ik ga op reis en ik neem mee..

Leuke ervaring he, je leert meteen dat motorrijden meer is dan woon-werkverkeer over de snelweg in Nederland. En het gezeur hier op dit forum ook als er eens wat zand op de weg ligt, ga je ook anders waarderen met deze ervaring. :+

Precies! Het is echt opnieuw leren rijden daar, ook gewoon op de drukke wegen. Het hangt veel meer af van het contact met andere weggebruikers, het anticiperen op wat een ander zou kunnen willen of gaan doen, en het inschatten wat ergens wel of niet kan. Als mensen in Nederland 135 rijden op de linkerbaan en rechts rijdt een vrachtwagen met een auto erachter die richting naar links aangeeft, dan trekken ze even het gat dicht zodat ze als eerste de vrachtwagen langs zijn ("had 'ie maar eerder naar links moeten gaan"). In Spanje houden ze even in en seinen ze met 1 grootlicht-knippertje dat je ertussen mag. Vervolgens kan men naar links en bedankt even via het waarschuwingslicht. Na de vrachtwagen gaat men meteen terug naar rechts (nadat de Spaanse vrachtwagenchauffeur even heeft geseind dat hij snapt dat je voor hem gaat schuiven en dat de weg vrij is) zodat de snellere bestuurder er alsnog langs kan, en gaat er bij beide bestuurders een groethandje omhoog om de geslaagde actie te "vieren". Dat is echt regel en geen uitzondering. Is me echt bijzonder opgevallen en ik voelde me er zeer welkom als Nederlandse motorrijder.

O ja, en als een snellere bestuurder erlangs wil dan gaan mensen gewoon uit de weg en gebaren "kom er maar langs" in plaats van de hier zo bekende "ja hé, ik rijd Vmax en ik blijf hier lekker links rijden want jij rijdt te snel en dat ga ik even blokkeren".

Het grote nadeel daarvan is natuurlijk wel dat als je dan een keer een onhandige of onvoorspelbare bestuurder tegenkomt (drank! bellen!), de kans op ongelukken of noodstops weer veel groter is. Er gebeuren daar niet voor niets veel meer ongelukken dan hier.

En de voordelen van Nederland zijn natuurlijk: (véél) beter geleide rotondes, langere/betere invoeg- en weefstroken, meer/betere verlichting bij nacht op gevaarlijke punten, veel beter bijgehouden bebording, schonere wegen... Waardoor iedereen hier bijna overal tot het gaatje kan rijden zonder dat dat echt gevaar oplevert, alleen maar frustratie als er een keer iets niet opschiet. Daar schiet het sowieso vaak minder op bij drukte, maar men is het domweg gewend. En er rijden veel meer mensen op gemotoriseerde tweewielers (voornamelijk motorscooters en lichte motoren, zeg tot 250 cc), en die rijden nou vaak wel weer als halfgare kamikazepiloten for some reason, dus daar is men ook beter aan gewend. Men laat zich daar gewoon wat minder makkelijk opfokken.
 
Laatst bewerkt:
Trouwens wel met kleerscheuren. In een raar bochtje omhoog moest ik opeens nogal bruusk heel ver uit het zadel zakken om mijn motor rechtop te houden (er kwam een boer met een geit door een blinde bocht wandelen waardoor ik plotseling stil moest staan) en toen scheurde het kruis van de korte broek die ik onder mijn motorbroek aanhad finaal uit. Maar dat is dan ook het ernstigste dat me is gebeurd :)

Dat is niet zonder reden gebeurd, maar dat zijn voorbereidende handelingen van bovenaf voor Zonnestraaltje.
 
Laatst bewerkt:
Dat is niet zonder reden gebeurd, maar dat zijn voorbereidende handelingen van bovenaf voor Zonnestraaltje.

Ahh, zit dat zo! Verklaart een hoop.... :?

Ik heb wel geluk: van achterop naar onderop, ruilhandel en nu dit. Ik reageer nog een keer impulsief! ;)
 
Laatst bewerkt:
Ahh, zit dat zo! Verklaart een hoop.... :?

Ik heb wel geluk: van achterop naar onderop, ruilhandel en nu dit. Ik reageer nog een keer impulsief! ;)

_O- Gewoon jezelf blijven; hebben een hoop mensen lol van blijkbaar :Y Nou is het natuurlijk niet de eerste keer dat mijn broek door mijn bovenmenselijke krachten finaal uitscheurt, en ook niet de eerste keer dat dat veroorzaakt wordt door een vrouw, maar zou je het de volgende keer op een wat minder hartverlammende manier willen doen dan een boer met een geit uit een blinde bocht laten opdoemen?
 
en ook niet de eerste keer dat dat veroorzaakt wordt door een vrouw, maar zou je het de volgende keer op een wat minder hartverlammende manier willen doen dan een boer met een geit uit een blinde bocht laten opdoemen?

Een mens moet wat verzinnen om indruk te maken en al helemaal als hij/zij niet mee mag naar Spanje!
 
Laatst bewerkt:
Een mens moet wat verzinnen om indruk te maken en al helemaal als hij/zij niet mee mag naar Spanje!

Hoe je mocht niet mee? Je mocht mee van konijntje, zonder kennismaking etc, zei die gewoon ja.

Maar nee, het kwam je weer niet uit. En dan nu ook nog zeggen dat je niet mee mocht.

Vrouwen... :+
 
Wees blij dat je niet in Vietnam reed, dan was het of een hele grote brede vrachtwagen geweest die deels in de berm reed of een kudde koeien (of wat daar hier voor door moet gaan). :) Maar je hebt nu ruim voldoende ervaring voor een mooie motortrip door Vietnam.

Hen Gap Lai!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan