Iets raars tegengekomen bij vervangen balhoofdlagers

Vtr1000fJJ

MF'er
26 feb 2023
46
22
Hallo,

Ben aardig aan de sleutel aan mijn honda VTR1000 firestorm en heb al een hoop gedaan. Begint ergens op te lijken.

Nou ben ik vandaag begonnen aan mijn balhoofdlagers, niet persee omdat het nodig was maar meer omdat ik het een keer gedaan will hebben. Cups vertonen slijtage:

16834844420403922155667115572375.jpg

Is overigens niet merkbaar tijdens het sturen. Je voelt het wel licht als je met je vinger er overheen gaat. Maar dit is niet waar ik voor ben gekomen.

Na het er uit slaan van mijn onderste lagercup viel mij op dat er bij het monteren van deze cup door de monteur/vorige eigenaar een soort dikke zwarte lijm/substantie is gebruikt. Weet niet echt hoe ik het moet uitleggen, maar foto's spreken duizend woorden:
20230507_202257.jpg

20230507_202311.jpg

Iemand enige idee waarom dit is gedaan? Hoort toch ook helemaal niet die dingen moeten toch droog/met een beetje vet gemonteerd te worden? Het spul zit er redelijk dik op, zeker een MM dik. Ik ben bang als ik dit spul verwijder dat mijn nieuwe lagercup te klein is. De cup die gebruikt is, is overigens wel de goede die bij mijn motor hoort. Ik weet ff niet hoe nu verder.

Ik hoor graag van jullie
 
Ik zou het gewoon schoonmaken en kijken hoe de schaal erin gaat , als je hem erin moet tikken dan lijkt het me gewoon goed.
Zit ie te los dan gaat ie er ook zo weer uit om iets aan pasta te gebruiken , maar lijkt me geen oplossing voor een te kleine lagerschaal.
 
Ik zou het gewoon schoonmaken en kijken hoe de schaal erin gaat , als je hem erin moet tikken dan lijkt het me gewoon goed.
Zit ie te los dan gaat ie er ook zo weer uit om iets aan pasta te gebruiken , maar lijkt me geen oplossing voor een te kleine lagerschaal.
Ja ik vraag me af hoezo het zo gedaan is. Het spul werkt in ieder geval wel want hij zat echt muurvast, ik begon met kleine tikjes maar uiteindelijk werd dat volle kracht rammen en na een minuut begon dat ding pas te bewegen :P
 
Anders opschuren en de onderste lagercup met 638 monteren. Als het spul zo hard is en de passing prima gewoon zo laten. Kijk wel even rondom het balhoofd naar andere afwijkingen van bijvoorbeeld eerdere onbekende gebeurtenissen..
 
Misschien verwarmen met een gasbrander waardoor de substantie ietwat zachter word?
En mocht je gaan voor een nieuwe conische lagerset.. ik had geen succes met het merk allballs. Maar misschien is de kwaliteit/passing inmiddels verbeterd.
 
Misschien verwarmen met een gasbrander waardoor de substantie ietwat zachter word?
En mocht je gaan voor een nieuwe conische lagerset.. ik had geen succes met het merk allballs. Maar misschien is de kwaliteit/passing inmiddels verbeterd.
Ik had al negatieve dingen gelezen over all balls bedankt voor je waarschuwing. Ik kies voor tourmax, ik heb hier mijn remklauwen al mee gereviseerd en mijn koppelingshulpcilinder en ben zeer te spreken over de kwaliteit.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie op die oude lagerschaal 32006 staan. Dat is een kegellager met een buitendiameter van 55 mm, 17 mm hoog en 30 mm inwendig. Veel gebruikt lager. Meet eens wat de binnendiameter en de passing diepte van het balhoofdhuis is, of kijk in de servicemanual. Misschien dat ze er een te klein lager in gehad hebben? Ik vind het een rare situatie. Een balhoofdlager met de juiste maat moet normaal strak passen en helemaal niks geen opvul rommel nodig hebben.
 
Ik had al negatieve dingen gelezen over all balls bedankt voor je waarschuwing. Ik ben voor tourmax gegaan, heb hier mijn remklauwen al mee gereviseerd en mijn koppelingshulpcilinder en ben zeer te spreken over de kwaliteit.
Los vh probleem wil ik dan ook nog graag vermelden dat bij het vervangen van de vacuüm gestuurde brandstofkraan je vast en zeker voor origineel honda moet gaan, dus geen tourmax/allballs of wat dan ook.
Daar zijn al een aantal vtr firestorm rijders (ik ook) ook van teruggekomen aldus vtr firestorm Facebook pagina.
 
Heb inmiddels al redelijk wat van het zwarte spul weten te verwijderen, en ik kan de oude lagerschaal zonder enige moeite helemaal er in drukken....... dus of de lagerschaal heeft een verkeerde diameter of er is iets met mijn balhoofd aan de hand.
 
Heb je de servicemanual van de motor? Hoort daar ook origineel een 32006 lager in? Normaal moet je zo'n lager er strak intikken met een kunststof hamer en als hij eenmaal zit na tikken met de oude lagerschaal. Hoor je ook aan het tik geluid. Past hij, ondanks hij er los ingaat, wel spelingvrij? Het is inderdaad heel raar.
 
Heb je de servicemanual van de motor? Hoort daar ook origineel een 32006 lager in? Normaal moet je zo'n lager er strak intikken met een kunststof hamer en als hij eenmaal zit na tikken met de oude lagerschaal. Hoor je ook aan het tik geluid. Past hij, ondanks hij er los ingaat, wel spelingvrij? Het is inderdaad heel raar.
ik meet onderaan in het gat waar de lagerschaal in moet 55.5mm en helemaal bovenaan 55mm. Ik krijg hem ook niet helemaal tot het eind doorgeduwd maar het begin gaat heel makkelijk. In de service manual staat niets over de te gebruiken lagers alleen wat de bearing preload hoort te zijn.

Denk dat het gat uitgelubberd is, misschien ooit toch schade gehad ofzo.

Denk dat de enige optie is om het nieuwe lagerschaal met loctite 638 te monteren.
 
Dan monteren met betreffende loctite en goed aantrekken/uit laten harden alvorens je de lagers en T stuk gaat monteren denk. Draadeind door het balhoofd bijvoorbeeld om de onderste schaal aan te trekken tijdens het uitharden vd loctite.
 
ik meet onderaan in het gat waar de lagerschaal in moet 55.5mm en helemaal bovenaan 55mm. Ik krijg hem ook niet helemaal tot het eind doorgeduwd maar het begin gaat heel makkelijk. In de service manual staat niets over de te gebruiken lagers alleen wat de bearing preload hoort te zijn.

Denk dat het gat uitgelubberd is, misschien ooit toch schade gehad ofzo.

Denk dat de enige optie is om het nieuwe lagerschaal met loctite 638 te monteren.
Hoe kan in Godsnaam zo’n boring uitslijten? Dat begrijp ik niet
 
Dan zou ik het balhoofd gat eerst goed schoonmaken en eventueel met hete luchtbrander de Loctide resten goed verwijderen. Dan kijken hoe het past als de schaal er helemaal erin getikt zit. Als dat toch redelijk strak spelingvrij zit, zou ik het eens monteren en kijken hoe het draait. Het is zo dat de binnenring door de kroonplaat precies op 1 lijn zit. Lager heel goed invetten en op juist moment aandraaien. Kijken hoe het gaat en proberen dat Loctide spul te vermijden. Ik vind het heel raar dat die balhoofd passing blijkbaar veranderd is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan