JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Je snapt er idd geen hol van, doe nu zoals in WPH, dat van een 634 is wat dat betreft hetzelfde als van een 638.
Op de eerste post in dit topic vind je wat je moet weten.
dan ontsteekt die dus na tdc, iets klopt gewoon niet. en ja ik heb wel door welke kant de motor op draait. ankerplaat staat dus zover als die kan met de klok mee, motor draait ook met de klok mee, dus zou die op zijn vroegst moeten staan, wat niet genoeg is
 
Het hele verbrandingsproces van een tweetakt motor heeft met TIJD te maken. De verbranding heeft tijd nodig. Het zijn milliseconden, maar het kost wel tijd. Dat er een spanning van de bobine naar de bougie gaat is ook een kwestie van tijd. De bobine moet van de primaire spanning (laagspanning) een secundaire spanning maken (paar duizend volt), om een vonk aan de bougie-elektroden te kunnen laten ontstaan. De tijd die daarvoor moet worden ingeruimd, wordt verzorgd door de afstand van de contactpunten. Als je je niet aan de fabrieksspecificaties van 0,35 mm houd, heeft de bobine niet voldoende tijd om die hoogspanning tot stand te brengen.

Daar komt bij dat als je de contactpuntafstand verandert, dit ook een direct effect heeft op het ontstekingstijdstip van de motor. Nu is dat bij tweetaktmotoren – in vergelijking met een viertakt motor – toch ook weer een apart verhaal. Bij een viertakt motor moet het ontstekingstijdstip naarmate het toerental stijgt, worden vervroegd. Bij een tweetaktmotor die stationair draait, is er sprake van een heel rommelig verbrandingsproces; benzine, smeerolie (mengsmering), andere rotzooi nog in de cilinder en – ook van belang – een uitlaatsysteem dat niet optimaal kan werken door het lage toerental (heeft te maken met tegendruk, maar daar zijn al boeken vol over geschreven).
Dus als je het ontstekingstijdstip van de tweetakt afstelt, dan dus eerst de contactpunten op de juiste afstand (werkplaatsdocumentatie) en daarna het ontstekingstijdstip (zeg maar op de krukas). Het beste is daar het speciale gereedschap voor te gebruiken, maar het kan ook met een meetklokje en zelfs met een schuifmaat (niet de bekken, maar de achterzijde gebruiken). Dat komt dus heel precies, omdat het milllimeterwerk is.

Zoals in het werkplaatshandboek is beschreven begin je met de contactpunten van de rechter cilinder (dat is de 1e cilinder); dat zijn de bovenste contactpunten. Daarna het ontstekingstijdstip afstellen (dus niet andersom). Het kan zijn dat je condensator het heeft begeven, maar een licht vonkje is normaal. En hij heeft al gelopen, dus dat is nog geen zorg van betekenis.
 
Ging iets niet goed met het uploaden, maar nu heb je het in drievoud!!!

1405538



1405539



1405540
1561801604488.png
1561801648292.png
1561801681531.png
1561801604488.png
1561801648292.png
1561801681531.png
 
Het hele verbrandingsproces van een tweetakt motor heeft met TIJD te maken. De verbranding heeft tijd nodig. Het zijn milliseconden, maar het kost wel tijd. Dat er een spanning van de bobine naar de bougie gaat is ook een kwestie van tijd. De bobine moet van de primaire spanning (laagspanning) een secundaire spanning maken (paar duizend volt), om een vonk aan de bougie-elektroden te kunnen laten ontstaan. De tijd die daarvoor moet worden ingeruimd, wordt verzorgd door de afstand van de contactpunten. Als je je niet aan de fabrieksspecificaties van 0,35 mm houd, heeft de bobine niet voldoende tijd om die hoogspanning tot stand te brengen.

Daar komt bij dat als je de contactpuntafstand verandert, dit ook een direct effect heeft op het ontstekingstijdstip van de motor. Nu is dat bij tweetaktmotoren – in vergelijking met een viertakt motor – toch ook weer een apart verhaal. Bij een viertakt motor moet het ontstekingstijdstip naarmate het toerental stijgt, worden vervroegd. Bij een tweetaktmotor die stationair draait, is er sprake van een heel rommelig verbrandingsproces; benzine, smeerolie (mengsmering), andere rotzooi nog in de cilinder en – ook van belang – een uitlaatsysteem dat niet optimaal kan werken door het lage toerental (heeft te maken met tegendruk, maar daar zijn al boeken vol over geschreven).
Dus als je het ontstekingstijdstip van de tweetakt afstelt, dan dus eerst de contactpunten op de juiste afstand (werkplaatsdocumentatie) en daarna het ontstekingstijdstip (zeg maar op de krukas). Het beste is daar het speciale gereedschap voor te gebruiken, maar het kan ook met een meetklokje en zelfs met een schuifmaat (niet de bekken, maar de achterzijde gebruiken). Dat komt dus heel precies, omdat het milllimeterwerk is.

Zoals in het werkplaatshandboek is beschreven begin je met de contactpunten van de rechter cilinder (dat is de 1e cilinder); dat zijn de bovenste contactpunten. Daarna het ontstekingstijdstip afstellen (dus niet andersom). Het kan zijn dat je condensator het heeft begeven, maar een licht vonkje is normaal. En hij heeft al gelopen, dus dat is nog geen zorg van betekenis.


Dank u zeer! Super! 2 cilinder punten is nieuw voor me en vind het een beetje klungelig.. en of ik dan een domme hond ben daar gelaten, je moet ergens beginnen, niemand weet direct hoe alles moet.

Mijn oude brommer had een vaste grondplaat en kon je alleen vroeger zetten door de punten verder open te zetten. Daar was dat de manier, nu absoluut niet. Gaan we daar mee verder

Een tooltje van een oude bougie begint er wat op te kijken, pin die er recht doorheen gaat. En als t dan nog niet lukt; haal ik ook een klok erbij want wil het wel goed doen.

Bedankt voor de reacties in ieder geval!
 
Nou, de verbouwing van mijn 634 gaat lekker. Ik krijg binnenkort nieuwe koplamporen, ik zet er een 638 voorvork in die ik nog had liggen. De oude is compleet gaar.
De 640 loopt toppie, ik wil er nog een paar extra dingen op hebben voor de lange afstand zoals een extra rek voor de koffers en een koptemperatuur meter. Verder zoek ik daar nog een valbeugel voor. Volgens mij moet de valbeugel van een 634 en 638 hetzelfde zijn en gewoon passen. Heeft iemand nog zo een liggen?
 
Super Sammie. Ik meende te horen dat jij je Jawa 638 veel op de snelweg gebruikt om rond de 100 te rijden?
Ik heb tot nu toe alleen kleine stukken autoweg gereden, daarna wel de temperatuur gemeten en dat bleef constant met lange stukken 80 rijden. Wat mij betreft hebben ze genoeg koeloppervlak om langer 100 te rijden, maar voor mijn gevoel doe ik dat toch liever niet. Hoe denk jij daarover?
 
Als jij je motor goed afgesteld hebt vlgs het protocol wat ik zo vaak herhaal, hoef je er niet bang voor te zijn, ze zijn thermisch best goed.
32 graden met volle vakantiebepakking op de Duitschen autobahn 100 rijden, geen probleem, met dezelfde temperatuur bergpassen pakken(1ste of 2de versn. voluit, weinig windkoeling) geen probleem.. wel wat tussengas geven voor het idee als je boven bent of van snelweg af terugschakelt.
2 takt is gemaakt om te werken, en vergeet niet dat de koeling voor een zeer groot deel wordt verzorgd door het mengsel wat onder de zuiger doorvliegt.
Vaker snelweg rijden is goed tegen koolaanslag mocht de vorige eigenaar met minerale olie hebben gemengd..

Voor het totaalplaatje, laatste keer inwegen was ik 108,4Kg. ;)
 
Ah, juist met mijn 85 kilo zal ik dan net 3 graden kouder draaien 8)7
Hij gaat mee naar het Hartzgebergte. Bedankt voor de info.

1406236


Hij heeft ook in de Jawaclub stand gestaan op de oldtimerbeurs in Zuidbroek. Ik had geen parkeerplek dus ik zette hem daar maar neer 8-)
 
1406501


Nou is t wel gelukt, ik was inderdaad niet op het goede spoor. Het apparaat loopt en trekt best mooi, nu weer verder met andere dingen.. olie stop van het blok lekt, draad is niet helemaal lekker meer.. bandjes zijn nog al oud dus moeten binnenkort ook maar eens nieuwen op, klein gaatje in de linker uitlaat, maar even dicht lassen. (Toch al zwart gekliederde dempers) het idee is om m gewoon goed rijdbaar te maken
 
Al lang geen Jawa of Trabant meer voor de deur, maar dit schap blijf ik checken. :? _O-

ING Joël.JPG
 
Ik mik dat spul er niet meer in..
Alleen nog de 15W40 in de bak dus?
De Trabant liet ik er ook niet op rijden trouwens (Dure Castrol).
Al maakte dat waarschijnlijk nog minder uit dan bij de Jawa.

Vroeger mengden ze gewoon motorolie door de benzine. :)
(Afgewerkte olie een optie.. :+ )
 
Op advies van de jawaclub gebruik ik dit ook niet. Ik ken tevens iemand die het veel in zn oldtimer brommers gebruikt, of nouja, van de Aldi. Die moet constant uitlaten ontkolen.

Hé sammie, had jij nog naar een valbeugel gekeken?
 
welk merk (semi syntheet ) mengen jullie wel mee dan eigenlijk? van de aldi en action is dus niet zo best (?) castrol?
 
Ik heb de laatste tien jaar geen ervaring met andere olie in mijn Jawa's.
Bij aanschaf van een nieuwe 640 in 1993 kocht ik alles wat maar los en vast zat.
Ook gewoon bij de pomp.. vaak BP.
Indertijd was ik niet zo geduldig - nauwkeurig met mengen.
Afmeten op de fles, en dan maar gokken als het peil ergens tussen stond. Slokje extra. :X

De vette uitlaat is wel wat ik mij recent kan herinneren van de jaren met Techno olie van de Action.
Zelf had ik het idee dat het blok dan al genoeg kilometers op de teller had. Bij mijn ene Jawa was het dan ook veel meer dan bij de andere.
Ik ging er wat zuiniger door smeren, 1:50 en gemeten met een 100 ml maatbeker. De ene bleef olie geven.
Sproeiers en de afstelling - bougies - luchtfilter nooit zo onder de loep genomen. Dat is ook een punt. :)
 
Op advies van de jawaclub gebruik ik dit ook niet. Ik ken tevens iemand die het veel in zn oldtimer brommers gebruikt, of nouja, van de Aldi. Die moet constant uitlaten ontkolen.

Hé sammie, had jij nog naar een valbeugel gekeken?
Ja! hebbik nieh! sorry..
 
welk merk (semi syntheet ) mengen jullie wel mee dan eigenlijk? van de aldi en action is dus niet zo best (?) castrol?
Addinol halfsyntheet, kan je kopen in 20L verpakking.. is wat voordeliger.. verder gewoon iedere halfsyntheet van 'een' merk.
De Techno-mengolie gaf veel kalkachtige verbrandingsresten.
 
Addinol halfsyntheet, kan je kopen in 20L verpakking.. is wat voordeliger.. verder gewoon iedere halfsyntheet van 'een' merk.
De Techno-mengolie gaf veel kalkachtige verbrandingsresten.
Officieel moet je aangebroken olie binnen drie tot vijf jaar gebruiken. Het is ook aan zuurstof en opslagomstandigheden onderhevig. :)

Voor wie alleen oldtimers beheerd of af en toe rijdt kan delen met een medegebruiker voordelig zijn. :9

En voor wie niet kan rekenen :+ Premix Calculator .
 
Terug
Bovenaan Onderaan