Is de schade op de uitlaatklep acceptabel?

27 feb 2019
80
11
Hier
Ik was al begonnen met slijpen, maar wil niet te veel materiaal verwijderen.

Wat is jullie mening? Kan ik hem zo terug monteren
 

Bijlagen

  • B128DB81-1541-4A47-93AE-1C2754313D22.jpeg
    B128DB81-1541-4A47-93AE-1C2754313D22.jpeg
    113,9 KB · Weergaven: 32
Ja het wegslijpen van die putjes deed ik met een kolomboor en een messenslijper/dremel. Dat had ik al staan. Setje voor het leppen kost 15 euro, dat doe je wel terwijl de klep in de kop zit. Ik ben niet deskundig. Het is de eerste keer dat ik dit doe. Überhaupt de eerste keer dat ik dit blok open heb.

Ik vraag om jullie mening omdat ik niet goed kan inschatten of het nu wel goed is. Ik gebruik hem voor lange toeren en als mijn klep na een lang dag kapot is in Italië heb ik een groot probleem. Onder andere jouw punt over dat die steel nu verder uitsteekt had ik geen rekening me gehouden. Daarom startte ik deze topic.
Geen probleem. Enige voorzichigheid kan geen kwaad (mits met een gezonde dosis) :t

Als ik terug kijk naar je foto's dan ziet de klep op de eerste foto er nu gezond uit: de "geslepen ring" rond de klepschotel ligt mooi in het midden van het raakvlak met de zetel. (indicatie dat de zetel ook een goede vorm heeft) en er zijn zo op de foto geen putjes etc. meer te zien. Wat je wel goed kunt zien is hoe ontzettend weinig materiaal je eigenlijk wegslijpt (vergelijk het matte slijpspoor op je klep met het niet geslepen schuine vlak er naast). maw: je moet heel erg te keer gaan wil je de klep wezenlijk verzwakken of zo veel dieper leggen dat je een klepsteel in moet korten (dat ligt anders als je de zetel opnieuw in vorm zou moeten frezen: dat kun je veel makkelijker overdrijven, maar is hier niet aan de orde). Als klepstelen ingekort moeten worden ligt het probleem meestal bij ingeslagen klepzetels en niet aan de klep zelf.
Als de klep helemaal rondom er zo uit ziet als op die foto dan zou ik de eerder beschreven "lektest" met dunne vloeistof doen. Is hij dicht dan kun je hem gerust terug monteren en hoef je je geen zorgen te maken over klepfalen. Na reparatie eerst testrijden wat dichter bij huis is uiteraard wel aan te raden, maar dat is niet specifiek vanwege het klepslijpen. Waar ik wel benieuwd naar ben: weet je waar de schade op de klep in eerste instantie door ontstaan is??
 
Laatst bewerkt:
Da's dus een handeling waarbij de klep juist niet meer in de kop zit???
Dat hoeft niet. Leppen is een vorm van slijpen waarbij het slijpmiddel zich tussen twee nauwkeurig op elkaar te passen werkstukken bevindt. Strict genomen is de terminologie "slijpen" hier dus niet verkeerd.
"Kleppen inslijpen" is ook een gebruikelijk en ingeburgerd jargon.
 
Geen probleem. Enige voorzichigheid kan geen kwaad (mits met een gezonde dosis) :t

Als ik terug kijk naar je foto's dan ziet de klep op de eerste foto er nu gezond uit: de "geslepen ring" rond de klepschotel ligt mooi in het midden van het raakvlak met de zetel. (indicatie dat de zetel ook een goede vorm heeft) en er zijn zo op de foto geen putjes etc. meer te zien. Wat je wel goed kunt zien is hoe ontzettend weinig materiaal je eigenlijk wegslijpt (vergelijk het matte slijpspoor op je klep met het niet geslepen schuine vlak er naast). maw: je moet heel erg te keer gaan wil je de klep wezenlijk verzwakken of zo veel dieper leggen dat je een klepsteel in moet korten (dat ligt anders als je de zetel opnieuw in vorm zou moeten frezen: dat kun je veel makkelijker overdrijven, maar is hier niet aan de orde). Als klepstelen ingekort moeten worden ligt het probleem meestal bij ingeslagen klepzetels en niet aan de klep zelf.
Als de klep helemaal rondom er zo uit ziet als op die foto dan zou ik de eerder beschreven "lektest" met dunne vloeistof doen. Is hij dicht dan kun je hem gerust terug monteren en hoef je je geen zorgen te maken over klepfalen. Na reparatie eerst testrijden wat dichter bij huis is uiteraard wel aan te raden, maar dat is niet specifiek vanwege het klepslijpen. Waar ik wel benieuwd naar ben: weet je waar de schade op de klep in eerste instantie door ontstaan is??

Hij is gelukkig niet lek en de dikte van die ring is binnen de gegeven waardes in de wph. Je laatste vraag is iets waar ik nog over zit te beredeneren. Ik heb namelijk geen idee. Ik merkte er tijdens het rijden niets van. Blijkbaar net op tijd gezien, voordat het onherstelbaar werd.

Omdat die putjes alleen op de uitlaatklep aanwezig zijn denk ik dat het komt door oververhitting. Het stellen van de uitlaatkleppen is ook echt een nachtmerrie, omdat er amper ruimte is voor de vingertopjes. De deksel zit bijna tegen mijn tank aan. Ik vermoed dat ik ze niet nauwkeurig genoeg heb gesteld. Daarbij heb ik dit blokje echt een pakslaag gegeven door lang op de snelweg te rijden, langzaam over steile wegen rijden. Dag in dag uit berg op berg af.

Combinatie van bovenstaande denk ik. Zo zie je maar hoe belangrijk fatsoenlijk onderhoud is.
 
En die maat V klopt ook nog? Als V te groot wordt verkleint dat je druk op het dichtvlak en heb je eerder kans op lekkage en verbrande kleppen. Andersom, als V te klein is heb je hetzelfde en minder warmte overdracht waardoor je kleppen verbranden.
Maar als ik de foto zie denk ik eerder aan te groot.
 
En die maat V klopt ook nog? Als V te groot wordt verkleint dat je druk op het dichtvlak en heb je eerder kans op lekkage en verbrande kleppen. Andersom, als V te klein is heb je hetzelfde en minder warmte overdracht waardoor je kleppen verbranden.
Maar als ik de foto zie denk ik eerder aan te groot.

Hij is gelukkig niet lek en de dikte van die ring is binnen de gegeven waardes in de wph. Je laatste vraag is iets waar ik nog over zit te beredeneren. Ik heb namelijk geen idee. Ik merkte er tijdens het rijden niets van. Blijkbaar net op tijd gezien, voordat het onherstelbaar werd.

Omdat die putjes alleen op de uitlaatklep aanwezig zijn denk ik dat het komt door oververhitting. Het stellen van de uitlaatkleppen is ook echt een nachtmerrie, omdat er amper ruimte is voor de vingertopjes. De deksel zit bijna tegen mijn tank aan. Ik vermoed dat ik ze niet nauwkeurig genoeg heb gesteld. Daarbij heb ik dit blokje echt een pakslaag gegeven door lang op de snelweg te rijden, langzaam over steile wegen rijden. Dag in dag uit berg op berg af.

Combinatie van bovenstaande denk ik. Zo zie je maar hoe belangrijk fatsoenlijk onderhoud is.
Dat is volgens mij wat TS met "die ring" bedoelt (die je geslepen (of was het gelept :+ ) op de klep ziet), gezien de context van deze quote. Dan is het dus binnen spec.
 
Heb je ook een plaatje van het profiel van de klep? Normaal gesproken heeft een klep drie hoeken. Hier lijkt het wel of de klep een enkele hoek heeft en een aanlegvlak van 5mm.
normaal heeft een klep zitting 3 hoeken 30-45-70, breedtes van het aanlegvlak is 1, 1.5 of 2 mm (v).
is allemaal niet zo spannend, en wat variatie hierin kan niet zoveel kwaad.
voor motorfietsjes houd ik meestal 1 mm aan, wat oudere 1.5 mm, die hoeken worden meestal in één keer gefreesd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ulgi
En die maat V klopt ook nog? Als V te groot wordt verkleint dat je druk op het dichtvlak en heb je eerder kans op lekkage en verbrande kleppen. Andersom, als V te klein is heb je hetzelfde en minder warmte overdracht waardoor je kleppen verbranden.
Maar als ik de foto zie denk ik eerder aan te groot.
Ja die is bij mij 1,3mm wat precies binnen de grens ligt. Dus dan hoef ik me geen zorgen te maken om de warmte overdacht? Ondanks dat er een laagje weg is?
 
Dat is volgens mij wat TS met "die ring" bedoelt (die je geslepen (of was het gelept :+ ) op de klep ziet), gezien de context van deze quote. Dan is het dus binnen spec.
Ja het weghalen van die putjes heb ik slijpen genoemd en het aanbrengen van die ring in het midden heb ik leppen genoemd. Misschien verwarrende want bij het leppen ben je ook gewoon aan het slijpen.
 
Omdat die putjes alleen op de uitlaatklep aanwezig zijn denk ik dat het komt door oververhitting. Het stellen van de uitlaatkleppen is ook echt een nachtmerrie, omdat er amper ruimte is voor de vingertopjes. De deksel zit bijna tegen mijn tank aan. Ik vermoed dat ik ze niet nauwkeurig genoeg heb gesteld. Daarbij heb ik dit blokje echt een pakslaag gegeven door lang op de snelweg te rijden, langzaam over steile wegen rijden. Dag in dag uit berg op berg af.

Op de foto van je klep zijn op de steel nog de resten van de witte koolaanslag te zien. Dat geeft aan dat je kleppen inderdaad erg heet worden. Denk aan een BBQ en welke kleur de heetste kolen hebben.

Mijn één cilinder Yamaha had daar ook last van. Om dat te verbeteren, heb ik de uitlaatklepzittingen bewerkt en de klepschotel volgens onderstaand tekeningetje. Bij een revisiebedrijf is dit gemakkelijk te doen in een kwartiertje per klepzitting en 5 minuten per klep. Met de beitel waarmee ze normaal de hele klepzitting verwijderen ter vervanging, kunnen ze de zitting ook uitfrezen zoals op de tekening. De inlaatklepzitting heb ik wat dieper laten slijpen zodat de klepschotels van de inlaatkleppen precies gelijk liggen met het oppervlak van de verbrandingsruimte. Origineel liggen ze wat hoger zoals op jouw foto's te zien is. Ik wilde ze lager zodat ze tijdens de uitlaatslag de uitlaatgassen niet in de weg staan. De rest van het uitlaatkanaal heb ik uiteraard aangepast aan de nieuwe doorstroomopening, zodat het kanaal vanaf de zitting alleen nog wijder wordt tot aan de uitlaatpijp. Met een dremel en wat schuurtolletjes is dit goed zelf te doen.

d782c21327123957.png


Bij de motoren waar ik dit in heb toegepast, scheelde dat 10-20*C in olietemperatuur en er was (per ongeluk) een vermogenstoename van 9-17%, afhankelijk van hoe ver je gaat. Opnieuw afstellen van de carburatie/injectie is daarvoor wel nodig.

Misschien heb je wat aan bovenstaande nu je toch met de kop bezig bent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan