Kawasaki 454 verbouwen tot bobber

De twee achterste steunen maak ik van RVS pijp 10mm buitendiam. wanddikte 2mm.
Ik heb voor RVS gekozen om een balans te vinden in zwart/chroom het spatbord zal zwart worden. Voor de montage aan de achterbrug gebruik ik Ls het gat voor de montage van de kettingrand, Rs heb ik een afstandhouder gemaakt welke ik aan de achterbrug las zodat de hoek van de steunen gelijk is en en mooie lijn ontstaat (steun lijnt Ls met de kettingrand)
Op het spatbord monteer ik de steunen op busjes van dezelfde pijp als de steunen van gemaakt is.

full

full


Er moet een hoek in de steunen worden gebogen, deze hoek heb ik op dezelfde hoogte gemaakt

full

full

full

full

full
 
Waarom de steuntjes niet recht naar boven , wordt eigenlijk altijd gedaan en lijkt me ook logisch omdat de kracht naar beneden is
 
Hallo Superduc,
Ik heb de steuntjes naar achter laten gaan om het geheel stabieler te maken, de achterkant krijgt geen kans tot slingeren en de wangen van het spatbord in combinatie met de beugel aan de voorzijde waar ik de beugel rond het spatbord heb laten lopen, maken dat het spatbord een stabiel en oersterk geheel is.
Vanavond is het spatbord en de steunen afgelast, door de warmte is de radius aan het eind van het spatbord iets gaan trekken, maar aanvaardbaar.
Het spatbord is zo stevig geworden dat je er op kunt zitten.
 
Ziet er super uit ga zo verder word super vet
Rij zelf een vn800 ook zelf verbouwd als bobber
Groet Sander
 
Het spatbord en de steunen zijn afgelast. ziet er mooi uit. Het spatbord sluit mooi rond de band, er kan nog een vinger tussen. Nu de steun nog achter het zitje
Ik heb hiervoor ongeveer dezelfde diameter gekozen als het frame (25mm.) De steun laat ik niet boven het zitje uitkomen, anders lijkt het een mini-sissybar
Met een paar lasbochtjes en een gebogen pijp (in de ronding van het zitje) hebben we de steun in elkaar gezet

full

full

full


Om het profiel onder de framebuis te laten sluiten hebben we een stuk van de afgeslepen framedelen gebruikt

full

full


Na het laswerk het zitje en het spatbord gemonteerd voor het totaalplaatje

full

full


Ben erg tevreden, nog even geprobeerd het spatbord de steun te laten raken door proberen in te drukken. Uiteindelijk lukte dit. Straks als alles klaar is eerst maar eens proefrijden over een paar drempels o.i.d. kijken wat er gebeurt, anders zal de steun nog iets omhoog moeten.
 
Voor het achterlicht ga ik de oude nummerbordverlichting met steun ombouwen tot achterlicht
De nummerbordverlichting heb ik vervangen voor een mini Cateye achterlicht.
Omdat er tussen spatbord en band erg weinig ruimte is gebruik ik de netalen binnenplaat
ter bescherming van de bedrading.
Om deze nog iets platter te maken heb ik de binnenplaat ingeslepen, samengeknepen en dichtgelast. In de binnenbocht van het spatbord heb ik lipjes gelast om de bedrading achter te kunnen laten lopen (hier is genoeg ruimte)

full

full

full

full


Alles weer gemonteerd, spannend moment, gelukt,!!! de band loopt vrij

Ga nu met de kabelboom bezig, probeer de bedrading beter te organiseren en in te korten in losse draden(snoeren) naar de verschillende electrische componenten, om deze beter onder het zitje kwijt te kunnen. Hoop dat dit een beetje wil lukken.
 
Achterlicht blijft volgens mij vrijlopen omdat het spatbord aan de Achterbrug bevestigd is. Of het spatbord de nieuw gemonteerde beugel gaat raken zal een proefrit uit moeten wijzen. Een paar flinke drempels en kuilen en we weten het 😊
 
Helemaal geen rare vraag, van de website van BR-Customs heb ik een plaatje geknipt waarop het gebobte achterkantje te zien is.
Het achterspatbord wat ik gebruikt heb is recht aan beide uiteinden

full
 
Prachtig werk, GerardP,
vooral de afwerking rond het zadel vind ik de max!
 
Inmiddels ben ik met de kabelboom bezig geweest. Alle electrische componenten, inclusief de componenten welke onder de buddy zaten moeten in- en om de accu gepropt worden.
Eerst het plakband maar eens verwijderd. Oei!! de draden lopen niet alleen van voor naar achter maar ook van links naar rechts.

full


Met gekleurde kabelbinders heb ik aangegeven welke draden met elkaar verbonden moeten worden voordat ik ben gaan knippen. Om de ingekorte draden samen te voegen heb ik bij
Techflex kabelkous besteld (gaat per meter) Het idee is dat bij het gebruik van tape de snoeren erg stug zouden worden, moeilijker alles onder het zitje te krijgen.

full

full


Alles klaar, alle componenten eraan en starten van de motor, een spannend moment. Als hij niet loopt heb ik een probleem. de kabelfout is niet meet terug te vinden
HIJ LOOPT !!!! Wat een opluchting, nu nog alles onder het zitje zien te krijgen. De knipperlichten en achterlicht aansluiten en proefrijden. Kijken of alles functioneert en of het spatbord de beugel achter het zitje gaat raken.
Ben vooral benieuwd of de lijnen kloppen en of verhouding chroom/zwart overeenkomen met zoals ik het in mijn hoofd heb. (spatbord en frame worden zwart)

full

full

full


Voor mijn idee klopt alles, een heel andere look. Ben in mijn enthousiasme vergeten foto's te maken van de draden-wirwar onder het zitje en het verzaagde spatbordschild bij de accu maar alles past eronder. (volgen nog)

En dan proefrijden !!!! Een heel nieuwe ervaring. Omdat je nu de getrapte buddy mist is er minder steun en moet je je tijdens het optrekken beter vasthouden aan het stuur!!
Helaas raakt het spatbord bij het nemen van drempels heel lichtjes de beugel achter het zitje, deze moet dus omhoog. Mocht hij daarna de beugel nog raken is misschien het vervangen van de achterveren voor veren van vb. een VN750 een oplossing. deze kun je volgens mij met luchtdruk nog iets stugger maken = minder veerweg Liever niet, gaat ten koste van comfort.
Eerst de beugel maar verhogen en zien hoe het dan gaat.
 
Ziet er goed uit, ik ben hem in mijn voorbereiding op het internet tegengekomen.
Vind de veren op de voorvork een leuke vonst !!!
 
Inmiddels is de beugel achter het zitje verhoogd. Het is maar een paar centimeter maar genoeg om het probleem op te lossen. Ik vind dat het gelukkig niets afdoet aan de looks !!

full


Paar centimeter omhoog !

full

full


Ik zou nog even de weggewerkte dradenwirwar en de beschermplaat tegen de accu laten zien. Ik heb hiervoor de originele afschermplaat gebruikt welke ik aan de bovenzijde heb afgezaagd waardoor deze mooi aansluit aan de onderzijde van het zitje

full

Dradenwirwar onder het zitje

full

full

Afgetopte schermplaat

Op dit moment is het spatbord bij de spuiter. De wangen van het spatbord worden vlak gemaakt en daarna zwart gespoten met een mooie laklaag. ;) Het frame werk ik bij met de kwast, hoop dat dit lukt zonder al te veel stof in de zwarte verf te krijgen(duimen)
De achterbrug wordt zwart gepoedercoat, als beide klaar zijn kan de motor in elkaar en kan het seizoen voor mij beginnen.
 
Inmiddels is de beugel achter het zitje verhoogd. Het is maar een paar centimeter maar genoeg om het probleem op te lossen. Ik vind dat het gelukkig niets afdoet aan de looks !!

[afbeelding]

Paar centimeter omhoog !

[afbeelding]
[afbeelding]

Ik zou nog even de weggewerkte dradenwirwar en de beschermplaat tegen de accu laten zien. Ik heb hiervoor de originele afschermplaat gebruikt welke ik aan de bovenzijde heb afgezaagd waardoor deze mooi aansluit aan de onderzijde van het zitje

[afbeelding]
Dradenwirwar onder het zitje

[afbeelding]
[afbeelding]
Afgetopte schermplaat

Op dit moment is het spatbord bij de spuiter. De wangen van het spatbord worden vlak gemaakt en daarna zwart gespoten met een mooie laklaag. ;) Het frame werk ik bij met de kwast, hoop dat dit lukt zonder al te veel stof in de zwarte verf te krijgen(duimen)
De achterbrug wordt zwart gepoedercoat, als beide klaar zijn kan de motor in elkaar en kan het seizoen voor mij beginnen.

Op dat beugeltje kun je misschien nog iets grappigs zetten.
Een logo oid. Of contourverlichting.
 
Het frame zit in de verf en het spatbord en de achterbrug heb ik weer op mogen halen
Het ziet er allemaal gelikt uit.
Weer beginnen met opbouwen, alles zonder beschadigen in elkaar zien te krijgen
het mooie weer gaat er aankomen :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan