Two Wheeled Maniac
Sleutelende Student
Om maar even het stigma rond BMW's voort te zetten: Ik word helemaal leip van alle ellende waar ik met mijn motor tegenaan loop. Even wat achtergrond informatie (bereid je voor op het verhaal).... Deze K1200GT uit 2006 met inmiddels 82000 gereden kilometers heb ik in 2020 overgenomen van een kennis. De motor had een goeie 12 jaar buiten stilgestaan, waarvan de laatste 4 á 5 jaar zonder zeil. Inderdaad: de ideale omstandigheden om een motor te conserveren! Uiteindelijk alles werkend gekregen en de motor liep als een zonnetje. Eind vorig jaar (na een schamele 1000 km) ellende gehad met de ABS-iii module, welke ik dit jaar uit de motor heb getrokken en hiervoor in de plaats de second life kit van RH electronics ingebouwd. Wederom werkte de motor weer perfect, alleen nu dus zonder ABS.
2,5 maand terug begon de ellende weer, wederom na een schamele 1000 km. Het was deze keer echter de motor die begon tegen te werken. Het was een weekend waarbij de temperaturen dik boven de 20 graden uitkwamen en ik zin had om lekker een beetje rond te touren. Zo gezegd, zo gedaan. De motor begon ineens slecht te lopen op de tweede dag, nadat ik even aan Katwijk wat gedronken had. De motor was niet meer normaal te berijden onder de 3000 toeren. Daarbij was het horten en stoten, iets wat mij bij deze motor eerst nog totaal vreemd was. Het schijnt bij dit model wel voor te komen, dat door hoge temperaturen het luchtfilterhuis vervormd rondom de stappenmotor die het stationair toerental regelt. Het gevolg hiervan, is dat deze niet meer afsluit en je vervolgens met een constante 2k toeren overblijft stationair. Dit was bij mij tevens het geval. Toen ik de volgende dag op de motor reed, was het met een koud blok nog goed te doen, maar eenmaal enigszins op temperatuur was het weer horten en stoten onder de 3k en een stationair toerental van 2k.
Bij de BMW dealer dus gevraagd of ze mij konden helpen aan een verbeterde versie van het luchtfilterhuis (deze was er sinds 2009 ofzo), maar door gebrek aan tijd bij hen op de stapel belandt en nu nog steeds niks wijzer van ze. Van de week ben ik erin geslaagd een net, gebruikt exemplaar op de kop te tikken. Na uren sleutelen (luchtfilterhuis zit bij deze BMW's goed verstopt) zit de motor weer in elkaar en dacht ik een rondje te rijden. De motor lijkt een stuk soepeler te lopen, maar toch heb ik wederom weer nadat de motor ietwat opgewarmd is, dat ze heel onrustig loopt onderin en ook stationair aardig schommelt (deze keer wel weer 'netjes' rond 1000 rpm). De scheidslijn van het bokken is letterlijk 3000 rpm. Daarboven zou je zeggen dat er niks mis is met de motor en loopt het blok super vloeiend. De BMW dealer oppperde in eersten instantie een kapotte bobine, wat ik nu wel redelijk plausibel acht. Wellicht dan een combinatie ervan geweest? Vorig jaar al mogen ontdekken dat de monteur met (verwacht ik) controleren van de klepspeling één van de bobines was vergeten aan te sluiten met alle gevolgen van dien. Nu met het verbeterde luchtfilterhuis begint het daar op te lijken qua rij eigenschappen, alleen loopt de motor nu dus wel boven de 3k op alle vier de pitten.
Maar goed... Daarbij is er dus NÓG een probleem bijgekomen. Na eerste keer de sleutel omgedraaid te hebben in twee maanden tijd, heeft de motor ook weer een storing met de ABS. De snelheidsmeter werkt niet, maar het remlicht weer wel. Stekker van de ECU ziet er nog erg fris uit, evenals die van de ABS. In de tussentijd had ik ook al eens de ZFE (centrale boordelektronica computer) vervangen ivm verschijdene storingen. Corrosie van het aluminium had denk ik een weg gecreëerd voor het water om binnenin de module zijn werk te doen... Ik krijg een beetje het idee dan bij de ECU dit ook het geval is.
Wellicht begrijpen jullie dat ik de opstapelende ellende wel zat begin te worden. Verder vind ik het echt een onwijs fijne motor, dus ik zou het graag oplossen. Op dit moment sta ik dus open voor alle suggesties. Ik ben in het bezit van een OBD scanner en de Motoscan app, dus uitlezen en het programmeren van de control units is een mogelijkheid, mocht dit nodig zijn om wat dingen uit te proberen.
2,5 maand terug begon de ellende weer, wederom na een schamele 1000 km. Het was deze keer echter de motor die begon tegen te werken. Het was een weekend waarbij de temperaturen dik boven de 20 graden uitkwamen en ik zin had om lekker een beetje rond te touren. Zo gezegd, zo gedaan. De motor begon ineens slecht te lopen op de tweede dag, nadat ik even aan Katwijk wat gedronken had. De motor was niet meer normaal te berijden onder de 3000 toeren. Daarbij was het horten en stoten, iets wat mij bij deze motor eerst nog totaal vreemd was. Het schijnt bij dit model wel voor te komen, dat door hoge temperaturen het luchtfilterhuis vervormd rondom de stappenmotor die het stationair toerental regelt. Het gevolg hiervan, is dat deze niet meer afsluit en je vervolgens met een constante 2k toeren overblijft stationair. Dit was bij mij tevens het geval. Toen ik de volgende dag op de motor reed, was het met een koud blok nog goed te doen, maar eenmaal enigszins op temperatuur was het weer horten en stoten onder de 3k en een stationair toerental van 2k.
Bij de BMW dealer dus gevraagd of ze mij konden helpen aan een verbeterde versie van het luchtfilterhuis (deze was er sinds 2009 ofzo), maar door gebrek aan tijd bij hen op de stapel belandt en nu nog steeds niks wijzer van ze. Van de week ben ik erin geslaagd een net, gebruikt exemplaar op de kop te tikken. Na uren sleutelen (luchtfilterhuis zit bij deze BMW's goed verstopt) zit de motor weer in elkaar en dacht ik een rondje te rijden. De motor lijkt een stuk soepeler te lopen, maar toch heb ik wederom weer nadat de motor ietwat opgewarmd is, dat ze heel onrustig loopt onderin en ook stationair aardig schommelt (deze keer wel weer 'netjes' rond 1000 rpm). De scheidslijn van het bokken is letterlijk 3000 rpm. Daarboven zou je zeggen dat er niks mis is met de motor en loopt het blok super vloeiend. De BMW dealer oppperde in eersten instantie een kapotte bobine, wat ik nu wel redelijk plausibel acht. Wellicht dan een combinatie ervan geweest? Vorig jaar al mogen ontdekken dat de monteur met (verwacht ik) controleren van de klepspeling één van de bobines was vergeten aan te sluiten met alle gevolgen van dien. Nu met het verbeterde luchtfilterhuis begint het daar op te lijken qua rij eigenschappen, alleen loopt de motor nu dus wel boven de 3k op alle vier de pitten.
Maar goed... Daarbij is er dus NÓG een probleem bijgekomen. Na eerste keer de sleutel omgedraaid te hebben in twee maanden tijd, heeft de motor ook weer een storing met de ABS. De snelheidsmeter werkt niet, maar het remlicht weer wel. Stekker van de ECU ziet er nog erg fris uit, evenals die van de ABS. In de tussentijd had ik ook al eens de ZFE (centrale boordelektronica computer) vervangen ivm verschijdene storingen. Corrosie van het aluminium had denk ik een weg gecreëerd voor het water om binnenin de module zijn werk te doen... Ik krijg een beetje het idee dan bij de ECU dit ook het geval is.
Wellicht begrijpen jullie dat ik de opstapelende ellende wel zat begin te worden. Verder vind ik het echt een onwijs fijne motor, dus ik zou het graag oplossen. Op dit moment sta ik dus open voor alle suggesties. Ik ben in het bezit van een OBD scanner en de Motoscan app, dus uitlezen en het programmeren van de control units is een mogelijkheid, mocht dit nodig zijn om wat dingen uit te proberen.
Laatst bewerkt: