inhouden 2 takt

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.243
Assen
hoi mensen.
hoewel veel mensen 2taktmotoren leuk vinden omdat ze simpel in ontwerp en probleem oplossing zijn heb ik helaas andere ervaringen. Ik wil ze graag leuk vinden maar het wordt steeds moeilijker. Hoewel jawa 350's gemaakt zouden zijn om 100 te kunnen kruisen heb ik er (toevallig????) 2 die dat niet willen. de eerste zal niet meer, uit veiligehidsredenen, en ik wil niet dat iemand anders zich er aan ergert, op de weg komen. Nu de 2de, een type 638.

start goed, trekt goed door.
je kan 95 rijden en nix aan de hand, als je 100 gaat rijden gaat hij na een paar minuten inhouden. Alsof je ineens harde tegenwind krijgt, alleen is die er niet. Het blok klinkt niet anders, geen uitval van ontsteking(bij mijn weten)
Het is eenvoudiger een dnepr betrouwbaar te krijgen dan een jawa 350 normaal te laten lopen.
Gezien ik (weer) de enige ben die zulke klachten heeft, en de jawa 'kenners'nooit van een dergelijk probleem gehoord hebben, is er vast iets dat het aan mij ligt want dit kan geen toeval zijn.
Ik hoop dat iemand me hier kan/wil vertellen wat ik mis en verkeerd doe.
Om te voorkoemen dat ik vragen krijg over info die ik in de eerste post zet, doe ik 'n best zo duidelijk moeglijk te zijn. schiet ik hierin te kort lees ik het graag.

De jawa liep goed 100km/h met vrouw en tegenwind. 1ste serieuze rit. ik zag thuis dat er troep in de benzineslang rondzweefde.
Ik verwijderde de vlotterbak en haalde er idioot veel troep uit, verving het benzinelsangetje en-filter en maakte de tank schoon.
Kort erna begonnen de klachten en toen
1 ook zonder benzinefilter gereden
2 vlotterbak op troep gecontroleerd (vele malen)
3ontsteking opnieuw afgesteld (4 keer)
5 op valse lucht gecontroleerd, bij carburateur, pakkingen en keerringen.
6 laadlampje gecontroleerd en verschillende malen gekeken of de laderij werkelijk werkte, alles laadt braaf bij op 14,4V (en ja, dat is wel een goede spanning)
7 accu vervangen(2 maal, dus de ene accu er uit, en een andere, nieuwe accu voor in de plaats gezet, en ja alle draden op dezelfde polen gezet)
punten, condensatren, bobines en kabels en bougies vervangen, diverse malen.
8mobiliteiet en niveau van vlotter gecontrleerd.
9 weer doorstroom benzine gecontrolleerd./
10 weer rijden, inhouden wordt niet minder als ik het licht uitzet.
11 100 hoofdsproeier ipv de std 92
12 luchtregelschroef bijna helemaal dicht

Goed, iedereen zit tegen me te zeiken dat het zulke eenvoudige dingen zijn dus ik doe iets fout, maar niemand wil me zeggen WAT ik dan verkeerd doe.
Zie ik iets over het hoofd?
De bougeis zijn altijd bruin/zwart..
 
Tsja, er zijn nog wel 100 oorzaken te bedenken...

Mijn eerste idee is verstopte uitlaten en/of uitlaatpoorten (koolvorming).

Andere mogelijkheid is "gewoon" slijtage: heb je het blok al eens open gehad ?
Hoe is de conditie van de zuigers/veren en cylinders ? Mogelijk is het blok uitgewoond.

Ketting, tandwielen en V-bak nog goed ? Daar kun je ook flink vermogen verliezen. Remmen lopen niet aan, wiellagers in orde ? Wielen in een lijn, achtervork nog recht ? Koppeling niet gaar ? Primaire ketting nog jofel ?
 
het blok heeft 12 mille gelopen en klinkt goed, trekt goed in alle versnellingen tot de 130 door.alle wielen draaien goed.
Zou het kunnen dat een wiel vanaf 100km/g plosteling af en toe zwaar gaat lopen??? Verder snap ik niet wat een krom frame met plotseling inhouden van de motor te maken kan hebben, kun je dan uitleggen?
 
Als het verschijnsel plotseling optreedt is een deel van de mogelijke oorzaken die ik genoemd heb wellicht niet waarschijnlijk, maar aan de andere kant is er ook nog geen reden om aan te nemen dat er maar een enkelvoudige oorzaak is voor het fenomeen dat je beschrijft. Het kan ook een combinatie van factoren zijn.

Waar het om gaat is dat je systematisch alle mogelijkheden afstreept/uitsluit.

Een blok wat goed klinkt is nog niet per se een goed blok....

Ik zou (aangenomen dat er idd geen reden is voor vermogensverlies na het blok) de uitlaten demonteren om ze eens nader te onderzoeken op verstopping, dan kun je gelijk via de uitlaatpoorten een blikje werpen in de ingewanden.
 
Als het verschijnsel plotseling optreedt is een deel van de mogelijke oorzaken die ik genoemd heb wellicht niet waarschijnlijk, maar aan de andere kant is er ook nog geen reden om aan te nemen dat er maar een enkelvoudige oorzaak is voor het fenomeen dat je beschrijft. Het kan ook een combinatie van factoren zijn.

Waar het om gaat is dat je systematisch alle mogelijkheden afstreept/uitsluit.

Een blok wat goed klinkt is nog niet per se een goed blok....

Ik zou (aangenomen dat er idd geen reden is voor vermogensverlies na het blok) de uitlaten demonteren om ze eens nader te onderzoeken op verstopping, dan kun je gelijk via de uitlaatpoorten een blikje werpen in de ingewanden.


Heb ik gedaan, 2 mdn gelden en uitgewisseld voor een set uitlaten die nog veel minder hebben geloepn. Dat dichte uitlaten vermogen kunnen kosten weet ik, maar kan dat ook het bovengeschrveen euvel,(ter overvloede: goed trekken en na enige tijd steeds inhouden) veroorzaken??
 
Heb ik ook gedaan!
ik dacht aan slechte ontluchting maa": misschien een denkfout van mij, als de dop er op zit, en de benzine stroomt GOED door, kan het probleem 'm hier toch niet in zitten??

Intussen heb ik ook al 1 op 40 gemengd ipv 1 op 60..
 
Draai de tankdop dan eens los als hij weer terugvalt, dan kun je dat al uitsluiten.

Heb je de carburator ook al eens helemaal proper gemaakt (ik lees enkel de vlotterbak)? Vlotternineau staat juist?
 
Zitten er bij zo'n 2t motorfiets ook membraamplaatjes / kleppen tussen de inlaat (carb) en je blok ? Bij mijn oude sprint scooter was het geval dat ik bij het houden van een constante snelheid last kreeg van de zelfde verschijnselen en dit kwam door te sterke membraamplaatjes die dichter gingen staan bij een lage onderdruk / aanzuigdruk in het Carter.. Ik heb dit toen opgelost door de messing/rvs/of wat het ook was memraamplaten te vervangen door een setje carbon plaatjes en toen was ik van het probleem af...
 
11 100 hoofdsproeier ipv de std 92
12 luchtregelschroef bijna helemaal dicht

De bougeis zijn altijd bruin/zwart..
Zwart = te rijk of teveel smering.
Sproeier 100 is groter dan 92? ;) Lijkt mij dat'ie verzuipt door te rijk.
Dus mengverhouding of te grote sproeier.

Heb je in lagere versnellingen bij hetzelfde toerental (of iets hoger) ook problemen?
En waarom is die luchtsproeier ook al helemaal dicht? :)
 
Laatst bewerkt:
Draai de tankdop dan eens los als hij weer terugvalt, dan kun je dat al uitsluiten.

Heb je de carburator ook al eens helemaal proper gemaakt (ik lees enkel de vlotterbak)? Vlotternineau staat juist?

Als ik de tankdop los heb gedraaid, heb ik dat al gedaan. het maakt niets uit. anders was het wel opgelost. ik heb intussen 3 carbs geprobeerd die alle 3 uit elkaar zijn geweest. Vlotternievau is allemaal het zelfde.
 
Zwart = te rijk of teveel smering.
Sproeier 100 is groter dan 92? ;) Lijkt mij dat'ie verzuipt door te rijk.
Dus mengverhouding of te grote sproeier.

Heb je in lagere versnellingen bij hetzelfde toerental (of iets hoger) ook problemen?
En waarom is die luchtsproeier ook al helemaal dicht? :)


waarom doet hij dan hetzelfde met de std 92 sproeier??

in de lagere versnellingen rij je nooit zo lang op zulk hoog toerental. Op een dergelijk moment schakel je naar een hogere versnelling.

En nogmaals, ik weet dat een motor kan inhouden door verstopte uitlatren of een te rijk mengsel, maar kan dat ook bovengenoemd verschijnsel geven??
 
Ik lees dat je diverse keren troep uit de vlotterbakken gehaald hebt maar nergens zie ik dat je vervolgens je carburateurs goed hebt schoon gemaakt.

Ik vind dat zo vanzelfsprekend dat ik het er niet neezet, net zoals je banden moet oppmpen als ze leeg zijn.
Verder was hij niet vies. Een(deze) carburateur zit niet zo ingewikkeld in elkaar. Ik zou niet weten waar al dat vuil zich zou moeten ophouden.
Er kan vuil in het stat. regelkanaaltje zitten en meer zou ik niet weten. Ik kan me niet voorstellen dat de mensgelregelschroef een dergelijk plotseling inhouden kan veroorzaken..
 
in de lagere versnellingen rij je nooit zo lang op zulk hoog toerental. Op een dergelijk moment schakel je naar een hogere versnelling.

En nogmaals, ik weet dat een motor kan inhouden door verstopte uitlatren of een te rijk mengsel, maar kan dat ook bovengenoemd verschijnsel geven??
Ik snap gewoon niet dat je de sproeier dan vergroot en de luchtschroef dicht zet.
Wat is daar de reden voor. :?

Maar je zou het idd direct moeten merken, ook bij doortrekken in de eerste, tweede, en derde versnelling.

Maar goed afstellen is wel de basis, en merk je vooral bij een 2takt. :)
 
Ik snap gewoon niet dat je de sproeier dan vergroot en de luchtschroef dicht zet.
Wat is daar de reden voor. :?

Maar je zou het idd direct moeten merken, ook bij doortrekken in de eerste, tweede, en derde versnelling.

Maar goed afstellen is wel de basis, en merk je vooral bij een 2takt. :)


Waarom? De motor loopt niet goed. Dus ik probéer dat te verhelpen. Zonder proberen gebeurt er niets en kun je niets uitsluiten.(bovendien, ik heb d eluchtschroef nooit 'dicht'gezet, dan loopt hij geeneens..)
Ik heb wel meer motoren, incl. 2 takten afgestelt en zo vreselijk moeilijk is dat niet!
maar kennelijk heb ik in al die jaren iets gemist, wat bij deze simpele dingen de oorzaak is van inhouden na een minuut of 10, 100 rijden, naast de bovengenoemde dingen die ik geprobeerd heb.
miosschien heb ik 3 slechte accus gekocht??
 
Waarom? De motor loopt niet goed. Dus ik probéer dat te verhelpen. Zonder proberen gebeurt er niets en kun je niets uitsluiten.(bovendien, ik heb d eluchtschroef nooit 'dicht'gezet, dan loopt hij geeneens..)
Ik heb wel meer motoren, incl. 2 takten afgestelt en zo vreselijk moeilijk is dat niet!
Nou als je het zo goed weet snap ik dus nog steeds niet waarom je met een bruin tot zwarte bougie de luchtschroef bijna dichtdraaid, en de sproeier vergroot.
En heel prettig brainstormen is het hier niet, dus ik hou er maar mee op.

Mijn twee Jawa's 640 liepen ook gewoon zonder problemen 120 continu.
Op 100 kilometerwegen kwam de KLPD er dan netjes naast dat ik wat snelheid moest minderen. :')

Maar dat die twee van jou een uitzondering zijn wist je al.
Succes'r mee. :]
 
Nou als je het zo goed weet snap ik dus nog steeds niet waarom je met een bruin tot zwarte bougie de luchtschroef bijna dichtdraaid, en de sproeier vergroot.
En heel prettig brainstormen is het hier niet, dus ik hou er maar mee op.

Mijn twee Jawa's 640 liepen ook gewoon zonder problemen 120 continu.
Op 100 kilometerwegen kwam de KLPD er dan netjes naast dat ik wat snelheid moest minderen. :')

Maar dat die twee van jou een uitzondering zijn wist je al.
Succes'r mee. :]


Met een 2 takt rij ik liever wat te rijk dan te arm. daartnaast weet ik niet zker hoe het mengsel bovenin is, vandaar. een bruine bougie hoeft ook niet per se een rijk mensgel te betekenen.
Ik begrijp dat ik wat korzelig overkom., en je reactie
Ik stel alle goede raad op prijs maar vind het vervelend in de herhaling te moeten vallen.

120 rijden.. qua toerental vind ik 100 al eng...
 
In het begin zeg je dat je de benzineslang hebt vevangen ivm rommel. Is de benzine binnen-diameter wellicht dunner? Zodat bij de 100 de benzine toevoer het niet meer kan bijhouden. Of zeg ik nu wat raars?

De benzine loopt ECHT HEEL ERG GOED door..
Hmm de benzineslang is van gelijke diameter, maar het zou nogal een slurpgat zijn als dit niet bij zou houden..
 
In het begin zeg je dat je de benzineslang hebt vevangen ivm rommel. Is de benzine binnen-diameter wellicht dunner? Zodat bij de 100 de benzine toevoer het niet meer kan bijhouden. Of zeg ik nu wat raars?

zat even mee te lezen, maar dit is een goed punt, wellicht zit het in de dingen die veranderd zijn nadat je hem open hebt gehaald, zeker omdat je daarvoor geen probleem had?

:?
 
zat even mee te lezen, maar dit is een goed punt, wellicht zit het in de dingen die veranderd zijn nadat je hem open hebt gehaald, zeker omdat je daarvoor geen probleem had?

:?

Edit en het benzine kraantje, is die nog helemaal goeD? soms zit daar ook een klein filtertje of membraampje in, of wellicht daar iets verstopt?

Gewoon een gokje..
 
Terug
Bovenaan Onderaan