in kaart brengen onveilige binnenwegen

BraboFrits

MF veteraan
20 mrt 2003
3.153
82
Tilburg
bron: nu.nl




ANWB meet met speciale auto onveilige wegen
Uitgegeven: 11 mei 2011 14:12
Laatst gewijzigd: 11 mei 2011 14:14

DEN HAAG - De ANWB gaat met een speciale auto over de provinciale wegen rijden om de verkeersveiligheid te meten. Het is een van de punten uit een woensdag gepresenteerd plan van de bond om het aantal verkeersslachtoffers met 50 procent te laten dalen.
© NU.nl/Hans van HamersveldDe bond denkt dat vooral te bereiken door onveilige plekken op provinciale wegen te bestrijden. Daar vallen namelijk veel verkeersslachtoffers.

De wagen, voorzien van camera's, gaat naar Duits en Zweeds voorbeeld foto’s maken van gevaarlijke wegen, bijvoorbeeld met bomen, een fietspad of een vaart.



De veiligheid wordt daarna uitgedrukt in sterren. Vier sterren is heel veilig, één ster is heel onveilig. De ANWB wil dat in 2020 zoveel mogelijk 80-kilometerwegen vier sterren krijgen. Vanaf het najaar zal de auto over de provinciale wegen rijden.


Inzet leden

Ook de inzet van de ANWB-leden staat centraal. Zij zullen de veiligheid van wegen, fiets- en wandelpaden beoordelen. Andere onderdelen van het plan zijn het vergroten van de verantwoordelijkheid van weggebruikers en het bevorderen van de kennis over lastige verkeerssituaties bij kinderen en ouderen.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu sluit zich aan bij de plannen van de bond. Het maakte woensdag de resultaten van een onderzoek bekend waaruit onder meer blijkt dat de toename van het aantal ongelukken met fietsers komt door valpartijen van oudere fietsers. Het ministerie wil zich, net als de ANWB, inzetten om dit soort ongelukken te verminderen.

De ANWB volgt met het plan het initiatief van de Verenigde Naties om in de komende tien jaar het aantal verkeersslachtoffers wereldwijd te halveren. In 2010 waren er in Nederland 640 verkeersdoden en circa 19.000 gewonden.




hmmm... motoren worden weer niet genoemd, denkt men weer alleen in termen van automobiloten?...of denk ik nu te negatief?
alhoewel het natuurlijk sowieso geen kwaad kan O-)
 
Dit gaat heel simpel, inhaalverboden. is het een 80 weg met minder dan 4 sterren, bordjes 80 vervangen voor bordjes 60.
 
Even redelijk simpel geredeneerd....

Als een weg onveilig is voor automobilisten (door bomen of what ever) zal die niet veiliger zijn voor motoren denk ik...

Weet het....beetje kort door de bocht redenatie, maar denk dat het wel aardig in de buurt komt voor de meeste wegen...

Andersom is het een ander verhaal natuurlijk....een weg die veilig is voor automobilisten is niet per definitie veilig voor motorrijders...

Misschien dat de ANWB toch wel wat meer moet bestuderen dan alleen de automobilist inderdaad om zo veiligheid voor eenieder te verbeteren.
 
is idd een hele goeie maar lastig te realiseren..
Veel erger vind ik die mongolen die zand en grind in bochten neergooien. Afgelopen weekend weer een hartkleppen test doorstaan. Een verder totaal schone weg met een graskant waar ineens in een mooie lange doordraaier naar rechts wel heel veel "extra" zand lag...kon er maar net doorheen ploegen en de motor rechthouden...het is bijna moord met voorbedachte rade. vuile t@#$*&^#ers. Overigens hoort dat hier niet thuis maar was meer een constatering dat er eigenlijk geen veilige bochtige 80km wegen zijn
 
Laatst bewerkt:
Kunnen ze toch gewoon aan de politie vragen???

Die geven immers bekeuringen om het veiliger te maken op de weg dan staan ze dus op onveilige plekken!!!

In ieder geval op plekken waar het onveilig is lijkt me zo...
 
Dit gaat heel simpel, inhaalverboden. is het een 80 weg met minder dan 4 sterren, bordjes 80 vervangen voor bordjes 60.


Ga toch fiets man. Hier klinkt net GroenLinks, die hebben ook altijd van op fijne oplossingen voor verkeersvraagstukken; dan rijdt het verkeer maar langzamer......duh

:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan