K75 Deel 2: ze blijven rijden

:N dat is het rare. Ik snap het zelf ook niet.
Gewoon groot onderhoud zoals ik al zo vaak heb gedaan. extra: Olie/waterpomp revisie.
Krukas eruit gehad om speling op zuigerstangen te controleren. Koppelingsplaat vervangen. Een boel slangen en rubbers vervangen. Roest preventie maatregelen , rubbers van de accu stand weer vast gelijmd aan het frame, etc etc.

Heb je de oorzaak van het vastlopen nog gevonden?
 
ja , een beetje.
Ik hou me nu een beetje vast aan het volgende concept: (schuif aan, Ome Ramsteen verteld)

door het redelijke grote onderhoud heb ik dus van alles los en vast gehad. Het viel mij daarbij op dat diverse connectors redelijk wat corrosie aanslag hadden.
Ook die van de inspuiters. Achteraf: misschien hebben de inspuiters even slecht contact gehad waardoor er geen brandstof in de cilinders kwam en de motor remde.
Omdat ik alles , krukas ook, los heb gehad dacht ik gelijk het ergste en ontkoppelde de motor. Die reed lekker door in zijn vrij :t geen cardanas probleem . Dus gear down en jump start? Werkte niet. Snelheid te laag voor de versnelling, vastlopert? Geen idee. Maar door al het werk aan de krukas en de olie/waterpomp kon het in mijn gedachte niet iets anders zijn dan een vastloper door olie gebrek.
Motor aan de kant , wegenwacht bellen.
WW-Gosert komt toevallig langs, niet voor mij maar helpt toch na ff ww thuisbasis bellen . :t moet ze toch ff een veer in de reet proppen ondanks wat andere ervaringen.
Motor lijkt het gewoon weer te doen :?
ww: ik zie geen probleem. wat wil je?
ik: nou , als jij nu achter mij blijf rijden voor als het weer fout gaat dan gaan we naar thuis, 3 km.
ww: oke , doen we dat.

zo gezegd zo gedaan.

helemaal naar huis ( echt ruig geweest met de fiets) niets aan de hand :?

daarna op en neer naar den Bosch, no problem.

...

slecht contact ? nu weer goed? niet meer aankomen?
 
Laatst bewerkt:
IMG_20191230_135444 BMW K75 olielek versnellingsbak.jpg

Welke keerring was het ook al weer als er olie uit het gaatje onderin het koppelingshuis komt?
Had hem gisteravond eindelijk op de brug gezet voor verse balhoofdlagers en nu zie ik dit-O-
Staat een redelijke vlek onder in één nacht dus urgent denk ik? Volgens mij ruikt het naar bakolie.
 
Bekijk bijlage 1453693
Welke keerring was het ook al weer als er olie uit het gaatje onderin het koppelingshuis komt?
Had hem gisteravond eindelijk op de brug gezet voor verse balhoofdlagers en nu zie ik dit-O-
Staat een redelijke vlek onder in één nacht dus urgent denk ik? Volgens mij ruikt het naar bakolie.
Als het bakolie is dan is het de keerring om de drukstaaf, nr 12 in het ploatje: RealOEM.com - Online BMW Parts Catalog

Kan ook 2 zijn maar dat zie je gelijk aan de olie die langs de bak loopt.
 
Mijn ervaring is dat het eerder de keerring achter de koppeling is, aan de motorblok kant. Veel werk om te vervangen. Neem gelijk je koppelingsplaat mee als je zoveel los moet halen.
 
Klopt. Voordat de olie uit dat gaatje loopt, pikt hij al aardig wat koppeling stof op onderweg. Ik heb me ook al eens vergist.
 
Hoe dan ook word het uit elkaar halen om er achter te komen wat er lekt,en daar ben je wel ff zoet mee.
 
en als de olie er "snel"uit loop dan moet het haast wel die van de bak zijn want die ligt bijna op de bodem. die van de koppelingsplaat ligt (bijna) boven het stilstaand olie niveau.
 
Weet bijna zeker dat het bakolie is, als het 12 is dan hoeft de bak er niet af toch?Het is volgens mij vannacht opeens beginnen lekken omdat ik een plasje van 5cm zeker eerder gezien zou hebben.
Is er nog een manier om met een redelijke zekerheid te bepalen of het 12 of 2 is?
En tegen beter weten in, wat is de kans dat het vanzelf overgaat:+:z
Kan ik er mee door rijden zonder dat de 25kkm/2jaar (zie pagina 54-O--O-) oude plaat vet wordt?
 
Laatst bewerkt:
Als ik de plaatjes van RealOem goed bekijk zit nr 2 aan de voorkant van de bak, als die lekt loopt het uit het gaatje waar je de foto van genomen hebt, als nr 12 lekt zie je een spoor aan de achterkant, vlak voor je achterband.
 
Denk nummer twee, komt duidelijk uit het gaatje.
Heb de bak er bijna af, er stond ook een plasje tegen de cardanklok, dus uitgaande as lekt ook.
Ik heb er twee en een half jaar geleden viton ingezet in plaats van de originele NBR.
Viton is beter bestand tegen temperatuur, en veel chemicalien maar duurder.
Leek mij destijds beter, met de kennis van nu zal ik anders besluiten :) .
 
Als een keerring zo vlug begint te lekken ligt dat niet aan de Viton.
Viton is bijna in alles beter, alleen dichtheid bij een uitlijnfout is iets minder.
Meer waarschijnlijk is het een montagefout of het loopvlak op de as is beschadigt.
 
Dat dacht ik dus ook maar twee leerlingen die zijn gaan lekken, na 25kkm?
Motor had eergisteren wel hele dag in de kou gestaan, misschien viton beetje minder flexibel?zal zeker naar loopvlak kijken
 
Ik heb zoiets gehad bij de krukaskeerring aan de voorkant. Er zat een loopspoortje van de oude keerring op het schijfje dat op de krukas gemonteerd is. De nieuwe keerring begon daarop te lekken. Schijfje vernieuwd, dicht. Echt wel iets om op te letten. '(
 
Dat dacht ik dus ook maar twee leerlingen die zijn gaan lekken, na 25kkm?
Motor had eergisteren wel hele dag in de kou gestaan, misschien viton beetje minder flexibel?zal zeker naar loopvlak kijken
lekkende leerlingen moet je naar een verzorgingshuis brengen.

:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan