Ik begrijp er niks meer van (vering)

Bikevouwer

MF veteraan
4 jun 2001
2.527
1
Hoofddorp
zie topic
ik heb op de T-Cat volledig instelbare vering zitten maar dan moet je wel weten wat er gebeurt voor ik ergens aan ga zitten draaien.
kan iemand nu eens neerzetten (vering voor dummies) wat nou precies waar voor is ????
kijk ik weet ook dat als ik alles indraai dat een niergordel dan geen overbodige luxe is omdat ie bijna niet meer zal veren.
maar waar is veervoorspanning voor ??
wat doet de compressie stelschroef
wat doet de dempings schroef ???
Er is hier vast wel iemand die mij dat helder en duidelijk uit kan leggen!!??
 
Again.....Ik beperk me even tot alleen VOOR. Noteer eerst de stand waarin ie nu staat en verander alles in KLEINE stapjes (een ding tegelijk). Alles hangt met elkaar samen en je hebt zo een fiets die helemaal niet meer goed veert.......

Veervoorspanning =
hoe strak staat je veer gespannen, Hij mag niet te strak staan, anders heb je geen veerwerking meer. Bovenop de veerpoot (voor) kan je dit doorgaans met sleutel 17 verstellen. Bij voluit remmem mag de poot NIET zover inveren dat ie de z'n maximum bereikt; bind een tie-wrap bindertje strak rondom je veerpoot en kijk hoever ie van de grens verwijderd blijft bij hard remmen (GEEN stoppies). Dit moet minimaal 20 mm zijn.

Ingaande demping (vaak onderaan de veerpoot te vinden)=
hoe snel kan de veer ingedrukt worden? Moet in staat zijn om de klappen te absorberen. Aan de ingaande demping niet te veel klooien.

Uitgaande demping (ofwel rebound)(schroefje bovenop veerpoot)=
hoe snel kan de veer vanuit ingeveerde toestand weer terug naar zijn normale positie. Met andere woorden, hoe snel moet de veer in staat zijn om de oneffenheden in de weg te blijven volgen? Voor een hobbelige weg draai je hem wat uit. Op een circuit kan je hem wat verder indraaien. Staat deze verkeerd dan zal je motor licht stuiteren over de weg, voornamelijk in de bochten.

Hoe test je dit alles; boekje van WP opvragen of even naar www.supersport600.nl gaan. Sectie Techniek/Geometrie en vering.

Is nogal complex, omdat het aanpassen van het EEN vaak ten koste gaat van het ANDER.

Is veelal een kwestie van gevoel. Laat anders iemand met verstand van zaken een NEUTRAAL setting instellen, waarbij je fiets gewoon GOED staat. Vanuit die positie kan je met HEEL KLEINE stapjes voorkeuren uitproberen.

Straatgebruik; zorg ervoor dat de veervoorspanning niet te strak staat, en zorg voor voldoende rebound (uitgaande demping)

Je banden zijn overigens een goede indicator over hoe je vering staat afgesteld. Zie je erg veel ribbels in je banden bij sportief gebruik of zitten er echt 'happen' in, dan moeten je banden teveel het werk doen. Je vering staat dan NIET goed.

Suc6
 
kijk daar kan ik wat mee !!! klasse man!!Helder en duidelijk precies zoals ik het vroeg.
BTW aan mijn banden zie ik helemaal niks en ik rij best sportief met de T-Cat de schaamranden achter zijn weg en voor heb ik nog 2mm schaamrand over,geen happen geen stukjes eruit maar mooi netjes afgesleten
op zich staat volgens mijn gevoel de vering goed hoor 't was alleen dat ik er niks meer van begreep.
nogmaals bedankt voor je vlotte en duidelijke reaktie hoor !!!!!!!!!!!

BTW de instelling nu staat zo:
VOOR:
veervoorspanning staat op 5 (kan tot 8)
ingaande demping staat op 6 (kan tot 10)
uitgaande demping staat op 6 (kan tot 10)

ACHTER:
veervoorspanning staat op 4 (kan tot 7)
ingaande demping staat op 4 (kan tot 6)
uitgaande demping staat op 10 (kan tot 20)

op zich kan ik met deze waardes goed uit en in de bocht komen :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan