Is een CBR900RR een beginner fiets??

Op maandag 08 juli 2002 10:26 schreef Evl One het volgende:
Tijdens mijn proefritje merk ik al dat de naald erg snel naar de honderd gaat naar de honderd in zijn 1.. (schrik 1)

Dit is op een redelijk moderne 600 niet anders hoor :)
 
Sterker nog, ik denk elke sport/naked fiets is erg rap aan 100km/u
als je de acceleratietijden leest van testen, dan is 0-100km/u in 4 sec. haalbaar met bijna elke fiets.
En of je nou in 3,5 of 4,5 sec aan 100km/u zit, beide getallen zijn rap.
 
Sterker nog, ik denk elke sport/naked fiets is erg rap aan 100km/u
als je de acceleratietijden leest van testen, dan is 0-100km/u in 4 sec. haalbaar met bijna elke fiets.
En of je nou in 3,5 of 4,5 sec aan 100km/u zit, beide getallen zijn rap.

Met het verschil dat je bij een 600 het voorwiel wel gemakkelijk dicht bij de grond kunt houden en minder snel wielspin hebt. :)
 
Sterker nog, ik denk elke sport/naked fiets is erg rap aan 100km/u
als je de acceleratietijden leest van testen, dan is 0-100km/u in 4 sec. haalbaar met bijna elke fiets.
En of je nou in 3,5 of 4,5 sec aan 100km/u zit, beide getallen zijn rap.
elke .001 seconde is er weer 1 he......
bij dragracen gaat het ook om die getallen
wil je het meemaken , ga dan naar drachten dit weekend
zie : http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/7391
 
elke .001 seconde is er weer 1 he......
bij dragracen gaat het ook om die getallen
wil je het meemaken , ga dan naar drachten dit weekend
zie : http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/7391

Heb Zondag met ene Jack uit het uiterste zuiden des lands gesproken. Hij rijdt een dragracer met een 2,5 liter V-twin 8-) : 0-100 in 1 seconde, ca 6,5 seconden over 400 meter met een eindsnelheid van ca 375 kph. Dat is pas snel.
 
ik weet niet of je je leven lief is
maar zou op iets anders beginnen.
wij hebben ook en fire-blade maar daar stap ik nog niet op
heb er zelf maar een gekocht een cb 600 hornet die heeft ook al 97 pk dus meer als zat :}
 
Hoi ik heb gelezen dat je een blade wilt kopen, goeie keus denk ik Kwalitatief een zeer sterke motor ,ik heb een zomer op een VF750sport gereden deze motor had een aanrijding meegemaakt zonder mij,en reed verschrikkelijk klote je had er bijna een groot rijbewijs voor nodig.ik heb ook maar 1000km met deze motor gereden. deze zomer heb ik een blade gekocht(vier maanden geleden)en ik ben nu inmiddels 6500 km verder, dat zegt denk ik wel iets over de motor.Ik moet wel zeggen dat ik altijd een speedfreak ben geweest (tot nog toe altijd schadevrij)ik ben nu 35 jaar en iets rustiger geworden ,ik heb de meest snelle auto's afgeracht maar geloof me motorrijden is heel iets anders ik zou je graag een blade gunnen maar durf je deze niet te aan te raden je volgende atvertentie kan je overleidens advertentie zijn
 
Op dinsdag 02 juli 2002 14:21 schreef B2 het volgende:Ik vind persoonlijk een R6,ZX6R,CBR600 geen beginnersfietsen. Onder de 6000 a 7000 toeren, ok dan, maar eens erboven...
Natuurlijk zijn deze beter als een Fireblade om op te beginnen, maar het zijn geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken en fouten worden erg zwaar aangerekend.

Dus deze racers (want dat zijn ze toch) wel aanraden vind ik absoluut geen goed idee.Maar ik neem het helemaal zo niet op ook hoor, ik vind gewoon de hedendaagse 600cc sportmotoren niet erg geschikt voor een beginner.


B2 ik ben het helemaal met je eens en daarom vraag ik mij sinds lange tijd af: WAAROM worden '600' toch altijd als BEGINNERSfietsen gezien?!?!

Begrijp me goed: als iemand op een zware machine wil gaan rijden terwijl hij/zij net het rijbewijs heeft (of al langere tijd, maar nooit geen motor meer heeft gereden), moet diegene dat zelf weten. Als hij/zij denkt zichzelf in de hand te kunnen houden qua gas/inschatting, het rijden dus, dan vind ik dat prima. Ik ken meerdere mensen die meteen (of na lange tijd niet gereden te hebben) op een zware (1000 cc) zijn gestapt en nog steeds motorrijden op een zware machine.


CAT
 
Geen probleem. Ik had al een nieuwe Honda VTR 1000 sp-1 voordat ik mijn rijbewijs had, 1000 km rustig ingereden en nu voluit het gas erop. Zolang je linker hersenhelft goed functioneerd en weet wat voor vermogen je onder je reet hebt is er niks aan de hand.

Rij zoals jij dat wilt en laat je op de snelweg niet gek maken door andere motorrijders die hard voorbij knallen door erachteraan te gaan, hier maken de meeste mensen fout !!!!!
 
Geen probleem. Ik had al een nieuwe Honda VTR 1000 sp-1 voordat ik mijn rijbewijs had, 1000 km rustig ingereden en nu voluit het gas erop. Zolang je linker hersenhelft goed functioneerd en weet wat voor vermogen je onder je reet hebt is er niks aan de hand.

Rij zoals jij dat wilt en laat je op de snelweg niet gek maken door andere motorrijders die hard voorbij knallen door erachteraan te gaan, hier maken de meeste mensen fout !!!!!
Denk niet dat de grootste fout op de de rechte stukken worden gemaakt, maar juist in de bochten.
Als beginner heb je gewoon nog nul ervaring en weet je gewoon niet hoe een motor reageert als je eens flink in een bocht moet remmen of dat je eens flink wat gas er vroeg opzet. Dat soort dingen kan je denk ik beter ervaren met relatief lager snelheden die je rijdt op bijvoorbeeld een div 600 dan op extremere fiets zoals een vtr 1000 sp1.
 
Denk niet dat de grootste fout op de de rechte stukken worden gemaakt, maar juist in de bochten.
Als beginner heb je gewoon nog nul ervaring en weet je gewoon niet hoe een motor reageert als je eens flink in een bocht moet remmen of dat je eens flink wat gas er vroeg opzet. Dat soort dingen kan je denk ik beter ervaren met relatief lager snelheden die je rijdt op bijvoorbeeld een div 600 dan op extremere fiets zoals een vtr 1000 sp1.

En je moet naar de fiets leren luisteren. Diezelfde Div 600 geeft duidelijk aan dat de grenzen bereikt zijn. Een supersport geeft veel subtielere hints. Daarmee lig je eraf voordat je weet wat er gebeurd is. Terwijl je met een div gewoon wobbelend de bocht voort kunt zetten.
 
Was een Poll niet makkelijker geweest. ik heb 1,5 uur zitten lezen voor ik aan het einde kwam :+ .

Volgens mij is een FB absoluut geen beginners fiets. ik heb er ook 1 gehad na mn VFR, je denkt rustig op te schakelen van 1,2 naar 3. Maar in de 3 kun je al 210 km/u halen als je dat niet door hebt voor een bocht weet je nu al waar je uit komt aan het einde van die bocht.

maar toch suc6.
 
Om direct antwoord op de vraag te geven, neen een Fireblade is geen beginnersfiets.

Dat is bekend, dat is een feit.
Of jij 'm moet kopen? Dat is aan jou.

1 ding, en ik spreek uit ervaring, heb veel respect voor de Blade als je 'm koopt, wees je ervan bewust dat het gevaar altijd dichtbij is en pas je rijstijl in het begin aan op die gedachte.

Ga pas echt proberen grensen te verleggen als je 'm tenminste 1 jaar of 5000km gereden hebt, dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Dus, ga je gang, maar wees uiterst voorzichtig in het begin.
 
Ik heb er ook op gereden.
Bij mijn eigen 400 tje was het vlot opschakelen naar 3 leuk enzo , bij die blade zat ik verdomme al op 190 :(
Het gaat echt heel snel heel hard , en voor een eerste motor is dat niet echt slim.
Ik heb zelf besloten een zxr 400 te kopen en heb em 1,5 jaar , dus voor mij was het ook leuk om het verschil te voelen met de blade.Het stuurt allebij heel licht en strak , maar na een bocht het gas erop zetten as bij de blade echt ff oppassen.Zelfde verhaal voor de zx-9.
Het is altijd persoonlijk , niemand kan je verbieden die blade te kopen , maar als je al deze goede raad leest zijn er een hoop reacties dat je het beter niet kan doen.Daarbij:
(voorbeeldje he)zxr 400 + kleding enzo + verzekering is goedkoper dan die blade.
Ik weet nog een mooie cbr400rr te koop :+
is zeg maar een mini blade ;) en nog goedkoper.
 
Leuk die term 600tje......alleen vergeten een paar mensen hier blijkbaar dat dat 600tje van Yamaha (ook wel bekend als R6) ook de 200 haalt in haar 3e versnelling...... :]

Een Fireblade een goede beginnersfiets? Huur eerst eens een paar keer wat "rustigere" fietsen en bouw het dan op (Diversion-Fazer600-Fazer1000) en besluit dan wat je koopt...R6je bijvoorbeeld.... *D

Greetz,

Dens
 
Je weet niet wat je mist als je op zo'n ding begint, wil je dan toch een blade koop dan minimaal eentje van bj 2000 en gen ouwe, dat zijn om mee te beginnen onhandelbare kutmotoren. Die nieuwe sturen en reageren stukken subtieler.
 
Ik ben ook beginnende motorrijder

en ik heb een testrit gemaakt op een fireblade.

geen woorden voor : echt super mooi
als je er een beetje gevoel voor hebt is het echt geen probleem.
makkelijk onder controle te houden.
Dit is nou juist een van de redenen dat het GEEN geschikte motor is. Hij kan zo lief en makkelijk lijken, totdat er iets overwachts gebeurt, de rijder een fout maakt en de blade er in z'n eentje vandoor gaat. Meestal met slechte gevolgen voor de rijder.

Ik zelf ben op mijn 18de begonnen met een CB400F. Zelf helemaal gerestaureerd, leuk fietsje. 37 hele pk's. Anderhalf jaar later dacht ik het allemaal wel te kunnen. Je bent tenslotte onsterfelijk als je zo oud bent. In het kort: dik 100km/u in de plaats, knietje aan de grond. Stepje aan de grond. Stuur aan de grond. Ikke op de grond. Motor total-loss: dynamo van de krukas afgebroken, blok 5cm gedraait in het frame, achterwiel bijna 10cm naast het voorwiel. Ik in het ziekenhuis.
Na het ziekenhuis een ceebeetje 650 gekocht, met wel 65 hele pk's. Jaar of 5 met veel plezier opgereden en daarna een CBR1000 met dik 2x zoveel vermogen. De eerste keer dat ik het gas (per ongeluk) vol open zette kon ik m'n onderbroek vervangen. De eerste paar maanden rondgereden met dichtgeknepen billen en het toerental onder de 7000 gehouden om te voorkomen dat het ding weer met mij er vandoor ging. Pas daarna toen ik gewent was aan het vermogen en aan kon voelen wat de motor onder me deed geleerd om al die 135 paarden op het asfalt te zetten.

Moraal: kies iets waar je je veilig op voelt, en veilig op kan zijn. En dan bedoel ik dus geen vals gevoel van veiligheid omdat de motor alles vanzelf lijkt te doen. Motorrijden is een leuke hobby, en dat moet het ook blijven.
 
Op maandag 19 augustus 2002 20:47 schreef Flying Banana het volgende:
Je weet niet wat je mist als je op zo'n ding begint, wil je dan toch een blade koop dan minimaal eentje van bj 2000 en geen ouwe, dat zijn om mee te beginnen onhandelbare kutmotoren. Die nieuwe sturen en reageren stukken subtieler.
:z |(
 
Tja doe wat je niet laten kunt.

Ik heb een FZR600 gekocht. En ik kan mijn rechterhand goed onder controle houden. Heb de tijd van mijn leven eigenlijk. Hoe platter hoe beter maar wel op eigen tempo.

Al keertje flink in de ankers gemoeten en nu regelmatig even aan het proberen hoe hard ik kan remmen zonder op mijn muil te gaan.

Kan met auto goed driften maar ga ik met een motor niet proberen. 600 is meer als genoeg..volgend jaar of over 2jaar wel es kijken voor een gsx-r 750 of en R6 ofzo..

relax man.. zware motoren kun je je hele leven nog kopen..als je maar zorgt dat dat leven lang genoeg duurd.
 
ach lef heeft ie wel,nu maar hopen dat ie ook verstand heeft.
heb ook eens van een blade mogen proeven,en het is en blijft een zwijn.. :9
 
Heb het genoegen gehad enige malen met jongens te rijden,welke stuk voor stuk fietsen bezaten om van te likkenbaarden.
Maar rijden ho maar,gewoon ergelijk om te zien.
Ze zien stunttellen bij het aanremmen van een bocht, de bocht inschatten en insturen,niet om aan te zien.
De fout mijn inziens is de combinatie,wanneer je
er niets voor voeld om als een supersport te rijden of de ervaring mist koop zo'n ding dan alstublieft niet.
En probeer je imago op een andere mannier op te vijzelen.
Naar mijn idee hebben deze jongens veel te hoog gegrepen en zouden zij er verstandiger aan doen met een lichter soort fiets te gaan rijden.
En met deze fietsen de ervaringen op doen.
En dan als het even kan niet op ons allerbekenden stikvolle autosnelwegen.
Nee, de ervaring doe je op door te toeren op de vele
prachtige binnen weggetjes die ons land rijk is.
En dan kmeters maken heel veel kmetertjes maken.
En proberen je grens stukje bij beedtje te verleggen.
Met andere woorden begin met een fietsje waarop
je jezelf snel thuis voelt en niet een die er als een haas met jou vandoor gaat.
Want dat soort suffers zijn er al meer dan genoeg.

Suc6 met je keuze en heel veel plezierige kmtertjes gewenst. ;)
 
nog een tip.... begin in de winter

klinkt misschien niet zo logisch

maar als je in de zomer hebt leren rijden dan komt er geen einde aan de grip en ben je enorm verwend... als het dan een keer glad wordt dan weet je niet wat je overkomt!

have fun! :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan