Nieuwe trend bij dealers om afleverkosten in rekening te brengen?

Dat viel mij recent ook op bij een advertentie op Marktplaats.
Kosten afleverbeurt, tenaamstellingskosten, legeskosten etc.
Bij elkaar ook iets van €300,-.

Dat is net zoiets als een kamer boeken bij een pension of hotel voor weinig.
Maar dan komen er nog administratiekosten, lakenpakket, handdoekpakket en schoonmaakkosten bij.
Dit is ook mijn ervaring bij enkele motorzaken. De prijs betreft een lokprijs. Ga je kijken, blijken de banden oud en vierkant te zijn, is er geen onderhoud geweest. Maar hier hebben ze de aflever pakketten voor uitgevonden.

Snap dat ze winst moeten maken. Ik vind het oplichting
 
Dit is bij deze motorzaak standaard verhaal. Van alle motoren waar er bij staat dat die uitlaat (of welk onderdeel dan ook) optioneel is of er staat van 'evt met sportdemper' dan is de originele uitlaat aanwezig. Die handelen ze er altijd bij als ze de motor inkopen.
Dat wist ik niet.
Ben er nooit geweest, maar zal er ff binnen kieken, bakkie doen, als ik in de buurt ben :] misschien ook nog ff brommers kieken achter de schuur :P

Bekijk bijlage 1919473
Toevallig ben ik er laatst langs geweest, omdat ze pochen met 500+ motoren op voorraad en daar zaten echt leuke dingen tussen. Nou dat is niet gelogen, een showroom + verdieping en nog een schuur vol met motoren. Ze staan echter zo strak op elkaar dat je niet om een motor heen kunt lopen. Ze hoeven niet bang te zijn dat je op een motor gaat zitten, dat past niet.
IMG_1612.jpeg



IMG_1610.jpeg

De leukste waren echter niet te koop, kon je ook niet bij komen ;)
 
Bij sommige motoren is het vervangen van een uitlaat veel werk…het mag wat kosten toch…. :?

En zoals altijd, onderhandelen en het bedrag onder de streep is het bedrag wat je moet bijbetalen.
 
Nee daar niet. Maar wordt er bij een occasion dan echt gezegd dat die uitlaat die er al op zit een optie is die meer kost? En als je zegt, doe maar de originele uitlaat, wat doen ze dan? Extra werk en een uitlaat zoeken?
In dit specifieke geval dus wel haha daarom is het ook zo vreemd.
 
Ik vind het juist beter.
Als jij op zoek bent naar een R1 kan je de standaard prijzen vergelijken.
Wil je echter die andere uitlaat is dat je eigen keuze.

Alleen ga ik er wel vanuit dat de standaard uitlaat op de motor zit voor de verkoopprijs waarmee ze adverteren.

Nee, het is gewoon geldklopperij. Als je die motor opvouwt zegt de schade expert: het is een motor met een uitlaat. Die andere heeft ook een uitlaat. Veel kans dat je geen cent extra krijgt voor het feit dat er een akra op zit.

Maar er extra voor moeten betalen alsof de uitlaat nieuw of extra er wordt onder gezet, dat is gewoon crimineel.

De R1 in de startpost is redelijkerwijs €8500 waard maar wordt al voor €9100 geadverteerd. Dan nog extra geld voor de uitlaat en/of afleverkosten vragen is gewoon je klant nadien.
 
Nee, het is gewoon geldklopperij. Als je die motor opvouwt zegt de schade expert: het is een motor met een uitlaat. Die andere heeft ook een uitlaat. Veel kans dat je geen cent extra krijgt voor het feit dat er een akra op zit.

Maar er extra voor moeten betalen alsof de uitlaat nieuw of extra er wordt onder gezet, dat is gewoon crimineel.

De R1 in de startpost is redelijkerwijs €8500 waard maar wordt al voor €9100 geadverteerd. Dan nog extra geld voor de uitlaat en/of afleverkosten vragen is gewoon je klant nadien.

Dure extra's kun je gewoon apart meeverzekeren. En in mijn ervaring is er met een expert altijd wel uit te komen.

Ik snap niet wat er trouwens genaaid wordt in dit geval. Er staat in de advertentie duidelijk dat de uitlaten tegen meerprijs op de motor kunnen blijven zitten, je weet van te voren waar je aan toe bent.

En dat deze motor € 8500 waard is, is een aanname. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Tegenwoordig gaan sommige jonge gebruikte motorfietsen voor meer geld de showroom uit dan een nieuw exemplaar dat niet snel te leveren is.....
 
De vraagprijs is gewoon hoe de markt nu is. Mijn vorige motor uit 2016 kost NIEUW in 2016 8290,- en is verkocht voor net geen 8000,- in 2023.
 
Sommige kopers geven liever 6000€ aan een Honda cb500x van 6 jaar ipv 8500€ aan een splinternieuwe cb500x.
Het grote probleem nu is dat een hoop populaire modellen niet leverbaar zijn.

Honda X-ADV is zo'n voorbeeld, niet te leveren dus mensen die snel zo'n apparaat willen hebben betalen nu graag de nieuwprijs voor een 2019 fiets...... Te gek voor woorden, maar er is gewoon geen geduld. De verkoper is de lachende partij....
 
Maar in het geval van de advertentie in de startpost krijg je nog wel:

Quote:
"Nu bij aankoop van een motorfiets een Buse lederen motorpak
kado twv €619.95 **** " :+

Is op zich waardevolle informatie dat ie zowel de originele als de optionele uitlaat heeft, want ik weet dus dat verkoper er twee heeft. En zo'n gebruikte losse uitlaat is ook niet de wereld waard, dus als je de poot stijf houdt heb je 2 uitlaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: juru
Dure extra's kun je gewoon apart meeverzekeren. En in mijn ervaring is er met een expert altijd wel uit te komen.

Ik snap niet wat er trouwens genaaid wordt in dit geval. Er staat in de advertentie duidelijk dat de uitlaten tegen meerprijs op de motor kunnen blijven zitten, je weet van te voren waar je aan toe bent.

En dat deze motor € 8500 waard is, is een aanname. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Tegenwoordig gaan sommige jonge gebruikte motorfietsen voor meer geld de showroom uit dan een nieuw exemplaar dat niet snel te leveren is.....

Ik heb meerdere fietsen van dat model gehad en ben behoorlijk goed geïnformeerd. Die prijs is geen aanname.

Een uitlaat valt niet per definitie onder dure extra's. Je kunt accessoires mee verzekeren, maar dat is je uitlaat niet. Been there ... ik heb meer dan eens moeten lullen als brugman om niet ontzettend hard te worden genaaid bij een verzekeringskwestie. En bij dit alles werd de schade volledig op de tegenpartij verhaald.
 
Ik heb meerdere fietsen van dat model gehad en ben behoorlijk goed geïnformeerd. Die prijs is geen aanname.

Een uitlaat valt niet per definitie onder dure extra's. Je kunt accessoires mee verzekeren, maar dat is je uitlaat niet. Been there ... ik heb meer dan eens moeten lullen als brugman om niet ontzettend hard te worden genaaid bij een verzekeringskwestie. En bij dit alles werd de schade volledig op de tegenpartij verhaald.
Ik heb profesioneel heel vaak met schade experts te maken. Een goede aftermarket/vervaningingsuitlaat is ook prima te claimen. Je moet het als motorzaak alleen goed uit leggen.

Op dit moment gaan de prijzen voor nette gebruikte motorfietsen door het dak. In veel gevallen is de prijs voor precies dezelfde gebruikte motorfiets nu hoger dan een paar jaar geleden. Plus dat je nu als motorzaak langer garantie moet geven, de marge zal daarom ook hoger moeten zijn.
 
En wat zijn nu de vraagprijzen voor dergelijke motor (zelfde leeftijd)?
 
Nee, ik wil profiteren van de schaarste. Mijn 15 winters, 250k motor moet minstens mijn 5k weer opbrengen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan