inrijden nieuwe banden

HornEd

MF veteraan
9 feb 2003
8.747
3
Noord-Holland
Ik heb mijn nieuwe banden altijd rustig ingereden. Nu wil ik binnenkort andere banden laten monteren. (michelin pilot power) Laatst heb ik gehoord dat licht opschuren met een schuurpapiertje het gladde laagje van de band verwijderd. Is dit echt zo of is dit gewoon klinklare onzin?
 
Op een nieuwe band zit een "anti-mal-plaklaag", zodat de band gemakkelijk uit de mal komt.
Een lap doordrenkt met thinner over de band en de gladde laag is weg.
:]

:^
alleen voor dat thinner gedeelte pas ik toch wel
ik rij er dat laagje wel af

Right... Burnoutje... De middelste 3cm is schoon en bij de eerste de beste bocht ga je alsnog op je bek. |(

100-150km wordt er gezegd, maar als je dat op de snelweg doet, dan zijn de randen nog steeds glad.

Waar het om gaat is dat je het gladde laagje van je band gesleten hebt. Dit doe je door je hellingshoek steeds iets verder op te bouwen totdat je je band helemaal geraakt en schoon hebt. Op een bochtige weg heb je dat missch. na 10 km al voor elkaar. Op de snelweg na 150km nog niet.

Wat je ook kunt doen is een leeg parkeerterrein opzoeken en daar rondjes rijden. Steeds iets schuiner. Dan heb je het laagje er met 10 minuten vanaf.

:^
ik schiet altijd in de lach als de bandenboer afkomt met 100-150km rustig aan doen en dan bekijkt de bandenboer met toch zo dwaas dat ik nog vele harder begin te lachen :X
 
Op een nieuwe band zit een "anti-mal-plaklaag", zodat de band gemakkelijk uit de mal komt.
Een lap doordrenkt met thinner over de band en de gladde laag is weg.
:]


Klopt is een siliconen olie die ervoor moet zorgen dat de band lost uit de mal en de opkomers niet dichtslibben.

Kan met thinner maar de siliconen olie zit ook een beetje in de rubber getrokken, voor de achterband een korte burn-out op vlak asfalt.
Burn-out linksom en rechtsom is onzin.
Slalommen kan maar niet te heftig in het begin!

Of wil je na 20meter op je gezicht gaan? |(
 
Rijd de eerste 10 km even rustig, dan gaan slalommen en nog steeds rustig rijden, maar steeds iets schuiner slalommen en steeds grover/ abrupter/ harder en vanaf 40-50 km ga ik weer knallen! :] Geen problemen bij mij hoor!

Edit: en thinner erop? Gebruik dan accuzuur! Want thinner of wat dan ook lijkt me niet erg fijn voor de band of heb ik het dan verkeerd? Was is er mis met even rustig rijden? Je gaat echt niet zomaar op je snufferd met nieuwe banden hoor. Burn out, schuurpapier? :? Kom op zeg! :Z
 
Laatst bewerkt:
Rubber lost een beetje op onder invloed van thinner, het bovenste laagje wordt gewoon een beetje prut... Ben je IMHO net zo ver als mét dat vettige laagje... Thinner lost zowat alles op... Klerezooi
Ga ik iig niet aan beginnen, wat ik zou doen is rijden....daar is dat ding immers voor gemaakt...

Rustig bochtjes maken waarbij ik m'n motor plat duw, (net als bijzondere verrichtingen, terwijl je zelf rechtop zit) dan mis je door de lage bochtensnelheid de kracht die ervoor zorgt dat je de bocht uit wilt vliegen, maar rij je wel met het gedeelte van de band over de weg dat je schoon wilt hebben...
Paar kilommeter rustig aan rijden die ik eigenlijk altijd met nieuwe banden....ben om één of andere reden altijd zuinig met nieuwe banden, zo van; "deze keer ga ik er voorzichtig mee doen...." :z Dat ben ik echter na een paar dagen weer vergeten... :P
 
Right... Burnoutje... De middelste 3cm is schoon en bij de eerste de beste bocht ga je alsnog op je bek. |(

100-150km wordt er gezegd, maar als je dat op de snelweg doet, dan zijn de randen nog steeds glad.

Valt wel mee, laagje moet er uit komen door de warmte (enige honkietonkie manier die ik dus kan verzinnen is een verfstripper dr op zetten).

Anders zou je toch nooit volledig rond kunnen gaan, op begeven moment zit je zo op de grens van de grip dat het meest ietsepietsige gladde laagje genoeg is om het weer een extra duur dagje te maken.
 
Ik ben dit weekend toch op m'n bek gegaan door de nieuwe motorband... Je moet echt wel uit gaan van 50 km inrijden en niet meteen plat gooien maar inderdaad geleidelijk opbouwen... Echt rustig aan...
 
Wanneer je nieuwe banden hebt gemonteerd. Gewoon grote rotonde opzoeken, steeds schuiner rondjes rijden, dan bochtje andere kant op zoeken en paar bochten naar rechts maken. Ben je binnen 15klaar. Binnen 10km heb ik dan al 2 knieeen down gehad *O*
 
Jongens, geloof al die onzin toch niet!
Opruwen werkt niet, geeft alleen een vals gevoel van zekerheid. De siliconenspray is in het oppervlak van de band getrokken, en komt er alleen met warmte uit.....
Opruwen werkt totdat de band warm wordt, en dan komt de gladde troep alsnog naar buiten (resultaat minimaal een schuiver/glijder).

Benzine, thinner of andere oplosmiddelen zijn de pest voor de band. Zij maken namelijk de weekmakers kapot die in het rubber zitten. Het resultaat is een band die minder grip heeft, en minder veert. Daarnaast is de band harder, en dus gevoeliger voor scheurtjes.
Gewoon tot 150km rustig rijden, en progressief meer bochtensnelheid opbouwen. Dit is het veiligst en het beste voor de band. Daarnaast geeft het de berijder rustig de kans om aan de veranderde eigenschappen te wennen.
Onder warme omstandighden kan die 150km naar beneden, maar die eerder genoemde 10km is echt veel te weinig!

Het is trouwens opvalen hoe weinig klanten na mijn waarschuwingen hun motor toch crashen door gladde banden....... (of ze durven niet meer terug te komen....)
 
Terug
Bovenaan Onderaan