Nee, het is een Amerikaanse import zonder gecombineerd systeem en zonder ABS. Zou dus simpel moeten zijn...Is die niet met een gecombineerd remsysteem?
Eerst achter doorspoelen en ontluchten, dan linkerklauw voor, dan rechterklauw voor.
Soms gaat het lastig.Nee, het is een Amerikaanse import zonder gecombineerd systeem en zonder ABS. Zou dus simpel moeten zijn...
Ik ga straks eens een spuit halen, maar wat ik mij afvraag : de lucht zou er toch ook moeten uitgeduwd worden en via de nippel eruit komen?
Soms gaat het lastig.
Dan is van onderaf vullen handiger.
Let dan op het ev overlopen van het reservoir, of het sproeien van dot4 door het persen.
Dat kan.Ok, dat is dan het eerste plan! Is het normaal dat ik er via de gewone weg geen enkele beweging in krijg? Het lijkt wel alsof het remhendel geen enkele tegenstand heeft...
Handigheidje voor remmen ontluchten : doe in een glazen potje ongeveer 3 cm nieuwe remvloeistof draai bij de remklauw de ontluchtingsnippel los en doe hier een slangetje op wat je onder het niveau van de vloeistof in het glazen potje laat uitkomen (zet het potje ergens op iets lager dan de remklauw) als je nu je remhendel inknijpt zul je in het potje luchtbellen zien komen laat je nu je remhendel los dan zul je zien dat de vloeistof in je voorraadpotje aan je stuur zakt dat komt door dat er onder geen vloeistof omhoog zal gaan door het gewicht van de vloeistof zal het makkelijker van boven naar onder gaan als andersom zo kun je dit doen tot er in het potje bij de remklauw geen belletje's meer komen wel opletten dat je het rempotje op tijd bijvuld anders zuig je weer lucht aan mocht het potje onder te vol worden zet dan wel de nippel dicht voor dat je het slangetje afkoppeld dit moet je ook doen als je klaar bent met ontluchten, zo kun je ingeval van dubbele klauwen beide zijden doen en ook je hoofdremcilinder kun je zo doen heel verhaal maar doe het al jaren zo en elke keer weer super harde remmen zonder lucht
En dat gaat heel vaak niet lukken bij een leeg systeem en als je daar lang genoeg mee door gaat kan je je plunjer gaan vervangen omdat die daardoor versleten is.Draai je de nippel tussendoor dicht?
1 nippel los
2 remhendel in
3 nippel vast
4 remhendel los
En dat vaak doen
Ik heb hulp nodig. Das duidelijk!
bij mijn 1996 non-ABS ST1100 Pan European had ik deze zomer wat vreemde rem-ervaringen : de voorremmen bleven verschillende malen steken, en af en toe kon ik het remhendel helemaal tot tegen het handvat trekken, na wat pompen was dit over. Aangezien het een 20 jaar oude motor betreft wou ik nieuwe remleidingen monteren (Hell stainless steel braided) en de klauwen reviseren (nieuwe rubbers en proper maken).
Dit is vlot gegaan, alleen krijg ik nu het systeem niet onder druk. Ik mag staan pompen aan die remhendel tot ik een ons weeg!
Ik zie nergens een lek. De remvloeistof blijft gewoon in de rempomp container staan. Eerste idee is : rempomp kaduuk. Maar als ik de banjobolt even losmaak en dan knijp, dan spuit er een mooi straaltje uit. Dus die lijkt het te doen.
Hier is mijn procedure voor ontluchten : leiding op ontluchtingsnippel, andere kant in proper potje met remvloeistof. Duwen op remhendel, en kijken voor luchtbellen...die niet komen!
Ook met de ontluchtingsnippels dicht krijg ik geen enkele druk in het systeem. Ik moet duidelijk iets mis doen, maar wat?? Als ik die slang van de nippel doe en dan pomp, dan komen een paar druppels remvloeistof tevoorschijn, maar zeker niet genoeg om enige druk te zetten. Er wordt dus ergens lucht meegetrokken of zo?
Iemand hier ervaring mee? Ik kan de motor zo niet naar de dealer rijden (en mijn trots laat dat niet toe, alhoewel dat aan het afkalven is).
Op den duur word ik paranoide, en begin ik al te denken aan lekkende klauwen, lucht die langs de zuigers naar binnen gaat enz...
Dat werkt niet zolang er geen vloeistof in je leidingen en klauwen zit.Nachtje een elastiek of zo welke je remhandel tegen het handvat houdt heeft al menig voor rem probleem opgelost.
Probeer het maar.
Daar gaat dit helemaal niet over het gaat over lekken van je systeem en niet over lucht aanzuigen.Hier komt'ie, ze hebben het hier over lekken van vloeistof, maar waar vloeistof uitgaat, kan lucht naar binnen, het is al oud (1975) maar gaat nog steeds op[afbeelding]
Succes!!
De truk met de spuit en het langs onderen vullen deed het. Het rempotje liet ineens een grote boer, en toen kon ik op de klassieke manier ontluchten.
Het blijkt een veel voorkomend probleem te zijn bij de st1100 volgens stowners.com. Air-lock in de rempomp heet het daar.
Nu heb ik een duidelijk drukpunt, vrij draaiende wielen en mooi gereviseerde remmen. Met dank voor alle hulp!!
En dat gaat heel vaak niet lukken bij een leeg systeem en als je daar lang genoeg mee door gaat kan je je plunjer gaan vervangen omdat die daardoor versleten is.
Dan heb je altijd geluk gehad dat het bij jou wel lukte.Nooit probleem mee gehad, met een keer of 20 is het goed. Als de plunjer dan al versleten is zou ik ook maar niet te vaak remmen ....