Kappen helemaal kaal maken?

Jazzy

MF veteraan
7 dec 2004
1.163
0
Breda
Ik ben bezig de boel opnieuw te spuiten, maar na het verwijderen van de stickers met een flink aantal chemicalien is de lak in dusdanig slechte conditie dat ik die er het liefst helemaal af heb.
Afbeits , dat agressieve spul, daar smelten de kappen van en gewoon handmatig schuren daar wordt ik moe van :+
Kan het ook anders?

greetz, Jazzy
 
foto1085752.jpg


Werkt prima. Tank en diverse zijkappen en zo mee gedaan.
 
(Afbeelding)

Werkt prima. Tank en diverse zijkappen en zo mee gedaan.

omfg :X meen je dat serieus :?
als je niet uitkijkt slijp je dan overal vlakke kanten aan je kuipwerk |(

wat wel wil is met een excentrische schuurmachine op zeer lage snelheid, en nooit op 1 plek houden maar constant heen en weer gaan

ohwja enne, het liefst 1 op lucht. die kun je perfect instellen op snelheid en kracht, je kunt ze zelfs zo instellen dat als je ze met 1 vinger aanraakt dat ze stoppen. Elecktrische hebben dat vaak niet en maar 1 snelheid. Daardoor kunnen ook die ongeschikt zijn. Maarja, t zijn allemaal hulpmiddeltjes en als je echt mooi resultaat wilt hebben zit er niets anders op dan het ouderwetse, tijdrovende en spierballen(lees: spierpijn) kwekende handschuren *O*
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit eens gewoon de spoiler van een auto héél dun in
de afbijt gezet en meteen met water afgenomen en verder geschuurd. :Y
Ging prima..ondanks waarschuwingen van anderen.
Even flink geschuurd daarna,en toen zelf gespoten :Y
Is héél mooi geworden,ik zal eens naar een plaatje zoeken.
Lak hield het prima..ondanks sceptische houdingen van anderen :Y
 
omfg :X meen je dat serieus :?
als je niet uitkijkt slijp je dan overal vlakke kanten aan je kuipwerk |(

wat wel wil is met een excentrische schuurmachine op zeer lage snelheid, en nooit op 1 plek houden maar constant heen en weer gaan

ohwja enne, het liefst 1 op lucht. die kun je perfect instellen op snelheid en kracht, je kunt ze zelfs zo instellen dat als je ze met 1 vinger aanraakt dat ze stoppen. Elecktrische hebben dat vaak niet en maar 1 snelheid. Daardoor kunnen ook die ongeschikt zijn. Maarja, t zijn allemaal hulpmiddeltjes en als je echt mooi resultaat wilt hebben zit er niets anders op dan het ouderwetse, tijdrovende en spierballen(lees: spierpijn) kwekende handschuren *O*


Vroembert zweert bij festool gereedschap en de elektrieke machines daarvan zijn wel op snelheid e.d. te regelen. En dan hoeft vroembert niet zo'n beul van een compressor aan te schaffen, die niet mee te nemen is.
En voor de kleine hoekjes een multimaster van Fein. Krijg je tenminste geen dove vingers van door trillingen, zoals bij dat gele barrel wat hierboven wordt getoond
 
Inmiddels al heel wat schuurpapiertjes verder, maar het schiet redelijk op.

@cqking: afbeits ga ik niet weer proberen, dat was namelijk een van de veroorzakers van het probleem. Ik had het er te lang op laten zitten. (was misschien niet helemaal duidelijk uit m'n verhaal)

Klein schuurmasjientje heb ik ondertussen ergens weten te lenen, dus morgen weer vrolijk verder, misschien dat dat iets sneler gaat.

thanx for helping
 
jij hebt trouwens toch wel een compressor :? In een ander topic had je het over jouw luchtsleutel :Y En hier zeg je: dan hoef ik geen compressor aan te schaffen

heb kleine mobiele compressors, werk altijd bij de klanten thuis (parketteur), die trekken een luchtsleutel nog wel voor een paar moertjes, maar houden kwa lucht aanvoer geen schuurmachine op lucht bij.
 
heb kleine mobiele compressors, werk altijd bij de klanten thuis (parketteur), die trekken een luchtsleutel nog wel voor een paar moertjes, maar houden kwa lucht aanvoer geen schuurmachine op lucht bij.

no way :N Als je compressor een luchtsleutel trekt kan ie ook een excentrsche schuurmachine aan. Als je hard in die dingen blaast gaat ie al rond, het zei niet krachtig natuurlijk. Ik ben het met je eens dat als je die dingen een hele tijd op vol vermogen laat draaien dat dan de lucht snel op is. Maar als je ermee op plactic gaat moet je ze maar heel zacht laten draaien en dan raakt de lucht niet zo snel op
 
Ik denk eerlijk gezegd dat je het helemaal verkeerd heb aangepakt.

(mocht ik ergens overheen gelezen hebben, mijn excuses)

Ik zal kort uitleggen hoe je je kappen moet klaar maken om te laten spuiten:

Stap 1: stickers verwijderen:

Hoe? Zo!

Zet klaar:

Fohn/haardroger
Fles wasbenzine
Schone droge doek

En dan?

We pakken de haardroger/fohn en richten deze op de sticker. Belangrijk is bij 1 sticker te blijven, anders wordt de lijm zacht en als je niet bij die ene sticker/plek blijft daarna snoeihard, harder dan voorheen en wordt het heel moeilijk de sticker nog netjes los te krijgen.

Als we dan een tijdje op de ene sticker hebben staan blazen (let wel op dat het niet te heet word!) dan pulk je een hoekje van de sticker een beetje los en trek je super langzaam de sticker eraf. Dus echt cm voor cm! Ondertussen fohn je het stuk dat je er bijna af gaat trekken. Het kan zijn dat je de sticker kapot scheurt, maar je moet dan gewoon verder gaan dmv een nieuw stukje los pulken en los te trekken. Als de sticker continou kapot scheurt is het verstandig wat langer te fohnen en nog langzamer te trekken.

Zodra de sticker er helemaal af is, veeg je even snel met je hand de lijmresten eraf, gaat dit niet zo heel gemakkelijk, dan pak je de schone doek waar je een klein beetje (!) wasbenzine opdoet, hiermee ga je de resterende lijmresten verwijderen.

Zo doe je dit sticker voor sticker en zo kan je gewoon je lak perfect in takt houden!

Tip: draai wel je dop op je wasbenzine fles ander kan et verdampen :9


Stap 2: Kiezen

Je zult nu eens een kritisch blik op je lak moet werpen. Is de lak nog in perfect staat? (Misschien dat je enkel een ander kleurtje wilde maar de lak nog prima was)

Dan is het verstand om een stevige spons te pakken of zo'n speciaal geval waar je een schuurpapiertje omheen kan vouwen. Echter geen gewoon blokje hout, want het moet wel een beetje zacht zijn.

Hier bind je een stukje schuurpapier met een hele fijne korrel om. je gaat nu je kappen heel licht opschuren. Er moet gewoon een lichte dof op je kappen ontstaan. Heb je dit gedaan, dan neem je de kappen af met terpetine en kun je het naar de spuiter brengen.


of

Je kappen zijn gewoon heel erg beroert en vol met krassen/gebroken en de lak heeft gewoon zijn beste tijd gehad.

Kortom, je hebt nog een boel te doen :9

Daarover heb ik zelf weinig ervaring, maar heb uit betrouwbare bronnen het volgende kunnen vinden. Ik zet er eventjes netjes bij dat het afkomstig is van www.aprilia2000.nl

Aprilia2000.nl
Kappen herstellen
Door XioX (user) geplaatst op 21 mei 2003


Voordat men gaat spuiten of het schuren van plamuur, moet men eraan denken dit stof of de verf nooit in te ademen, bij elke bouwmarkt zijn er stof maskers te koop. Deze werken niet egt tegen de verf. Ga dus spuiten op een goed geventileerde plek en denk om je gezondheid.

Het herstellen van gescheurde kappen.
Benodigdheden:
> Soldeerbout (of verfstripper)
> (polyester)plamuur
> spuitplamuur
> diverse grofheden schuurpapier
> plamuurrubber

Men neemt de kap als het een kleine scheur is is het wat makkelijker, bij een grotere, moet je ff hulp vragen aan iemand die de helften tegen elkaar houd. Verwarm de soldeerbout, of verwarm een oude schroevendraaier met de verstripper. Houd deze zo tegen de delen van je kappen aan, zodat ze aan elkaar smelten., Als het goed is heb je nu geen scheur meer.
Maar het geheel is nog niet zo stevig, dus doe het volgende. Aan de binnenkant van je kap ga je het dicht plamuren met normale plamuur en een plamuur-rubber, wees niet te zuinig, niemand ziet de binnen kant van je kappen. Als dit eenmaal uitgehard is, ga je het een beetje bijschuren.
Nu de voorkant van je kap. Eerst normaal plamuren, netjes vlak is geen pre. Schuur het daarna op (korrel 240), als het nog niet mooi egaal is, plamuur het dan nog eens maar dan met spuitplamuur, hiermee kan je netjes dunne lagen plamuur opbrengen.
Bij metallic kleuren zoals bijvoorbeeld zilver, moet het heel fijn geschuurd worden, dit omdat er is die kleur kristallen zitten, die het licht weerkaatsen, het kan dus zijn als het niet goed geschuurd is dat je vanaf de ene kant geen kras ziet, maar vanaf de andere kant een hele grote ziet zitten. Informeer anders eerst bij je spuiter met welke korrel je het moet doen.



Het herstellen van een kap met een gat erin.
Benodigdheden:
> Polysterplamuur
> Glasmat
> (Alabastine of Holts heeft gewoon een polyster reparatiekit te koop. Hier zit alles in.)

Dit gaat precies hetzelfde als hierboven, alleen gebruik je voor een gat, polysterplamuur met glasvezel mat. Het is de bedoeling dat je de kap opschuurt, hierna het gat netjes vlak schuurt ook de randen (lees: vooral). Hier na neem je de glasvezel mat en leg je die over het gat heen. Ik doe het altijd aan de achterkant ;-p. Neem je plamuur, die van mij moest je aanmaken met verharder en plamuur (het zogenaamde 2 componenten plamuur). En dit smeer je over het glasvezelmat. Laat het uitharden.
Nu is de voorkant aan de beurt, de achterkant is al hard dus geen zorgen,
je maakt gewoon rustig de voorkant dicht. Nu ga je verder zoals hieronder beschreven.


Het schuren van een normale kap met de lak er nog op zit.
Benodigdheden:
> diverse korrels schuurpapier
> spuitplamuur
> als men wil een machinale schuurmachine (excentrisch !!!)

De keuze is nu aan u, wat wilt u handmatig of machinaal beginnen. Het principe is allebei hetzelfde, grove korrel beginnen en hele fijne korrel eindigen. Als je vindt dat er genoeg lak af is, kan je weer een keuze maken. Namelijk de tijdrovende of de makkelijke manier. Ik kan zeggen dat ze allebei een mooi resultaat geven. Je kan de kap helemaal opschuren, met waterproof schuurpapier, zodat je met korrel 1000/1200 eindigt. Dit kost heel veel tijd maar het resultaat mag er zijn. Je kan ook, wat ik aanraad, met spuitplamuur de kap spuiten, hij zal hier door een witte/crème kleur krijgen. Laat em drogen en je zal zien dat het nogal bobbelig is. Ik bedoel het is wel glad maar nog niet helemaal zoals het hoort.
Nu is de fijne eigenschap van spuitplamuur dat het zich verfijnd, gladder word als het geschuurd is. En niet met korrel 1000/1200 maar gewoon met korrel 240 erover schuren. Heel zachtjes. Je zal zien dat er stof ontstaat van het plamuur. Maar LET OP !!!!

Ga nooit spuitplamuur schoonmaken of schuren met WATER (H2O :-p). Het is namelijk zo dat spuitplamuur ook een nadeel heeft. Het is net een spons, zo absorberend. En als er water in komt, dan is het niet zo mooi te spuiten. Mocht er per ongeluk water opkomen dan moet je em gewoon in je kamer zetten naast de verwarming voor een dag of 5/6. Maar als je dus klaar ben met het zachte schuren. Is je kap klaar.
Vraag nog wel even aan de spuiter of het goed genoeg is.

OK dit was het, hopelijk heb je er wat aan.
 
Laatst bewerkt:
no way :N Als je compressor een luchtsleutel trekt kan ie ook een excentrsche schuurmachine aan. Als je hard in die dingen blaast gaat ie al rond, het zei niet krachtig natuurlijk. Ik ben het met je eens dat als je die dingen een hele tijd op vol vermogen laat draaien dat dan de lucht snel op is. Maar als je ermee op plactic gaat moet je ze maar heel zacht laten draaien en dan raakt de lucht niet zo snel op

Het probleem is alleen de kleine luchtvoorraad door de kleine tank. Als je wel even meer lucht vraagt staat de compressor flink te zwoegen. Als ik de luchtsleutel gebruik voor wielmoeren van een auto heb ik meestal op het laatst bij een wiel luchtgebrek. IK gebruik dit soort luchtgereedschap liever met een compressor met grotere capaciteit.
 
Het probleem is alleen de kleine luchtvoorraad door de kleine tank. Als je wel even meer lucht vraagt staat de compressor flink te zwoegen. Als ik de luchtsleutel gebruik voor wielmoeren van een auto heb ik meestal op het laatst bij een wiel luchtgebrek. IK gebruik dit soort luchtgereedschap liever met een compressor met grotere capaciteit.

ja ik snapte wel wat je bedoelde, maar als zo'n ding zachtjes draait verbruikt ie maar heel weinig lucht :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan