In dubio: Yamaha X-Max 400 of Kymco Xciting 400i ABS

- SniPeS -

Die hard MF'er
11 mrt 2004
661
3
Spijkenisse
Goedemiddag,

ik sta aan de vooravond van een grote switch in mijn motorcarriere...
Na verschillende merken racers te hebben gereden wil ik de overstap maken naar de motorscooter. Dit heeft verschillende motieven welke ruim overwogen zijn.
In mijn zoektocht van de afgelopen weken heb ik eigenlijk nog maar twee types over, namelijk de Yamaha X-Max 400, het liefst de Momo design, of de Kymco Xciting 400i ABS.

Ik gebruik de motor tegenwoordig alleen nog maar voor woon/werk verkeer, dagelijks een afstand van 40 heen, 40 terug. Het grootste gedeelte daarvan, ongeveer 90 %, is snelweg met een max van 100 km/h. Omdat ik wel graag een beetje reserve wil hebben vielen de 250 en 300 cc scoots af.

Wie kan mij helpen om een juiste keuze te maken? Het liefst enigszins gemotiveerd!
Ik zie van beide scooters de mooie en positieve kanten, lees hier en in gebruikersrapporten de negatieve ervaringen maar blijf twijfelen... :?
 
Zijn allebei goede kandidaten, maar er zijn er toch nog wel meer zoals de Suzuki brugman 400, en missschien een honda 400 en misschien nog wel meer.
Als je zomer en winter gaat rijden, het beste denk eentje die de meeste bescherming biedt.
dan lijkt me de de yamaha 400 majesty beter dan de x-max 400 wat betreft bescherming.
de x-max 400 is dacht ik net zo groot als de 250cc x-max.
 
Ik heb alleen n proefrit gereden op de kymco 400 en reed heerlijk met voldoende power.
Het was te kort om er conclusies uit te trekken.

Ben zelf heel benieuwd hoe de xmax rijdt, maar vind m minder mooi.
De t max 530 is echt fantastisch maar wel duur. Een 400 lijkt mij de ideale tussenmaat

Als ik jou was: je kan de motorscooter xperience doen
voor 90 euro kan je zo'n xmax 400 huren voor 2 dagen!
mocht je m kopen, wordt t er volgens mij nog afgetrokken.

Maar zithouding en bescherming wind is echt persoonlijk, dus ga sowieso proefrijden.
 
Laatst bewerkt:
Grootste verschil is dat de Xc een 14" achterwiel heeft, hierdoor een veel betere grondspeling.
Uiteraard is de Yamaha met zijn 13" achterwiel dan wel weer beter wendbaarder in de kleine ruimte, maar heeft zo nu en dan problemen met grondspeling, en heeft door zijn kleine achterwiel een iets grotere opslag capaciteit onder het zadel.
Doch de Xc is de atleet van deze 2 type scooters, 10 kilo lichter, en blinkt vooral uit in zijn superieure radiale remmen, ook net een fractie meer voorwaardse beenruimte, en iets meer ruimte voor de passagier.
Afwerking/materiaal keuze lijkt de Xmax in het voordeel, alhoewel je je wel af moet vragen of de overdaad aan plastic luchtfilters en de vreemde grote uitlaat puist daar ook onder vallen.

Rij je veel snelweg, neem dan de Xc, rij je veel stad, dan ben je mogelijk rapper met de Xmax
Ow ja toch nog wat: Ben je groter als 182cm vergeet dan beide brommers en neem wat anders.

Yamaha heeft zoals gebruikelijk de meeste units verkocht, Kymco bakt er op dat gebied helemaal niks van qua verkoop cijfers.
je kunt via deze link opvragen bij de Kymco importeur waar bij jou in de buurt het test exemplaar van de Xc staat.


image.php


image.php


het smalle uiterlijk aan de achterkant van Xc tegen over de overdaad van de Yam die aan allebei de zijde een broodtrommel heeft en een uitlaat die zijwaards erg breed is maar ook naar achter uitsteekt.
image.php


Yamaha XMax400
Kleppen inspectie elke 40.000km.
Olie elke 5000km. controleren & verversen na indicatie
Transmissie olie elke ?
Luchtfilters vervangen bij 20.000km.
V-Snaar elke 20.000km.

Kymco Xciting 400
Kleppen inspectie elke 10.000
Olie/Olie-filter elke 5000km.
Transmissie olie elke 5000km.
Luchtfilter elke 5000km.
V-Snaar elke 20.000km.
Kijk voor mijn uitgebreide service interval verslag in het Xc topic

Moeilijk, moeilijk, dus succes gewenst met je keuze, en happy weekend :)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info! Het probleem van de grondspeling bij de xmax had ik inderdaad al gelezen. Schijnt dat het voor sommigen zelfs de doorslag is geweest om hem daarom niet te kopen.

Op dit moment staat de Kymco in mijn persoonlijke voorkeur toch hoger op de lijst vanwege de ontwikkelingen die deze scooter heeft ondergaan. Het frame en het motorische gedeelte zijn vernieuwend tov de Yamaha. Ik heb zojuist via de mail antwoord gehad van Kymco, ik blijk hier in mijn woonplaats gewoon een Kymco flagstore te hebben.... Nooit geweten! Eerdaags daar even naar binnen stuiteren.

Ook ga ik de Sym nog even in de vergelijking meenemen, die 600 is misschien ook nog wel aantrekkelijk.
 
Heel goed en idd. zit er een pilot-store in je buurt ;)
Ook perfect om de MaxSym mee te nemen.
Opmerking de Xc is dus de atleet, de MaxSym de comfort toerbuffel,
neemt niet weg dat ik op de Xc Haarlem> Helsinki heb gedaan en gewoon uitgerust aankwam.
En zonder probs ga ik nu richting de 15000km. beurt.
 
Laatst bewerkt:
kymco 350 down town is ook een goeie weet alleen niet of ie echt in die klasse zit.
iets lichter 22 kilo dan de xciting en iets minder pk dus komen redelijk overheen.
 
Laatst bewerkt:
Yamaha XMax400
Kleppen inspectie elke 40.000km.
......
......
Kymco Xciting 400
Kleppen inspectie elke 10.000

Bovenstaande vind ik nogal een verschil voor de forens, het gaf voor mij de doorslag.
Met een Kymco zou ik soms tweemaal per jaar de kleppen moeten (laten) doen. Met de Yamaha eens in de drie jaar.
 
Ik schrijf het juist op omdat ik er totaal niet wakker van lig, ben ook wel benieuwd wat een tussen beurtje voor de Xmax kost ?

Als je onderhoud zelf kan doen geen probleem.
Niet handig voor garantie/verkoop toch?
 
Laatst bewerkt:
Als je er 10 jaar mee blijft rijden maakt de afschrijving niet veel meer uit.
De eerste 2 jaar laat ik het onderhoud wel doen door een dealer voor de stempels, maar dat is maar 1 keer bij 1000km
en de 2e beurt was bij 10.000 km maar toen was de 2 jaar al voorbij, dus kon ik het zelf doen.
Mijn auto die ik na 6 jaar verkocht met nog geen 50.000 km op de teller daar had de dealer die hem ging verkopen geen moeite mee , werd met nap onderhoud historie verkocht, die door mij telkens was in gevuld.
Ik vul ook in het boekje van mijn aprilia in wat ik er aan onderhoud aan doe en laat doen.
Als er maar gezien kan worden wat er aan gebeurd is. , ze geloven echt wel dat ik er 10 euro nieuwe olie in doe ieder jaar na nog geen 4000 km.
Alle kassa bonnen en rekeningen erbij , geen probleem.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan