Je ultieme zijspan

MZintruder

MF veteraan
23 jun 2006
1.365
0
NH
Dromen jullie er ook wel eens over wat voor span je zou willen hebben als geld geen rol zou spelen. Ikke wel hoor :Y Welke motor is de beste voor een span, welke bak moet eraan? En waarom juist die motor natuurlijk! Een snel-ver-weg span zeg maar, om wat sneller van A naar B, via CDEFGenz te komen dan met een MZje ;)
Waar ik zelf wel eens aan zit te denken is een BMW met zo´n tripteq bak eraan. En dan een 1200 GS :9 Ziet er lekker uit en zal ook wel van zijn plaats komen.
Of een V-max met bak, bijvoorbeeld een EML speed oid. Die V-maxxen trekken ook wel denk ik zo _O-
Nog meer mensen die wel eens dromen?
 
Laatst bewerkt:
ik ben bang dat het dan weer een guzzi gaat worden.
BMW boxers is gewoon lastig kleppen stellen rechts.
mijn voorkeur gaat dan uit naar de V1100sport injectie.
een EZS sportbakje en een EZS telescoopvork.
en dan heeeeeeel laag maken.
niet te brede bandjes, gewoon de 145 smarties.

lijkt me niet geheel onbereikbaar, volgend jaar misschien, of het jaar daarna of...............
 
ik ben bang dat het dan weer een guzzi gaat worden.
BMW boxers is gewoon lastig kleppen stellen rechts.
mijn voorkeur gaat dan uit naar de V1100sport injectie.
een EZS sportbakje en een EZS telescoopvork.
en dan heeeeeeel laag maken.
niet te brede bandjes, gewoon de 145 smarties.

lijkt me niet geheel onbereikbaar, volgend jaar misschien, of het jaar daarna of...............

_O-

Wat heb ik je gezegd?? als Guzzi 1 keer in je bloed zit.......................
 
mijn eigen droomspan is simpel..........

mijn huidige span nog een slag klassieker met rondom draadspaak wielen..........
zodat het er lekker ouderwets uitziet........
klassieke schommel voor

dan een ander blok erin; 1100 sport carburateur versie (injectie hoort niet op een klassieker), blok beetje kietelen tot zeg 120pk, dan issie vlot EN blijft heel..........
versnellingsbak van een V11 (6bak)
moderne remmen (daar ben ik al mee bezig)
een stabilistor stang zodat ik terug kan naar progresieve vering achter zodat de motor beter reageert

soort van wolf in schaapskleren zeg maar..............
of moet ik zeggen een hardloper in een ouwe mannen pakkie :9 :9
 
Mijn droomspan heeft in elk geval een luchtgekoelde twin waarbij de cilinders opzij zitten, dus dat is Guzzi of BMW. Voorkeur gaat naar Guzzi uit vanwege de vorm van het blok en het Tontiframe waarbij je eenvoudig een platformframe kan aanbouwen, ik zit dus eigenlijk al dicht bij mijn droomspan. Verder zijn zaken als tweewiel aandrijving met sperdiff en een stabilisatorstang interessant, dus geschikt voor verschillende wegomstandigheden.

Functionaliteit staan bij mij hoog in het vaandel, zaken als actieradius, bagage systeem en hanteerbaarheid/onderhoudbaarheid zijn belangrijk.

wensen zijn bij mij dan nog:

iets grotere banden achter en op zijspan 155/70/15
instelbare vering op het zijspanwiel
er is nog wat ruimte tussen bak en motor voor een gereedschapkist of zo
 
tweewielaandrijving wil ik zeker niet :N volgens mij hebben we daar sinds '45 geen behoefte meer aan.
een stabilisatorstang staat ook hoog op mijn wenslijstje.

mijn droomspan moet voornamelijk een stuurmachine zijn maar wel een luchtgekoelde twin.
het liefst een kneeler maar dat is praktisch gezien een te grote beperking.
voor zou ideaal een vorm van naafbesturing of telelever zijn.
helaas ziet dat er op een klassiek sport span niet uit, een schommelarm vind ik te flexibel en te lomp staan.
ik denk dat de dikke EZS vork dan ideaal is.

mijn ideale droomspan bestaat dus niet, ik wil eigenlijk een circuitfiets, ik moet al concessies doen om het op straat bruikbaar te maken en ook nog een vrijwilliger mee te nemen.

en ja, guzzi heeft wel iets.
mijn voornaamste motivatie is dat het een luchtgekoelde twin met cardanaandrijving moet zijn, daar zijn er niet zoveel van -O-
 
;)

Mijn droom span heb ik al
- een lekkere dikke twin met een motor blok dat relatief nog weinig km's achter de
kiezen heeft
- een mooie ruime bak waarin de hond mee kan
- lekkere dikke wielen
- een stevig frame

hij staat er nu als proto type

Van uit deze basis kan ik hem nu lekker verder ontwikkelen naar de uitvoering die mij het beste past.
Wat de uiteindelijke uitvoering zal worden is nog niet bekent omdat ik iedere keer weer leuke details tegen kom die me wel wat lijken.

Er zijn nu wel enige vaste vormen die ik wil realiseren maar vast ligt dit niet omdat dat bij het werk aan het spul weer kan veranderen.

dus voor mij is het ideaale span een span dat ik naar mijn eigen behoefte kan bouwen/verbouwen en uitgaande van een degelijke basis
 
;)

Mijn droom span heb ik al
- een lekkere dikke twin met een motor blok dat relatief nog weinig km's achter de
kiezen heeft
- een mooie ruime bak waarin de hond mee kan
- lekkere dikke wielen
- een stevig frame

hij staat er nu als proto type

Van uit deze basis kan ik hem nu lekker verder ontwikkelen naar de uitvoering die mij het beste past.
Wat de uiteindelijke uitvoering zal worden is nog niet bekent omdat ik iedere keer weer leuke details tegen kom die me wel wat lijken.

Er zijn nu wel enige vaste vormen die ik wil realiseren maar vast ligt dit niet omdat dat bij het werk aan het spul weer kan veranderen.

dus voor mij is het ideaale span een span dat ik naar mijn eigen behoefte kan bouwen/verbouwen en uitgaande van een degelijke basis

:}
jij zegt dus eigelijk hetzelfde als ik...............
Guzzi met span en lekker blijven rommelen aan details.........

enige reden dat ik af en toe aan een ander blok denk is vermogen, niet eens de kilometerstand, maar een 1100 blok van een sport heeft standaard al ruim 90 pk en dat is toch beduidend meer als de 1000 blokken uit de jaren 80
 
Laatst bewerkt:
een mooie dikke beierse boxer, met bergen koppel, lekker laag, goed sturend, eigenbouw bakkie, (dit omdat ik zo echt geen bakkie kan bedenken dat ik echt mooi vind)
 
tweewielaandrijving wil ik zeker niet :N volgens mij hebben we daar sinds '45 geen behoefte meer aan.

Op een nette geasfalteerde weg is het ook zinloos, onverhard met steile stukken of in de sneeuw wordt het een ander verhaal. Mijn span is niet echt voor offroad gebruik geschikt maar met wegen zoals in IJsland kun je aardig uit de voeten, nu ook geen behoefte gehad aan 2WD maar als het nat wordt dan kunnen de wegen daar aardig blubberig zijn.

het staat bij mij ook niet echt hoog op de verlanglijst maar wel leuk als het een keer in elkaar geknutseld kan worden...maar ja we hebben het over dromen.
 
mijn persoonlijke droom voor erbij... Iwan gaat de deur niet uit..

R1100RTGT2001.jpg



alleen de kleur vin'k niks.... :N

ROOD MOET IE ZIJN !!!!!!!!!!!!!!!!!! :Y
 
mijn ultieme zijspan?

ik ga voor een grote guzzi met een kleine bak en dan nog het liefst kanarie geel 8-) 8-)



-O- -O- -O-


ik kijk erg uit naar een k75 met een heule grote bak
in spannende kleurstelling met een extraatje er op

*O* *O* *O* *O*
 
LBS had een poosje geleden een BMW r100 met een boxer bak eraan. Spaakwielen, beetje paarsig en heel erg mooi. Die heb ik een hele poos niet uit mijn hoofd kunnen krijgen. Mijn huidige bouwwerk komt daar niet in de buurt.
Hoop dat die foto lukt.
Gertjan
full
 
LBS had een poosje geleden een BMW r100 met een boxer bak eraan. Spaakwielen, beetje paarsig en heel erg mooi. Die heb ik een hele poos niet uit mijn hoofd kunnen krijgen. Mijn huidige bouwwerk komt daar niet in de buurt.
Hoop dat die foto lukt.
Gertjan[afbeelding]
Ik vind die boxer een van de mooiste fabrieks zijspannen *O*
Een BMW R100 of zoiets is een logische combinatie, koppel je toch twee boxers aan alkaar :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan