ik heb toch niet gezegd dat ie nu k*t is afgesteld, nu is ie goed, ik vroeg me alleen af (vanwege die kreet van die internetwinkel : "40% meer luchtdoorlaat") of er bijgesteld moet worden als ik dat k&n filter inbouw (zie bovenstaand verhaaltje)
Ik kan wel lezen hoor; je zou iets vriendelijker kunnen reageren op m'n goed bedoelde - en op ervaring gebaseerde - advies. Een meting op een testbank is de enige manier om exact vast te stellen of je afstelling moet worden aangepast.
Waarom loop je hier nu opeens als een expert te roepen dat er niks van die 40% klopt?Een K&N vervangingsfilter laat continue net zoveel lucht door als een nieuw papieren filter.
DAT IS MOOI OM TE WETEN !
alleen is de luchtdoorlating na een x aantal kilometers alweer afgenomen en bij een k&n is dit niet het geval. (Wel optijd wassen en olieen natuurlijk)
WASSEN EN OLIEEN SCHIJNT PAS BIJ 100000 TE HOEVEN, OOK VOLGENS DE CLOWNS DIE 40% ROEPEN....
Maar hoe dat ze bij de 40% komen.
GEEN IDEE, GROTE DUIM WAAR ZE HET UITGEZOGEN HEBBEN?
Dat zal wel een geval zijn van "tot" 40% meer doorlaat, en wellicht gemeten tussen een standaard papieren filter en een K&N na een x-aantal kilometers. Ik heb al vele K&N filters gehad op allerlei voertuigen (o.a. een Buell die zelfs standaard gevaarlijk schraal staat afgesteld) en nooit wat voor aangepast. Ik wil niet zeggen dat meten op een dyno-bank nooit wat uithaalt maar voor een K&N filter hoef je het niet te doen (behalve natuurlijk als je de lucktkast er af sloopt en van die direct opgeschroefde kelk-filters van K&N toepast).Maar hoe dat ze bij de 40% komen.
Vraagje: wat moet ik me nu voorstellen bij zo'n testbank run? Motor er op en dan volgas door het toerenbereik? Hoe meet (en stel) en je dan de deelgasgebieden af?
Wat bedoeld bovenstaande persoon met CV?Constant vacuum van de carb. Als jij je gasklep opendraait gaat de diafragma klep niet mee. Die gaat mee wanneer de motor de extra lucht kan verwerken. Ergo, de naald gaat omhoog met de belasting.
Wat bedoeld bovenstaande persoon met CV?
a. Curriculum vitea
b. Constant vacuum
c. centrale verwarming
d. combinatie van bovengenoemde
Edit: haha, op het moment van quoten stond er heel wat anders
...
Dat zal wel een geval zijn van "tot" 40% meer doorlaat...
Constant vacuum van de carb. Als jij je gasklep opendraait gaat de diafragma klep niet mee. Die gaat pas mee wanneer de motor de extra lucht kan verwerken. Ergo, de naald gaat omhoog samen met de toename van de airflow.
Een volgas run is dus voldoende bij een constant vacuum carb omdat de gasnaald geleidelijk omhoog met de toeren.
Fijn
Heb je dus helemaal geen idee wat je meet!!
Klopt omdat je dan een andere belasting hebt.Verder is de stand van de vacuum schuif bij een constante snelheid (dus constant toerental) anders dan bij volgas bij hetzelfde toerental.
Kortom - er wordt wat afgeknoeid in motorland
de dyno bank van hoogland geeft op basis van toerental, afgegeven vermogen en emissie precies aan waar de motor rijker, dan wel armer zou moeten lopen.
met twee keer door alle versnellingen jagen weet je precies waar je iets aan zou moeten doen.
bij hoogland wordt zeker niet geknoeit
met een K&N vervangingsfilter zou ik me niet druk maken om de afstelling.
de capaciteeit veranderd niet zoveel.
als je met conussen en zonder luchtfilterhuis gaat rijden is het wel nodig opnieuw af te stellen.