Is het mogelijk voor rijlessen rijbewijs A voor je 24 bent?

Matik

Rookie
27 apr 2019
4
0
Hallo

Ik zou graag mijn rijbewijs A halen volgend jaar, is het mogelijk voor al rijlessen te volgen een maand of meer voor dat je 24 bent of moet je wachten tot je 24 bent om dan maar aan je rijlessen te beginnen? Ik vraag me dit af omdat je met een auto al mag beginnen met rijlessen op je 17.
 
Vraag het de rijschool. Maar al zou je niet meteen op een vol vermogen motor mogen lessen, je leert op een beperkt vermogen motor net zo veel als op een motor met meer dan 35 kW. Dan na je 24e een paar lessen op de vol vermogen fiets, examen doen en gaan met die banaan.
 
Rijbewijs kun je om laten zetten zonder extra lessen naar onbeperkt vermogen dus maakt niet veel uit.
 
Maar het belangrijkste is dat je gewoon kunt beginnen voor je 24e. En als je na je verjaardag examen doet op een vol vermogen fiets heb je meteen A onbeperkt.

Het enige wat ik niet zeker weet is of je voor je 24e moet lessen op een beperkt vermogen fiets, maar dat maakt niet uit want ook met 35 kW leer je prima motorrijden.
 
van de CBR site

Code 80 op het A-rijbewijs
De minimum leeftijd om examen te doen voor de zware motorcategorie (A) is 21 jaar. Als je het A-rijbewijs behaalt voor je 24e, krijg je mogelijk code 80 op je rijbewijs. Dit hangt ervan af of je al in het bezit bent van het A2-rijbewijs en hoe lang je dat al hebt. Met code 80 mag je rijden op een driewielige motor, een lichte motor (A1) en een middelzware motor (A2).

Code 80 vervalt twee jaar na het behalen van je A-rijbewijs of als je voor die tijd 24 wordt. Als je voor het behalen van je A-rijbewijs het A2-rijbewijs al hebt, vervalt code 80 op het moment dat je het A2-rijbewijs twee jaar bezit.
Als de code vervalt, mag je ook op een zware motor (A) rijden. Je hoeft daarvoor geen extra examen meer te doen, maar als je nog geen 24 bent, moet je wel een nieuw rijbewijspasje aanvragen bij de gemeente. Doe je dat niet, dan vervalt de code 80 pas als je 24 bent.
 
Volgens mij is het juist anders om. Met code 80 nu is een getrapte A examen niet meer nodig als je 2 jaar in bezit bent van A2.


Zou geen probleem moeten zijn, vooral niet als er geen examen wordt ingeplant voordat je nog 24 moet worden. Spreek je instructeur hierover maar ik vermoed dat het gewoon kan.

Oke zal hier dan eens voor bellen, danku :)
 
Rijden op een "zware" motor is niet anders dan rijden op een lichtere motor. Als je wat rijervaring hebt, kun je volgens mij zo examen doen. Zeker als die zware motor niet gelijk 220pk heeft.
 
Benno heeft het goede antwoord al gegeven.
Vanaf je 21e mag je afrijden op een zware motor. Dan krijg je een code 80 op je rijbewijs. Als je dan twee jaar het rijbewijs hebt of 24 geworden bent mag je onbeperkt vermogen rijden. Tot dat moment mag je 35kW rijden.
 
Oke zal hier dan eens voor bellen, danku :)
als jij nog geen code 80 op je rijbewijs hebt omdat je hem hebt gehaald voordat die regel gold heb je gewoon pech en mag je weer op nieuw afrijden om zwaar te mogen. die code 80 regeling is niet ingevoerd met terugwerkende kracht voor mensen die hun A2 al hadden.
 
van de CBR site

Code 80 op het A-rijbewijs
De minimum leeftijd om examen te doen voor de zware motorcategorie (A) is 21 jaar. Als je het A-rijbewijs behaalt voor je 24e, krijg je mogelijk code 80 op je rijbewijs. Dit hangt ervan af of je al in het bezit bent van het A2-rijbewijs en hoe lang je dat al hebt. Met code 80 mag je rijden op een driewielige motor, een lichte motor (A1) en een middelzware motor (A2).

Code 80 vervalt twee jaar na het behalen van je A-rijbewijs of als je voor die tijd 24 wordt. Als je voor het behalen van je A-rijbewijs het A2-rijbewijs al hebt, vervalt code 80 op het moment dat je het A2-rijbewijs twee jaar bezit.
Als de code vervalt, mag je ook op een zware motor (A) rijden. Je hoeft daarvoor geen extra examen meer te doen, maar als je nog geen 24 bent, moet je wel een nieuw rijbewijspasje aanvragen bij de gemeente. Doe je dat niet, dan vervalt de code 80 pas als je 24 bent.

Spijtig genoeg ben ik van Belgie en die regel gelt alleen in Nederland.. heb het juist opgezocht
 
Terug
Bovenaan Onderaan