Iemand nog motorrijtips?

DucBMW

MF veteraan
7 jan 2009
5.356
2.819
omgeving Leiden
Hoi, ik heb dus een motor. Dat is niet het probleem.

Het is een Yamaha FJR, en dat was tot voor kort een heel leuk speelfietsje. Want het ding heeft een sleuteltje dat je ergens middenin het stuur kunt steken, en dan leukleukleuk heen en weer draaien. En dan gaan er lichtjes aan, of weer uit, of weer aan, of weer uit, enweeraanenweeruitaanuitaanuitAAN... nou, en dat is dus leuk!

Dus.

Oja, en er zitten ook nog allemaal andere leuke knopjes op: soms doet-ie tuuuuut, of toet, of gaat er een klepje open, en er is er ook eentje waar je aan kunt draaien! En dan krijg je inene heule warme handen! En met een ander knopje gaat het ruitje omhoooog, en omlaaaag... of nee, dat ruitje is eigenlijk maar suf.

Maar goed, het probleem is dus het volgende: ik heb een knopje ontdekt, ergens rechts op het stuur, en sinds ik daar op heb gedrukt doet de motor heel raar. Eerst deed-ie iets van "ie-u-ie-u-ie" en daarna is-ie heel hard gaan brommen. En nu staat het ding al twee dagen nogal beangstigend te brommen.

Het klinkt zwaar en best dreigend, en de FJR kijkt er ook een beetje boos bij, lijkt wel. Ik durf er eigenlijk niet meer zo goed in de buurt te komen, en dat wordt steeds erger.
Gisteravond bijvoorbeeld: de FJR is destijds in de hal gaan staan, en ik moet er langs om via de trap naar de slaapkamer te kunnen. Dat durf ik niet meer... tis die dreigende atmosfeer, die schijnbare ingehouden boosheid, agressie met een vleugje arrogantie! En nu slaap ik dus al twee nachten beneden op de bank.

Vandaag wil ik eigenlijk een stukje gaan rijden, iemand nog tips?
 
Op een gegeven moment is hij het brommen zat.
Zorg wel dat je in een andere kamer slaapt. :Y


edit: ah, beneden op de bank. Prima.
 
Laatst bewerkt:
Niet mee gaan rijden hoor. Als ie zo broemt is ie vast stuk.
Inruilen is nu natuurlijk ook geen optie meer want geen enkele motorzaak zit op een kapotte motor te wachten.
Weet je wat, geef mij je adres maar dan kom ik hem gratis bij je ophalen. :+
 
Oh ja, het is weer vrijdag... :Z
Thanks for the reminder. ;)

Slaap je wel goed op de bank? :?
Mss kun je de FJR buiten laten slapen? :+

Mss moet je ff het koekblik pakken en naar je werk rijden met de raampjes open (wel heel hard dan), mss helpt de frisse lucht je de dingen helder te gaan zien. :P
 
Hmm, naar werkrijden? Ik ben vrij vandaag, dus nee, bedankt.

Even een update:

FJR staat nu dus buiten te brommen, want DucBMW had een briljante ingeving: gewoon een helm op gedaan, dan herkent-ie me niet, en zo kon ik het ding mooi buiten neerzetten. Dadelijk eens even kijken of dat wil lukken met rijden.

Euhm, even een vraagje: de voorkant, dat is waar het stuur zit toch? Trouwens, dat stuur lijkt een beetje los te zitten: het rechteruiteinde kun je draaien, en dan doet-ie een soort van oorverdovend gillen... zal geen kwaad kunnen, toch?

BTW, dank voor de tips zover, ga zo door.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet zeker of bij Yamaha's het stuur ook aan de voorkant zit. :?

Toen ik gisteren een Honda CBF600 meekreeg bij de dealer hebben ze me uitgelegd dat dat stuur aan de uiteinden los hoort te zitten en dat dat gillen niet zo veel uitmaakt.
Gelukkig viel de herrie in de tunnel vanmorgen wel mee, weet niet of dat bij een Yamaha ook zo zal zijn, maar voor de zekerheid zou ik tunnels vermijden als ik jou was. :+
 
Nou, DucBMW heeft het mooi voor mekaar hoor :N

Korte update dan maar:

Ik rij nu op de N11, en ga volgens de teller 9000 km/u. Geen idee hoe ik dat ding langzamer kan laten rijden. Ik heb al een paar keer iets met dat pedaaltje linksonder gedaan, en dan lijkt-ie steeds even te vertragen, tot zo'n 4000 à 5000 km/u, maar iedere keer gaat-ie weer harder. En nu dus weer 9000...

Overigens lijkt het wel alsof iedereen om me heen steeds langszamer gaat, maar dat zal wel aan mij liggen.

Ik vermoedt dat bij deze snelheid mijn laptop gaat desintegreren, dus ik zal later vandaag verslag proberen te doen via iPhone (tegen de tijd dat ik dat ding uit m'n zak gepeuterd heb...).
 
hahahahahahaha _O- Als je tydens het weg rijden heel veel gas geeft zit het voorwiel ook los of je buddyseat. _O-
 
Ok, die 9000 km/u is de linkerteller op je dashboard.
Wat echt belangrijk is is de teller die daar rechts van zit (ongeveer in het midden van je dashboard).
Die geeft de toeren aan, als die rechts van middenboven komt (richting 220 of hoger) dan hoef je je pas zorgen te gaan maken. Tot die tijd gewoon lekker doorrijden! :Y
 
Nou, DucBMW heeft het mooi voor mekaar hoor :N

Korte update dan maar:

Ik rij nu op de N11, en ga volgens de teller 9000 km/u. Geen idee hoe ik dat ding langzamer kan laten rijden. Ik heb al een paar keer iets met dat pedaaltje linksonder gedaan, en dan lijkt-ie steeds even te vertragen, tot zo'n 4000 à 5000 km/u, maar iedere keer gaat-ie weer harder. En nu dus weer 9000...

Overigens lijkt het wel alsof iedereen om me heen steeds langszamer gaat, maar dat zal wel aan mij liggen.

Ik vermoedt dat bij deze snelheid mijn laptop gaat desintegreren, dus ik zal later vandaag verslag proberen te doen via iPhone (tegen de tijd dat ik dat ding uit m'n zak gepeuterd heb...).
_O-
Ik zou even contact met de NASA opnemen als ik jou was :Y
 
Je hebt toch wel die twee vleugels achteraan links en rechts van de buddy opengeklapt? Anders ga je nooit van zen leven opstijgen, je mag nog 240 toeren draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan