JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Nee, het gaat om een Jawa 641, 12 V Het kan het relais zijn,Het is gewoon een aan- uit relais Het relaiskontakt krijgt de spanning van de bobine plus . en het andere relaiskontakt schakelt naar het rode kontak tlampje De spoel krijgt de spanning van punt 86 van de statorplaat en gaat via de windingen naar massa In ruststand zijn de kontakten gesloten Er mag dus geen spanning lopen van punt 86 naar massa
 
Heb hetzelfde probleem met mijn 640 gehad. Bleek een geroest contakt ergens in/onder mijn tellers. Als ik mij tellerhuis naar achteren trok deed alles het weer. Toch wel makkelijk dan zo'n voetkoppeling. Alle contakten schoongemaakt en het probleem bij mij was opgelost.
Heb vandaag ook de stoute schoenen aangetrokken en de cilinders en zo gedemonteerd. Toch wel even spannend voor de eerste keer.
Wat opviel was dat van de rechtercilinder de 4 kopbouten eigenlijk min of meer los zaten. De linkerkant zat een stuk vaster. Ook bleek er een tap end behoorlijk veroest te zijn. Reden losse kopbout?
Daarna de zuigers gedemonteerd en nagewogen. Het verschil was 3.5 à 4 gram. Ik heb het verschil teruggebracht naar 0.5 gram. Toen de boel weer inelkaar gezet met nieuwe pakkingen. Gestart heb ik hem nog miet ivm een schrikachtige logé. (Hond van vrienden) dus dat gaan we van het weekend proberen. Heb de kopbouten op gevoel vastgezet. In het boekje staat iets van 17nm +4.5 (?) En mijn ratel begint vanaf 30nm. We gaan het meemaken.
Gr. Sander
 
Wel, ik heb ook een 12v jawa en heb geen idee wat je met het 'laadrelais' bedoeld.. misschien de spanningsregelaar?
Het relais wat het laadcontrolelampje aanstuurt heeft verder geen invloed op de laderij..
 
Oke Sander, werkt dit niet, dan kun je de wielen statisch balanceren. Mijn 641, met gietwielen en gebalanceerd vanaf de fabriek hadden een forse afwijking. Het achterwiel 40gram. Opgelost met plaklood. Mocht je in de buurt wonen, kom dan gewoon aan met je wielen Ik heb een balanceer apparaatDaarna blijft alleen het balanceren van de krukas met zuigers over
 
Nou, de brommert doet het weer maar ik weet niet of het veel heeft uitgemaakt. Starte in een trap. Volgend jaar maar rondje proe frijd3n als er weer verzekering ezo op zit. Tandwiel, bedankt voor het aanbod, maar ik ben bang dat het niet de wielen zijn. We gaan het meemaken.
 
Nou ik heb de knoop doorgehakt, mijn jawa 638 met zijspan mag de deur uit. Loopt nog altied niet geweldig, maar ziet er wel als nieuw uit. Voor de handige harry waarschijnlijk niks geks. Zijspan is ook in topstaat. Komt met heel veel reserveonderdelen. Meer info, stuur mij even een pb.

Iemand interesse? Stuur mij even een pb.
 
Ik doe je stiekem toch even een PB bromgek..

Mijn Jawa heeft inmiddels een nieuwe koppelingsring. Gecombineerd met de action olie is het nog geen denderend success. De koppeling grijpt niet meer enorm onbetrouwbaar snel aan zoals het probleem vaak is, maar schraapt nu af en toe een beetje. Soms wel, soms niet. Ik denk toch dat mijn blokje niet van die action olie houd. Toch maar weer sae80 proberen? Of is mijn ring niet elastisch genoeg?
 
Ik heb beiden erin gehad, versnellingsbakolie voor natte koppeling en motorolie. Ik merkte nauwelijks verschil.
In nieuwe versnellingsbak kan zelfs een dope zitten die niet bevorderlijk is voor de lagers. :)
 
Heb eigenlijk altijd dikkere versnellingsbak olie in mijn beide 634's gebruikt.
(Ik dacht eigenlijk dat het zelfs 90 was, maar dat weet ik zo niet zeker)
 
Laatst bewerkt:
Ik doe je stiekem toch even een PB bromgek..

Mijn Jawa heeft inmiddels een nieuwe koppelingsring. Gecombineerd met de action olie is het nog geen denderend success. De koppeling grijpt niet meer enorm onbetrouwbaar snel aan zoals het probleem vaak is, maar schraapt nu af en toe een beetje. Soms wel, soms niet. Ik denk toch dat mijn blokje niet van die action olie houd. Toch maar weer sae80 proberen? Of is mijn ring niet elastisch genoeg?
Is de korf nog wel goed?
 
Het lijkt niet of er grote speling zit tussen de platen en de korf. Ook geen rare inslag tekens. Als ik een nieuwe koppelingsring van Jawashop monteer met SAE 80 olie heb ik ook geen last, totdat het materiaal van dat ringetje weer indeukt en nutteloos word.
 
Jaja, ik heb 'm nu bij Delftechniek gehaald, maar die is naar mijn inzien niet elastisch genoeg. Heb je voor mij nog de naam van het bedrijf waar jij m hebt gekocht?
 
Terug
Bovenaan Onderaan