hulp bij motor Yamaha SZR 660 bj 1997

wingetje1

MF'er
13 jan 2016
87
0
Zaanstad
Goedendag motorrijders,

Ik kan van een kennis een motor overkopen (nooit verwacht dat ik deze eventueel zou willen kopen, maar ik twijfel nog) dat is de motor:
- Yamaha SZR 660
- bouwjaar 1997
- kmstand 36000
- Te koop voor 2500 en nog evt. voor minder

Daarnaast als extra nog een open demper (heel mooi geluid was het), wheelstripping en handvatverwarming Oxford.

Ik heb eigenlijk altijd gezegd: nee ik wil geen motor die al zo oud is etc. etc. Maar toen ik de motor zag, vond ik hem wel erg gaaf en daarnaast ook omdat ik zelf maar 1.60m ben is het een ideale motor voor mij qua zithoogte. Verder heb ik ook altijd gezegd dat ik een motor wil met een super mooi geluid, nou dat heeft ie zeker.

Nu is mijn vraag, ik heb het ook al gevraagd aan een vriend die meer verstand heeft van motoren, maar zou graag meerdere meningen willen horen van andere motorrijders. Is het bedrag 2500 veel voor deze motor ? En wat vinden jullie van deze motor ?
Dit is ook een ideale motor voor mij omdat het 35 kw betreft, vanwege A2 rijbewijs.

Ik zie jullie reactie graag tegemoet en hopelijk kunnen jullie mij helpen voor een goede beslissing!

Groet,

Wing :Y

P.S. dit is de motor ! (hopelijk gaat dat goed)
full
 
Lastige motor om op te beginnen.

1 extreme zithouding
2 bokkig
3 beperkt toerenbereik (4 tot 7 duizend)

wordt vaak gekocht door kleine mensen om mee te beginnen (leren) motorrijden, maar dit is de minst geschikte motor daarvoor.

ga niet voor een 1 pitter tot je echt kunt rijden en als je echt kunt rijden wil je geen SZR, omdat ie niet vooruit te schoppen is.
 
Het is inderdaad geen allemansvriend, maar ik zou hem niet afraden. Het ligt aan de berijder. Als je vlot wil rijden en lekker boenderen is een SZR prachtig. Je moet er niet met een clubje Goldwing rijders op pad, dan heb je last van het rukkige karakter. Maar met een clubje sportijders op de dijkjes en de Ardennen kan je prima meeboenderen. En inderdaad, op de snelweg heb je niet veel te zoeken.
Ik zeg als je wil rijden is dit een gave fiets.
 
Het is inderdaad geen allemansvriend, maar ik zou hem niet afraden. Het ligt aan de berijder. Als je vlot wil rijden en lekker boenderen is een SZR prachtig. Je moet er niet met een clubje Goldwing rijders op pad, dan heb je last van het rukkige karakter. Maar met een clubje sportijders op de dijkjes en de Ardennen kan je prima meeboenderen. En inderdaad, op de snelweg heb je niet veel te zoeken.
Ik zeg als je wil rijden is dit een gave fiets.
tis een vrouw
 
Lastige motor om op te beginnen.

1 extreme zithouding
Daar kun je wat aan doen.
image_7.jpg

Daar kun je ook - deels - wat aan doen; carburatie perfect in orde brengen, Ignitech ontsteking erop.
3 beperkt toerenbereik (4 tot 7 duizend)
Dat heet Karakter. :9

Okee het moet je wel liggen, zo'n bonkige 1-cilinder... maar het stuurt wel echt heel leuk hoor.
Iets anders: €2500 vind ik geen vriendenprijs :X al lijkt 'ie er op foto's wel netjes bij te staan.
 
tis een perfecte motor voor een klein italiaantje of spanjaard die bij heuvels en bergen woont. Niet voor nederlandse beginnende vrouwlijke bestuurders (manlijke ook niet) omdat je eerst vertrouwen moet krijgen. Daarvoor zijn andere motoren veel beter geschikt
 
Als je die criteria hanteert val je vanzelf terug op de rijschool twinnetjes. Lekker goedmoedig, soepel en vergevingsgezind. -O-
Daar gaat het leven niet leuker van worden.
 
Ik ben ook op een szr begonnen en het is niet zo makkelijk als een viercilinder, maar hij weegt niet veel en het gewicht is ligt ook nog laag. Je leert snel zat wat je wel en niet kan met een eencilinder.
Het blokje behoeft wat aandacht met oliepeilen en olie gebruik wanneer er te dunne olie in gedaan hebben, maar voor de rest doen die blokjes het wel prima.

2500 is te veel. Ze verkopen niet zo heel best en er zijn er maar weinig van.


Opvallend is trouwens bij het exemplaar hierboven dat er veel verf op plekken zit waar dat niet hoort (frame, voorvork, achterhoek) en alle stickers zijn er af, net als de handvaten.
 
Laatst bewerkt:
Als het motorrijden je vlot en makkelijk afgaat zou ik zeggen DOEN.
 
Ik ben ook op een szr begonnen en het is niet zo makkelijk als een viercilinder, maar hij weegt niet veel en het gewicht is ook nog laag. Je leert snel zat wat je wel en niet kan met een eencilinder.
Het blokje behoeft wat aandacht met oliepeilen en olie gebruik wanneer er te dunne olie in gedaan hebben, maar voor de rest doen die blokjes het wel prima.

2500 is te veel. Ze verkopen niet zo heel best en er zijn er maar weinig van.


Opvallend is trouwens bij het exemplaar hierboven dat er veel verf op plekken zit waar dat niet hoort (frame, voorvork, achterhoek) en alle stickers zijn er af, net als de handvaten.

Nou waar haal je de kennis vandaan, die combinatie is echt nieuw voor mij
 
Ik heb vorig jaar mijn thunderace gekocht uit 1998, deze is en een 1000cc wat over het algemeen betekend dat men er meer voor vraagt, had minder kilometers (26000), had net een grote beurt gehad waarbij alles vernieuwd was. Die heb ik gekocht voor 2.000, ik vind dat wel een erg dure "vriendenprijs". Dit is zo'n vriendenprijs die je krijgt in een timboektoe als je daar een kleed gaat kopen
 
Goedenavond,

Bedankt voor de reacties.
Klinkt niet behoorlijk best al die reacties...

Waarom zou het geen goede motor zijn voor op de snelweg? Want het heeft wel een topsnelheid van zo'n 180 km/u, niet dat ik die 180 zou halen, als ik maar soms even kan inhalen als ik het nodig vind denk Max. 140 even.
Corrigeer me als ik verkeerd denk.

Wat is een max. Prijs waarvoor ik t zou kunnen kopen ?
Ze gaf aan dat de prijs nog naar beneden kan en ik heb het genoemd als kennis, maar ik kan het beter noemen als iemand die ik ken/vriendin. Ik ken haar vanaf mijn 5e ofso en sinds mijn 10e ofso heb ik haar bijna nooit meer gesproken. Nu is ze de vriendin van de eigenaar van de motorrijschool.

Verder, is deze motor in t algemeen wel gewoon een goede motor ? En geen rare gebreken vanuit fabriek uit?

Met deze motor zal ik ook vooral ritjes mee maken in de stad, snelwegen en soms misschien langere tochten, maar voornamelijk mooi-weerrijder en gewoon als speeltje!

Groetjes,

Wing

P.s. ik ben idd een vrouw!
 
Vind een bedrag van 2500 euro ook veels te veel voor zo'n motor. Je ziet ze niet veel rijden, dus geliefd zijn en waren ze kennelijk niet. Zie die dan maar weer kwijt te raken voor een fatsoenlijke prijs als je 'm zat bent.

Voor die 2500 euro koop je ook wel iets leuks wat jaren jonger is.

Voor het geluid koop je geen motor, en als dat wel zo is kun je voor praktisch elk merk/model wel een leuk klinkende aftermarket uitlaat kopen.

Ik denk dat dan eerder een simpele cb500/cbf500 ofzo zou kopen, daar een jaartje op zou rijden en daarna een leuker en sportiever modelletje zou kopen zonder kW-beperking.
 
Een 1 cilinder loopt wat bokkerig en de motor trilt erg, je bent een vrouw dus voor jou misschien een plus punt voor mij echter een min punt 🙃🙂🙃,

Doordat de 1 cilinder harder moet werken en erg trilt is het snelweg werk minder prettig rijden.

Binnendoor wegen is het natuurlijk heerlijk rijden omdat de motor heerlijk te smijten is in de bochten.

Het karakter van een 1 cilinder wend en vind ik persoonlijk.. Goed te handelen🙂🙂

2500,- vind ik ook aan de dure kant. Voor 1500,- max 1750,- zou ik het misschien doen.
Het kleuren schema van de motor lijkt mij niet orgineel. Verder een nette zuinige betrouwbare fiets
 
Goedemorgen,

Sowieso nog 2 jaartjes voordat ik onbeperkt mag rijden, maar het maakt me niet echt uit of ik onbeperkt mag of niet. Ik wil gewoon op snelwegen kunnen inhalen als dat nodig is en gewoon een krachtig geluid hebben.

Je geeft aan dat dat in principe op alle motoren kan (een mooi geluid), is dat ook zo als je een motor van 300 Cc neemt ?

Wat ik bij de beginpost al aangaf. Ik heb er nooit aan gedacht om zo oude motor te willen kopen, maar ik heb eigenlijk altijd gezegd ik wil een Kawasaki er6f/6n of z300.

Daarnaast zie ik natuurlijk ook nog meerdere mooie motoren, zoals de yamaha mt03/mt07 (de oudere versies daarvan vond ik weer niet zo mooi). Maar ik dacht als deze motor gewoon een goede motor is, kan het me opeens gewoon paar duizenden euro's gelijk schelen en als student zijnde vind ik dat natuurlijk erg fijn.

Verder wil ik ook een goed uitziende motor. Als ik hem zie, moet ik gelijk een jump-gevoel erbij hebben ;)

Groet,

Wing
 
Goedemorgen,

Sowieso nog 2 jaartjes voordat ik onbeperkt mag rijden, maar het maakt me niet echt uit of ik onbeperkt mag of niet. Ik wil gewoon op snelwegen kunnen inhalen als dat nodig is en gewoon een krachtig geluid hebben.

Je geeft aan dat dat in principe op alle motoren kan (een mooi geluid), is dat ook zo als je een motor van 300 Cc neemt ?

Wat ik bij de beginpost al aangaf. Ik heb er nooit aan gedacht om zo oude motor te willen kopen, maar ik heb eigenlijk altijd gezegd ik wil een Kawasaki er6f/6n of z300.

Daarnaast zie ik natuurlijk ook nog meerdere mooie motoren, zoals de yamaha mt03/mt07 (de oudere versies daarvan vond ik weer niet zo mooi). Maar ik dacht als deze motor gewoon een goede motor is, kan het me opeens gewoon paar duizenden euro's gelijk schelen en als student zijnde vind ik dat natuurlijk erg fijn.

Verder wil ik ook een goed uitziende motor. Als ik hem zie, moet ik gelijk een jump-gevoel erbij hebben ;)

Groet,

Wing

Dan zou ik voor de 300 gaan. :P
 
Dan zou ik voor de 300 gaan. :P

Z300 ziet er zeker vet uit, maar dan is mijn vraag is het dan ook zo dat ie ook aan mijn andere wensen kan voldoen ? Dat als ik een andere uitlaat eronder zet, dat ie een mooi krachtig geluid kan geven ? Verder, kunnen inhalen op snelwegen? niet dat ik zometeen niet eens makkelijk de 140 kan tikken als een automobilist een grap uithaal.
 
Goedendag motorrijders,

Ik kan van een kennis een motor overkopen (nooit verwacht dat ik deze eventueel zou willen kopen, maar ik twijfel nog) dat is de motor:
- Yamaha SZR 660
- bouwjaar 1997
- kmstand 36000
- Te koop voor 2500 en nog evt. voor minder

Daarnaast als extra nog een open demper (heel mooi geluid was het), wheelstripping en handvatverwarming Oxford.

je moet er van houden....


Vind de prijs ook nogal behoorlijk. Ik denk niet dat je dat er bij verkoop ooit nog voor zal krijgen. Bij 1.500 Eypo zal ik misschien eens over willen denken.
het is toch een fiets met relatief weinig vermogen en een uiterlijk waar niet iedereen direct van gecharmeerd is.

Ik heb nooit op dit model gereden, maar als hij werkelijk nogal bokkig is, dan is dat niet echt handig als eerste fiets, in de stad.

Kun je er niet eens een goede proefrit op maken? Dan kun je zelf een oordeel vellen. probeer wel voordien je roze bril af te zetten.
 
Als een automobilist een grap uithaalt kun je ook gewoon remmen en uitwijken.
(ok ik heb nog les gehad in 1981, misschien is anticiperen en defensief reageren old skool)


Reken uit hoeveel geld jij vrij beschikbaar hebt voor aanschaf van goede motorkleding, onderhoud, wegenbelasting,verzekering en benzine. Dan blijft er hopelijk een bedrag over voor de aanschaf.
Rijd een stuk op de motor en indien WOW! kopen dat ding en vanaf dat moment geen spijt van het bedrag maar gewoon genieten.

Niet dat het wat uitmaakt, ik zou op basis van wat ik zie beginnen met een bod van 1,500.
Voor 2,500 koop je een goed onderhouden 1994-1997 VFR750F bijvoorbeeld, daar zit een bulletproof V4 motor in, enkevoudige ophanging etc etc. Voor 1,000 een 1990-1993 VFR750. Dit zijn dan wel geen motoren voor jou miscchien maar geeft wel aan dat 2,500 voor een overgespoten 1 cilinder "too beaucoup" is...

En mocht het financieel nu niet gaan, dan gebruik je nog een tijdje je OV kaart en een fiets. Je hebt nog heeeeel veel jaren voor je :-)
 
Laatst bewerkt:
Z300 ziet er zeker vet uit, maar dan is mijn vraag is het dan ook zo dat ie ook aan mijn andere wensen kan voldoen ? Dat als ik een andere uitlaat eronder zet, dat ie een mooi krachtig geluid kan geven ? Verder, kunnen inhalen op snelwegen? niet dat ik zometeen niet eens makkelijk de 140 kan tikken als een automobilist een grap uithaal.
Met een 300 lijkt me dat wel.
Die haalt de 140 150 wel lijkt mij.
125 Cc haalt de 100 al.

Tja geluid is deels uitlaat deels het aantal cc's
 
Is de km-stand niet een beetje heel erg weinig/onwaarschijnlijk voor een motor van doe leeftijd?
 
Als je puur en alleen voor geluid gaat zou ik die 2500 euro investeren in een MT03. Maar zit je wel weer met die 1 cilinder waarvan ik me kan voorstellen dat je als beginner dat niet fijn vind rijden. Het heeft zo zn charmes.

Daarnaast, 2500 voor een szr is echt wel veel te veel :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan