Hulp bij aanbouw zijspan

katana

Rookie
17 apr 2004
16
0
wolvega
Ik wil een Velorex 700 aan mijn Yamaha XJ900F koppelen. Ik heb hier echter geen ervaring mee. Dus wie heeft er voor mij bouwschema's, afstelgegevens of andere info?
Of wie weet een goed adres bij wie ik dit zou kunnen laten doen voor een redelijke prijs?
Email: r.er@tiscali.nl
 
Zijn de velorexjes 700 ergens in reklame????
Hang er een Ural bak aan, goedkoper en zwaarder.( Wel niet zo mooi maar je kan niet alles hebben )
 
een Velorex bak is inderdaad wat aan de licht kant, en dat vraagt om enige aanpassingen. Frame verzwaren en vooral de wielophanging verstevigen, mijn voorkeur gaat naar een wielas van een VW Golf (type II) uit vanwege de gemakkelijke montage mogelijkheden, De ervaring is dat een standaard Velorex nog wel eens door zijn hoeven zakt.
 
Het heeft even geduurd, maar intussen heb ik toch de Velorex 700 aan mijn XJ900F hangen. Ik heb dit uiteindelijk laten doen door De Haan in Hoornsterzwaag. Ik heb drie wijzigingen tov de standaardbak, nl. een zwaardere schokbreker, een breder wiel en een extra stang vanaf de bevestiging van de middenbok schuin naar achteren naar de bevestiging van de achterste schoorstang. Dit omdat het in verhouding een wat zware motor is en deze stang vangt de extra krachten op.
Ik heb nu ongeveer 500 km gereden en dat zonder enige problemen. Van de consequenties van een te lichte bak aan een te zware fiets (wat zoals een aantal keren aangegeven niet aan te raden zou zijn) heb ik (nog) geen last gehad. Om het wiel omhoog te krijgen in een rechterbocht moet ik zelfs extra moeite doen.
Voorlopig bevalt deze combinatie dus erg goed. In eerste instantie was het mijn bedoeling om hier een jaartje mee te oefenen en te zien of het zijspanrijden bevalt en dan misschien een ander span (EML, EZS, oid), maar als het zo blijft gaan, hoef ik niet persé een ander span meer.
 
Zijn de velorexjes 700 ergens in reklame????
Hang er een Ural bak aan, goedkoper en zwaarder.( Wel niet zo mooi maar je kan niet alles hebben )

niet zo mooi? smaken verschillen gelukkig. 8-)
Er valt op internet heel veel te vinden wat afstelgegevens betreft. Hierboven worden al enkele sites aangehaald, maar probeer eens diverse zoekmachines met een gerichte technische vraag. Er zal al heel wat uitkomen.

Groeten
 
In eerste instantie was het mijn bedoeling om hier een jaartje mee te oefenen en te zien of het zijspanrijden bevalt en dan misschien een ander span (EML, EZS, oid), maar als het zo blijft gaan, hoef ik niet persé een ander span meer.
Ik hoop dat ik over een tijdje ook zo'n positief berichtje kan posten. ;)


*D Klinkt goed!
 
Hierbij eindelijk wat foto's van mijn span.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan