In m'n nopjes op DR

GezwindeSpoed

MF veteraan
10 dec 2004
1.411
8
NMGN
Mijn DR is weer wat meer off-road waardig geworden:
handkappen erop en wat overbodige zooi eraf
pict0107medium6mp.jpg


stuur een stukje hoger
pict0109medium1du.jpg


en wat serieuze noppen erop
pict0110medium1ma.jpg

pict0111medium5gt.jpg


Vanmiddag het geheel getest. Op het asfalt rijdt het wel erg komisch, lijkt net in de bochten of je banden lek zijn, zal wel wennen. In het zand vond ik het vooral opvallent hoe hard je kan accelereren. Grip in de bochten viel me nog een beetje tegen, misschien moet de bandenspanning wat naar beneden. Wat is een normale druk in cross-banden? Heb nu 1.5 bar voor en 1.8 achter.

Omdat het benzine verbruik nogal hoog was (1:16 op de weg) heb ik maar eens de bougies bekeken. Bij halfgas pikzwart, volgas en stationair mooi tintje. Moet dus maar eens mijn naald bekijken. Lijkt me dat ie nog niet versleten is (pas 11.000km gedraait), maar weet niet wat het anders kan zijn, iemand?

Oja, ik zoek nog het rechter zijkapje (daar waar Dakar op staat) is de vorig eigenaar verloren. Dus als je nog iets hebt liggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een keer serieus op mijn bek gegaan met zo'n ding :X Zit er een deuk in jouw tank?
 
Leuke noppies, mijn raad gevolgd dus.

Merk van de bandjes?



Kap[je zul je geluk mee moeten hebben, beetje Ebay spitten ofzo.
 
Ja idd. Voorband (Bridgestone) voor een tientje, maar achter was wat minder: IRC voor 78 euro. Volgende keer maar eens over de grens kijken. Wat voor een bandenspanning is normaal voor die banden?
 
Het was op bouwgrond (zachte gele zand) dus maar eens wat minder druk proberen. Het is full cross (not for high way use :9 )
 
Vandaag m'n DR van z'n asma verlost. Ik heb de deksel met snorkel van de luchtfilter verwijderd, een grotere hoofspoeier (145 ipv 135), de naald 2 stukjes hoger gezet en de mengsel schroef een slag uitgedraaid.

pict0162small6xk.jpg


pict0163small2di.jpg


Toen kwam de proefrit. Hij startte (zoals gewoonlijk) na 2 trappen. Na wat opwarmen maar eens de gashendel opengedraaid. Man wat een geluid, bijna asociaal. Al gauw ging het richting de 140 en dat was best hard op noppen en op dit kleine weggetje. Normal is de puf er bij 120 wel zo'n beetje uit en gaat dan nog maar langzaam verder.

Toen maar eens de bougie bekeken, bij volgas en halfgas zat er een mooie tin op de midden electrode, wel was de massa zwart.

Toen maar eens het zand in, ik ken hem gewoon niet meer terug. Hij spuit er van door alsof er KTM op de zijkant staat. Vond wel dat ie van lage toerentallen af niet helemaal lekker op pakte (misschien iets te rijk), maar later bleek dat ik was vergeten de bougiedop weer op de bougie te doen |( . Gelukkig heeft ie er twee :+ .

Thuis nog eens naar de bougie gekeken na een tijdje stationair.
pict0168small0cn.jpg

Zit wel een mooie tin op, misschien een klein beetje te rijk, maar weer zo'n zwarte massa :? .

Al met al een geslaagde operatie die me wel €5 heeft gekost. Heb toch maar iets van schuimrubber geplaats rond de filter, hopelijk is het geluid iets minder maar het houd in ieder geval drap tegen die van het achterwiel af zou kunnen komen.

pict0165small8zd.jpg


Nu nog op zoek naar een 14 of 15 tands voortandwiel, maar dat schijnt nogal moelijk te zijn voor, vanmiddag kreeg ik er een mee die niet paste :( .

pict0169small3ln.jpg


En misschien ooit nog eens een open uitlaat, ik hoef het in ieder geval niet voor het geluid te doen :9 en het moet niet al te luid worden.
 
Waarom past dat tandwiel niet? Zijn afaik allemaal hetzelfde, op het aantal tanden na...

Die van een RM passen ook, tenminste, ik dacht dat ik er meestal RM tandwielen op heb gehad.
 
is het trouwens niet verstandigger je luchtfilter na elke keer rijdn schoon te maken ( tenminste als je aen het offroaden geweest bent) ook al is die niet echt smeerig kan nooit geen kwaad en als ik dat op de foto zie is die wel licht aan de smerige kant. het is maar een tip maarja O-) })
 
Zou hem nu idd wat vaker schoon moeten maken, maar da's een kleine moeite.

@ Klei: Het tandwiel wat ik nu meegekregen heb heeft een verdikking aan de achterkant die dikker is dan wat erop zat. Het tandwiel zit van met een borgplaat die je op de as moet schuiven en dan een stukje moet verdraaien, waarbij de plaat in gleufjes in de as valt (snap je het nog). Doordat dit tandwiel wat dikker is krijg ik de plaat niet meer in de gleuf en kan ik hem dus ook niet verdraaien om vast te zetten.
tandwiel7au.jpg
 
Zou hem nu idd wat vaker schoon moeten maken, maar da's een kleine moeite.

@ Klei: Het tandwiel wat ik nu meegekregen heb heeft een verdikking aan de achterkant die dikker is dan wat erop zat. Het tandwiel zit van met een borgplaat die je op de as moet schuiven en dan een stukje moet verdraaien, waarbij de plaat in gleufjes in de as valt (snap je het nog). Doordat dit tandwiel wat dikker is krijg ik de plaat niet meer in de gleuf en kan ik hem dus ook niet verdraaien om vast te zetten.
http://img50.imageshack.us/img50/2444/tandwiel7au.jpg ((Afbeelding))

Plaat weggooien en twee circlips in de brede groef steken. Rij ik al 15000 km zo mee. Die borgplaat heb ik ook, maar gebruik ik niet meer.
 
is het trouwens niet verstandigger je luchtfilter na elke keer rijdn schoon te maken ( tenminste als je aen het offroaden geweest bent) ook al is die niet echt smeerig kan nooit geen kwaad en als ik dat op de foto zie is die wel licht aan de smerige kant. het is maar een tip maarja O-) })


Zeur niet zo joh :P
Niet iedereen heeft zoveel tijd als een student/scholier.
 
Plaat weggooien en twee circlips in de brede groef steken. Rij ik al 15000 km zo mee. Die borgplaat heb ik ook, maar gebruik ik niet meer.
Heb je daar een fotootje van? Maar is idd een idee, nu nog die circlips zien te krijgen. heeft een normale motorzaak die?
Dit soort dingen?
clipclassic.gif
 
Bedankt voor de tip:
http://img476.imageshack.us/img476/2851/a8le.jpg ((Afbeelding))

Iemand nog een idee waar om de massa zwart is?


Ehm,dat gaat zo niet goedkomen.
Jij het een seegerring voor inwendig gebruik(niet bij jezelf ;) ) gekregen.
Je moet er 1 voor uitwendig gebruik (dus voor om een as) hebben,net zoals jij in je eerder post had staan..

De bovenste dus...

clipclassic.gif


Niels
 
Ik zie het, de kopjes zitten naar binnen ipv naar buiten. Op zich zit ie wel goed vast, maar zal ff kijken of ze ook de andere ringen hebben.

nieK
 
Heb nu de goeie ringetjes. Gelijk maar ff getest. Is beter zo met 15 tanden maar als deze ketting op is ook maar wat minder tandjes achter. Nieuw crossterreintje gevonden met veel heuvels en dikke klei :9 . Ook m'n eerste doorwading gemaakt, meertje was iets dieper als ik had gezien dus tot aan m'n assen in het water en dan is klei als ondergrond niet fijn. Ging maar net goed en had alleen maar natte voeten :o . Ringetjes zitten er nog goed op dus test geslaagd.
 
Heb nu de goeie ringetjes. Gelijk maar ff getest. Is beter zo met 15 tanden maar als deze ketting op is ook maar wat minder tandjes achter. Nieuw crossterreintje gevonden met veel heuvels en dikke klei :9 . Ook m'n eerste doorwading gemaakt, meertje was iets dieper als ik had gezien dus tot aan m'n assen in het water en dan is klei als ondergrond niet fijn. Ging maar net goed en had alleen maar natte voeten :o . Ringetjes zitten er nog goed op dus test geslaagd.


Standaard achtertandwiel laten zitten en 14 tands van voor steken. Kan met zelfde kettinglengte en ie loopt nog dik 130 op zijn top.
 
Ik dacht altijd dat je niet naar een te klein voortandwiel moest gaan ivm slijtage door grote hoek die de ketting moet overbruggen. Maar wat is te klein....
 
Valt mee, je hebt boven en onder nog geleider rolletjes zitten.+ nog een paar slijtrubbers.

Was er trouwens echt van overtuigd dat ik die kap voor je had, heb je nog een andere kunnen vinden? op ebay.de liggen ze voor het oprapen en zijn geen prijzen.

:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan