Ervaringen met de Grand Canyon..
Zonder d dan
("Gran Canyon")
Prima motorfiets, ook om aardig offroad mee te rijden ('t is geen crosser).
Geen fiets om sportmotoren op de snelweg bij te houden; wel voor op de dijkjes en in de bergen. M.n. dat laatste merk je door de gestoken versnellingsbakverhoudingen: vrij kort op elkaar.
Oerdegelijk duc 900ss blok (injectie) met droge platen koppeling (lekker rammelen dus).
Het is een fijne reismotor, alleen met 2 + bagage (2x 36 +42 liter Nonfango koffer leverbaar) zou-ie wel iets meer vermogen en ook wat meer windbescherming mogen hebben, vooral voor autobahn-km's. In dat geval zou je de Navigator kunnen overwegen (zelfde motor, alleen met Suz TL1000 blok. Test op motorfreaks). De GC levert 73 pk bij 8000 tpm en 78Nm al bij 5500 tpm: een echt ducati tweeklepskarakter: flink wat koppel bij weinig toeren. Hoewel je 'm wel een beetje op toeren moet houden anders begint-ie te bokken.
De GC staat nog op spaakwielen; staat nog het dichtst bij z'n voorloper: de Dakar-winnaar Elephant. Dat crossverleden zie je ook aan de wielmaten (17" achter en 19" voor).
Voorremmerij is niet slecht, maar ook niet "top". Tank bestaat uit twee delen dus 2x tanken. Door de korte (kunststof) tank zijn er weinig tanktassen die passen; ik vond er één van Touratech voor de BMW GS-serie die paste. Bagster levert ook een (dure en lelijke imho) tanktas voor de GC.
Behalve het standaard boordgereedschap kun je onder de buddy weinig kwijt.
Verbruik rond de 1:15
Olieverbruik: nihil (half litertje afgelopen 5000 vakantiekilometers)
Plus
- de Italiaanse uitstraling (zelfde ontwerper als de 916 serie);
min
- het wat te zachte zadel (dat merk je op lange afstanden).
- levering sommige onderdelen (stickers/plaatwerk)(voor onderhoud wordt gewoon een greep in de ducati-kast gedaan)