Ja, nog even over die Vectrix, kan dat?

Sanmiguel, Ik ben het volledig met u eens. Kijk maar weer naar wat onze prutsers (lees regering) nu weer bekokstooft hebben.
Opslaan brandstof: wij betalen 100%
Afslaan brandstof: wij krijgen maar 50%
Opbrengst: een nieuwe BMW 750 en etentjes met de voltallige regering. en we hebben er enkele.
Verbeteren koopkracht MIJN OOR ja.
 
Laatst bewerkt:
Het mooiste voorbeeld daarin is trouwens het belasten van LPG-gebruik.
In Belgie betaal je hiervoor extra verkeersbelasting.

Ik heb het eens uitgerekend en elk jaar rijd je je eerste +- 4000 km even duur als een diesel vanwege die extra taks.

Dat is pure afzetterij want deze taks heeft niks met milieubelasting of wat dan ook te maken.

Vandaar mijn achterdocht naar het gebruik/verbruik van toekomstige 'schone' brandstoffen...
 
Gans dat gedoe ivm milieu is ene cinema, Je hebt een paar idealisten (misschien), de rest springt daarop als strontvliegen om taksen te innen en hun zakken te vullen. Intussen komen ze elk apart in de groots vervuilende auto's naar brussel de grote jan uithangen en regeltjes te maken om de gewone werkmenst zijn autotje zoveel mogelijk te belasten of te beboeten (door flitspalen te plaatsen onder het mom van verkeersveiligheid).

We wijken af sorry.
 
Terug 'on topic' dus :

Hybride, bij het doornemen van je uitstekend verslag maakte ik (en ook een paar van mijn motorrijdende collega's) de volgende bedenking :

De 'motor' hangt dus links naast en in het wiel,juist ?

Krijg je dan bij het rijden niet het gevoel dat ie 'uit balans' is en trekt ie de scoot dan niet scheef zoals bij de oeroude Vespa's en Lambretta's? Die hingen ook zo scheef als een ladderzatte nachtbraker ...
 
... Krijg je dan bij het rijden niet het gevoel dat ie 'uit balans' is en trekt ie de scoot dan niet scheef .....
Ik begrijp wat je bedoelt, het hele gewicht van de elektromotor hangt aan de linkerkant; toch heb ik er niets van gemerkt... Blijkbaar corrigeer je dat ongemerkt zelf al.
Wat ook kan is dat er ter compensatie onderhuids wat zware componenten juist aan de andere kant zijn ingebouwd. Zo zit rechts naast het balhoofd een stuk regeltechniek in een zware gegoten behuizing.

Mijn toermotor heeft rechts een zware cardan en ook het grootste gedeelte van de brandstof zit aan de rechterkant. Toch merk je er weinig van, hij loopt mooi rechtuit... heel mooi zelfs.
 
Laatst bewerkt:
Okè, bedankt voor de toelichting.

Haha, eigenlijk zijn we al aan het 'meedenken' hè.

Ik merk wel dat er bij heel wat mensen een zekere interesse in de nieuwe technologieën begint te komen; door deze reportage te laten lezen aan een aantal collega's (ook niet-motor(scooter)freaks!) viel me dit ineens op.
Stilaan maar zeker komt het besef ...
 
oude Vespa's en Lambretta's? Die hingen ook zo scheef als een ladderzatte nachtbraker ...

Ik heb jaren geleden aardig wat tochten met een ouderwetse Vespa 200E [met 3 bak handgeschakeld] gemaakt en nooit wat gemerkt van scheefhangen of trekken naar een kant hoor.
 
Ik heb jaren geleden aardig wat tochten met een ouderwetse Vespa 200E [met 3 bak handgeschakeld] gemaakt en nooit wat gemerkt van scheefhangen of trekken naar een kant hoor.
Ook ik heb dat nooit van mijn vader gehoord. Wat wel is naturlijk dat je gewoon het reservewiel moet laten zitten, anders krijg je wel onbalans. Wat wel was is dat die scooters(zeker met windscherm) ontieglijk windgevoelig waren met hogere snelheden.
 
onder het kapje;
full
 
Een scooter op diesel: wat is de kans dat ze rooie diesel controleren in een scooter?
Dan kan ik mijn pas acht jaar oude stookolietank nog nuttig gebruiken! Ik heb mijne stookolieketel vervangen door een warmtepomp!
Nu nog zonnecellen en dan eindelijk sparen voor de ultieme motorscooter!
 
Gefeliciteerd Bigbear, je bent nu een van de pioniers! Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt van je ervaringen met je Vectrix.
 
Gefeliciteerd met jouw splinternieuwe Vectrix, ik wens je heel veel veilige kilometers. Laat weten hoe de Vectrix bevalt.

Elders kwam ik je ook al tegen...
 
Mooie kleur!
Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt, bijvoorbeeld voor wat betreft de werkelijke actieradius/topsnelheid bij dagelijks gebruik.
Benieuwd ook of dat terugloopt na vele malen opladen en hoe je omgaat met de zaken [nadelen] die hybride heeft genoemd .

Ik heb altijd respect voor mensen die zich durven te onderscheiden van de massa, of dat nou met een dure sportwagen, een Bentley of een Vectrix is: daar is passie voor nodig en een bijzondere keuze voel je in nederland altijd in de portemonnaie.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik de nieuwste (nederlandse) promotor ontvangen, daar staat een heel stuk en test over de vectrix in. Ik had er eventueel interesse naar, maar ben toch bijzonder verrast over de dure prijs, top van maar 104 kmh, en over de bijzonder lage actieradius. als je een beetje gas geeft moet je hem weer opladen naar circa 60-70 km gereden te hebben. Plus een gewicht van boven de 200 kg.

Eerlijk gezegd snap ik niet dat men zoiets op de markt brengt, en dan heb ik het vooral over de actieradius. Een beetje w/w-verkeer rijder zit zo al aan 60 km per dag, en als je dan nog file moet rijden, dus optrekken, stoppen, optrekken..., dan zijn de accu's al na 50 km leeg.

dan sta je dan langs de snelweg, een stopcontact te zoeken..... :( :N

het idee is prima, ook het concept waarbij je omgerekend 1 op 86 rijdt, maar ik denk toch dat ze nog een paar jaartjes moeten wachten...
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je Vectrix.
Ik vind het een moedig besluit van je om deze stap te zetten. Pioniers zoals jij hebben we nodig om een zeer goed idee technisch te perfectioneren.
 
Geweldig Bigbear!!! :Y

Nu gauw een sprintduel tegen mats1 houden, want Vectrix Italia heeft me indertijd verzekerd dat hij een Bev500 er uit zou sprinten! En dan ongeacht het resultaat: GEWELDIG!!! Ik heb nog nooit een Vectrix "in het wild" gezien en nu rijdt er gewoon eentje in Nederland!! Inderdaad een ware pionier!

HULDE!!! :} :} :}
 
Sprinten kan altijd......maar helaas heeft de Vectrix dan een verlengsnoer nodig van een paar km, omdat anders de accu's zo snel leeg zijn....

Maar los daarvan, Bigbear, gefeliciteerd, en houd ons op de hoogte hoe de ontwikkelingen zijn.
 
1 op 89 Mats1. Maar je kan toch bij je baas even je scoot aan het lichtnet hangen?
Ik vond het wel een interessant stukje in de Promotor, al hadden ze het niet over bagageruimte onder het zadel. Is dat er uberhaupt of zit er een grote accu?

Ook het vermogen vind ik erg netjes, 22kw (of was het nou pk?) ofzo en constant 7kw vermogen. Daarnaast het koppel van 65nm en constant 22nm. Dat koppel is belangrijk en volgens mij rijd ie dan ook erg fijn. Trekt op als een beer dus, alleen de hele grote scooters kunnen daar aan tippen. Denk aan Burgman 650 etc. Zelfs een T-Max 500 heeft denk ik maar +/- 40nm koppel. Dus een bev 500 eruit sprinten? Dat lukt denk ik wel ja.

Jammer dat ie begrenst is op 104km/u, maar als je 'm echt gebruikt voor w-w, gaat het toch niet zo hard.

Ik zou 'm best willen hebben, maar mij nu nog te duur.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het idee van elektrisch aangedreven voetruigen nog steeds interessant, maar het enige wat ik echt ver onder de maat vind is de dramatisch lage actieratius. En hij is tot 104 kmh begrenst omdat hij anders al binnen 20 minuten rijden leeg zou kunnen zijn. Ik denk dat 140 gemakkelijk haalbaar zou zijn.

Ik heb voor mijn kindereren ooit een EL step gekocht, deze was ook " begrenst". Loeizwaar dat ding, maar voor de lol op de camping net genoeg. Reed ongeveer 10-15 kmh. Toen de accu's stuk gingen, heb ik hem laten maken, sterkere accu's ingezet, en de begrensing eraf gehaald. Dat ding reed ineens 40 kmh, en trok als een tierelier! Ook met mij erop (circa 85 kg). Sindsdien ben ik echt weg van vervoer op EL.

Je moet hem echter constant opladen, wil je blijven rijden. En daar is de infrastructuur nog niet klaar voor, denk ik. Stel, je rijdt even de stad in, en bij terugkomst krijg je onverwacht file of omrijden. En als je dan weet dat je nog maar een paar tientallen km's te gaan hebt, en het minimaal 2 uur duurt voordat hij 85% opgeladen is, (en 200 kg duw je ook niet zo gemakkelijk), nee dankje, daar zou ik niet op willen/durfen rijden. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Mijn eisen zijn minimaal 140 kmh kunnen rijden, een actieradius van minimaal 200 km, en een goede infrastructuur om bij te tanken, wat voor brandstof dan ook. En als de Vectrix dat kan, dan is de kans dat ik hem zou kopen nog relatief klein, omdat je pas bij 60.000 km je breakeven bereikt zou hebben.

Maar wat Jack ook al zei, er moet ergens een begin gemaakt worden. Wellicht rijden we over 10 jaar allemaal elektrisch, als de oliebronnen uitgeput zijn...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan