op de plek van de antenne kan een connector geschroefd worden zodat er een BCN connector op aangesloten kan worden. Een drukknop wordt gebruikt als PTT knop. (Push To Talk) Ik heb twee kabeltjes gebruikt met haakse jack connectoren voor de microfoon ingang en de audio uitgang.
Portofoon03.jpg


Om de portofoon te verbinden met de externe antenne zijn de onderstaande connectors nodig met een stukje coaxkabel van 50ohm.
Portofoon04.jpg


De antenne is een heel erg belangrijk onderdeel. Hiermee staat of valt de bruikbaarheid. Een sterke zender met een zwakke zender zal onvoldoende presteren. En zwakke zender met een goede antenne kan daarentegen wel goede prestaties kunnen halen. De antenne is slechts 37cm lang en is geschikt voor 400 tot 470Mhz.

Voor een motor kan niet iedere antenne gebruikt worden. Er moet gebruik gemaakt worden van een “no ground plane” antenne. Een standaard antenne is bedoeld om bijvoorbeeld op het ijzeren dak van een auto geplaatst te worden. Maar de meeste motoren hebben geen groot ijzer vlak. Gelukkig worden er ook antennes gemaakt voor campers die een plastiic dak hebben. Dit is de Diamond SG-M803N van 39 euro.
Portofoon05.jpg


De onderstaande klem, met een plaatje metaal, is gebruikt om de antenne te bevestigen.
Portofoon06.jpg


De PTT knop is op deze manier bevestigd. Deze keer heb ik een waterdichte knop gebruik. De portofoons hebben ook een VOX functie. Zal je spreekt zal de zender automatisch gaan zenden. Door de lawaaiige omgeving op de motor heb ik hier weinig vertrouwen in en gebruik ik een PTT knop om te spreken.
Portofoon07.jpg


Op de plek van het opbergvakje voor het boordgereedschap is de porto geplaatst. Een paar stukken schuim houden de boel veilig op zijn plaats.
Portofoon08.jpg


Met een klem is de antenne aan de handgrepen van de passagier bevestigd. De passagier heeft hier nauwelijks last van.
Portofoon09.jpg


De antenne staat een beetje schuin zodat de topkoffer gewoon open kan zonder de antenne te raken.
Portofoon10.jpg


Al met al is het mogelijk om voor een bedrag van om en bij 150 euro een motor te voorzien van uitstekende communicatie middelen.
Portofoon11.jpg


Overal in het land staan relais stations op hoge plaatsen. In Amsterdam bijvoorbeeld op de Rembrant toren. Dit zijn gevoelige ontvangers die het ontvangen signaal op een andere frequentie met een hoog vermogen weer uitzenden. Op deze manier kan het bereik vele tientallen kilometers zijn. Maar die zijn eigenlijk alleen voor vergunningshouders.

De porto’s hebben vele instel mogelijkheden. De meeste zijn voor gebruik op de motor niet van belang. De instellingen die wel nut hebben zijn:

- Rogerbeep. Een pieptoon bij het starten met zenden en bij het loslaten van de zendknop. Op de motor is dit zeker handig.
- Busy Channel Lockout. Om te voorkomen dat meerdere mensen tegelijk gaan zenden en door elkaar gaan praten. De zender checkt dan eerst of de boel vrij is.
- CTCSS. Een soort code die er voor zorgt dat je alleen zenders hoort met dezelfde code. Vreemden kunnen er dan niet doorheen komen.
 
Ik heb zelf een haak gemaakt voor de PTT knop. Dat is niet heel erg moeilijk. Bij de Div heb ik de PTT knop met een lijmpistool vast gezet. Ik heb een waterdichte schakelaar gekocht waarmee ik een PTT knop heb gemaakt.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Hoe heb je die haak gemaakt dan? Gewoon een stuk plastic gezaagd?

Ik heb nu een bijpassende PTT bij de set zitten:
41888.jpg


Maar dat vind ik niks...

Heb nog wel een mooie bracket gevonden, maar daar gaat deze ook niet zondermeer op passen:
http://www.motorcorner.nl/diversen-dynojet-powercommander-mapping-switch-houder-p-39044.html

STR06261329304.jpg


En voor de din-connector dacht ik aan zoiets:
68-188.jpg


Maar dan iets groter...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf het "pass" knopje aangepast om te gebruiken als PTT-knop. Werkt perfect.
Die losse heb ik ook maar die neemt teveel ruimte in op de handgreep, dat zit niet lekker.
 
Pass is een losse knop, dus met losse draden.
Verschilt per motor, bij volgens mij de BMW R1200GSA zit de "pass" knop in dezelfde schakelaar als waar je het grootlicht mee aanzet maar dan gewoon naar beneden drukken ipv omhoog.
Maar, als hij zoals bij mij met losse draden zit dan gewoon de behuizing losmaken, draadjes eraf solderen, krimpkousje overheen dat die nergens sluiting maken (en het weer terug naar origineel kan), nieuwe kabels trekken (in mijn geval vanuit de buddy, daar ligt de porto) en erop solderen.
 
Verschilt ook per motor zoals we hier bij mij thuis een keertje hadden gekeken met de motoren. Bij de mijne kan het perfect, ook met ingeknepen koppeling kan ik makkelijk bij het knopje.

Dat klopt inderdaad. Maar het is wel iets om vooraf over na te denken. Want juist bij het stilstaan is communicatie handig. En dat zijn dingen waar je pas in de praktijk tegen aan loopt. In het tekentafelstadium denk je hier meestal niet aan.
 
Dat klopt inderdaad. Maar het is wel iets om vooraf over na te denken. Want juist bij het stilstaan is communicatie handig. En dat zijn dingen waar je pas in de praktijk tegen aan loopt. In het tekentafelstadium denk je hier meestal niet aan.
Absoluut waar en goe dat je het meldt zodat hij hierop kan letten. Ik heb inderdaad ook (nadat ik zag dat het bij jou niet gaat met koppeling in) eerst goed getest of ik met koppeling in bij het knopje kan voordat ik alles heb omgebouwd.
 
Inderdaad massa-geschakeld...

Toch maar op zoek naar iets anders dus... :(

edit: Toch maar de stoute schoenen aangetrokken.
Kabels van beide schakelaars waren doorverbonden, maar heb de schakelaar zelf nu los gemaakt, en er een nieuwe draad aan gemaakt.

Blijkt overigens dat e.e.a. positief gestuurd is. Er is één 12 volt draad (rood/geel) die 12v aanvoert. De rest schakelt daarop.

Nu nog een relaisje plaatsen. Vrees alleen dat dit zo'n lomp auto-geval wordt.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad massa-geschakeld...

Toch maar op zoek naar iets anders dus... :(

edit: Toch maar de stoute schoenen aangetrokken.
Kabels van beide schakelaars waren doorverbonden, maar heb de schakelaar zelf nu los gemaakt, en er een nieuwe draad aan gemaakt.

Blijkt overigens dat e.e.a. positief gestuurd is. Er is één 12 volt draad (rood/geel) die 12v aanvoert. De rest schakelt daarop.

Nu nog een relaisje plaatsen. Vrees alleen dat dit zo'n lomp auto-geval wordt.

Ik heb anders wel een minder lomp ding voor je. Daar kan ik ook wel een paar kabeltjes voor je aan solderen.
 
dank voor het aanbod.
Heb vanavond alles aan de pass knop gemonteerd. Viel nog redelijk mee, maar wel weer ff een klusje om té verwijderen.
Heb ook een mooie beugel gevonden voor de stekker voor aan de voorvork.

Nu maar hopen dat m'n vriendin alles heel laat als ze afstapt... ;)
 
Weet er niemand hoe de ruis is boven de 100km? Of boven de 150km?
Tevens ben ik op zoek naar de batterij adapter 12v voor de portofoon, ik kan deze niet vinden...ahhh.

Thx

Doc

Voor welk merk en type?
Dat van de ruis snap ik niet. Als er al ruis is dan is dat bij alle snelheden gelijk.

Als je windruis bedoelt dan moet je er voor zorgen dat de mic geen wind kan vangen.
 
Laatst bewerkt:
En, het verschilt ook enorm per helm of het nog te verstaan is of niet.
Bij mij werkt het ook prima bij hogere snelheden, afgelopen vakantie kon mn maat mij prima horen ook bij hoge snelheid. Ik kon hem minder goed verstaan vanaf een km-tje of 120, bij hem zat de microfoon niet goed en mijn helm heeft ontzettend veel last van windruis waardoor de windruis het won van het geluid uit de speakers. Maar heb je een betere helm dan heb je daar weer geen last van, is dus niet eenduidig te zeggen.
 
Hoi,

De adapter die ik bedoel is voor de Wouxun KG-699E....ik heb op de site gekeken maar helaas niet gevonden (of ik zoek verkeerd natuurlijk)...

Het gaat idd bij mij om windruis. Als instructeur zit de mic voor mijn mond maar de helm is van mindere kwaliteit....boven de 100km ben ik slecht te verstaan. Dit kan opgelost worden met een starcom systeem welke digitaal de ruis eruit filtert. Zo een kastje kost € 400,- exclusief enkele accessoires die erbij komen. Je begrijpt dat ik het toch wel wat goedkoper wil oplossen.

Wat voor mijn belangrijk is dat de PTT op het stuur goed werkt en dat de windruis geen grote factor is.

MVG

Doc
 
Terug
Bovenaan Onderaan