Afgelopen winter de standaard papierenfilter vervangen voor een K&N filter bij mijn K1100LT (zonder lamda). Ik bemerkte daarna dat zo rond de 6000 tpm de motor begon in te houden. Gisteren wilde ik even lekker doortrekken maar de K kwam niet boven de 6000 toeren. Alsof er een begrenzer op zat.
Na informatie op het BMWK forum blijkt dat deze motorfietsen gebruik maken van een ECU die de brandstofinspuiting baseert op de gegevens van o.a. de Hall sensors, temperatuur, hoogte en de gasklepstand. Niet op basis van de hoeveelheid lucht. Er zit dus ook geen luchtmassameter in.
Blijkbaar laat de K&N zoveel meer lucht door dan het standaard filter (waarop de ECU geprogrammeerd is) dat het mengsel (veel) te arm werd. En dus ging inhouden.
Na het plaatsen van het originele papieren filter verdween het probleem als sneeuw voor de zon.
Blijkbaar werkt dit filter dus niet bij een motorfiets zonder lamdasensor.
Heb je een link naar de test?K&N is sowieso troep die je niet in je motor wil hebben,het laat meer vuil door dan het standaard filter,daarnaast is het ook nog eens sneller verzadigd,
dat is allemaal niet goed voor je motor,en dat is bewijsbaar getest.Ik snap niet waarom mensen die rommel kopen,de kans is groot dat
je motor er slechter door loopt wat je dan weer moet gaan corrigeren met dure powercommanders.
Ja, ik wist inmiddels dat er geen LMM in een K1100LT zit, maar daar gaat mijn bericht ook niet over. Ik meld alleen dat de combinatie K1100LT (zonder lamda) en K&N geen gelukkige is.@TS: Je hebt hier al een antwoord gehad toch? klik
Officieel heeft een K75 geen luchtmassameter, maar een luchthoeveelheidsmeter. Daarbij kun je volgens mij wel de positie van de klep t.o.v. de veer aanpassen als je hem openmaakt. Geeft andere info door aan de ecu
Wellicht kun je de gasklepsensor verdraaien tov de gasklep als je de K&N werkend wil krijgen, of een van de 2 NTC's met een extra weerstand in serie een andere waarde door laten geven aan de ECU.
Of nog beter: verkoop die K&N en geniet van een goed werkende motor.
Niet misleidend, het K&N laat gewoon 10 keer zo veel vuil door als het best geteste filter.die grafiek is wel iets misleidend, het doet vermoeden dat het KN filter ruwweg 5 keer zo slecht is als "AC DELCO" terwijl er in werkelijkheid ~3% verschil in zit.
Neemt natuurlijk niet weg dat KN de slechtste is van dat stel. Persoonlijk zou ik het lekker op OEM houden.
Is ook niet zo gek,bij een gelijk filteroppervlak meer lucht er doorheen leiden dat zal ergens vandaan moeten komen,Niet misleidend, het K&N laat gewoon 10 keer zo veel vuil door als het best geteste filter.
Klopt !K&N is sowieso troep die je niet in je motor wil hebben,het laat meer vuil door dan het standaard filter,daarnaast is het ook nog eens sneller verzadigd,
dat is allemaal niet goed voor je motor,en dat is bewijsbaar getest.Ik snap niet waarom mensen die rommel kopen,de kans is groot dat
je motor er slechter door loopt wat je dan weer moet gaan corrigeren met dure powercommanders.
Het milieu? Breng je het gebruikte water naar de milieustraat.Das balen. Is denk ik wel te fixen bijvoorbeeld met een powercommander maar tegen welke prijs.
Ik gebruik ook altijd kn filters maar niet voor vermogenswinst. Eerder voor kosten besparing en milieu.
Vermogenswinst is mi te verwaarlozen tenzij je alles aanpakt.
Hoi,Het milieu? Breng je het gebruikte water naar de milieustraat.
Als ik de filmpjes op YouTube bekijk heeft het milieu weinig baat bij k&n filters.
Ik denk ongeveer gelijkwaardig aan 1 standaard filter.Hoe recyclebaar is zo'n KN filter eigenlijk aan het einde van zijn leven?
Bedankt, weer wat geleerd.