ik rij op LPG! zie fotos

Dit is een toko die professioneel LPG inbouwt in scooters. (kijk bij de motorfietsen!)

[~[url="http://img.photobucket.com/albums/v78/rke_58/ScooteropLPG.jpg"]afbeelding~][/url]

€1850,- voor een 125cc Vespa.


Ik vind de kleine tank en 125cc de grote minpunten van deze scooter. Maar, met een topkoffer met LPG en een 250cc scooter moet het toch wel een erg bruikbare en voordelige combinatie zijn.

Dat is volgens mij zo'n chinapong scooter... Die lijkt op een Vespa, want vindt hem wel erg goedkoop ogen..
 
Laatst bewerkt:
We hadden het er al eens eerder over: scooter op lpg

Zelf zit ik inmiddels al heel lang te dubben om mijn beide motoren om te ruilen voor één die comfortabel genoeg is voor toeren en zuinig genoeg is voor dagelijks woon-werk verkeer.
Tegenstrijdige eisen natuurlijk
Hybride, volgens mij is een scooter of motorrijden toch zo wie zo in je voordeel?. Je hebt dan ook maar voor een voertuig wegenbelasting, verzekering en onderhoud(al doe je dat voor driekwart zelf). Laat die ene dan wat meer brandstof verbruiken, zou ik zeggen.
 
Dat LPG is natuurlijk wel super, maar gross rijdt nu effectief rond zonder verzekering, en de politie neemt het voertuig in beslag als hij pech heeft. Als je dat wil omzeilen zou ik het inbouwen in een topkoffer.

Zelf zoek ik regelmatig naar LPG ontwikkelingen op scooter gebied, maar vooralsnog valt de actieradius enorm tegen. Met een 5L tank moet ik elke 2-3 dagen naar de pomp gok ik (als het nog steeds 1:30 rijdt met LPG).
 
Besparing op 100.000km, benzine tegenover gas, met huidige prijzen (1,46 vs. 0,70) bij gelijk verbruik (1:30) is 2500 euro. Inbouw laten doen kost al gauw 1500 euro. Break-even is dan na 60.000km.

Aftermarket laten inbouwen is dus niet of nauwelijks interessant uit besparingsoogpunt. Gasverbruik is waarschijnlijk hoger dan benzine, je CDI rijker laten programmeren bij injectie, hoofdpijn bij carburatie, RDW-herkeuring, wat doet de verzekering?

Zelf inbouwen kan kennelijk met een 5L tank voor 300 euro, maar als je 20L wil:

- topkoffer 150 euro (anders allemaal lastige vragen)
- composiet gasfles 250 euro (5 kilo ipv 20)
- andere zooi 200 euro?

Break-even bij 30000km.
 
Hybride, jou idee, lpg op je Silverwing hoeft niet zwaar te zijn.
er zijn aluminium tanks tegenwoordig, en waarom zou je niet een tank op maat (laten) maken?
de huidige Multivalves: 1 appendage dat alles in 1 herbergt: veerveiligheid,afnamekraan,vulkraan,en inhoudsmeter, kunnen in alle standen gemonteerd worden.

mooi project!

Opabert: ik hoef geen geld te verdienen, ik ben rijk genoeg, het gaat mij om de techniek.

Schotc: voor bevriezing ben ik niet bang, mischien in de koude wintermaanden, dan zal ik vloeibaar gas afnemen, en dat in een koperen leiding een paar slagen om de uilaatbocht winden.
zoals we vroeger bij luchtgekoelde motoren (VW, NSU) de uitlaatstift gebruikten.
hier ging vloeibaar lpg in een buisje door de uiltaat demper! eng he?

groeten.
 
... Laat die ene dan wat meer brandstof verbruiken, zou ik zeggen....
Wat je zegt klopt helemaal; doordat je maar voor één voertuig belasting, afschrijving en verzekeringspremie betaalt mag ie wat meer gebruiken.
Het zit meer tussen de oren denk ik, een groot deel van de lol van die scooter is voor mij dat ie zo weinig kost.

Hybride, jou idee, lpg op je Silverwing hoeft niet zwaar te zijn.
er zijn aluminium tanks tegenwoordig, en waarom zou je niet een tank op maat (laten) maken?
de huidige Multivalves: 1 appendage dat alles in 1 herbergt: veerveiligheid,afnamekraan,vulkraan,en inhoudsmeter, kunnen in alle standen gemonteerd worden.
Zeker interessant ! Deze mogelijkheid was bij mij een beetje in de vergetelheid geraakt...

Als ik dit doe (heb geen haast) dan koop ik een recente luxe scooter die absoluut betrouwbaar moet zijn en vooral goedkoop in onderhoud; en dan rijd ik hem helemaal op...
 
Erg leuk deze.
Zeer goedkoop ook.
Ik weet niet hoe het met de verzekering zit maar voor mijn motor moest ik wel naar de RDW om de installatie te laten keuren. Je mag niet zomaar je voertuig op andere brandstoffen laten lopen in NL. Voor de verzekering moest mijn motor dus gekeurd worden voor de LPG ombouw. Voor de RDW trouwens ook omdat de kenteken papieren niet meer kloppen met de werkelijkheid.
 
Hybride, jou idee, lpg op je Silverwing hoeft niet zwaar te zijn.
er zijn aluminium tanks tegenwoordig, en waarom zou je niet een tank op maat (laten) maken?
Dat is mooi. Er zit bij vrijwel iedere scooter een ruimte onder het zadel en een benzinetank. Als die allebei te vervangen zijn door één relatief grote LPG-tank en een kleine start-benzinetank, kan er een pizzadoos achterop voor eventuele bagage.


P.s. Er zijn tegenwoordig toch genoeg watergekoelde scooters te koop? Waarom dan prutsen met een uitlaatstift o.i.d.?
 
Waarom gelijk naar het omslagpunt kijken, wat kosten betreft.
Pioniers moeten er zijn.
En er is niets leuker dan om het zelf te doen, als je hier de mogelijk heden voor hebt.

Vroeger ooit eens een oude Simca 1100 op gas gezet, wat een ellende.(maar wel leuk)
En lpg door een buisje, om je demper moet kunnen.(deden ze vroeger toch ook)
Als je dit enigszins trilling vrij voor elkaar kunt krijgen, voor zie ik hierin geen problemen.

Blijf alleen de vraag hoe krijg je, de uitlaat warm, bij min 10.(of dan toch maar de auto)
Blijf een leuk project.
 
Zeer goed. 8€ voor 400 km rijplezier, voor mijn part mogen ze het vandaag nog commercialiseren.
 
Rot op oma!

Inmiddels zijn we 4 jaar verder en ben ik benieuwd of er nog vorderingen of ontwikkelingen zijn op het tweewielige LPG gebied.

Hoe zit dat trouwens met tanks op maat laten maken? Is dat niet erg prijzig ivm drukproeven?

In het dagelijks leven ga ik met een 50cc tweetakt scooter naar mijn werk (22km enkele reis). Op termijn wil ik een viertakt gevalletje (Yamaha Giggle) aanschaffen. Als ik dit apparaat op LPG kan laten rijden, dan ben ik spekkoper.

Voor wat betreft typegoedkeuring... boeiend, de kans dat ik van de weg geplukt word is vrijwel nihil dus dat risico durf ik wel te nemen.

Even afgezien van www.vanmeenen.com en www.autogasparts.eu weet ik niet of er nog meer bruikbare sites zijn voor de gas-hobby. Iemand met ervaring? Tips zijn welkom!

Groetjes en bedankt,
Niek
 
Dank je Nutmeister!

Overigens had ik inderdaad zitten Googlen op LPG scooter maar dat leverde niet veel op. Misschien had Google even geen zin? :-P

Groetjes,
Niek
 
Toevallig was ik hier ook weer naar op zoek.
Zolang een goede betaalbare elektrische motorfiets op zich laat wachten kan dit een alternatief zijn. Een SW-T400 met ingebouwde LPG tank lijkt me een goede en goedkope kilometervreter.

Ik vond o.a. dit adres en heb net een aanvraag gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit dat trouwens met tanks op maat laten maken? Is dat niet erg prijzig ivm drukproeven?

In het dagelijks leven ga ik met een 50cc tweetakt scooter naar mijn werk (22km enkele reis). Op termijn wil ik een viertakt gevalletje (Yamaha Giggle) aanschaffen. Als ik dit apparaat op LPG kan laten rijden, dan ben ik spekkoper.

Voor wat betreft typegoedkeuring... boeiend, de kans dat ik van de weg geplukt word is vrijwel nihil dus dat risico durf ik wel te nemen.
Ik denk dat een tank op maat maken heel duur is. Je ziet wel dat mensen standaard cylindrische tanks nemen (niet van die metalen) en dan monteren op een bmw of suzuki.

Een Yamaha Giggle rijdt al 1:50 oid, vraag me af of je de investering er ooit uit zal halen.

Je typegoedkeuring komt niet in gevaar, je moet alleen de brandstofsoort door de RDW laten wijzigen op het kentekenbewijs. Ze zullen alleen kijken of het "deugdelijk" is bevestigd. Voor die paar tientjes zou ik dat niet laten, ik was 53 euro kwijt.

Veel belangrijker is je verzekering, als die fijne vrienden een excuus hebben om je niet uit te betalen zullen ze het niet laten.
 
Laatst bewerkt:
Foto's zijn inderdaad helaas offline, vermoedelijk al lang en breed verwijderd ivm de tijd die zat tussen de begin post en nu.
 
Ik vond o.a. dit adres en heb net een aanvraag gedaan.

Straver zit in Bergambacht, daar zit ik regelmatig. Mooi werk. Ik ben benieuwd of hier iets uitkomt. Wil je ons op de hoogte houden?

Ik denk dat een tank op maat maken heel duur is. Je ziet wel dat mensen standaard cylindrische tanks nemen (niet van die metalen) en dan monteren op een bmw of suzuki.

Er bestaan diverse soorten flessen die uitstekend geschikt zijn voor het gebruik van LPG. Op een (Amerikaanse?) site kwam ik iets tegen van duikflessen, waarbij het gewicht prettig laag is. Tegenwoorig zijn er ook tanks te krijgen van composietmateriaal (carbon e.d.) in verschillende vormen en met verschillende afmetingen. Het plan om een custom tank te laten maken zal ik maar laten liggen totdat ik de staatsloterij win. Oh, dan hoef ik niet meer op de scooter naar mijn werk denk ik. 8-)

Een Yamaha Giggle rijdt al 1:50 oid, vraag me af of je de investering er ooit uit zal halen.

De azijnpisser die ik ben vindt dat de staat der Nederlanden genoeg aan brandstofaccijnzen binnenhaalt. En dat andere zaken als ziektekostenverzekeringen etc. ook genoeg kosten. Dus als ik op deze manier wat geld kan overhouden, blijft er meer te besteden over voor motorrijden. En ik wil het ook omdat het "anders" is. :)

Je typegoedkeuring komt niet in gevaar, je moet alleen de brandstofsoort door de RDW laten wijzigen op het kentekenbewijs. Ze zullen alleen kijken of het "deugdelijk" is bevestigd. Voor die paar tientjes zou ik dat niet laten, ik was 53 euro kwijt.

Dat hoeft dus geen probleem te zijn. Ideaal.

Veel belangrijker is je verzekering, als die fijne vrienden een excuus hebben om je niet uit te betalen zullen ze het niet laten.

Dit moet ik even navragen bij mijn zus, zij werkt op een verzekeringskantoor. Gevoelsmatig zeg ik: als het voertuig verzekerd is conform de omschrijving op het kenteken dan zou dit geen probleem moeten zijn. Bovendien zijn er al van die Chinese LPG-dingen (Benzhou als ik me niet vergis) in omloop in Nederland.

Iedereen bedankt voor het meedenken! :)
 
Vraag me daadwerkelijk af of je ooit de investering er uit haald,tenzijn je 20.000 + per jaar gaat rijden.
Wegenbelasting is toch voor LPG auto's ook hoger?
 
Vraag me daadwerkelijk af of je ooit de investering er uit haald,tenzijn je 20.000 + per jaar gaat rijden.
Wegenbelasting is toch voor LPG auto's ook hoger?

Nutty, bromfietsen zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Niet te hard roepen, anders ruiken ze straks in Den Haag nog een goudmijn... :/

Voor wat betreft de investering: de site van Van Meenen geeft een vanaf-prijs van €295 voor een complete set. Dat zie ik niet als onoverkomelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan