in ecu gerommeld met 2e gaskleppen electrische butterfly valves gsxr750 2004/2005 ??

RK-stuntz

MF'er
17 jun 2018
65
8
omgeving eindhoven
hallo,

ik krijg mijn gsxr750 van 2005 stationair niet afgesteld met mijn yoshibox, halfgas en volgas lukt wel.
ik stel altijd af op gehoor en gevoel, naar de test bank brengen doe ik niet meer want dan krijg je een motor terug met motorrem van hier naar tokio, rijdt voor geen meter.
maar terug naar mijn probleem, nu had ik de motor op mijn werk even aan de co tester gehangen omdat ik stationair niet goed kreeg en er niks meer van snapte waarom niet.
en toen bleek dat hij 10,5AFR stationair had, ik heb hem toen met mijn yoshibox stationair zo arm mogelijk gezet maar kom maar tot 12,5AFR.
nu zag ik net dus dat de butterfly gaskleppen al openen als je het toerental op constant 2000rpm houdt en tussen de 3000 en 4000 staan ze echt al ver open.
volgens mij hoort dat origineel niet zo toch??
ik heb bij mijn andere motor (gsxr600 k5) ook zo'n ecu gehad waar ze met de butterfly gaskleppen aan het klote zijn geweest, volgens mij doen ze dat om motorrem te verminderen, maar stationair loopt het dan voor geen meter meer.
en omdat je vaccuum effect van de butterfly gaskleppen dan weg is gooien ze er een hoop benzine in onderin toeren, om toch nog wat vermogen te hebben.

kan iemand bevestigen of dit niet origineel is zo met het openen van de butterfly kleppen?
iemand verder nog ervaring met deze beun manier van ecu's aanpassen, en misschien iemand die weet of het nog terug te zetten is naar origineel?

alvast bedankt.

Mvg Ralf
 
Dat word, samen met ook wel eens het geheel verwijderen van de kleppen, gedaan omdat men denkt dat dit meer vermogen geeft.

Is alleen naar origineel terug te zetten met de juiste hard- en software.

Of ze gesloten zijn stationair weet ik niet, ik start mijn motor graag met tank en luchtfilter.
 
met mijn ecu is duidelijk gekloot, ook terug te zien bij de CO-meter, daarom heb ik nog een ecu besteld.
op de andere ecu rijdt het een stuk beter maar het openen van de 2e gaskleppen is daar het zelfde.
ik heb er een ecu van mijn gsxr600 in gezet en zo goed mogelijk af proberen te stellen, maar deze kan niet rijk genoeg met een yoshibox (max 15% maar moet meer).
hij reedt er wel soepeler op, alleen te arm.
maar is het mogelijk om de 2e gasklep afstelling/mapping van de gsxr600 in een 750 ecu te zetten?

iemand een adresje? liefst een beetje in de regio van brabant gelderland limburg.

PS. men denk dat het meer vermogen geeft om de kleppen te verwijderen maar in feite win je misschien 2pk in de 10000rpm tot 15000rpm range en verlies je echt aanzienlijk bij alles onder de 10000rpm.
voor een dragrace motor misschien interessant maar voor een straat of circuit motor totaal niet en voor een stunt motor al helemaal niet.
carburateur motoren maakte ook al gebruik van dit soort systeem in de vorm van vaccuum schuiven, daarna kwamen de gsxr750 srad modellen met injectie in 1998 die hadden geen 2e gaskleppen, maar de k1 en latere modellen hebben ze wel uitgerust met 2e gaskleppen dus dat zal niet voor niks zijn.
het heeft altijd goed gewerkt ook op carburateur motoren dus waarom verwijderen?
het enige wat je verwijderd is het vermogen dat je onderin eerst wel had, en soepeler gaat het zeker niet rijden met dat gebok.
het heeft alleen zin als de 2e gaskleppen gaan sluiten in hoge toeren voor emissie redenen.
bij deze mijn wijze TIP om het er niet af te halen! 😉 👍
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan