Kan je een r1 tot '01 terug tunen?

Donko-Kong

Rookie
7 jun 2009
8
0
Gorinchem
Hallo,

Ik ben hier nieuw. Ga vanaf maandag beginnen met motorrijlessen, maar heb een vraag. Me vader heeft zelf een R1 uit '00. Het is zelf mijn "droom motor", maar de vraag die ik dus luid. Kan je een r1 terug tunen dat hij totzover wel zijn "kracht" kwijt is.

ps: Weet dat het een te "brute" motor is voor een beginner, maar het is de motor die ik ga halen. De prijs voor motoren zijn te duur. Dan koop ik liever een duurdere.

Alvast bedankt,

Donko !
 
Hallo,

Ik ben hier nieuw. Ga vanaf maandag beginnen met motorrijlessen, maar heb een vraag. Me vader heeft zelf een R1 uit '00. Het is zelf mijn "droom motor", maar de vraag die ik dus luid. Kan je een r1 terug tunen dat hij totzover wel zijn "kracht" kwijt is.

ps: Weet dat het een te "brute" motor is voor een beginner, maar het is de motor die ik ga halen. De prijs voor motoren zijn te duur. Dan koop ik liever een duurdere.

Alvast bedankt,

Donko !
HuH :? :? :?
 
Ik denk dat hij bedoelt van: dat hij liever de R1 begrenst, zodat hij na zijn 25 kw periode niet een andere motor hoeft te kopen. Dus dan zal hij, zijn huidige motor slechts hoeven te ontgrenzen ;) .

En een r1 begrenzen? C'mon man, een motor van 150+pk begrenzen tot 34 pk. Een motor boven de 600/750 cc wordt vaak afgeraden, in het geval van begrenzen. Als je het bij yamaha houdt :X , is een R6 dan geen optie?
 
Laatst bewerkt:
Technisch gezien is natuurlijk alles mogelijk, maar als je een keer met zo'n fiets aan de kant gezet wordt door de politie dan is het ALTIJD een gevalletje "rijden zonder (geldig) rijbewijs" op het moment je nog verbonden bent aan die 25KW regel, doordat er voor een R1 nooit een tweede typegoedkeuring is geweest (én er ook nooit zal komen). Zelfde geldt overigens óók voor de R6
Boetes voor zoiets beginnen ongeveer vanaf €250,- .... en als ze je er een tweede keer mee betrappen dan worden de gevolgen al "iets" ernstiger als in de vorm van RBW inleveren/celstraffen (al zal dat laatste niet snel voorkomen, de ovj mág dit wel gaan eisen op dat moment).

De verzekering gaat misschien wél akkoord met een "uitdraai" van een vermogensbank (die willen per slot van rekening eigenlijk alleen maar verzekeringen verkopen), terwijl ze in geval van uitkeren ná schade wel eens héél moeilijk kunnen gaan doen in dat geval.

Maar:

Misschien is een Kawasaki Ninja 250R iets voor de TS.
Voor zo'n fiets krijg je over twee jaar óók nog een leuke prijs terug én een R1 uit 2000 is nog een stukje duurder ook, vaak ;)
Anders is een GSX-R 600 óf ZX6-R misschien óók wel iets. Voor die fietsen bestaat wél een tweede typegoedkeuring.
 
Laatst bewerkt:
Mensen bedankt !

Heb ook een goed woordje met me oude man gesproken en hij laat me niet beginnen op een R1. Ben in gaan zien dat ik met een 25 KW een stuk beter af bent. Nu luid dus mijn andere vraag welke type motoren zijn wel legaal terug te-tunen naar 25 KW + kenteken.

Mijn intresses gaan uit naar Kawasaki zxr-400... Maar rijd dat ook een beetje met fun?


grtz, Donko
 
Mensen bedankt !

Heb ook een goed woordje met me oude man gesproken en hij laat me niet beginnen op een R1. Ben in gaan zien dat ik met een 25 KW een stuk beter af bent. Nu luid dus mijn andere vraag welke type motoren zijn wel legaal terug te-tunen naar 25 KW + kenteken.

Mijn intresses gaan uit naar Kawasaki zxr-400... Maar rijd dat ook een beetje met fun?


grtz, Donko
leuke machientjes :P lekker licht en veel toeren maken. en geloof dat ze 25kw nog goed hard lopen :)
 
Hallo,

Ik ben hier nieuw. Ga vanaf maandag beginnen met motorrijlessen, maar heb een vraag. Me vader heeft zelf een R1 uit '00. Het is zelf mijn "droom motor", maar de vraag die ik dus luid. Kan je een r1 terug tunen dat hij totzover wel zijn "kracht" kwijt is.

ps: Weet dat het een te "brute" motor is voor een beginner, maar het is de motor die ik ga halen. De prijs voor motoren zijn te duur. Dan koop ik liever een duurdere.

Alvast bedankt,

Donko !

Trek er 3 bougie kappen af :P
 
leuke machientjes :P lekker licht en veel toeren maken. en geloof dat ze 25kw nog goed hard lopen :)

Ja ik denk dat als je een beetje kan sturen, dat je met zon beestje nog aardig de bocht in kan gaan. Het is voornamelijk voor me werk op en neer en om ervaring op te doen.

Na een aantal gesprekken en discussie's ben ik erachter gekomen dat ik beter maar een legale fiets kan kopen. Zonder in de problemen te komen, als ik een ongeluk veroorzaakt.
 
Mensen bedankt !

Heb ook een goed woordje met me oude man gesproken en hij laat me niet beginnen op een R1. Ben in gaan zien dat ik met een 25 KW een stuk beter af bent. Nu luid dus mijn andere vraag welke type motoren zijn wel legaal terug te-tunen naar 25 KW + kenteken.

Mijn intresses gaan uit naar Kawasaki zxr-400... Maar rijd dat ook een beetje met fun?


grtz, Donko
als je er zeker van bent dat het goed zit met het onderhoud...


ik zou persoonlijk voor iets anders gaan...zx6r denk.
zoveel problemen gehad met die van mij. en ik ben echt niet de enige.

let vooral op de distributiekettingspanner :X
 
als je er zeker van bent dat het goed zit met het onderhoud...


ik zou persoonlijk voor iets anders gaan...zx6r denk.
zoveel problemen gehad met die van mij. en ik ben echt niet de enige.

let vooral op de distributiekettingspanner :X

Ik denk niet dat ik zoveel van het onderhoud af zou weten. Zx6r is een mooie machine maar weet iemand of een Suzie SRAD 600 naar 25 makkelijk te krijgen is?
 
Ik denk niet dat ik zoveel van het onderhoud af zou weten. Zx6r is een mooie machine maar weet iemand of een Suzie SRAD 600 naar 25 makkelijk te krijgen is?
vanaf 2003 is de suzuki gsx600r legaal op 25kw te krijgen ;). andere cdi voor zover ik weet. of dit ook voor de srad kan weet ik alleen niet.
 
Heb een site gevonden. Niet al te moeilijk was hij om te vinden :P maar goed... http://www.25kilowatt.nl/ staat dus het meeste op. Zie wel dat de gsxr-600 erbij staat. Van al die motoren zal het denk toch een soes worden.

Na 2 jaar stap ik wel over, gehe
 
vanaf 2003? Raar... Maar bedankt *D. Nu eerst men motorrijbewijs halen en in de tussentijd :9~~
25kw regel houdt in dat er voor de te begrenzen motor een 2e typegoedkeuring is in Nederland. Een aantal motoren hebben dit tot MAX 750cc (z750 bijv). bekende zijn de zx6r vanaf 1995, de gsx600r vanaf 2003, de zxr400 vanaf 1999

+ z750 vanaf 2003

er zit inderdaad verschil in 2etypegoedkeuring voor verschillende bouwjaren.
 
Heb zitten kijken en goed geïnformeerd. Heb besloten dat als ik het geld heb liggen, een Suzie SRAD 600 te halen. Mooi motortje en in te voeren als een 25 KW.

Thnx jongens !
 
Alvast heel veel plezier gewenst met je nog aan te schaffen motor, en verstandig van je om het gewoon "netjes" te willen doen :Y
Ook met 25kW kun je héél erg veel plezier hebben en de volvermogen fietsen goed bijhouden op de wat bochterige wegen op bijvoorbeeld de rivierdijken (én die liggen er genoeg in de buurt van Gorichem). Enige punt waar je ze écht zult moeten laten gaan is op (lange) rechte stukken..... maar daar is toch géén lol aan te beleven ;)

Voor nu alvast sterkte met het behalen van je "pasje".
 
Laatst bewerkt:
als je er zeker van bent dat het goed zit met het onderhoud...


ik zou persoonlijk voor iets anders gaan...zx6r denk.
zoveel problemen gehad met die van mij. en ik ben echt niet de enige.

let vooral op de distributiekettingspanner :X

De grootste technische problemen van de ZXR 400 zijn de berijders :X

Motorisch zijn ze echt wel goed, alleen de berijders zijn vaak jongens van 18 die net hun rijbewijs hebben, onderhoud niet belangenrijk vinden, en altijd volgas in toeren rijden, ook als het ding koud is. Veel van die dingen zijn gewoon helemaal gaar en afgetrapt -O-

Er gaat een keer een distributieketting en een koppakking aan bij +- 50k, nou en, elke motor heeft wel een keer wat...
 
Ik rijd nu al bijna een jaar op een uitdraai 25 KW R6.
Bevalt me prima, wordt uit ervaringen meestal gedoogd door de politie.

Ik heb hier voor gekozen omdat je al wel de looks en het mooie geluid hebt.
Plus inderdaad het voordeel dat je na 2 jaar de motor kunt houden waar je min of meer aan gewent bent. (behalve dat het vermogen aanzienlijk toeneemt als de begrenzer eraf mag)
Als je net als ik een 600 wilt kan een gixxer/kawa kan idd ook, wat dus wel op kenteken is.
Ik wilde echter toch echt een R6 (die begrenzing kost ook maar 150 euro).

Wil je hebt minst risico lopen is een helemaal legale 25 kw idd het veiligst.
Maar op uitdraai kan ook prima, zijn al enkele rechtzaken over geweest die allemaal gunstig uitpakten.

Weeg de voor en nadelen zelf even af zou ik zeggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan