K1200GT motorproblemen

Two Wheeled Maniac

Sleutelende Student
3 mrt 2014
1.646
631
Delft
Om maar even het stigma rond BMW's voort te zetten: Ik word helemaal leip van alle ellende waar ik met mijn motor tegenaan loop. Even wat achtergrond informatie (bereid je voor op het verhaal).... Deze K1200GT uit 2006 met inmiddels 82000 gereden kilometers heb ik in 2020 overgenomen van een kennis. De motor had een goeie 12 jaar buiten stilgestaan, waarvan de laatste 4 á 5 jaar zonder zeil. Inderdaad: de ideale omstandigheden om een motor te conserveren! Uiteindelijk alles werkend gekregen en de motor liep als een zonnetje. Eind vorig jaar (na een schamele 1000 km) ellende gehad met de ABS-iii module, welke ik dit jaar uit de motor heb getrokken en hiervoor in de plaats de second life kit van RH electronics ingebouwd. Wederom werkte de motor weer perfect, alleen nu dus zonder ABS.
2,5 maand terug begon de ellende weer, wederom na een schamele 1000 km. Het was deze keer echter de motor die begon tegen te werken. Het was een weekend waarbij de temperaturen dik boven de 20 graden uitkwamen en ik zin had om lekker een beetje rond te touren. Zo gezegd, zo gedaan. De motor begon ineens slecht te lopen op de tweede dag, nadat ik even aan Katwijk wat gedronken had. De motor was niet meer normaal te berijden onder de 3000 toeren. Daarbij was het horten en stoten, iets wat mij bij deze motor eerst nog totaal vreemd was. Het schijnt bij dit model wel voor te komen, dat door hoge temperaturen het luchtfilterhuis vervormd rondom de stappenmotor die het stationair toerental regelt. Het gevolg hiervan, is dat deze niet meer afsluit en je vervolgens met een constante 2k toeren overblijft stationair. Dit was bij mij tevens het geval. Toen ik de volgende dag op de motor reed, was het met een koud blok nog goed te doen, maar eenmaal enigszins op temperatuur was het weer horten en stoten onder de 3k en een stationair toerental van 2k.
Bij de BMW dealer dus gevraagd of ze mij konden helpen aan een verbeterde versie van het luchtfilterhuis (deze was er sinds 2009 ofzo), maar door gebrek aan tijd bij hen op de stapel belandt en nu nog steeds niks wijzer van ze. Van de week ben ik erin geslaagd een net, gebruikt exemplaar op de kop te tikken. Na uren sleutelen (luchtfilterhuis zit bij deze BMW's goed verstopt) zit de motor weer in elkaar en dacht ik een rondje te rijden. De motor lijkt een stuk soepeler te lopen, maar toch heb ik wederom weer nadat de motor ietwat opgewarmd is, dat ze heel onrustig loopt onderin en ook stationair aardig schommelt (deze keer wel weer 'netjes' rond 1000 rpm). De scheidslijn van het bokken is letterlijk 3000 rpm. Daarboven zou je zeggen dat er niks mis is met de motor en loopt het blok super vloeiend. De BMW dealer oppperde in eersten instantie een kapotte bobine, wat ik nu wel redelijk plausibel acht. Wellicht dan een combinatie ervan geweest? Vorig jaar al mogen ontdekken dat de monteur met (verwacht ik) controleren van de klepspeling één van de bobines was vergeten aan te sluiten met alle gevolgen van dien. Nu met het verbeterde luchtfilterhuis begint het daar op te lijken qua rij eigenschappen, alleen loopt de motor nu dus wel boven de 3k op alle vier de pitten.

Maar goed... Daarbij is er dus NÓG een probleem bijgekomen. Na eerste keer de sleutel omgedraaid te hebben in twee maanden tijd, heeft de motor ook weer een storing met de ABS. De snelheidsmeter werkt niet, maar het remlicht weer wel. Stekker van de ECU ziet er nog erg fris uit, evenals die van de ABS. In de tussentijd had ik ook al eens de ZFE (centrale boordelektronica computer) vervangen ivm verschijdene storingen. Corrosie van het aluminium had denk ik een weg gecreëerd voor het water om binnenin de module zijn werk te doen... Ik krijg een beetje het idee dan bij de ECU dit ook het geval is.

Wellicht begrijpen jullie dat ik de opstapelende ellende wel zat begin te worden. Verder vind ik het echt een onwijs fijne motor, dus ik zou het graag oplossen. Op dit moment sta ik dus open voor alle suggesties. Ik ben in het bezit van een OBD scanner en de Motoscan app, dus uitlezen en het programmeren van de control units is een mogelijkheid, mocht dit nodig zijn om wat dingen uit te proberen.
 
Laatst bewerkt:
Toen ik de motor net had, heb ik de tank al eens uitgebouwd om de oude benzine er compleet uit te kunnen spoelen. Er is al een nieuwe brandstofpomp in gegaan + filter. De rest van het brandstofsysteem is er ook al vanaf geweest t/m het gasklephuis. Irrelevant detail, maar het tanklint is er ook uit en daarvoor in de plaats is een tankvlotter uit de K1300 gekomen.
Daarnaast zijn de problemen alleen bij lage toeren aanwezig en icm injectie mag je toch wel stellen dat het brandstofsysteem zijn werk doet in dat geval. De stationair regelaar doet ook weer z'n werk, gezien bij warme motor het toerental tot 1000 rpm zakt. Het lijkt er nu alleen op dat één van de pitten onder de 3k weigert en af en toe wel een rondje meedraait. Voor de rest heeft de motor een grote beurt gehad bij een officiële BMW dealer, dus slijtagedelen e.d. zijn allemaal net 2k km oud.
 
Als er 1 pit niet meeloopt, kan je dat terug vinden in de temp van de uitlaatbochten.
Een infrarood thermometer geeft uitkomst.

Dan is het simpelweg die staafbobine uitwisselen met zijn buurman, en meten of de fout meegaat.
Je kan dan die bobine vervangen, of gelijk alle 4.

Ook gezien de leeftijd en geschiedenis van de fiets, zou ik alle relevante stekkers bekijken en schoonmaken.
B.v. een sensor met een overgangsweerstand geeft verkeerde info.
Meestal ziet de diagnose dit niet, maar is er wel.
Of je moet een 'real-time' diagnose kunnen draaien, maar dan moet je wel weten welke waarde een sensor moet geven.
 
Uitlaatbochten checken heb ik inderdaad ook al gedaan. Het probleem is alleen, dat het probleem zich pas voordoet na enkele minuten rijden en er dus al enige warmte in het blok zit. Ik kan inderdaad ook realtime alle info uitlezen die de ECU verwerkt. Zal ik ook nog wel proberen.
Eigenlijk ben ik ook bang dat het een kwestie van bobines wisselen wordt, maar daarvoor moet de radiateur weer uitgebouwd worden en is gewoon een kut klus B| Zal eens kijken wanneer ik weer tijd heb om wat dingen uit te sluiten.

Inmiddels ook al in contact met RH electronics over dat andere probleem. Het zit tot nu toe niet mee.
 
Typisch hoe een bobine falen kan.
Breuk in een van de spoelen, koud niks aan de hand, en eenmaal warm zet het uit en verbreekt het contact.

Aan de andere kant loopt het boven de 3000 wel goed rond, dat spreekt elkaar weer tegen.

Nou zit er op de gasklephuizen ook een positieswitch, is dit een aan/uit schakelaar, of een potmeter?
Als dat een potmeter is, en net zo werkt als op de R11xx, kan die de boel ook verstieren.
Daar zit een dubbele spoel in, 1 voor kleine opening vanaf stationair, en 1 voor de rest.

Een hoop 'als'.................
 
Dat dacht ik ook ja, vwb bobines... Al hoopte ik dat het iets was dat beter bereikbaar is haha. Gezien de achtergrond van de motor, zal ik wel de hele set gelijk vervangen.
Hmm je bedoelt de TPS? (throttle position sensor) Toen ik gister de livedata ging checken, had ik de parameter van deze sensor toevallig toegevoegd aan het lijstje. Gasklep dicht was 0% en met een klein beetje spanning op de gashendel zag je de waarde al enigszins oplopen met iets meer dan 1%. Op dat moment hoor ook je de stationairfregelaar zijn werk doen en werd de parameter van 'actief' naar 'niet actief' geschakeld.
Op het gasklephuis zit wel een switch voor 100% gasklep opening merkte ik en eentje om de cruisecontrol mee uit te schakelen (gashendel van je afduwen).
 
Nou zit er op de gasklephuizen ook een positieswitch, is dit een aan/uit schakelaar, of een potmeter?
Als dat een potmeter is, en net zo werkt als op de R11xx, kan die de boel ook verstieren.
Daar zit een dubbele spoel in, 1 voor kleine opening vanaf stationair, en 1 voor de rest.
Is een potmeter bij de dwarse 1200 en 1300.
 
Ok, dan is de basisregeling de hoek van die klep en het toerental, alfa-n.

Het signaal uit die pot moet dan lineair verlopen, dat kun je meten met een multimeter, op weerstand, of voltage.
Of via de diagnose.
Het spoeltje in de pot, of de overgangsweerstand in de stekker kan met het stijgen van de temp een vals signaal geven.

Voor het toerental zie ik een krukas- en nokkenas sensor, een vals signaal daarvan is ook mogelijk.

Zo'n ding is toch al canbus, dacht ik?
Dat werkt met een lagere spanning, toch?
Ik ken de basis ervan, meer niet.

Kom ik toch bij vervuilde stekkers, om maar ergens te beginnen.
Of een brakke sensor, ergens.
 
Het is CAN-bus inderdaad. De parameters checken zal ik wel met warme motor doen.
Ondanks het feit dat er een klopsensor op deze motoren zit, registreert het geen missfires. Erg jammer, want dan zou je direct kunnen zien welke cilinder tegenstribbelt...
Al met al moet ik zeggen dat, ondanks alles, de seals in de connectoren hun werk wel echt goed gedaan hebben. Er kan natuurlijk een slechte tussen zitten ergens, maar voor zo ver waren alle connectoren die ik losgehaald heb corrosie-loos en schoon. Mocht het uitlezen geen resultaat boeken, check ik gelijk wel even de sensoren die nu nog binnen handbereik zitten.
 
Klopsensor, heeft dat ding er 2 van.

Die dingen registreren pingelen ergens in de kop, niet per cilinder.
De vraag is nu, reageert de ECU op 1 van de 2, of wil die 2 signalen hebben?

De ontsteking wordt dan wat later geregeld en kost wat vermogen, de vraag is of je dat echt merkt.
 
Klopsensor, heeft dat ding er 2 van.

Die dingen registreren pingelen ergens in de kop, niet per cilinder.
De vraag is nu, reageert de ECU op 1 van de 2, of wil die 2 signalen hebben?

De ontsteking wordt dan wat later geregeld en kost wat vermogen, de vraag is of je dat echt merkt.
Niet echt, een paar graden latere ontsteking geeft maar enkele procenten minder vermogen.
 
Ja klopt, maar tegenwoordig wordt het ook gebruikt om miss fires te detecteren. Welke cilinder een missfire heeft gehad is best makkelijk te achterhalen, als je het tegenover de inspuittiming legt. De Renault die m'n ouders hadden uit 2003 gaf zelfs al aan of een van de bobines de geest gegeven had, al was het dan wel per paar.
 
Toch maar even dit topic omhoog halen. Inmiddels is de motor bij de dealer geweest voor een update en ze hebben uit coulance gelijk gecheckt of de airbox nu wel goed is. Daar lag het probleem blijkbaar niet. Helaas zit ik nog steeds met hetzelfde probleem, dat de motor onder de 3k rpm onwijs ongelijk loopt, ook met stationair toerental. Het begint echt pas op te spelen wanneer de motor warm wordt en wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is, is het het meest aanwezig.
Uiteindelijk gelijk maar wat waardes uitgelezen. Eigenlijk zie ik niks geks, behalve dat de lambda waarde tussen de 1k en 3k rpm (onbelast) op 0,8 of zelfs daaronder uit komt. Stationair net boven de 1 (wat te verwachten is) en boven de 3k wordt het weer lambda 1. Eerst dacht ik misschien aan een vacuüm lek, maar dat kan ik zo wel uitsluiten.
Toch verdenk ik de bobines/bougies, maar wellicht hebben jullie toch nog een andere voor de hand liggende suggestie waar ik nog niet aan gedacht heb.
 
Die gedachte had ik een jaar terug dus ook en heb ik een rit naar Tovami gemaakt. Toen bleek één van de bobines niet aangesloten te zitten. Hij heeft de motor verder gelaten voor wat het was en daarna heeft de motor dus perfect gelopen. Het kan aan mij liggen, maar ik heb nog niet eerder meegemaakt dat een voertuig van de ene op de andere dag uit zichzelf zóveel rijker is gaan lopen.

Edit: op de bank bleek nml dat de motor een kwart van z'n vermogen miste en de afr was super rijk (aka onvebrandde benzine die direct de uitlaat in gedumpt werd)
 
Laatst bewerkt:
Maar goed... Daarbij is er dus NÓG een probleem bijgekomen. Na eerste keer de sleutel omgedraaid te hebben in twee maanden tijd, heeft de motor ook weer een storing met de ABS. De snelheidsmeter werkt niet, maar het remlicht weer wel. Stekker van de ECU ziet er nog erg fris uit, evenals die van de ABS. In de tussentijd had ik ook al eens de ZFE (centrale boordelektronica computer) vervangen ivm verschijdene storingen. Corrosie van het aluminium had denk ik een weg gecreëerd voor het water om binnenin de module zijn werk te doen... Ik krijg een beetje het idee dan bij de ECU dit ook het geval is.
Uiteindelijk blijkt dit voort te komen uit de connector naar de module, welke dus helemaal niet goed op zijn plek zat B| Ik weet niet of ik dat zelf eerst ook al gedaan had, maar nu dat de motor bij de dealer is geweest en zij de oude ABS unit eraan moesten koppelen ivm de update, mag je toch wel verwachten dat ze de connector er goed terug op zouden plaatsen... Gelukkig is het iig nu een probleem minder. Ik heb weer een snelheidssignaal.
 
Uiteindelijk na veel gesleuteld vandaag erachter gekomen wat de reden was dat mijn 1200 nog steeds/weer zo bokkig reed. Uiteindelijk toen ik bij de bobines aankwam, zag ik al direct het probleem. Net als een jaar of wat terug hing er een connector los naast één van de bobines. De monteur die destijds de klepspeling gecheckt had, was waarschijnlijk erg afgeleid en heeft de connector niet goed teruggestopt en is er dus gewoon één geheel vergeten. Had ik vorige keer nou maar alle connectors maar gelijk gecheckt, had me een hoop ellende gescheeld.
De motor draait weer als een naaimachine nu iig! Dus ondanks de vele frustratie, ben ik toch wel blij om haar weer terug te hebben.
 
Net als een jaar of wat terug hing er een connector los naast één van de bobines. De monteur die destijds de klepspeling gecheckt had, was waarschijnlijk erg afgeleid en heeft de connector niet goed teruggestopt en is er dus gewoon één geheel vergeten.
De motor begon ineens slecht te lopen op de tweede dag, nadat ik even aan Katwijk wat gedronken had.

Na uren sleutelen (luchtfilterhuis zit bij deze BMW's goed verstopt) zit de motor weer in elkaar en dacht ik een rondje te rijden. De motor lijkt een stuk soepeler te lopen, maar toch heb ik wederom weer nadat de motor ietwat opgewarmd is, dat ze heel onrustig loopt onderin en ook stationair aardig schommelt (deze keer wel weer 'netjes' rond 1000 rpm). De scheidslijn van het bokken is letterlijk 3000 rpm. Daarboven zou je zeggen dat er niks mis is met de motor en loopt het blok super vloeiend.

De BMW dealer oppperde in eersten instantie een kapotte bobine, wat ik nu wel redelijk plausibel acht. Wellicht dan een combinatie ervan geweest? Vorig jaar al mogen ontdekken dat de monteur met (verwacht ik) controleren van de klepspeling één van de bobines was vergeten aan te sluiten met alle gevolgen van dien. Nu met het verbeterde luchtfilterhuis begint het daar op te lijken qua rij eigenschappen, alleen loopt de motor nu dus wel boven de 3k op alle vier de pitten.

yeah right, steek de schuld maar weer op de monteur :') :N
als hij het echt vergeten was had hij nooit goed gedraaid boven 3000tr/min.
toen de dealer opperde dat het misschien een bobijn was, ben je ze dus ook niet gaan controleren ? dat is dan jouw blunder ! zeker als je het al eens voor gehad hebt. en verder herken je dan geen 4inL die maar op 3 poten draait ?
 
Hoe wil je dan verklaren dat er een connector loshangt? Zij zijn de laatste die daar hun handen op hebben gelegd. De eerste keer hing de connector van de 4e cilinder weggestopt naar achter, waarschijnlijk zodat deze niet in de weg hing. De connectors klik je vast. Tenzij er een paar kabouters tussen zijn gekropen, komt de connector echt niet los van de bobine. Als ze het al voor elkaar krijgen er één totaal te vergeten aan te sluiten, acht ik de kans zeer groot dat ze die van de cilinder ernaast half bakken erin hebben geschoven.
Bobine was inderdaad een verdachte, maar ik vind het een tievesklus bij deze motor om daarbij te kunnen komen. Daarom ben ik eerst andere dingen gaan checken, welke tevens bekend zijn bij deze motor soortgelijke problemen te geven. Dat was toen ik de airbox + stationairregelaar al had gewisseld, waarna trouwens de helft van het probleem opgelost was, betreffende het stationair draaien op 2k rpm. Een maand of wat geleden heeft de motor trouwens weer bij de dealer gestaan voor een software update. Zij hebben toen nog gekeken naar het probleem, deels onder coulance voor het lange wachten. Volgens hen was het allemaal dik in orde toen ik de motor ophaalde.

Als jij een andere goeie verklaring hebt voor die loshangende connector, be my guest.
 
hoe verklaar jij dan de 2de quote in mijn vorige post en al je verklaringen dat hij boven de 3000 wel goed liep ? onmogelijk met een losse stekker en dus een cylinder die niet mee kan doen.
zou toch heel raar zijn als een monteur dat niet gemerkt zou hebben.
 
Laatst bewerkt:
ik merk op dat je goed je best doet om op mijn commentaar geen antwoord te geven, je stelt enkel nieuwe vragen.

Waarom de monteur het niet gemerkt heeft, is inderdaad een groot vraagteken. Ben blij dat jij het je ook afvraagd
je schrijft zelf dat het de 2de dag begonnen is. dat wil zeggen dat de eerste er geen probleem was en de monteur dus ook niets kon merken. en dus heeft de motor de garage verlaten met de stekker aangesloten. hij kan daarna los getrilt zijn.
Toch was er boven de 3k weinig van de merken, maar met zo'n 1200 heb je toch altijd koppel zat.
koppel zat of niet
1: 25% minder koppel merk je altijd
2: een 4pitter die maar op 3 poten draait hoor je altijd, tenzij je niet veel van motoren kent
 
Nouja goed, laat ik dan duidelijk zijn. Toen de problemen begonnen, heb ik nog eens op top gereden. Je zou dus aan kunnen nemen, dat de motor toen nog wel op 4 poten draaide en in de tussentijd, voordat ik de airbox heb vervangen, de connector van de bobine is losgekomen.
De motor is pas bij de dealer geweest voor een software update, toen ik de airbox al had vervangen. Op dat moment draaide de motor dus wel op 3 poten. De keer daarvoor dat de motor daar had gestaan, is eind 2020 geweest ofzo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan