Inruilen of investeren

2 jul 2019
8
1
Rotterdam
Hi,

Mijn Yahama fz6 s2 uit 2008 heeft 55k op de teller. De banden en remblokken zijn aan vervanging toe, maar nu blijkt ook dat ik de kleppen moet laten stellen. Alles bij elkaar een flinke kostenpost van ongeveer €1200,-. Nu de vraag: ga ik dit investeren of kan ik hem beter inruilen? Bij de garage willen ze er nog €1300,- voor geven.

Wat zou jij doen?
 
Mocht ik voor dezelfde keuze staan dan zou ik inruilen. Mijn motor vrienden verklaren mij gek, maar ik heb al mijn motoren vrij jong ingeruild . Telkens een 5000€ opgelegd. Nooit een onderhoudsbeurt van meer dan 200€ betaalD.
Zo’n FZ6 staan er verschillende te koop voor rond 3000€.
In België staan meerdere MT07 van ongeveer 3 jaar voor rond de 6500€.
Wij hebben in België het geluk dat we niet meedoen met bijtelling 😀
 
Mocht ik voor dezelfde keuze staan dan zou ik inruilen. Mijn motor vrienden verklaren mij gek, maar ik heb al mijn motoren vrij jong ingeruild . Telkens een 5000€ opgelegd. Nooit een onderhoudsbeurt van meer dan 200€ betaalD.
Zo’n FZ6 staan er verschillende te koop voor rond 3000€.
In België staan meerdere MT07 van ongeveer 3 jaar voor rond de 6500€.
Wij hebben in België het geluk dat we niet meedoen met bijtelling 😀
Hmmm ja.
Maar dan komt de inschrijving....
 
Mocht ik voor dezelfde keuze staan dan zou ik inruilen. Mijn motor vrienden verklaren mij gek, maar ik heb al mijn motoren vrij jong ingeruild . Telkens een 5000€ opgelegd. Nooit een onderhoudsbeurt van meer dan 200€ betaalD.
Zo’n FZ6 staan er verschillende te koop voor rond 3000€.
In België staan meerdere MT07 van ongeveer 3 jaar voor rond de 6500€.
Wij hebben in België het geluk dat we niet meedoen met bijtelling 😀
Ik ben niet je vriend maar wil je gerust ook voor gek verklaren.
 
hangt er van af: aan wie verkoop je het. Sommigen doen onderhoud zelf, anderen laten het doen. Deze laatste groep haakt misschien af omdat er teveel gedaan moet worden. Wat is groot onderhoud.... meeste onderhoud is zelf te doen. Of laat iemand van de forum je helpen tenminste... dan bespaar je geld.
 
Ik vraag me ook af hoe ze aan kleppen stellen komen bij 55.000km.
Dat is voorgeschreven elke 40.000km.
Is dat toen gedaan of nog nooit?
En je weet nooit op voorhand of je echt moet stellen,en hoeveel je er moet stellen,dat weet je pas na het opmeten.
Het is dus onmogelijk daar op voorhand een juiste prijs voor te maken,of je moet natuurlijk de maximum rekenen.
 
Het is dus onmogelijk daar op voorhand een juiste prijs voor te maken,of je moet natuurlijk de maximum rekenen.

Daar is prima een prijs voor te maken. De shims kosten het geld niet, de uren werk om alles te demonteren, meten en weer terug in elkaar schroeven kosten geld. Die paar euro voor de shims in een ruilsysteem maken nou niet echt een groot verschil op die kosten.

Als je een band laat vervangen betaal je toch ook een vast bedrag voor montage en balanceren, en niet een bedrag per gram lood wat ze moeten plakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Als je een klein beetje handig bent, maar een nokkenas er uit halen niet zit zitten kun je ook alleen de speling meten. Is een middag werk de eerste keer, maar dan heb je dat iig te pakken.
Hoef je niks bij te stellen heb je een bult geld verdient. Als het wel moet weet je iig dat het geen overbodige investering is om hem er voor naar de garage te brengen.

Remblokken kun je ook makkelijk zelf.
€60 a €80 heb je voor en achter wel A-merk remblokken.

Dan hou je een setje banden over. €350 inclusief montage heb je daar ook gewoon A-merken op.

Zeg dat je her en der wat moet kopen (vloermaatjes, WPH) zit je op €450, klinkt al heel anders of niet?
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Als je een klein beetje handig bent, maar een nokkenas er uit halen niet zit zitten kun je ook alleen de speling meten. Is een middag werk de eerste keer, maar dan heb je dat iig te pakken.
Hoef je niks bij te stellen heb je een bult geld verdient. Als het wel moet weet je iig dat het geen overbodige investering is om hem er voor naar de garage te brengen.

Remblokken kun je ook makkelijk zelf.
€60 a €80 heb je voor en achter wel A-merk remblokken.


Dan hou je een setje banden over. €350 inclusief montage heb je daar ook gewoon A-merken op.

Zeg dat je her en der wat moet kopen (vloermaatjes, WPH) zit je op €450, klinkt al heel anders of niet?
60 a 80 euro voor a merk remblokken voor EN achter?
40-50euro per set klinkt realistischer.(dus een totaal van +-120 euro)
Dat wil ik wel eens zien.
Het valt me op dat sommige mensen wel heel lage bedragen postten.
Alsof het nog 2020 is.
En alleen voelermaatjes en WPH om de kleppen te controleren? Geen klepdeksel pakking, vloeibare pakking voor de halve maantjes, gereedschap, misschien een momentsleutel als je niet heel handig bent?

Natuurlijk kan je zelf geld besparen als je het zelf doet maar dan heb je kennis en gereedschap nodig. (Beide meestal niet gratis)

Dat setje banden van 350€ inclusief montage zal ook met losse wielen geleverd zijn.
Daar heb je gereedschap voor nodig en 2 paddock stands.
 
Correctie idd. €105 voor 3 setjes Brembo.
EBC (werkt echt prima voor normaal gebruik) zit je op €60 voor 3 setjes.
NR1 motor even snel gekeken.

Kleppendeksel pakking lek na openen voor kleppen stellen? Nooit een FZ6 gehad, maar mij tot nu toe al m'n bouwjaar 2000+ motoren zijn ze gewoon dicht. Als ik en uitgedroogd ding tegen kom wissel ik die altijd wel, maar na 2000 modellen zijn eigenlijk altijd nog fris.
Tuurlijk kun je alles altijd vers willen hebben, maarja... Dan kun je ook inderdaad elk 2e jaar naar de dealer voor een nieuwe motor.
Een zwetende kleppendeksel is natuurlijk ook het eind van de wereld niet. Alleen je moet dan opnieuw.
Van de KTM al 4x terug gedrukt, nooit lekkage, is een 2007 met tegen de 120K op de klok.

Een setje Battlax BT-016 kost voor zijn motor net geen €200 online bestellen bij een webshop met montagepartners (bijvoorbeeld Oponeo/bandenleader). Voor €150 liggen de banden er echt wel op, zelfs als je met de hele motor komt. 1 voor 1 kan inderdaad. Of op de middenbok, voorwiel omhoog, er uit, op kratje pils, achter op een paddock stand of ander kratje pils.
Oke het is een gekut, maar goedkoop kan het zeker, al helemaal met 2 man.

Momentsleutel voor de kleppendeksel kan inderdaad wel. Hoeft geen fancy ding te zijn. Of het nou 12 of 16 Nm is als er 14 staat breekt de rommel echt niet af (zoveel afwijking hebben die budget dingen niet eens), kan dus ook voor een paar tientjes bij zeg HBM.
 
Als je een klein beetje handig bent, maar een nokkenas er uit halen niet zit zitten kun je ook alleen de speling meten. Is een middag werk de eerste keer, maar dan heb je dat iig te pakken.
Hoef je niks bij te stellen heb je een bult geld verdient. Als het wel moet weet je iig dat het geen overbodige investering is om hem er voor naar de garage te brengen.

Remblokken kun je ook makkelijk zelf.
€60 a €80 heb je voor en achter wel A-merk remblokken.

Dan hou je een setje banden over. €350 inclusief montage heb je daar ook gewoon A-merken op.

Zeg dat je her en der wat moet kopen (vloermaatjes, WPH) zit je op €450, klinkt al heel anders of niet?
Bij mijn Yamaha moesten bij 40.000 de kleppen gecontroleerd worden, 7 van de 12 moesten gesteld worden, de fiets van TS moet ook rond de 40 of 42 (meen ik) en staat nu op 55k, ruim er over heen, ik durf er best op te gokken dat er wat gesteld moet worden hier en daar. :Y
 
Laatst bewerkt:
60 a 80 euro voor a merk remblokken voor EN achter?
40-50euro per set klinkt realistischer.(dus een totaal van +-120 euro)
Dat wil ik wel eens zien.
Het valt me op dat sommige mensen wel heel lage bedragen postten.
Alsof het nog 2020 is.
En alleen voelermaatjes en WPH om de kleppen te controleren? Geen klepdeksel pakking, vloeibare pakking voor de halve maantjes, gereedschap, misschien een momentsleutel als je niet heel handig bent?

Natuurlijk kan je zelf geld besparen als je het zelf doet maar dan heb je kennis en gereedschap nodig. (Beide meestal niet gratis)

Dat setje banden van 350€ inclusief montage zal ook met losse wielen geleverd zijn.
Daar heb je gereedschap voor nodig en 2 paddock stands.
Dan is dit juist een klus om er niet aan te beginnen..
 
Daar is prima een prijs voor te maken. De shims kosten het geld niet, de uren werk om alles te demonteren, meten en weer terug in elkaar schroeven kosten geld. Die paar euro voor de shims in een ruilsysteem maken nou niet echt een groot verschil op die kosten.

Als je een band laat vervangen betaal je toch ook een vast bedrag voor montage en balanceren, en niet een bedrag per gram lood wat ze moeten plakken.
Distributieketting losmaken + nokkenassen demonteren en terug monteren + een aantal shims vervangen is toch snel een uur werk + €10 per shim.
Zelfs met een ruilsysteem zit je toch al heel snel op €100 extra tegenover als je niet moet stellen.
En dan moeten ze een ruilsysteem gebruiken en mogen het maar enkele shims zijn,het kan ook makkelijk €200 zijn.
 
ideetje?
Hoe had jij dat in gedachten met klepspeling controleren? Dat moet met een ijskoud motorblok gebeuren.
 
@Robinjo : iemand laten komen?
Moet haast wel, anders moet je een nachtje blijven logeren :P
Als jij het voor mekaar krijgt dat een filantroop met genoeg verstand van zaken én in het bezit van een set passende shims naar jou toekomt kan je wel voor minder geld als bij de dealer de boel voor elkaar krijgen. :Y

(Het gaat hier over een FZ6, niet jouw Guzzi, die stel ik in mijn lunchpauze met één hand terwijl ik met de andere mijn brood opeet)
 
Ik haal zelden een NAK los, laat de nokstokken gewoon in de ketting hangen terwijl ik de lagerkappen licht..
Als je dat rustig doet, verspringt er niks..

@TS; als je al van plan bent een andere motor te kopen, ruil deze dan zo in en neem je verlies...de dealer gaat je een prijs bieden waar onderhoud al vanaf gehaald is.

Je weet nu wat je hebt, een handig 'mannetje' kan het ongetwijfeld voor minder geld dan een dealer die ook zijn toko en personeel betalen moet.
 
Bevalt en gehecht aan je huidige motor of ben je toe aan wat anders… :? …..simpel toch, niet moeilijker maken dan nodig.

Beide keuzes kosten geld…..jammer maar helaas.
Geld ….
heel belangrijk voor je keuze. Heb je genoeg spaargeld bij de bank, en heb je geen schuldgevoel als je dat besteed aan een andere motor.
Met de huidige inflatie is 10000€ volgend jaar 9000€.
Als je tijd en geduld hebt, kan je eerst proberen je huidige motor voor een mooie prijs te verkopen in de staat zoals hij nu is.
Daarna rustig rondkijken of je ergens een koopje kan doen, voor een jonger exemplaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Terug
Bovenaan Onderaan